صدای معلم
سه شنبه, 23 مهر 1398 13:01

گزارشی از خانه معلم ماسوله

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

دوشنبه هشتم مهرماه 1398

حوالی ساعت 22 وارد شهرستان و یا بهتر بگوییم روستای ماسوله می شویم . با آن که دو روز قبل از آن با مسئول خانه معلم برای " رزرو " تماس گرفته می شود اما گفته می شود نیازی به رزرو نبوده و مشکلی برای اسکان نیست اما فردی با برخوردی که خیلی دوستانه و فرهنگی نیست اعلام می کند که اتاق خالی نداریم !

به نظر می رسد فرد پاسخ دهنده مسئولیتی در خانه معلم نداشته باشد و البته از مدیر این مجموعه هم خبری نیست .

به نظر می رسد این برخوردهای ناشایسته و غیرفرهنگی در محیطی که باید الگوی سایرین حداقل به جهت نامی که از آموزش و پرورش به یدک می کشد موضوع تازه ای نبوده و به یک ایپدمی در خانه های معلم و مراکز اسکان فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است .

معمولا نظارتی در این زمینه هم اعمال نمی شود و شاید وزارت آموزش و پرورش از جمله دستگاه ها و نهادهایی باشد که ضعف نظارت در آن کاملا مشهود است .

پس از پاسخ منفی و سرد فرد مذکور و در حالی که باران شدیدی در حال باریدن است به سراغ جاهای اقامتی دیگر می رویم .

بنری روی دیواری نصب شده و تلفنی برای هماهنگی جهت اقامت معرفی شده است .

در این بنر نوشته شده است که تحت نظارت گردشگری در حال فعالیت است .

تماس گرفته می شود .

فردی از آن سوی تلفن و با برخوردی خوب و منطقی پاسخ می دهد و دعوت می کند تا بازدیدی از محل داشته باشیم .

از قیمت پرسش می شود و ایشان اجاره سوئیت را برای یک شب 120 هزار تومان اعلام می کند . هر چند با توافق به رقم 90 هزار تومان می رسد .

این در حالی است که قیمت سوئیت در خانه معلم ماسوله به صورت مقطوع 120 هزار تومان نرخ گذاری شده است .

سوئیتی که مشرف به خانه ی معلم است را اجاره می کنیم .

در کمال ناباوری مشاهده می شود که خانه های اتاق معلم خالی است و کسی در آن تردد نمی کند .

صبح سه شنبه هنگام مراجعه مجدد برای این وضعیت مسئول مربوطه در پاسخ به این پرسش که آیا اتاق و یا سوئیتی برای اقامت هست باز هم پاسخ منفی می دهد و البته دلیل آن را تعمیرات ذکر می کند و این در حالی است که شب گذشته فرد جانشین به این موضوع اشاره نکرده بود .

در صحبت با برخی اهالی منطقه غالبا عنوان می کنند که ماسوله معمولا تا پایان مهر پذیرای جمعیت کثیری از مسافرین و گردشگران است .

اگر پاسخ مسئول خانه معلم مبنی بر اقدام به تعمیرات صحیح بوده باشد آیا بهتر نبود که این تصمیم به ماه بعد موکول می گردید ؟

به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش علی رغم دارا بودن امکانات خوب و مراکز اقامتی به علت ضعف و حتی سوء مدیریت در اکثر موارد قادر به جلب رضایت ذی نفعان اصلی خود یعنی " معلمان " نیست .

خانه ای که به نام " معلم " نام گذاری و بارگذاری گردیده است هنوز حس تعلق معلمان شاغل و بازنشسته در آن را نتوانسته است احیا کند و به نظر نمی رسد اراده ی جدی برای اصلاح این وضعیت نزد مسئولان و تصمیم گیرندگان این وزارتخانه ساری و جاری باشد .

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

پایان گزارش /


گزارش صدای معلم از خانه معلم ماسوله

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

سفرهای وزیر آموزش و پرورش و ضعف روابط عمومی

این روزها اخبار سفر وزیر به اقصی نقاط کشور بالاخص دو سفر انجام شده به قم ، زادگاه ایشان یادآور خطای برخی از مدیران است که تصور می کنند با حضور مستقیم خود در محل برای بررسی مشکلات و یا افتتاح و کلنگ زنی و قیچی کردن روبان های رنگارنگ و.... کار مفیدی انجام می دهند! و این رفتار وزیر به برخی از معاونان نیز سرایت پیدا کرده است.
شاید وزارتخانه ای که با مفهوم و ارزش واحد " روابط عمومی " در یک سازمان بیگانه است ، این سفرها کاملا طبیعی و مورد انتظار است .
چون همراه این سفرها موارد فوق ، هزینه های پنهان و آشکار زیادی را بر وزارتخانه و بودجه محدود آن ، تحمیل می سازد. مواردی چون: هزینه سفر وزیر و هئیت همراه ، هزینه استقبال و پذیرایی از آنان ، هزینه بنرهای استقبال و پاچه خواری شخص وزیر ، هزینه زمان و انرژی از دست رفته برای خود وزیر و همراهان ایشان و مدیران کل و ...... .


جناب وزیر !

تا چشم برهم زنید ، عمر وزارت تان تمام خواهد شد ، مشکل جای دور نیست ، همین جاست ، زیر پوست خود وزارتخانه و واحدهای حذف شده آن ، در واحدهای جدیدالتأسیس آن ، در معاونت های تبدیل به اموال غیرمنقول شده وزارتخانه ، در لابه لای بخشنامه ها و آئین نامه های غیرضروری ، در طرح های نابخردانه متنوع و متعدد و متناقض آن و در ....
امید است با استفاده از تکنولوژی و ویدئو کنفرانس ، تعداد این سفرها به حداقل ممکن برسد و با سفر به مناطق محروم ، دنبال سیاست حمایت از مستضعان نباشیم که مستضعان به قوانین لازم الاجرا برای پایان بخشیدن به محرومیت نیاز دارند نه حضور معطر و نمایشی شخص وزیر در روستا و شهرشان .
جناب وزیر ، از خود بپرسید چرا علیرغم تلاش شبانه روزی و تحمل مشقت این سفرها ، هنوز مشکلات و معضلات نظام آموزشی و مطالبات فرهنگیان پابرجایند و توسعه و عدالت آموزشی نمی تواند تحقق بیابد ؟!


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سفرهای وزیر آموزش و پرورش و ضعف روابط عمومی

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

پرسش صدای معلم از وزیر آموزش و پرورش در مورد افتتاح پروژه های  آموزشی و پرورشی و ورزشی

امروز  سه شنبه 23 مهر با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیرآموزش و پرورش ، 1982 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با 10هزار کلاس درس در سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس در دماوند افتتاح شد.

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت :

صبح امروز طی مراسمی که به صورت نمادین و با حضور اسحاق جهانگیری و محسن حاجی میرزایی در شهرستان دماوند برگزار شد 1982پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با 10هزارکلاس درس در سراسرکشور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح و به بهرهبرداری رسید.

پرسش صدای معلم از وزیر آموزش و پرورش در مورد افتتاح پروژه های  آموزشی و پرورشی و ورزشی

براساس این گزارش این پروژه ها با اعتباری بالغ بر ۳هزار و ۱۰۰میلیارد تومان احداث شده است که ۴۷درصد منابع مالی آن توسط خیرین و ۵۳درصد نیز از منابع دولتی تامین و هزینه شده است.

شایان ذکراست؛ استانهای خوزستان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و تهران دارای بیشترین پروژه می باشند .

پرسش « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی آن است که لیست مدارس و تعداد کلاس هر مدرسه، به تفکیک استان، شهرستان و منطقه آموزش و پرورش در اختیار تمامی اصحاب رسانه قرار گیرد.

پایان پیام/


پرسش صدای معلم از وزیر آموزش و پرورش در مورد افتتاح پروژه های  آموزشی و پرورشی و ورزشی

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

مرگ مغزی مدارس دولتی و تبعیض در نظام آموزشی

یادش به خیر
در دهه شصت در نیمکت‌های سه نفره می‌نشستیم. سمت راستم یکی از خان‌زاده‌های مشهور و هم تختی دست چپ پسر استاندار وقت زنجان بود.
در آن سال‌ها نه تبعیض خاصی بود و نه مهم‌تر از آن حس تبعیض!
فقیر و غنی، باهوش و کم هوش، روستایی و شهری ... همه و همه زیر یک سقف در یک کلاس و در یک مدرسه تنفس می‌کردیم.

 

عدالت بر باد رفته

عدالت آموزشی از زمانی زیر رادیکال رفت که مدارس رنگارنگ سمپاد، نمونه دولتی، هیأت امنایی، شاهد، غیر انتفاعی و ... با رشد قارچ‌گونه خود هر روز بر گلوی نحیف عدالت آموزشی فشار آورده و عرصه را بر دانش‌آموزان عادی تنگ و تنگ‌تر نمود.در سیستم آموزشی فعلی متأسفانه با بیست و چند نوع مدرسه رنگارنگ و به شدت تبعیض‌آمیز مواجه هستیم که یک سر آن مدارس سمپاد و غیرانتفاعی بوده و سر دیگر آن مدارس کاردانش و کپَری است.

 

 تراژدی کنکور

نگاهی به نام‌آوران کنکور امسال خود تأییدی بر ادعای سیستم تبعیض‌آمیز آموزشی ماست.
از بیست نفر از رتبه‌های یک تا چهار کنکور در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر، ۹ نفر تهرانی بوده و ۶ نفر دیگر از سایر کلانشهرها می‌باشند، یعنی ۱۵ نفر برتر کنکور ۹۸ متعلق به پنج کلانشهر هستند که این خود نشان‌دهنده توزیع ناعادلانه امکانات بین استان‌ها و تجمیع و انباشت دارایی‌های مادی و معنوی کشور در پایتخت می‌باشد.

مرگ مغزی مدارس دولتی و تبعیض در نظام آموزشی

 صفر مطلق سهم ماست

از منظری دیگر ۱۵ نفر از بیست نفر رتبه برتر کنکور ۹۸ متعلق به مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان_تیزهوشان) هستند، ۳ نفر غیرانتفاعی، و سهم مدارس نمونه‌ دولتی و هیأت امنایی هر کدام یک نفر است.
به عبارت روشن‌تر بهره‌ی مدارس دولتی که در برگیرنده بیش از نود درصد دانش‌آموزان کشور هستند، صفر مطلق می باشد!

 

 پداگوژیک انحصارطلبانه 

"در جغرافیای آموزش و پرورش در کنار مافیای کنکور، آموزشگاه‌های علمی و آزاد، گروه‌های مافیایی جدیدی در حال شکل‌گیری است تا بازار پر مشتری آینده را از آموزش زبان‌های خارجه گرفته تا تربیت معلم، مدرک‌فروشی به بهانه پایش و سنجش مستمر و سالیانه صلاحیت‌های شغلی و حرفه‌ای معلمان و دیگر آموزش‌های کوتاه‌مدت، کارگاه‌های رنگارنگ آموزشی و نشست‌های به اصطلاح علمی در حوزه دانش پداگوژیک را در انحصار خویش بگیرد. نمونه‌ای از فلان مجتمع آموزشی در شمال تهران که با اخذ مجوزهای لازم، آموزش نیروی انسانی را در انحصار خود گرفته تا برای برخی از همکاران خود، چک سفید امضا به عنوان پاداش تقدیم کند"

 

 تیر خلاص بر تبعیض‌ها

در وانفسای طرح نابخردانه ۵۷ تن از نمایندگان مجلس مبنی بر رفع انحصار از زبان انگلیسی از مدارس (بخوانید حذف زبان انگلیسی)، مصوبه میمونی با ۱۵۷ رأی موافق تحت عنوان یکسان سازی مدارس دولتی و حذف تنوع و تکثر بیست و چندگانه مدارس از مجلس برون زد. طبق این طرح، آموزش و پرورش موظف است تا پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با حذف مدارس گوناگون (و انتخاب مدرسه تنها با معیار محل سکونت و نزدیکی به محیط آموزشی) در واقع به سمت عدالت آموزشی و فرو کاستن از تبعیضات جامعه طبقاتی قدم بردارد.

مرگ مغزی مدارس دولتی و تبعیض در نظام آموزشی

 چشم‌انداز یکسان‌سازی آموزشی

 در چشم‌انداز طرح یکسان‌سازی آموزشی بر اساس دوآلیته (مدارس دولتی و غیر دولتی) ضمن کاسته شدن از سرعت انفجاری طبقاتی شدن جامعه، در تقلیل و روانی ترافیک و کم شدن آلودگی هوا، کاهش آسیب‌های اجتماعیِ معطوف به تبعیض‌های ناروا نیز دورنمای روشنی قابل تصور می‌باشد. چرا که با یکسان‌سازی آموزشی مدارس متنوع که در عمل پول بما هو پول تنهاترین سردار بی‌رقیب عرصه تصمیم و اقدام بود، از حیز انتفاع ساقط خواهد شد.
امیدواریم با تصویب و البته اجرایی شدن مصوبه مجلس(در صورتی که مافیای قدرت اجازه حذف مدارس رنگارنگ را بدهد) مبنی بر حذف مدارس رنگارنگ و تقسیم مدارس به دوگانه دکارتی دولتی و غیر دولتی، این بازی ناعادلانه و تبعیض‌آمیز به نفع اکثریت دانش‌آموزان رقم خورده و ما شاهد روزهای آفتابی‌تر و عادلانه تر در مدارس دولتی خود باشیم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مرگ مغزی مدارس دولتی و تبعیض در نظام آموزشی

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

مدرسه محوری و توصیه رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین به مدیران مدارس

مشاور وزیر و رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین گفت: کمرنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی هنری ورزشی اجتماعی شادابی و نشاط دانش آموزان را کاهش می‌دهد و این به ضرر آموزش و پرورش است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، رضا مددی در گردهمایی تخصصی روسای ادارات، کارشناس مسئولان و کارشناسان فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: هر برنامه ای در مدرسه نمود نداشته باشد و ریشه در مدرسه نداشته باشد  به اهداف نزدیک نمی‌شود .

او ادامه داد: ملاک برنامه‌های خود را مدرسه قرار دهید اگر فعالیت های پرورشی و فرهنگی در مدارس کمرنگ شود نشاط و شادابی از مدارس رخت بر می بندد .

مددی افزود: تمام وقت بچه ها نباید در کلاس محدود شود بلکه  فعالیت ها تربیتی خارج از ساعات رسمی  به صورت مکمل  درس رسمی باشد .

مشاور وزیر گفت: با نگاه به سند تحول بنیادین وجود برنامه های فرهنگی هنری پرورشی اجتماعی و سیاسی به شدت مورد نیاز است و ضرورت  آنها احساس می شود.

او خاطر نشان کرد: کمرنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی هنری ورزشی اجتماعی شادابی و نشاط دانش آموزان را کاهش می‌دهد و این به ضرر آموزش و پرورش است دانش‌آموزان باید در تمام عرصه‌های فرهنگی آموزش و اجتماعی حضور داشته باشند تا زمینه تحقق تربیت تمام ساحتی به وجود بیاید.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین گفت: معاونت پرورشی باید در سرنوشت مدرسه ورود پیدا کند و مدیران مدرسه خود را تحت امر تفکر معاونت پرورشی و فرهنگی هم بدانند و نباید فقط در یک جهت و فقط آموزش حرکت کند.

پایان پیام/


مدرسه محوری و توصیه رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین به مدیران مدارس

گروه گزارش/

توضیحات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در مورد حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس و آموزش و پرورش

پس از گذشت چندین روز از رسانه ای شدن طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس موسوم به « رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» ؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیحاتی در این مورد ارائه کرده است . ( 1 )

میرزاده گفته این طرح نیاز به چکش‌کاری جدی دارد و آن را نیازمند بررسی‌های کارشناسی دانسته است .

اگر آن گونه که میرزاده می گوید درست باشد پس ارائه این طرح در قالب طرح یک فوریتی چیست ؟

این چه طرحی است که باید خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد ؟

آیا  کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و سایر نمایندگان امضا کننده سایر طرح های مرتبط مانند آموزش و پرورش مانند تصویب سازمان نظام معلمی و نیز طرح  های معیشتی و اقتصادی آن را نیز در قالب طرح های یک فوریتی و یا دو فوریتی ارائه کرده اند ؟

پرسش « صدای معلم » این است که وقتی طرح تبدیل به قانون شد دیگر بحث کردن در مورد آن چه فایده ای دارد ؟

درخواست  این رسانه ی معلمی به آقای میرزاده و دوستانشان در مورد توصیه به رسانه ها آن است که خیلی در  مورد ارائه این طرح های غیرکارشناسی و غیرعلمی عجله نکنند و  موضوعات مهم تر و راهبردی تر را در دستور کار قرار دهند .

توضیحات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در مورد حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس و آموزش و پرورش

( 1 ) سخنگوی کمسیون آموزش مجلس طرح « رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» را نیازمند بررسی‌های کارشناسی دانست و تاکید کرد که هدف از امضای این طرح اولویت دادن و در دستور کار قرار دادن در مجلس است و محتوای آن به طور کامل مورد تایید نیست.

 

میرحمایت میرزاده درباره طرح «رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش کشور» که قرار است در مجلس بررسی شود، گفت: «مقام معظم رهبری به این نکته اشاره کرده‌اند که اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. باید زبان خارجی و زبان علم بلد بود اما زبان خارجی و زبان علم فقط انگلیسی نیست.»

او ادامه داد: «منابع ارزشمند زیادی در دیگر زبان‌های زنده دنیا وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته و به دانش‌آموزان آموزش داده شود. به غیر از آن طبق اصل 15 قانون اساسی هم باید ابتدا به زبان های قومی و محلی خود بها دهیم.»

میرزاده گفت: «از طرف دیگر زبان‌های بین المللی زیادی در محافل علمی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ما دست و پای خود را بسته‌ایم و تمام تمرکز خود را بر روی زبان انگلیسی گذاشته‌ایم در حالی که این زبان فقط یکی از چند زبان بین‌المللی زنده و پرکاربرد در دنیاست.»

او افزود: «این طرح در صورت تصویب قرار است این امکان را به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما بدهد که فرصت برابر برای آموزش همه زبان‌ها را فراهم کنند.»

سخنگوی کمسیون آموزش مجلس درباره انتقاد‌هایی که به این طرح وارد می‌شود، گفت: «نکته اول در این باره این است که این طرح نیاز به چکش‌کاری جدی دارد و باید در کمسیون آموزش مجلس بررسی شود. حرف اصلی ما این است که نباید آموزش زبان‌های بین المللی در مدارس و موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها حالت اجباری به خود بگیرد. هر منطقه‌ای که پتانسیل، ظرفیت و متقاضی و مشتری برای آموزش یک زبان بین‌المللی و یا قومی و محلی را دارد به آن بپردازد.»

او درباره انتقاد از برخی مفاد این طرح که آموزش زبان را کاملا خصوصی می‌کند نیز گفت: «قرار نیست آموزش زبان خصوصی شود. مدارس دولتی طبق قانون اساسی در تمام نقاط کشور هست و خواهد بود. اما تعداد داوطلب برای آموزش زبان دوم مهم است. به طور مثال در یک منطقه تقاضا برای یادگیری زبان آلمانی فراهم است و اما برای زبان انگلیسی یا فرانسوی نیست. خب لزومی ندارد در آن منطقه زبانی که متقاضی ندارد آموزش داده شود.»

میرزاده که خود یکی از امضاکنندگان این طرح است در ادامه گفت: «این قانون نیست و یک طرح اولیه است. این طرح اولیه از 10 کانال تخصصی رد می‌شود و در آن جا به طور کامل بررسی می شود. امضای ما پای این طرح صرفا برای این است که این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد. ممکن است امضاکنندگان این طرح چند صفحه اصلاحیه و یا نظر کارشناسی جدید داشته باشند که بخواهند به آن اضافه کنند.»

او این طرح را نیازمند بحث‌های جدی کارشناسی دانست و گفت: «هدف از امضای این طرح اولویت دادن و در دستور کار قرار دادن است نه اینکه محتوای آن را صد در صد تایید کنیم. تک تک امضاکنندگان این طرح پیشنهادهایی دارند و هنگام بررسی در کمیسیون تخصصی درباره آن بحث می‌شود و نظرات کارشناسی اعمال می‌شود. بعد که این طرح تبدیل به قانون شد می توان بر روی آن بحث کرد.»

میرزاده در پایان گفت: «احساس من این است که تغییراتی در این طرح رخ می‌دهد که امکان اجرایی شدن آن در تمامی مناطق کشور باشد. کارشناسان دستگاه‌های ذیربط مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی و تالیف کتب درسی و... نیز باید در این باره نظر دهند.
تا تصویب این طرح کار زیاد است نظر من این است که دوستان رسانه در رسانه‌ای کردن این طرح خیلی عجله نکنند و بگذارند این طرح بررسی و کارشناسی دقیق شود.»


توضیحات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در مورد حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس و آموزش و پرورش

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

نقدی بر عملکرد محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران

چند وقتی است در فضای مجازی صفحه شخصی محمد صیدلو را  دنبال می کنم ؛ اولین پستی که در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است ناخواسته مرا به یاد محمد بطحایی و سه قول  معروفش به فرهنگیان و خانواده ها انداخت با این تفاوت که محمد صیدلو در این ویدئو خواهان و امیدوار به  اتفاقات خوب  و گام هایی رو به جلو برای آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بود.

کمی بیشتر که در صفحه او بالا و پایین می کنم می بینم که خوب حرف می زند یا بهتر بگویم حرف های خوب می زند ، رویکرد متفاوتی دارد  البته باید دید در نهایت امر قادر به تغییر می باشد یا خود تغییر می کند و هضم در سیستمی می شود که تغییر برای بقا را لازم می داند.

برایم جالب بود ۳۰ دستگاه اتومبیل پلاک قرمز اداره کل را به مناطق تحویل داده است و قرار است هیچ‌ مسئولی در اداره کل از اتومبیل پلاک قرمز استفاده نکند! امیدوارم تصمیمش با درایت باشد و اداره کل را لنگ نگذارد .او که در نهایت مشکلی ندارد آقای مدیر کل است و به آنی همه چیز برایش مهیا خواهد شد؛به چشم بر هم زدنی.
او از هزینه هایی صحبت میکند گویا قرار است مورد صرفه جویی قرار گیردهزینه هایی که به گفته خود ایشان برای هر جلسه استانی ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان که به ازای ۲۴۰ روز کاری در سال مبلغی معادل ۲۴۰۰۰۰۰۰۰۰ خواهد شد .این یعنی امید به حذف جلساتی که در انتهای انها قدمی از قدمی برداشته نشده است گویا "نه خانی آمده و نه خانی رفته است" و فقط آموزش و پرورش متحمل  هزینه مالی و معنوی شده است .اتلاف منابع مالی و انسانی  و در این شرایط اسفبار  مالی و کمبود نیروی انسانی در  مدارس خیانت است.
در پست دیگری به حالت ایده آل انتخاب مدیران اشاره کرده است .او خواستار انتخاب سلسه مراتبی مدیران است هرم انتخاب مدیر را با کلمات ، از پایین تا راس هرم  را به تصویر کشیده است .یعنی انتخاب مدیر مدسه توسط معلم؛ مدیر منطقه توسط مدیران مدارس و مدیر کل توسط روسای مناطق.

در پایان پرسیده است :

"اگر به این روال باشد مناسبات آموزش و پرورش تغییری خواهد کرد یا خیر؟ و  چند نفر از مدیران مناطق و یا مدیران کل استانها در جایگاه خود ابقاء خواهند شد؟"

اصل طرح چنین مسئله ای نیکوست اما کاش این سوال را خود نیز جواب می داد ؟ آیا مدیران مناطق  در حالت "اختیار در انتخاب"  به ماندن او رای خواهند داد ؟ با این نشانه ها باید گفت صیدلو مدیری ست که صدای معلم مطالبه گر از حنجره اش بیرون می آید و کچ معلمی خورده ایست که هر سرفه اش اعتبار معلمی اش را پر رنگ تر می کند ؛ او هنوز صیدلویی که مدیر کل نشده او خواهان تغییر و رویکرد در آموزش و پرورش است .
اما....

نقدی بر عملکرد محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران

 از او پرسیدم بعد از حضورتان  در اداره کل شهرستانهای استان تهران چه تفاوتی نسبت به سال قبل ایجاد شد؟ ناباورانه پاسخ داد" ادعایی نداشتم و ندارم ."

آقای مدیر کل ما همکاران از شما  توقع داریم که ادعایی داشته باشید و در جهت برآورده شدن آن حرکت کنید .مگر می شود مدیر بود و طرح و برنامه برای پیشرفت سازمان  نداشت؟ پس آن طرح "تعالی و تدبیر" که ناشتا به خورد مدیران مدارس تان می دهید چیست؟ حتما عبارت جالب "دایره شایستگی" را شنیده اید .داخل این دایره توانایی هایی هست که در آن مهارت های زیادی دارید، و بیرون از آن مسائلی که یا فقط بخشی از آن را متوجه می شوید یا اصلا چیزی از آن‌ نمیدانید.

آقای مدیر کل شما نیز باید دایره شایستگی تان را بشناسید و به آن پای بند باشید .باور کنید اندازه این دایره اهمیت زیادی ندارد ولی شناختن مرزهای آن بسیار لازم است.
حتما شما به عنوان مدیر در آغاز سال تحصیلی برای خود هدف گذاری کرده اید مهر ماه سال بعد دفتر کاری تان را مرور کنید، چک کنید هر آنچه در توان داشتید در کنارش تیک انجام شد،خورده است یا خیر ؟

دلایل را مرور کنید اگر مشکل از شما بودقبل از عزل استعفا دهید و چرخه مدیریت معیوب را تداوم نبخشید.

ببینید صیدلو در فضای مجازی چقدر با واقعیت خود فاصله دارد؟

بیاندیشید آیا شما هم‌ به جمع مدیران خوش فکر "پشت کیبوردی" پیوسته اید یا خیر؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر عملکرد محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مصوباتی داشته است .

شاید مهم ترین موضوع تغییر بند (3) ماده (۱۳) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استانها، شهرستان ها و مناطق کشور مصوب 26 / 10 / 1372 باشد .

ماده 13 از این قانون به " منابع مالی شوراهای مناطق برای هزینه های جاری و عمرانی " اختصاص دارد .

بند 3 از این ماده می گوید : " تا 5 درصد عوارض صدور پروانه های ساختمانی ، تفکیک زمین ها ، پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور را که شهرداری ها دریافت می کنند . "

و اما در کنار این اقدام انقباضی تصمیم مهم مجلس برای کاهش تنوع مدارس و محدود کردن آن به " دولتی و غیردولتی " باشد . البته اگر ضمانت اجرایی داشته باشد .

گروه گزارش/
طرح اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارائه طرح یک فوریتی با عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور»  موجب تحیر و تعجب کارشناسان و نیز فرهنگیان شده است .
بر اساس این طرح قرار است آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیر انگلیسی اختیاری و از محیط مدرسه خارج و به آموزشگاه‌های آزاد سپرده شود. هزینه آموزش نیز بر عهده دانش‌آموزان خواهد بود.
« صدای معلم » بر اساس وظیفه رسانه ای خویش از همه فرهنگیان ، کارشناسان ، دانش آموزان و دلسوزان نظام آموزشی دعوت می کند تا با نقد این طرح ، ضمن تاکید بر ارائه و اشاعه فرهنگ مطالبه گری و پرسش گری از اصول " عدالت آموزشی " و " آموزش نوین " در آموزش و پرورش ایران دفاع کنند .
منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

تعیین تکلیف 3 عضو منتخب فرهنگیان در شواری عالی آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور

پس  از برگزاری دومین مرحله انتخابات برای انتخابات تعیین نمایندگان فرهنگیان در شورای عالی آموزش و پرورش ، « صدای معلم » نوشت :

 " سرانجام مرحله دوم انتخابات شوراي عالي  آموزش و پرورش براي انتخاب سه نماينده از میان منتخبین معلمان پس از نشست دو روزه (سه شنبه) در اردوگاه منظریه ( شهید باهنر تهران ) بدون حضور و یا دعوت از رسانه ها برگزار شد .

" مواضع سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نسبت به رسانه ها شفاف نیست .

در بازدید بطحایی به همراه هیات همراه از مناطق و مدارس سیل زده در استان گلستان وزارت آموزش و پرورش از رسانه ها خواسته بود تا این بازدید پوشش رسانه ای داده شود . ( این جا ) "
در اولين دوره اين انتخابات ١٦٣ نفر انتخاب شدند .
اين ١٦٣ نفر در يك انتخابات داخلي سه عضو اصلي را انتخاب کردند . « صدای معلم » امیدوار است تا این 3 نفر منتخب معلمان  در شورای عالی آموزش و پرورش به  سرنوشت منتخبان صندوق ذخیره فرهنگیان دچار نشوند !
افراد منتخب عبارتند از :

١- جواد نوبختي از استان آذر بايجان شرقي عضو فراكسيون مجمع فرهنگيان ايران اسلامي با كسب  ٧٧ راي

٢- حبيب اله گودرزي از استان اصفهان عضو فراكسيون مجمع فرهنگيان ايران اسلامي با كسب  ٨٥ راي

٣-  مريم رنگ آميز طوسي از استان خراسان رضوي با كسب  ٧٠ راي

"با این حال و تاکنون و با توجه به جمعیت فرهنگیان کشور  میزان مشارکت کم تر از 10 درصد بوده است ؛ پرسش صدای معلم این است حواله دادن این میزان به عواملی مانند درخواست فرهنگیان و مشکلات سخت افزاری و نرم افرازی تا چه حد منطقی و واقع بینانه است ؟

« صدای معلم » در مورد این انتخابات مانند انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان نظر خویش را اعلام کرده است . ( این جا )

زمانی که شورای معلمان و نماینده معلمان در ساختار نظام آموزشی جایگاهی ندارند ، معلمان در منطقه و یا ناحیه آموزشی خود مطابق ماده 5 آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی حتی حق انتخاب سر گروه خود را ندارند و توسط مدیر اداره منصوب می شوند و نیز در شورای معاونین منطقه حتی به اندازه " یک رای " ارزش و جایگاه ندارند ؛ این گونه اقدامات نمی تواند « مساله مشارکت » را در ارکان و اضلاع آموزش حل کند ضمن آن که از نظر ما اعتماد و سرمایه اجتماعی در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد و پر رنگ شدن فضای امنیتی در زمان وزارت سید محمد بطحایی شکاف " اداره و مدرسه "  و یا  " صف و ستاد " را به حداکثر خودش رسانده است .

سرانجام و پس از گذشت حدود 6 ماه از برگزاری آن انتخابات ؛ رئیس جمهور اقدام به صدور احکام این منتخبین به علاوه 7 نفر دیگر نموده است .

تعیین تکلیف 3 عضو منتخب فرهنگیان در شواری عالی آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت :

" رئیس‌جمهور در احکام جداگانه‌ای و با استناد به بند الف ماده 8 و بندهای 10، 12، 13 و 14 ماده 9 و در اجرای ماده 11 لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش مصوب سال 1358 (اصلاحی مورخ 1381.7.29 مجلس شورای اسلامی)، 10 عضو شورای عالی آموزش و پرورش را برای یک دوره 4 ساله منصوب کرد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر حسن روحانی، با عنایت به معرفی وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، خانم دکتر سیما فردوسی و آقایان دکتر علی‌ اصغر فانی و دکتر محمود مهرمحمدی را به‌عنوان «عضو شورای عالی آموزش و پرورش» منصوب کرد.

خانم دکتر طبیه ماهروزاده و آقایان دکتر غلامعلی حدادعادل و دکتر غلامحسین رحیمی نیز با عنایت به معرفی شورای روسای فرهنگستان‌های کشور به‌عنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شدند.

همچنین با عنایت به معرفی شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، خانم مریم رنگ‌آمیز طوسی و آقایان حبیت الله گودرزی دورکی و جواد نوبختی با حکم رئیس جمهور به‌عنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای عبدالکریم بهجت پور نیز با عنایت به معرفی شورای عالی حوزه علمیه قم به‌عنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش منصوب شد.

رئیس‌جمهور در این احکام، توفیق اعضای جدید شورا را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسألت کرده است. "

« صدای معلم » امیدوار است تا این 3 نفر منتخب معلمان  در شورای عالی آموزش و پرورش به  سرنوشت منتخبان صندوق ذخیره فرهنگیان دچار نشوند !

 پایان گزارش/


 تعیین تکلیف 3 عضو منتخب فرهنگیان در شواری عالی آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو
صفحه1 از1036

نظرسنجی

نظر شما درباره حذف زبان انگلیسی از برنامه درسی مدارس و تفویض آن به موسسات خصوصی با مسئولیت خود والدین چیست ؟

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور