صدای معلم

گروه اخبار/

اعتصاب اتحادیه‌ها علیه تغییر نظام بازنشستگی در فرانسه

با شروع اعتصاب گسترده اتحادیه‌های کارگری فرانسه در اعتراض به طرح اصلاح نظام بازنشستگی امانوئل مکرون، روز پنجشنبه ۱۴ آذر بخش گسترده‌ای از فرانسه از حرکت باز ایستاد. اتحادیه‌ها می گویند در نتیجه این تغییرات سن بازنشستگی افزایش و حقوق بازنشستگی کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکثر مدارس تعطیل و حرکت متروها، قطارها و اتوبوس‌ها متوقف شد. در آستانه برگزاری دو راهپیمایی بزرگ هزاران نفر در شهر پاریس تظاهرات کردند.

رهبران اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده اند که اگر طرح امانوئل مکرون لغو نشود اعتراضات ادامه خواهد یافت. تغییر نظام بازنشستگی کشور یکی از طرح‌های اصلی امانوئل مکرون برای اصلاحات گسترده در اقتصاد فرانسه است.

مقامات دولت فرانسه اذعان کرده اند که در نتیجه این اصلاحات سن بازنشستگی افزایش خواهد یافت ولی تا کنون جزئیات چندانی از این طرح را منتشر نکرده اند.

دفتر امانوئل مکرون روز پنجشنبه گفت ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه هفته آینده و پس از مذاکره با رهبران اتحادیه‌ها چارچوب این طرح را اعلام خواهد کرد.

حرکت حدود ۹۰ درصد از قطارهای سریع السیر و قطارهای عادی متوقف شد و خطوط هوایی ایرفرانس حدود ۳۰ درصد از پروازهای داخلی و ۱۵ درصد از پروازهای بین المللی خود را لغو کرد.

در پاریس حرکت قطارها در اکثر خطوط متروی شهری متوقف و حرکت قطارهای حومه شهر نيز به شدت دچار اختلال شد.

موزه ورسای و برج ایفل به دلیل کمبود پرسنل تعطیل شدند و در موزهای لوور و مرکز پومپیدو بخشهایی از موزه و نمایشگاه‌ها تعطیل شدند.

اتحادیه س ژت (کنفدراسیون عمومی کار) اعلام کرد کارگران هفت پالایشگاه از هشت پالایشگاه کشور را مسدود کرده اند و در صورت ادامه اعتراضات کشور ممکن است با کمبود سوخت مواجه شود.

همزمان «جلیقه زردها» که تظاهرات هفتگی خود برای بهبود وضعیت معیشتی را از سال گذشته شروع کردند در چندین شهر، از جمله بندر لو آور در ساحل اقیانوس اطلس راهها را مسدود کردند. به گفته اتحادیه س ژ ت فعالیت در این بندر مهم متوقف شده است.

پلیس اعلام کرده که برای مقابله با بیش از ۲۵۰ تظاهرات که قرار است در سراسر فرانسه برگزار شود آمادگی دارد. انتظار می رود که گروههای رادیکال از جمله گروه ضد کاپیتالیستی «بلوک سیاه» نیز در این اعتراضات شرکت کنند.

فرمانده پليس پاريس گفت حدود ۶ هزار مامور در اين شهر مستقر خواهند شد و به مغازه‌ها و مراکز تجاری که در مسير تظاهرات قرار دارند دستور داده شده که تعطيل کنند. پليس حوالی ظهر اعلام کرد قبل از تظاهراتی که قرار بود ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شود ۱۸ نفر را بازداشت کرده است.

اين اعتراضات برای اجرای اصلاحات اقتصادی آقای مکرون که يکی از برنامه‌های اصلی او برای متحول کردن فرانسه است سنجش مهمی خواهد بود.

در سال جاری دولت او با اعتراضات گسترده «جليقه زردها» و همين طور اعتصاب ماموران پليس، آتشنشانی، معلمان، کارمندان بيمارستان‌ها و وکلا روبرو بوده است. ولی تاکنون آقای مکرون تواسته است اکثر اصلاحات بحث برانگيز در قوانين کار و ماليات را اجرا کند.

هدف او از اصلاح نظام بازنشستگی پايان دادن به ۴۲ مورد «سيستم بازنشستگی ترجيحی» است که به برخی از کارگران و کارکنان امکان می دهد با حقوق بازنشستگی بالاتر و يا زودتر از موعد مقرر بازنشسته شوند. اما اتحاديه‌ها می گويند طبق اين طرح ميليون‌ها نفر از کارکنان بخش خصوصی مجبور خواهند شد برای دريافت حقوق کامل بازنشستگی بعد از ۶۲ سالگی که سن قانونی بازنشستگی است کماکان کار کنند.


اعتصاب اتحادیه‌ها علیه تغییر نظام بازنشستگی در فرانسه

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دوشنبه 27 آبان پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه  پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست تخصصی با عنوان : " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " برگزار کرد .

سخنرانان این نشست « منیره رضایی ، محمد جواد محسنی نیا ، مسعود کبیری و علیرضا محمدی » بودند .

مدیریت این نشست را « عبدالله انصاری » بر عهده داشت .

همچنین رسانه های تسنیم ، ایسنا ، فارس ، ایرنا و صدای معلم در این نشست حضور داشتند .

« صدای معلم » در این بخش ؛ سخنان مشروح « منیره رضایی» عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را منتشر می کند .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

تربیت معلم در کشورهای کانادا و فنلاند و هلند و ژاپن و ترکیه

وزیر آموزش و پرورش : " فقط یک بند از طرح رتبه بندی فرهنگیان مانده است . اگر به دنبال ارتقای جایگاه آموزش و پرورش هستیم باید تحول در خود ما صورت گیرد. "

شاید برای همین نوع برداشت از ارتقا و تحول است که آموزش و پرورش کشور ما ره به جایی نمی سپارد. این دو رخداد یعنی ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و تحول در خود ، با وضع آئین نامه و نوشتن طرح بر روی کاغذ ، ممکن نمی گردد . برای انجام هر یک سال ها باید در هر بخش و جزء آموزش و پرورش ، برنامه ریزی داشت . مطالعه و پژوهش انجام داد. باید مقایسه و تحلیل از مسیر رفته شده توسط کشورهای موفق ، انجام بگیرد تا با غربالگری دیدگاه ها و معلومات افراد کارشناس و اساتید حوزه تعلیم و تربیت ، بتوانیم به یک برنامه قابل اجرا از اساس و پایه دست یابیم .
در تمامی کشورها ، سرمایه گذاری اولیه در هر بخش ، از پایه و آغاز راه انجام می گیرد، اما ما قرار است معلمانی را که به آنها هیچ نوع ارزش افزوده نداده ایم و آنها را با معلومات دوران تحصیل خود و فقط با تجربه تدریس ، به 5 گروه متفاوت دسته بندی کنیم تا اسامی چون مربی و استاد و استادیار و.... بیابند.
بر فرض اگر معلم را مساوی آموزش بدانیم و یا برعکس ، این دو با هم معنا می یابند و مکمل یکدیگرند. اگر معلم موجود باشد اما آموزشی صورت نگیرد چه سود ؟ و اگر آموزشی باشد اما معلمی آن را به کار نبندد ، چه سود ؟ شاید بتوان این دو را دو خط موازی اما بی انتها برای ایجاد عمل دانست. هر دو میل شدید به تزاید و تکثّر دارند. اما الفبای آموزش خود معلم در کشور ما چیست و یا محتوای آموزش در کشور ما چگونه تعریف می شود؟

تحول مورد نظر وزیر می بایست ابتدا در نحوه تربیت معلم صورت بگیرد ، چون محیط و شیوه آموزش معلمانی که در دانشگاه های تربیت معلم سراسر کشور ، انجام می گیرد پاسخگوی اذهان و امیدها و آرزوهای نسل امروز دانش آموزی و ساختار مدارس ما نیست. این وزارتخانه آنچنان اقتدار و شجاعتی از خود ندارد که قادر باشد یک شبه 18 نوع مدرسه را بنا به مصوبه مجلس جهت حذف تنوع مدارس ، به دو نوع تبدیل سازد، هر چند این نوع نگرش نیز منتهی به خصوصی سازی و طبقاتی شدن آموزش خواهد شد و به نفع آموزش و دانش آموزان و مدارس نیست.
پس ابتدا بیایید چالش های درمان ناپذیرِ در هم تنیدۀ پیچیدۀ مخرب را شناسایی نمایید و سپس راهکار مناسب را دریابید. کل ساختار نظام آموزشی ما از هنگام جذب دانشجو معلم تا مرحله اتمام آموزش رسمی در مدارس ما ناهمگن ، غیراستاندارد و فرسوده است. باید یک ساختاری نو و جوان خلق کرد ، اما چگونه ؟ شاید با ایجاد تحول اساسی در دیدگاه خود به تربیت معلم و آموزش او ، بتوانیم یکی از مهم ترین ستون های استواری مدارس و آموزش و پرورش را نجات دهیم. اگر قرار بر رتبه بندی صلاحیت علمی معلمان هست این کار می بایست برای معلمان جدید و از آغاز راه و با تدوین برنامه و بدون فشار سیاسی و یا اجتماعی از سوی مراجع قانونی و یا جامعه فرهنگیان ، باید انجام بگیرد. اگر امروز طرح مورد نظر شما به مرحله اجرا درآید ، با توجه به فضای ایجاد شده ، تصور غالب معلمان از رتبه بندی ، فقط افزایش حقوق خواهد بود ، لذا این طرح ضمانت اجرایی ارزشی جهت افزایش معلومات معلمان و بهبود روش تدریس آنان را در بر نخواهد داشت.
شما مسئولان از سند تحول برای خود سپری فولادی ساخته اید که نفوذ و رخنه بدان ناممکن می باشد و یکی از مهمترین عوامل بازدارنده ایجاد تحول و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش مد نظر جناب وزیر هم ، همین مورد اساسی است. اما ما حتی جرأت بازنگری به مفاد این سند با توجه به شرایط روز را هم نداریم . این سند عامل بازدارنده تفکر و خلاقیت در آموزش و پرورش است، کاش کارشناسان و اساتید و متخصصان تعلیم و تربیت امکان تحلیل محتوای این سند را داشتند ، شاید خیلی چیزها تغییر می کرد . اما تا کی شاید و کاش و حسرت و نومیدی و.....
با توجه به اهمیت تربیت معلم ، و علیرغم پافشاری وزارتخانه در اجرای طرح خام رتبه بندی و تبعیت مطلق از سند تحول بنیادین ، در زیر به نحوه تربیت معلم در 5 کشور اشاره می کنم ، تا با مقایسه و تجزیه عملکرد آنها ، متوجه کاستی ها و ضعف های خود شویم :

تربیت معلم در کشور کانادا
" مدارک کلیه معلمان در مقاطع آموزشی ابتدایی و متوسطه به یکی از 2 صورت ذیل است :  معلمین از نظر معیشتی نباید دارای مشکل باشند زیرا بر کارکرد آنان تاثیر منفی می گذارد.
1) کارشناسی آموزش و پرورش که در طی 4 و یا 5 سال ( در کبک 3 سال ) ارائه شده است.
2) طی دوره آموزشی 1 یا 2 ساله پس از دوره کارشناسی که مدرک دوره آموزشی اعطا می گردد.
مواد آموزشی لازم جهت آموزش معلمان
از جمله دروس اصلی کارشناسی آموزش می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
مهارت های عمومی آموزش ، مدیریت کلاس های آموزشی ، تنظیم اهداف آموزشی ، سنجش و ارزشیابی تحصیلی ، بررسی هنرهای زبانی ، روش شناسی های آموزشی ، بررسی فرآیند یادگیری و رشد کودک ( روانشناسی آموزشی) ، مطالعه علوم جامعه شناسی آموزشی ، مطالعه تاریخ و فلسفه آموزش در کشور کانادا ، بررسی قوانین و خط مشی های آموزشی ، بررسی مواد قانونی آموزشی ، بررسی مقدماتی اصول آموزشی ، بررسی مطالعات تکنولوژیکی در حوزه آموزش .
آموزش معلمین مقطع ابتدایی
معلمین مقطع ابتدایی ملزم به گذراندن دوره 3 ساله آموزش عالی می باشند . این در حالی است که اغلب معلمین این مقطع تحصیلی علاوه بر گذراندن دوره 4 ساله کارشناسی در رشته های تحصیلی هنری و علمی ، به فراگیری فنون آموزگاری در دوره های آموزشی 1 ساله مبادرت می نمایند که در نهایت به دریافت درجه علمی کارشناسی آموزش نائل می گردند .
آموزش معلمین مقطع متوسطه
اغلب معلمین مقطع متوسطه ایالت بریتیش کلمبیا علاوه بر گذراندن دوره تحصیلی 4 ساله ، ملزم به گذراندن آموزش فوق العاده 1ساله نیز می باشند.به عبارت دیگر معلمین مقطع آموزشی متوسطه پس از 5 سال تحصیلی موفق به دریافت کارشناسی آموزشی می گردند."

تربیت معلم در کشورهای کانادا و فنلاند و هلند و ژاپن و ترکیه

تربیت معلم در کشور فنلاند
* دوره آموزش 3 سال به طول می انجامد و زمان لازم جهت احراز معلمی 5 سال است.
* معلمان فقط ۴ ساعت در روز را درکلاس های درس می گذرانند و دو ساعت در هفته را به عنوان "پیشرفت حرفه ای "صرف می کنند.
* در فنلاند به اندازه شهری بزرگ همچون نیویورک معلم وجود دارد ، اما تعداد دانش آموزان در آن بسیار کمتر است . 600 هزار دانش آموز در فنلاند در مقایسه با 1 میلیون در نیویورک .
* تمامی معلمان در فنلاند باید مدرک فوق لیسانس داشته باشند .
* معلمان از 10 درصد فارغ التحصیلان برتر انتخاب می شوند .
* در عمل ، جایگاه اجتماعی معلمان در حد پزشکان و وکلا می باشد.
* وزیر آموزش و پرورش فنلاند می گوید: “ویژگی منحصر به فرد دیگر سیستم آموزش فنلاند این است که معلم ها در روش های تدریس کاملا خود مختار هستند. به عنوان مثال در مواد یا روش های آموزش و تدریس شان هر طور که مایل باشند عمل می کنند. معلم ها آزادی عمل زیادی دارند.
انتخاب از بهترین ها عامل موفقیت
یکی از دلایلی که دانش‌آموزان در فنلاند به‌ خوبی در آزمون‌های بین‌المللی با شاگردان سایر کشورها مقایسه می‌شوند ، روش انتخاب معلمان است ، فنلاند فقط بهترین‌ها را انتخاب می‌کند، اگر چه از هزاران نفری که امید دارند در برنامه دانشگاهی آزمون معلمان در مقطع ابتدایی پذیرفته شوند فقط 700 نفر پذیرفته می‌شوند .
دانشجویان با توجه به یک فرآیند دو مرحله‌ای انتخاب می‌شوند:
گام اول : نیازمند یک نمره بالا در آزمون ورودی کالج ، میانگین بالا در طول تدریس و داشتن سطح بالا در فعالیت‌های فوق‌برنامه است.
گام دوم : دانشجویان در برنامه آموزش معلمان 10 درصد از فارغ‌التحصیلان دورۀ متوسطه فنلاند را تشکیل می‌دهند و بایستی یک دوره 5 ساله فوق‌لیسانس را برای اتمام این دوره بگذرانند . آموزش دانشگاه ، آن‌ها را برای یک محقق بودن و شاغل شدن آماده می‌کند و شامل سهم عمده‌ای در فعالیت‌ بالینی در یک مدرسه مدل است جایی که دانشجویان می‌آموزند که چگونه آموزش پژوهش - محور را ارائه دهند و مبتدی‌ها را نظارت کنند.
برخلاف کشورهای دیگر ، فنلاند به معلمان اجازه رویکردهای جایگزین (چندگانه) مانند برنامه‌های برخط یا آموزش برای آمریکا را نمی‌دهد.
* معلمان مدارس ابتدایی بایستی دارای مدرک اصلی در رشتۀ آموزش و مدرک فرعی در ‌یک موضوع دیگری در طول تحصیل خود باشند.
* معلمان دبیرستان باید دارای مدرک اصلی در موضوعی که قرار است تدریس کنند و مدرک فرعی در موضوع‌ دیگری باشند.

تربیت معلم در کشور هلند
روش آموزش معلمان ابتدایی
168 واحد آموزشی که 4 سال طول می کشد : تمام وقت ، پاره وقت ، دو وجهی (کار و تحصیل ) که تدریس برای این دوره ، گروه های سنی 4 تا 12 ساله کودکان را شامل می شود.
موضوع و محتوای زمینه های آموزشی عبارتند از : صلاحیت های عمومی در ارتباط با نحوه رفتار با دانش آموزان و دیگر مهارت هاست. معلم کارآموز همه وظایف یک کارمند معمولی را که شامل گفت و گو با اولیا از طریق گزارش های خانگی و مباحثه ای است را انجام می دهد.
نظارت کم و انتقال مطالب از دانشجو به معلم رسمی تر و باعث پیشرفت در آموزش ها می شود. مقرراتی در رابطه با محتوای برنامه آزمون ها و شرایط فارغ التحصیلی وجود دارد. صلاحیت و شایستگی مدارس ابتدایی در قوانین تدریس و برگزاری آزمون ها توسط مؤسسات مطرح شده ، تنظیم می شوند.
آموزش معلمین متوسطه
معلمین در دروس نظری و دروس تجربی که شامل آزمایشگاه و کارگاه های مختلف است آموزش می بینند.
معلمین از نظر معیشتی نباید دارای مشکل باشند زیرا بر کارکرد آنان تاثیر منفی می گذارد. در زمان تحصیل به مطالعه دروس تربیتی و روانشناسی می پردازند تا زمان تدریس برخورد مناسبی با دانش آموزان داشته باشند. در دروسی تدریس می کنند که متخصص باشند . آزادانه هر کتابی را با صلاحدید خود به دانش آموزان معرفی و تدریس می نمایند که باعث می شود هم معلم و هم دانش آموز برای تحقیق ، تشویق شوند.

تربیت معلم در کشورهای کانادا و فنلاند و هلند و ژاپن و ترکیه

تربیت معلم در کشور ژاپن
روند آموزش و تربیت معلمان ابتدایی و دبیرستانی
معلمان ابتدایی ، یک دوره دو ساله را در کالج های تربیت معلم می گذرانند و معلمان دبیرستان ها دوره ای چهارساله را در دانشگاه ها طی می کنند. اکثر معلمان دارای مدرک فوق دیپلم هستند و تقریباً 75 درصد همه کالج ها و دانشگاه ها دوره مخصوص تربیت معلم را دارند. معلمان آموزش دیده ، باید حداقل دو و حداکثر چهار هفته در مدرسه محل زندگی خود به تمرین معلمی بپردازند. آن ها در پایان دوره ، گواهینامه دریافت می کنند.
دانشگاه های ملی تربیت معلم ، برای دوره های کارورزی معلمان ، مدرسه های خاصی را در نظر می گیرند تا دانشجو معلمان بتوانند در آن ها به تمرین معلمی بپردازند. به دانشجو معلمان یاد داده می شود که چگونه از راه ارتباط با دانش آموزان و دیگران می توانند از یکدیگر بیاموزند و چگونه مهارت های خود را در زمینه یادگیری در طول عمر افزایش دهند.
آن ها می دانند که تجربه کردن ، خودآموزی ، پذیرش انتقاد و خود ارزیابی ، مهم ترین بخش های این فرایند آموزشی هستند. به علاوه ، کارگاهی آموزشی در آخرین برنامه آموزشی دانشجو معلمان وجود دارد که آنان را در یک دوره طولانی ، در گیر فعالیت های خود ارزیابی و بهبود روش ها می کند. این دوره ، الگویی جدید به منظور افزایش توانایی های معلمان ، شامل چهار محور : خود راهبری ، خودآموزی ، ابراز وجود ، خود ارزیابی و نیز تشریک مساعی معلمان با یکدیگر ، با شاگرد و با والدین ارائه می کند.

تربیت معلم در کشور ترکیه
در ترکیه کالج های تربیت معلم ، به سه دسته تقسیم می‌شوند:
* برخی مؤسسات تربیت معلم ، طی یک دوره 2 ساله معلمین را جهت تدریس در مدارس ابتدایی تعلیم می‌دهند.
* مؤسسات تربیت معلم سه ساله آموزگاران را برای مدارس متوسطه آموزش می‌دهند.
* مؤسسات تربیت معلم چهار ساله کار تربیت معلمین برای تدریس در لیسه‌ها را به عهده دارند.
دانشجویان کالج های تربیت معلم ، در سطوح بالاتر دروس تخصصی در مراکز دانشگاهی مقتضی و واحدهای روش تدریس را در مراکز تربیت معلم عالی می‌گذرانند. وزیر آموزش و پرورش فنلاند می گوید: “ویژگی منحصر به فرد دیگر سیستم آموزش فنلاند این است که معلم ها در روش های تدریس کاملا خود مختار هستند. به عنوان مثال در مواد یا روش های آموزش و تدریس شان هر طور که مایل باشند عمل می کنند. معلم ها آزادی عمل زیادی دارند.

برنامه های آموزشی
معلمان مدارس ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان ملزم به گذراندن یک دوره تحصیلی چهار ساله در دانشگاه و اخذ مدرک لیسانس می باشند . این برنامه شامل واحد هایی در رشته های تخصصی دانشجویان ، آموزش روش های تدریس و مدرک تدریس می باشد . معلمان دبیرستان های فنی و حرفه ای یک برنامه آموزش فنی را در یک مرکز دانشگاهی آموزش فنی می گذرانند و بعد از پایان دوره مدرک لیسانس دریافت می دارند . تا اوایل دهه 1990 این مدرک با نام « مدرک فنی آموزش عالی » شناخته می شد .

به طور کلی می توان گفت که کلیه معلمان ( ابتدایی و بالاتر) باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. کسانی که متقاضی تدریس در مدارس هستند باید دوره های آموزش اولیه ، آموزش تدارکاتی و برنامه های تدریس عملی را بگذرانند ، که طول این دوره ها از سه تا ده ماه متغیر است . در دوره تدریس عملی ، افراد ، زیر ِنظر یک معلم ارشد تدریس می کنند .

ارتقاء تحصیلی
دوره های تربیت معلم 2 و سه ساله بوده و برای ارتقاء شغلی لازم است معلمان آموزش های از راه دور را با همکاری دانشگاه ها بگذرانند . معلمان می توانند از طریق مدارس عالی تربیت معلم مدارک تکمیلی را دریافت کنند .

آموزش معلمین ابتدایی
برخورداری معلمین مدارس ابتدایی از یکی از 2 شرایط ذیل در نظام آموزش ملی کشور ترکیه الزامی است:
الف) برخورداری از صلاحیت‌‌های آموزشی مورد نیاز
ب) برخورداری از صلاحیت تدریس مطابق با استاندارد‌های ملی

معلمین آموزش ابتدایی حداقل برنامه دوره چهار ساله را تکمیل نمود‌ه‌اند و صلاحیت‌‌های آموزش را از طریق آموزش‌‌های ضمن خدمت همان‌طور که مورد نیاز استاندارد‌های ملی است ، گذراند‌ه‌اند تمامی معلمین در شاخص‌های نهم و دهم آورده شد‌ه‌اند ، لذا این شاخص‌‌ها را می‌توان صددرصد اعلام کرد. در سال‌‌های گذشته بسیاری از معلمین که فارغ التحصیل برنامه‌‌های کمک معلم بودند برنامه‌‌های جبرانی را برای بالا بردن صلاحیت‌‌های آکادمیک خود تا مرحله معلمی گذراند‌ه اند.
در صورتی که تمامی معلمان هم این برنامه‌‌های جبرانی را نگذرانده باشند، نسبت آنان به کل از آنجا که بسیار کم بود در نظر گرفته نمی‌شود و این معلمین همگی حداقل ده سال تجربه معلمی دارند.
صلاحیت‌‌های معلمین آموزش ابتدایی برطبق استاندارد‌های ISCED از این قرار است:
* صلاحیت‌‌های آکادمیک معلمین آموزش ابتدایی
* صلاحیت های منوط به سطح آموزش ، طول آموزش ، ساختار آموزش ، مقطع آموزشی
* مدرک آموزگاری آموزش ابتدایی : عضو آموزش طی 4 سال موضوعات کلی عمومی ، مطالعات حرفه ای و تجربه آموزگاری در آموزش ابتدایی در سنین 6 تا 10 را فرا می گیرد.
در برنامه آموزش پایه ، ارائه آموزش کامپیوتر به آموزگاران از جمله فعالیت‌‌هایی است که برای گسترش افق آموزش پایه در نظر گرفته شده است. اولویت استفاده از آزمایشگاه های فعلی کامپیوتر با معلمین آموزش ابتدایی و معلمینی است که به ارائه خدمت در تمامی استان‌‌‌ها مبادرت می نمایند.
آموزش معلمین مدارس متوسطه
معلمین مدارس متوسطه نیز در دانشگاه‌‌‌ها آموزش دیده و به احراز مدرک کارشناسی نائل می آیند. (2)


1) سایت تحلیلی خبری عصر ایران . کد خبر 698623 . 25 آبان 1398.
2) ویکی پدیا . دانشنامه آزاد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تربیت معلم در کشورهای کانادا و فنلاند و هلند و ژاپن و ترکیه

منتشرشده در آموزش نوین

آیا معلمان جزء گروه های مرجع هستند و میزان اعتماد و سرمایه اجتماعی

امروز  یکشنبه 26 آبان تسنیم نوشت :

کیومرث فلاحی، مدیرگروه جامعه‌شناسی و آموزش خانواده پژوهشکده خانواده و مدرسه پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش در نشست بررسی شاخص‌های جهانی پایگاه اجتماعی و منزلت معلمان در خانواده، مدرسه و جامعه که در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار‌ کرد: در این پژوهش 21 کشور از سطح جهان بررسی شده‌اند که کشورهای مورد بررسی عبارتند از برزیل، چین، چک، فنلاند، هلند، آلمان، فرانسه، مصر، یونان، فلسطین اشغالی، ایتالیا، ژاپن، ترکیه، سنگاپور، کره جنوبی، اسپانیا، سوئیس، انگلیس، استرالیا، نیوزلند و آمریکا که این کشورها براساس عملکردشان در ارزیابی PISA و تیمز به نمایندگی از قاره‌ها و نظام‌های گوناگون آموزشی انتخاب شده‌اند، دو کشور ترکیه و مصر از نظر شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تا حدی شبیه جامعه ما هستند و برخی کشورها همچون فنلاند، ژاپن و سنگاپور در ردیف نظام‌های آموزشی پیشرفته قرار دارند.

وی افزود: معلمان در بیشتر موارد در هر جامعه‌ای جزو تحصیل‌کرده‌ترین افراد به حساب می‌آیند . اوایل دهه 80 دو تحقیق در کشور ما درباره گروه‌های مرجع و یک تحقیق درباره اعتماد مردم به شغل‌های مختلف انجام شد که براین اساس بالاترین میزان اعتماد به معلمان به ویژه معلمان دوره ابتدایی بود و آخرین درصد اعتماد نیز به بنگاه‌های املاک بود.

 

بالاترین میزان اعتماد به معلمان در چین

 مدیرگروه جامعه‌شناسی و آموزش خانواده پژوهشکده خانواده و مدرسه پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش گفت: در تمام جهان تغییراتی انجام شده و معلمان دیگر پایگاه اجتماعی قبل را ندارند؛ در این تحقیق کاهش میزان احترام به معلمان و تأثیرات مخرب آن بررسی شده که در 21 کشور مورد بررسی، چین بالاترین میزان اعتماد به معلمان را دارد و در این کشور، معلمان برابر پزشکان قدر و منزلت دارند و پایین‌ترین اعتماد نیز مربوط به فلسطین اشغالی است.

فلاحی ادامه‌ داد: 50 درصد والدین در چین گفته‌اند که تمایل دارند، فرزندشان معلم شود و 92 درصد والدین در فلسطین اشغالی تمایلی برای این موضوع نداشتند! در اکثر کشورهای اروپایی، معلمان احترام گذشته را نداشتند اما در چین و کره‌جنوبی هنوز حرفه معلمی محترم است.

آیا معلمان جزء گروه های مرجع هستند و میزان اعتماد و سرمایه اجتماعی

گزینش‌های سخت‌گیرانه فنلاند برای جذب معلم

وی با اشاره به اینکه در کشور فنلاند برای ورود به شغل معلمی گزینش‌های دقیقی دارند، مطرح‌ کرد: افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالا و از طریق آزمون و رقابت سخت به شغل معلی وارد می‌شوند، یافته‌های این پژوهش نشان داد معلمانی که حقوق بهتری می‌گیرند دانش‌آموزان بهتری تربیت می‌کنند، به باور مردم دریافتی معلمان در همه جای دنیا کمتر از آن چیزی است که استحقاق آن را دارند همچنین آنها معتقدند شیوه پرداخت حقوق به معلمان باید برمبنای ارزیابی عملکرد باشد.

این استادیار دانشگاه خاطرنشان‌ کرد: نتایج پژوهش نشان داده است بین حقوق و فرآیند جذب معلمان با عملکرد دانش‌آموزان ارتباط وجود دارد و این نظرسنجی در 21 کشور انجام شده که در هر کشور هزار  نفر شرکت‌کننده داشته است.

فلاحی گفت: از نتایج تحقیق سه موضوع پایگاه اجتماعی و منزلت معلمان، درک مردم جهان نسبت به حقوق و پاداش معلمان و کنترل و سازماندهی معلمان به دست آمده است؛ برای احترام به معلم چهار مولفه رتبه‌بندی و منزلت معلمان بدین صورت که معلمان دوره‌های مختلف با هم و در مقایسه با شغل‌های دیگر بررسی شدند، میزان شوق به حرفه معلمی به عنوان حرفه کاری آینده، درک جامعه از پایگاه اجتماعی معلمان و دیدگاه دانش‌آموزان به اهمیت احترام به معلم بررسی شد. برخی مواقع منزلت معلمان فرهنگی است و با شعار هم قابل تحقق نیست.

 

مقایسه شغل معلمی با مددکاری و مسئولان کتابخانه

وی افزود: مردم کشورهای مورد بررسی گفته‌اند، شغل معلمان شبیه مددکاران اجتماعی است و عده‌ای آن را در حد مسئولان کتابخانه دانسته‌اند اما در برخی کشورها مانند چین معلمان را با پزشکان هم سطح می‌دانند، برداشت نسبت به حقوق معلمان در کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور و آمریکا بدین صورت است که دریافتی معلمان بیشتر از ذهنیت مردم بود و در فنلاند پایین‌تر از آن بود و 95 درصد مردم پاسخ داده‌اند که حقوق معلمان باید بیشتر شود.

 

پایین‌ترین احترام به معلمان در برزیل و فلسطین اشغالی

مدیرگروه جامعه‌شناسی و آموزش خانواده پژوهشکده خانواده و مدرسه پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه 75 درصد مردم پاسخ داده‌اند که حقوق معلمان باید براساس عملکرد آنها باشد، عنوان‌ کرد: هیچ ارتباط معناداری بین شاخص هر کشور در PISA و تیمز و بازده سیستم آموزشی وجود نداشت همچنین در کشورهای چین، کره جنوبی، ترکیه، مصر و یونان معلمان نسبت به اروپا از احترام بیشتری برخوردارند و در کشورهایی همچون فلسطین اشغالی و برزیل پایین‌ترین میزان احترام به معلمان وجود دارد.

 

منزلت اجتماعی معلمان در چین،‌کره‌ جنوبی و ترکیه بالاست

فلاحی اظهار‌کرد: میانگین رتبه‌بندی احترام به معلمان در 21 کشور نمره 7 از 14 و به لحاظ احترام شغل معلمی نسبت به شغل‌های دیگر در حد متوسط قرار دارد. در کشورهای چین، کره جنوبی، مصر و ترکیه منزلت اجتماعی معلمان از نظر احترام بالاست و در اروپا و آمریکا در رده میانی قرار دارد. همچنین در فلسطین اشغالی، برزیل و چک منزلت اجتماعی پایین است.

وی بیان کرد: انگلیسی‌ها معلمان ارشد را پرمنزلت‌ترین شغل دانسته‌اند، همچنین هرچه احترام به معلم بیشتر والدین تمایل بیشتری دارند که فرزندشان را به این شغل تشویق کنند، به عنوان مثال در کره جنوبی که سطح بالایی از احترام به معلم وجود دارد میزان تشویق بیشتری برای انتخاب این شغل مشاهده می‌شود.

این استادیار دانشگاه با اشاره به اینکه ارتباط مستقیمی فقط بین درآمد بالا با منزلت اجتماعی وجود ندارد، تأکید‌کرد: اختلاف معناداری میان کشورها از نظر میزان تشویق ورود به شغل معلمی وجود دارد و بیشتر مردم گفته‌اند که شغل معلمی شبیه کارمندی است البته در کشور نیوزلند معلمی را با پرستاران، در ژاپن معلمان را با مدیران دولتی، در چین معلمان را با پزشکان شبیه دانسته‌اند که در آمریکا کمتر از 5 درصد مردم گفته‌اند شغل معلمی شبیه پزشکی است.

فلاحی افزود: در کشور چین 75 درصد دانش‌آموزان گفته‌اند به معلمان احترام می‌گذارند و این میزان در ترکیه، مصرو سنگاپور 46 درصد است، در آمریکا 10 درصد بیشتر از اروپایی‌ها به معلم احترام می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه در کشور آلمان حقوق معلمان بالاتر از حقوق پزشکان عمومی است و این مسئله موجب اعتراض پزشکان عمومی شد، مطرح‌کرد: آنگلا مرکل در پاسخ به این موضوع گفته بود: "چون این معلمان هستند که پزشک تربیت می‌کنند"، این مسئله نشان می‌دهد برخی مواقع منزلت معلمان فرهنگی است و با شعار هم قابل تحقق نیست.

مدیرگروه جامعه‌شناسی و آموزش خانواده پژوهشکده خانواده و مدرسه پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش ادامه‌داد: اعتماد به معلمان مسئله خوبی است اما این بدان معنا نیست که اعتماد‌کردن کیفیت آموزشی خوب را به دنبال دارد همچنین در همه کشورهای مورد بررسی اعتماد مثبتی برای معلمان قائل بودند.

 

نفوذ بالای اتحادیه معلمان در انگلیس، آمریکا، ژاپن و فرانسه

فلاحی درباره نفوذ اتحادیه‌ها و نهادهای صنفی معلمان در 21 کشور مورد بررسی بیان کرد: انگلیس بیشترین میزان قدرت و نفوذ اتحادیه معلمان را دارد و کشورهایی که از این سیستم تبعیت کردند مانند استرالیا و نیوزلند نیز همین حالت را دارند و بیشتر کشورهای اروپایی بر نقش نهادهای صنفی و اتحادیه صنفی معلمان تأکید دارند چون صنف در آنجا نهادینه شده است برای معلمان هم به چشم می‌خورد.

وی گفت: در کشورهایی مانند مصر و ترکیه این گونه نیست، در ژاپن، یونان، امریکا و فرانسه به نفوذ و قدرت بالای اتحادیه‌های معلمان تأکید دارند، در چک، چین، مصر و ترکیه تنها تعداد کمی از پاسخ‌دهندگان براین باور بودند که اتحادیه‌ها از نفود و قدرت زیادی برخوردارند در واقع در این کشورها اتحادیه‌‌های معلمان از قدرت بسیار کمی برخوردارند.

انتهای پیام/


آیا معلمان جزء گروه های مرجع هستند و میزان اعتماد و سرمایه اجتماعی

منتشرشده در پژوهش

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

وضعیت مدارس خصوصی در انگلستان

موضوع مدارس غیرانتفاعی و خصوصی چند صباحی است به بحثی جدی در بخشی از جامعه و اصحاب قلم تبدیل شده است، این موضوع تنها در ایران حاشیه ساز نشده بلکه در بسیاری از کشورها -حتی کشورهای اروپایی- این موضوع محل بحث فراوان است.

 نشریه آتلانتیک اخیراً به مناسبت مطرح‌ شدن مباحثی راجع به جمع شدن مدارس خصوصی در انگلستان، گزارش جالبی درباره این مدارس منتشر کرده است. متن کامل آن را اینجا می‌خوانید:

کالج «ایتون» که در شهری تاریخی در کرانه رودخانه «تیمز» در کنار قلعه «ویندزور» بنا شده، بیشتر شبیه به یک شهر کوچک می‌ماند تا یک کمپ دبیرستانی. این مدرسه صدها ساختمان، ده‌ها موزه و گالری خود را با شهرت زیادش در خصوص پرورش نخبگان انگلیسی را به رخ شهروندان این کشور می‌کشد.

نخست‌وزیران قبلی و کنونی، قانون‌گذاران، قضات و تعداد بی‌شماری از کسانی که طبقه حاکم کشور را تشکیل داده‌اند، از درهای این شهر کوچک گذشته‌اند.از همه این‌ها گذشته، فارغ‌التحصیل شدن از ایتون، یا هرکدام از مؤسسات آموزشی خصوصی که با شهریه‌های فراوان همراه باشد، تضمین‌کننده عضویت مادام‌العمر در یک طبقه از جامعه بریتانیایی است که حتی در سن 13 سالگی نیز طبقه اجتماعی فرد را مشخص کرده و ثروت، قدرت و فرصت‌هایی که می‌تواند در دهه‌های بعد به دست آورد را تضمین می‌کند.امتیازاتی که این مدارس ایجاد می‌کنند، چندان هم ارزان به دست نمی‌آیند.

هزینه فرستادن یک کودک به مدرسه ایتون در حدود 42 هزار و 501 پوند (معادل 51 هزار و 504 دلار آمریکا) در هر سال است؛ قیمتی به‌مراتب بالاتر از متوسط دستمزد سالانه بریتانیایی‌ها که در حدود 28 هزار و 677 پوند است. گرچه بورس‌های تحصیلی بر اساس شایستگی و یا نیازمندی نیز از محل کمک‌های مردمی 400 میلیون پوندی به این مدرسه به برخی از کودکان اعطا می‌شود اما این بورس‌ها تنها به 7 درصد از 1300 پسری که در این مدرسه تحصیل می‌کنند تعلق می‌گیرد. ایتون مانند بسیاری از مدارس خصوصی انگلستان مختلط نیست و به صورت تک جنسیتی اداره می‌شود و بدین ترتیب از این بورس‌ها تنها پسران می‌توانند استفاده کنند.

دسترسی به مدارسی مانند ایتون از دیرباز محل نگرانی بسیاری بوده است چراکه فارغ‌التحصیلان این مدارس خصوصی تسلط خوبی بر شغل‌های برتر انگلستان داشته‌اند. اما صعود بوریس جانسون در عالم سیاست و برگزیده شدن او به‌عنوان نخست‌وزیر که بیستمین مقام انگلیس از مدرسه ایتون بوده است این مسئله را دوباره در افکار عمومی‌زنده کرد.

در شرایطی که بسیاری این مدارس را محلی برای آموزش نسل‌های بعدی رهبران و اندیشمندان می‌دانند، منتقدان، این مدارس را جزو استحکامات و سنگرهای طبقه حاکم می‌دانند که امتیازاتی را برای خود قائل هستند.این مسئله که بیش از یک‌ چهارم قانون‌گذاران انگلستان از جمله اکثریت کابینه جانسون در مدارس خصوصی آموزش‌ دیده‌اند، - چهار برابر نرخ جمعیت کسانی که در مدارس معمولی آموزش‌ دیده‌اند – این فرضیه را بیشتر به پیش می‌برد که این مدارس برای ایجاد امتیاز برای فرزندان طبقه حاکم ایجاد شده است.این موضوع در شرایط حاضر این بحث را به صورت ملی به وجود آورده است که آیا این موسسه‌ها اصولاً باید وجود داشته باشند؟

در عصری که تحرک اجتماعی در انگلیس واقعاً در رکود به سر می‌برد – زمانی که کسانی که موفق شده‌اند، از والدینی به دنیا آمده‌اند که خودشان هم موفق بوده‌اند – بسیاری این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا آموزش به صورت خصوصی بخشی از راه‌ حل است و یا بخشی از مشکل؟

در زمانه‌ای که نابرابری شدید به ظهور احساسات پوپولیستی در سراسر جهان منجر شده است، آیا آموزش خصوصی می‌تواند منجر به فروکش کردن افراط و تفریط سیاسی شود و یا فقط به این مسائل دامن می‌زند؟

مدارس جامع (معادل مدارس دولتی آمریکا) ارائه‌دهندگان اصلی خدمات آموزشی در بریتانیا هستند و در حال خدمات‌رسانی که 88 درصد از جمعیت در سن مدرسه در این کشور هستند.از کسانی که در بیرون از دایره خدمات این مدارس هستند، در حدود 5 درصد در مدارس گرامر شرکت می‌کنند، که مدارسی انتخابی و با بودجه دولتی هستند که دانش آموزان بالای 11 سال را با آزمون پذیرش می‌کنند. 7 درصد باقی‌مانده در مدارس خصوصی شرکت می‌کنند.

گرچه بیشتر مدارس خصوصی در لندن و جنوب انگلستان هستند، تأثیر این مؤسسات و افرادی که در آن‌ها حضور دارند در سراسر کشور قابل درک است.

نخست‌وزیر، کابینه‌اش و بخش قابل‌توجهی از دیپلمات‌های انگلیسی و قضات در این مدارس درس خوانده‌اند. حتی در فضایی فراتر از فضای دولتی و در رسانه‌ها، فضای هنری و ورزشی کسانی که در مدارس خصوصی درس خوانده‌اند بیش از سایر دانش آموزان در مجامع مختلف نمودار شده و خودنمایی می‌کنند.

حزب کارگر انگلیس وعده داده است که به این اختلاف طبقاتی پایان می‌دهد. این حزب در کنفرانس سالانه خود در ماه سپتامبر متعهد شد که به صورت تدریجی این مدارس را لغو مجوز کند و این وعده در انتخابات ماه آینده میلادی اثر خود را نشان خواهد داد.

اگر حزب کارگر در این انتخابات پیروز میدان باشد، نام مدارس خصوصی را از لیست مؤسساتی که می‌توانند از کمک‌های خیریه‌ای استفاده کنند حذف می‌کند و بدین ترتیب آن‌ها نه‌تنها نمی‌توانند از این کمک‌ها استفاده کنند، بلکه باید مالیات نیز پرداخت کنند و این در حالی است که این مدارس تاکنون از انواع و اقسام معافیت‌های مالیاتی برخوردار بوده‌اند درعین‌حال با این کار دانشگاه‌ها نیز تنها سهمیه‌ای محدود از دانش‌آموزانی که در این مدارس درس خوانده‌اند می‌توانند داشته باشند.

بر همین اساس کمیسیون جدید عدالت اجتماعی نیز تأسیس خواهد شد تا این مدارس و منابع مالی و دارایی‌های آن‌ها را به دولت واگذار کند. (جرمی کوربین اعلام کرده است که اولویت اول در برخورد با این مدارس پایان معافیت‌های مالیاتی آن‌ها است و اخیراً به خبرنگاران اعلام کرده است که این تصمیم در حزب گرفته شده و غیرقابل‌بازگشت است).

جان مک کانل، سخنگوی خزانه‌داری حزب کارگر نیز در کنفرانس خبری این حزب بیان کرده است که نیازی به وجود مدارس خصوصی نیست و نباید هم وجود داشته باشند.

جای تعجب نیست که این سیاست حزب کارگر با مخالفت بخش خصوصی و هیئت‌ مدیره این مدارس روبه‌رو شد و آن‌ها این برنامه را خسارت‌بار و باعث ریزش آرای حزب کارگر دانستند.

جانسون، جرمی کوربین را که مانند 13 درصد از اعضای حزب کارگر در پارلمان در موسسه خصوصی درس خوانده است مورد انتقاد قرار داده و اقدام او را «ریا کاری غیرقابل‌باور» عنوان کرده است.او بیان کرده است که این کار حزب کارگر باعث ایجاد هزینه 7 میلیارد پوندی بر دولت برای آموزش دانش آموزان بخش خصوصی می‌شود.دیگران در این زمینه بیان کرده‌اند که این کار حق والدین برای انتخاب نحوه آموزش فرزندانشان را از آن‌ها سلب می‌کند.

اگر این برنامه اجرایی شود احتمالاً در دادگاه نیز با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد. (یک منبع آگاه در دولت به خبرنگار آتلانتیک گفته است که دولت بریتانیا هیچ برنامه‌ای برای تغییر مالیات مدارس مستقل ندارد.)با این‌حال حزب کارگر در انتقاد خود از سیستم فعلی آموزش در انگلستان تنها نیست.

رابرت ورکایک، نویسنده کتاب «پسران شیک؛ چگونه مدارس دولتی انگلستان را نابود کردند» بیان کرده است که اختلاف طبقاتی بین کسانی که به مدارس خصوصی در انگلستان دسترسی دارند و آن‌ها که این دسترسی را ندارند یک «سیستم آموزشی آپارتاید مانند» در انگلستان ایجاد کرده است که «بخش کوچکی از جمعیت می‌توانند بر این اساس بهترین مشاغل و موقعیت‌های قدرت را خریداری کنند.» مایکل ویلشاو، یکی از بازرسان سابق مدارس خواستار سلب وضعیت خیریه‌ای شدن مدارس خصوصی تا زمانی شد که آن‌ها از منابع مالی خود به مدارس دولتی هم‌ردیف خود نیز کمک کنند.

این مسئله پیش‌ از این توسط ترزا می نخست‌وزیر پیشین انگلستان نیز مطرح شده بود اما به مرحله اجرایی نرسید. (ترزا می ازجمله معدود مقامات دولتی بود که در مدارس گرامر و جامع انگلستان (مدارس دولتی) تحصیل کرده بود).

مایکل گوو وزیر سابق آموزش که حالا یکی از اعضای دولت جانسون است، که هم در مدرسه دولتی و هم مدرسه خصوصی تحصیل کرده است، بیان کرده است که او هم مایل است پایان مدارس خصوصی را به صورت یکجا با چشم ببیند.

از برخی جهات، مبارزه بر سر مدارس خصوصی مشکلی شدیداً انگلیسی است. در هر صورت تعداد معدودی از کشورها هستند که به‌شدت بر روی گذشته و سابقه تحصیلی فرد نظر دارند و آن را یک امتیاز در ورطه کاری و شغلی فرد به حساب می‌آورند. اما باز هم مسائل مربوط به نابرابری آموزشی تنها مختص به بریتانیا نیست.

در ایالات‌متحده کیفیت مدارس دولتی بستگی به ثروت محیطی دارد که آن مدرسه را احاطه کرده است و مدارس خصوصی نیز برای کسانی است که می‌توانند از پس هزینه‌های آن بربیایند.درست مانند دانش آموزان مدارس خصوصی در انگلستان که به صورت نامتناسبی در دانشگاه‌های برتر انگلستان مانند آکسفورد و کمبریج مشغول تحصیل می‌شوند، دانش آموزان آمریکایی با پیشینه‌های ممتاز در مدارس ممتاز نیز شانس بیشتری برای راه‌یابی به دانشگاه‌های برتر آمریکا دارند.این دانشجویان معمولاً بعد از فراغت از تحصیل شغل‌های رده بالایی در کشور را نیز تصاحب می‌کنند.

در حقیقت 5 رئیس‌جمهور اخیر ایالات‌متحده ( از جمله شخص دونالد ترامپ) از فارغ‌التحصیلان «لیگ ایوی» (لیگ 8 مدرسه خصوصی برتر آمریکای شمالی) بوده‌اند.

در میان قانون‌گذاران کنونی کنگره نیز فارغ‌التحصیلان هاروارد بیشترین تعداد را در کنگره دارند.این اختلاف طبقاتی در بسیاری از موارد فراتر از سیستم آموزشی نیز می‌رود.

عدم تحریک فزاینده اجتماعی به همراه این اعتقاد که تنها افراد معدود و ممتاز به طبقات بالا و تصمیم گیر جامعه دسترسی دارند، به نابرابری‌ها در فضای سیاسی و اجتماعی جوامع دامن زده و به افزایش میزان احساسات پوپولیستی در جهان دامن زده است. این امر به ویژه در انگلستان صادق است؛ جایی که گزارش سال 2018 سازمان همکاری اقتصادی و توسعه که سازمانی بین دولتی در پاریس است، به این نتیجه رسیده است که حداقل 5 نسل یا 150 سال طول می‌کشد تا یک کودک انگلیسی با پس‌زمینه فقیر به درآمدی معادل میانگین درآمد ملی دست پیدا کند.

این مسئله در دانمارک و سوئد بین دو تا سه نسل طول می‌کشد.لی الیوت مأجور استاد پویایی اجتماعی در دانشگاه اکستر و نویسنده کتاب «پویایی اجتماعی و دشمنانش» بیان کرده است که راکد شدن پویایی اجتماعی و یا عدم تحریک اجتماعی منجر به «قطع ارتباط بین نخبگان و باقی مردم در کشور شده است» و برخی بر این عقیده‌اند که این مسئله دلیل اصلی اختلافات عمیق بین انگلستان و دیگر اعضای اتحادیه اروپا است.

مأجور در این خصوص ادامه داد: «از نظر من، این قطعی ارتباط دلیل اصلی و عمده برگزیت بوده است و عدم ارتباط بین دانش‌آموختگان ایتونی که در ذهن خود به این نتیجه رسیده‌اند که تنها باید به خودشان خدمت کنند و از باقی لیبرال‌های جنوبی شرقی نیز خسته شده‌اند دلیل اصلی رأی به برگزیت بوده است.»

ایتون شاید معروف‌ترین مدرسه خصوصی انگلستان باشد اما مطمئناً تنها مدرسه در نوع خود نیست.در تمام طول کشور در حدود هزار مدرسه مستقل شهریه‌ای (جدای از 165 مدرسه گرامر) وجود دارد.در درون این گروه، گروه کوچک‌تری از مدارس تاریخی خصوصی‌ای وجود دارد که به مدارس کلارندون معروف هستند و مدرسه ایتون یکی از آن‌ها است و در میان فارغ‌التحصیلان آن‌ها می‌توان انواع روزنامه‌نگاران، قانون‌گذاران، سلبریتی ها، و حتی برندگان جایزه نوبل را نیز پیدا کرد.

در شرایطی که بسیاری از این مدارس برای این طراحی شده‌اند تا دانش آموزان بین 13 تا 18 سال را برای ورود به دانشگاه‌های برتر انگلستان آماده کنند، برخی از این مدارس حتی به دانش آموزان جوان‌تر نیز متوسل می‌شوند.

ورکایک بیان می‌کند: «این مدارس همه مدارس آماده‌سازی هستند و والدین حتی در دوران ابتدایی آموزش فرزندانشان نیز به این مسئله توجه دارند و از سنین کم فرزندانشان را برای این مأموریت بزرگ آماده می‌کنند.» «زمانی که کودکتان را در این آسانسور قرار دادید، تقریباً به صورت کامل تضمین کرده‌اید که فرزندتان در همان جامعه‌ای رشد می‌کند که قرار است در آن پیشرفت بسیار زیادی را تجربه کند.»

مدارس خصوصی همیشه به این روش نبوده‌اند. زمانی که شاه هنری ششم، کالج ایتون را در سال 1440 میلادی تأسیس کرد، قرار بود این مدرسه به 70 پسر محروم که هیچ امتیازی نداشتند آموزش داده شود تا بتوانند آماده ورود به کالج‌های دیگری مانند کینگز کالج یا کمبریج شوند که سیستم سلطنتی در سال بعدی میلادی آن‌ها را تأسیس کرد. از همین آغاز کار بشردوستانه بود که مدرسه ایتون در ابتدای امر به‌عنوان مدرسه «عمومی» شناخته شد تا منفعتی که برای عموم مردم دارد را به رخ بکشد. به همین دلیل هم بود که خاصیت جمع‌آوری کمک مردمی و یا خیریه‌ای بودن برای این مدارس در نظر گرفته شد.

مدارس خصوصی مدرن انگلستان نسبت به گذشته خود تغییرات چشمگیری پیدا کرده‌اند. یکی از این تغییرات این است: آن‌ها دیگر رایگان نیستند. به صورت میانگین، برای یک کودک در حدود 15 هزار پوند در هر سال باید در این مدارس هزینه کرد که اگر به صورت شبانه‌روزی تحصیل کند این هزینه به 33 هزار پوند نیز می‌رسد.باوجود اینکه این مدارس میلیون‌ها پوند به دانش آموزان در هر سال کمک مالی می‌دهند، همه این کمک‌های مالی بر اساس نیاز بین دانش‌آموزان تقسیم نمی‌شود. بیشتر دانش آموزان از خانواده‌هایی می‌آیند که حداقل توان پرداخت شهریه را دارند.

جیمز وود، یکی از نویسندگان مجله نیویورکر که در مدرسه ایتون به صورت بورسیه درس خوانده سیستم این مدارس را این‌گونه توصیف می‌کند: «سیر بی‌انتهای امتیازات»ای که در آن کسانی که می‌توانند تجملات یک آموزش خوب و خصوصی را از نظر مالی تأمین کنند از آن بهره‌مند می‌شوند. آن‌ها معمولاً کسانی هستند که پدر و مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگشان هم از همین سیستم استفاده کرده‌اند.در این سیستم صدها نفر از پسرانی بودند که ثروت خانوادگی‌شان به قرن‌های نوزدهم و هجدهم میلادی بازمی‌گشت.»

وود در مورد همکلاسی‌هایش می‌نویسد: «به هر منظوری که بود و با هر هدفی که انجام می‌شد، ریشه‌های اصلی ثروت این افراد نامرئی بود و در لایه‌های خوش‌شانسی پیچیده شده بود.»این واقعیتی مخصوص به ایتون نیست.

کمیسیون پویایی اجتماعی دولت انگلستان در گزارش سال جاری خود آورده است: در سراسر بریتانیا «با امتیازات خاص به دنیا آمدن، به معنای زیستن با امتیازات خاص است.» بااین‌حال اگر محروم به دنیا آمده‌اید، بدین معنا است که باید با یک سری موانع روبه‌رو شوید تا اطمینان حاصل کنید که کودکانتان در همان تله‌ای که شما در آن گرفتار بودید، گرفتار نخواهند شد.مدارس خصوصی حالا بیشتر از هر زمان دیگری در گذشته رقابتی شده‌اند. برای مثال ایتون دانش آموزان آینده خود را ملزم می‌کند که در آزمون ورودی این مدرسه شرکت کنند که شامل یک مصاحبه هم می‌شود و باید توصیه‌نامه‌هایی را هم از اساتید و معلمان قبلی خود در پرونده‌شان داشته باشند.کمتر از یک‌چهارم کسانی که در این مدرسه ثبت‌نام می‌کنند، درنهایت در آزمون آن پذیرفته می‌شوند.

وضعیت مدارس خصوصی در انگلستان

سم فریدمن، جامعه‌شناس در مدرسه اقتصادی لندن و نویسنده کتاب «سقف شیشه‌ای؛ چرا باید برای امتیاز داشتن ثروتمند باشیم؟» بیان می‌کند که آزمون ورودی برای این مدارس برای این گرفته می‌شود که این مدارس عنوان کنند ورود به مدرسه نه بر اساس ثروت و امتیاز خانوادگی بلکه بر اساس شایستگی فرد است. با این‌حال شایسته‌ سالاری هم قیمت خود را دارد. شایسته بودن سرمایه‌گذاری خود را می‌طلبد و البته این سرمایه‌گذاری بدون بازگشت هم نخواهد بود.

بر اساس تحقیقات فرید من، دانش‌آموزانی که در مدارس خصوصی تحصیل کرده‌اند 94 مرتبه بیشتر از سایر افراد در نشریه Who’s who که فهرستی سالانه برای شناختن افراد متنفذ و سرشناس بریتانیا است اسمشان آورده می‌شود. اما او اضافه می‌کند که «این ایده که مدارس غیردولتی 94 مرتبه بهتر از مدارس دیگر هستند مضحک است.»این تنها نشریه Who’s who نیست که دانش آموزان به دنبال درج نامشان در آن هستند. آمار نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که در مدارس خصوصی درس خوانده‌اند 7 برابر بیشتر از سایر دانش آموزان در دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج پذیرش می‌شوند. این روندی است که خود را در بازار کار نیز نشان می‌دهد کسانی که در مدارس خصوصی درس خوانده‌اند در بالاترین رده‌های شغلی انگلستان قرار می‌گیرند؛ 65 درصد از قضات عالی‌رتبه، 52 درصد از دیپلمات‌ها و 29 درصد از قانون‌گذاران و نمایندگان مجلس از بین این افراد هستند.

مدرسه ایتون در بین فارغ‌التحصیلان خود تاکنون 20 نخست‌وزیر داشته است. جانسون نخست‌وزیر کنونی نیز از فارغ‌التحصیلان ایتون است.بخشی از این اختلاف طبقاتی و امتیازی در بین دانش آموزان به دلیل اختلاف در منابع است.باوجود اینکه تنها 7 درصد از دانش آموزان در مدارس خصوصی تحصیل می‌کنند اما از هر 6 پوند که برای آموزش صرف می‌شود، یک پوند آن در این مدارس هزینه می‌شود.

بر اساس تحقیقات فرانسیس گرین، استاد کار و آموزش در دانشگاه لندن و نویسنده کتاب «موتور امتیاز؛ مشکل مدارس خصوصی بریتانیا»، در نتیجه این مسئله، مدارس خصوصی نه‌تنها ابزار لازم برای استخدام معلمان بیشتر را در اختیار دارند (گرین معتقد است که از هر هفت معلم، یک نفر از آن‌ها در بخش خصوصی کار می‌کند) بلکه آن‌ها می‌توانند بر روی ابزار کار و امکانات مدارس ازجمله سالن‌های تئاتر، هنر، مراکز ورزشی و تربیتی و حتی بر روی جزیره‌های خود مانند آنچه ایتون در اختیار دارد، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند.برای بسیاری در سیستم مدارس خصوصی، مدارسی مانند ایتون، یک استثنا هستند و نه قاعده.

جان کلایتون، یکی از معلمان سابق ایتون و مدیر ارشد سابق مدرسه کینگز ادوارد معتقد است که «ایتون واقعاً مسئله‌ای جدا است. بیشتر مدارس از امتیازات و یا امکانات ایتون برخوردار نیستند و شهریه‌هایی مانند ایتون هم دریافت نمی‌کنند و یا از موقوفات و کمک‌های خیریه‌ای و یا بشردوستانه بهره نمی‌برند.»

باوجود اینکه کلایتون معتقد نیست که مدارس خصوصی باید کاملاً از بین بروند، اعتقاد دارد که باید فاصله و شکاف بین مدارس دولتی و خصوصی با ارائه کمک‌های مالی و غیر مالی به مدارس دولتی کم شود.او معتقد است: «کسانی که از بخش مستقل و غیردولتی سؤال می‌پرسند که آیا می‌توان کار بیشتری در این زمینه انجام داد کاملاً سؤال خوب و معتبری می‌پرسند چراکه می‌توان کارهای بهتری انجام داد. و کارهای بیشتری باید انجام گیرد.»

تسنیم


وضعیت مدارس خصوصی در انگلستان

منتشرشده در دیدگاه

نقش زنگ گفت و گوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تعاملات بین المللی

"بخش آموزش اتحادیه اروپا به وزارت های آموزش و پرورش کشورهای عضو خود پیشنهاد داده است که در مدارس ، زنگ گفت و گو را پیش بینی کنند. کودکان و نوجوانان مى بایست زمانی برای گفت و گو داشته باشند. حتی شیوه نشستن دانش آموران به صورت حلقه های دور میز باشد تا بتوانند بهتر همدیگر را ببینند و با هم گفت و گو کنند. اتحادیه اروپا معتقد است شهروندان اروپا نیاز دارند تا شیوه های گفت و گو برای حضور موثر در یک جامعه را بیاموزند." (1)

نقش زنگ گفت و گوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تعاملات بین المللی

فاصله ما با فرهنگ گفت و گو
ما مهارت و هنر گفت و گو با همکار ، همسایه ، هم خانواده ، فرزند و دانش آموز و..... را یا نداریم یا بسیار کم داریم . ما در گفت و گوهای خود با دیگری ، یا دیوار دفاعی می کشیم و یا تهاجمی . البته آنچه ما انجام می دهیم بیشتر فعل " سخن گفتن " صِرف است نه گفت و گو ! و صد البته بیشتر محتوای سخن گویی ما حولِ محورِ سخن چینی و غیبت و تهمت و افترا زنی و یک کلاغ چهل کلاغ کردن می چرخد. دیگری را با سخنان خود بکوبیم تا ما فرصت رشد و خودنمایی داشته باشیم . این سخن گفتن به جز گفتمان قدیم زنان چادری در کوچه و پس کوچه های محلات شهر من و شما چیزی دیگر نیست ،که برای پر کردن ساعت های بیکاری و دغدغه مندی روزگار از دست زمین و زمان و محله و افراد آن ، بدان پناه می بردند. نوعی روان درمانی رایگان و عامیانه . نوعی سوسیومتری جامعه شناسانه برای پر کردن اوقات فراغت و حفظ سلامتی . نوعی بازیابی انرژی روحی - روانی با تغذیه از این طریق .

معنی گفت و گو
تصور ما از گفت و گو یک دیالوگ ساده برای برقراری هر نوع رابطه اجتماعی است. ما از فنون و مهارت گفت و گو که روزگاری سخنوران بر آن مسلط بوده اند ، بی اطلاعیم . ما تفاوتی بین سخن گفتن و گفت و گو ، قائل نیستیم. گفت و گو برای طرفین ، قاعده و اصولی مشخص دارد که برای نیل به نتایج مفید ، باید از آن تبعیت کرد. اما سخن گفتن نیاز به مهارتی خاص به جز زبان آموزی و تمرین ندارد . در واقع فراگیری نحوه گفت و گو به آموزش نیاز دارد و برای همین زنگ گفت و گو در مدارس اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است.

" گفت و گو نوعی برهم کنش بین دو یا چند نفر و ارتباطی بداهه بین دو یا چند نفر از مردم در راستای رسوم است. تحلیل گفت و گو شاخه ای از جامعه شناسی است که به مطالعه بافت و ساختار رفتارهای انسانی با نگاهی عمیق تر به رفتارهای گفت و گو می پردازد. یکی از اولین متفکرانی که بر گفت و گو برای یافتن حقیقت تأکید می کر د، سقراط بود. او معتقد بود آفرینشِ معنا در پرتو گفت و گو حاصل می شود. بدون مکالمه نمی توان انتظار شنیدن و هم رأیی داشت. هیچ یک از مکالمات سقراطی برای قانع ساختن یا مخالفت ورزیدن نبود. او شالودهٔ این مکالمات را فهم و تفهم می دانست. اساساً گفت و گو راهی برای فهمیدن است ، راهی که خود نیز بخشی از این دانایی را شکل داده و تنها ابزار دست یافتن به فهم صحیح نیست. " (2)


نقش زنگ گفت و گوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تعاملات بین المللی

هدف اصلی اتحادیه اروپا از طرح زنگ گفت و گو در مدارس چیست ؟
اگر امروز اتحادیه اروپا با جایگاه رفیع فرهنگی خود در جهان ، از این بابت ، احساس کمبود می نماید که دیگر اعضا را به داشتن زنگ گفت و گو آن هم دور میزگرد و یا..... ترغیب می نماید ، در واقع برای  دیپلماسی آینده خود می اندیشد.

مسلما تنها هدف ، برقراری یک دیالوگ ساده مابین دو یا چند تن نیست :
آنان می خواهند با تربیت افراد حاذق در گفت و گو و بالا بردن آستانه تحمل افراد ، افرادی شایسته برای گفت و گوهای سیاسی دور میزهای دیپلماتیک در روابط بین الملل و بازی قدرت ، تربیت کنند.
آنان احساس کرده اند برای نشستن پای میز مذاکره با ابرقدرتی چون آمریکا و چین و روسیه و امروز هند و.....و یا حتی با یک کشور آسیایی چون ایران ، به تسلط در مهارت گفت و گو جهت جابه جایی منطقی و مناسب مهره های دیپلماسی دارند. در واقع این تجربه را در گفت و گوی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام به دست آورده اند.
آنان برای از دست ندادن جایگاه قدرت اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی اروپا ، در آینده ، برنامه ریزی می کنند تا در مقابل توانمندی روزافزون برخی از کشورها ، عقب نمانند.
آنان تشخیص داده اند که امروز و فردا عامل تسلط و تفوّق ملل نسبت به یکدیگر ، فقط داشتن قدرت نظامی و یا اقتصادی و حتی اطلاعاتی نیست ، بلکه مهارت بازی دادن حریف و گیج کردن او در دنیای بیکران لغات و کلمات و جملات ، بیشتر معجزه می کند.
آنان به چنان درجه بالندگی فرهنگی دست یازیده اند که چندین کشور را با انسجامی شگفت انگیز در یک اتحادیه جا داده اند ، در حالی که در بسیاری از کشورها مردمان شمالش با جنوب ، یا شرقش با غرب اختلاف دارند و یا در حال جنگ اند .
آنان با ترویج چند دهه ای فرهنگ گفت و گو در نظام آموزشی و با جامعه پذیر کردن دانش آموزان بدین منوال و با تثبیت این ابزار ساده ، مقتدرانه پیش خواهند تاخت ، در واقع نوعی مقابله با قدرت نمایی بی حد و حصر آمریکا نیز هست.
آنان بدین طریق در زندگی مشترک و خانواده نیز قادر به گفت و گوی منطقی و حل و فصل سوء تفاهمات و یا اختلافات خود خواهند بود.
آنان در محیط کار به همکار یا زیردست خود زور نخواهند گفت و صمیمانه در یک گفت و گویی محترمانه ، شفاف سازی خواهند کرد.
آنان با یاد گرفتن چنین مهارتی ، شفافیت گفت و گو را به زندگی اجتماعی و روابط اجتماعی خود نیز تزریق خواهند کرد.
آنان بدین طریق از میزان خشونت اجتماعی خواهند کاست و افراد را به همفکری در حل اختلافات تشویق خواهند کرد.

نقش زنگ گفت و گوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تعاملات بین المللی

آنان آموزش مهارت گفت و گو در بین دانش آموزان را برای داشتن سیاستمدارانی سخنور و خطیب ماهر نیاز دارند.
آنان برای نتیجه مطلوب گرفتن ، محل و منشأ سرمایه گذاری فرهنگی را به نیکی می شناسند.
آنان صبورانه امروز برای توانمندی فردای اروپا و انسانهای آن ، برنامه ریزی می کنند.

1) بخش اخبار سایت صدای معلم . دوشنبه, 13 آبان 1398 . زنگ گفت و گو .
2) معنی گفت و گو در ویکی پدیا. دانشنامه آزاد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقش زنگ گفت و گوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تعاملات بین المللی

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

مدیر کل آموزش و پرورش سمنان و تعاملات جهانی و سند 2030

هنوز اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان به آخرین گزارش صدای معلم پاسخی نداده است . ( این جا )

برای این وضعیت دو حالت می توان متصور شد :

1- روابط عمومی تعطیل است .

2- مسئولان این اداره گزارش ها و نقدها را مطالعه می کنند اما عامدا به آن پاسخ و یا واکنشی نشان نمی دهند .

چنان چه هر دوی این ها هم به واقعیت نزدیک باشد ؛ منطقی و در نتیجه ضروری است که وزیر آموزش و پرورش به نخستین قول و وعده خود مبنی بر " شنیدن انحرافات از زبان معلمان " توجه کافی و وافی مبذول دارد .

مدیر کل آموزش و پرورش سمنان و تعاملات جهانی و سند 2030

پرتال اداره کل آموزش و پرورش سمنان نوشت : ( این جا )

" مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه باید فرصت سازی و کادرسازی همواره در دستور کار باشد، افزود: شاخص ارزیابی علمی کشورها، سه آزمون بین‌المللی است که خواندن و نوشتن، علوم و ریاضی و ارزیابی کلی از وضع دانش‌آموز را انجام می‌دهد.
دستورانی بیان کرد: فنلاند، نروژ، کره جنوبی و سنگاپور جزو ۱۰ کشور برتر جهان در آموزش هستند و آن‌ها وقتی کار را شروع کردند، از ما در درجه پایین‌تری بودند؛ اما امروز همه مشکلاتشان رفع شده و آموزش و پرورش اولویت آن‌ها قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: باید تجربه علمی دیگران را استفاده کنیم و آموزش و پرورش اولویت اول ما باشد تا در همه جهات رشد کنیم. "

« صدای معلم » 15 شهریور 1398 در گزارشی انتقادی نوشت : ( این جا )

مدیر کل آموزش و پرورش سمنان و تعاملات جهانی و سند 2030

" به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان، محمد دستورانی در حاشیه جلسه کارگروه کودک، نوجوان و جوانِ هفته دفاع مقدس در مورد سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» گفت: این سند منسوخ شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نظر و منویات رهبر انقلاب را فصل الخطاب دانست و افزود: سند 2030 با فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال 96 برای همیشه منسوخ شد و در کشور و استان سمنان محلی از اعراب ندارد.
وی ادامه داد: بارها در مصاحبه ها و تریبون ها و در قول و عمل اعلام کرده ایم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که امضای نظام را دارد قانون اساسی نهاد تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است و تمام فعالیت ها و برنامه های ما فقط در این چارچوب و مطابق با آن تدوین و اجرا می شود.
محمد دستورانی، معلمان و محصلان را انقلابی ترین و نجیب ترین اقشار جامعه در صیانت از انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: دامن زدن به سند 2030 وقت گذرانی است و هیچ مصداقی از اجرای آن در ایران اسلامی و استان دین مدار و دانش پژوه سمنان وجود ندارد. "

نخستین پرسش « صدای معلم » از مدیر کل آموزش و پرورش سمنان آن است که آیا امسال و به مناسبت  « روز جهانی معلم » پیامی صادر کرد و یا حداقل آن را به " معلمان " تبریک گفت ؟

مدیر کل آموزش و پرورش سمنان و تعاملات جهانی و سند 2030

کشورهایی که آقای دستورانی از آن ها نام می برد همه سند 2030 را پذیرفته اند .

آیا نمی توان حتی نگاهی انتقادی به سندهای بین المللی داشت ضمن آن که نگاه انتقادی لزوما نگاه " نفی " و " طرد " و " انکار " نیست !

بالاخره استفاده از تجارب جهانی و تعامل با آن ها خوب است یا نه ؟

پایان گزارش/


مدیر کل آموزش و پرورش سمنان و تعاملات جهانی و سند 2030

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
صفحه1 از36

نظرسنجی

آیا از نظر شما دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور آموزش و پرورش از نوع " تخصصی " است ؟

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور