صدای معلم
سه شنبه, 08 ارديبهشت 1394 20:51

تاملی بر غربال گری سلامت روان معلمان

احترام معلم در تاریخ ششم اردیبهشت ماه سال 1394 و در اثنایی که معلمان کشور به سبب بی توجهی مسئولین امر به اعتراضات پیاپی و خواسته های صنفی و معیشتی آنان  به شدت کلافه شده بودند، مهدی میرمحمدصادقی رئیس دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی کشور در یک نشست خبری و در تشریح برنامه‌های دفتر یاد شده معلمان و همه روشنفکران کشور را در بهت و حیرت فرو برد. او از پیشنهاد اجرای طرح غربال گری سلامت روان معلمان کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش خبر داد و یاد آور شد که حتی تأمین اعتبار آن از سوی سازمان بهزیستی انجام گرفته است تا در صورت موافقت وزارت آموزش و پرورش با اجرای این طرح، آن را در شش ماهه اول سال جاری اجرایی کند(ایسنا).

حال این پرسش مطرح می شود که چرا خبر اجرای این طرح مبارک و میمون (!) بدون مقدمه و بلافاصله پس از اوج گرفتن اعتراضات به حق معلمان سراسر کشور و آن هم درست در آستانه هفته معلم رسانه ای می شود. گذشته از آن، چرا از میان اقشار مختلف تحصیل کرده و بیسواد جامعه باید معلمان به عنوان جامعه ی هدف مورد غربالگری قرار بگیرند؟!

به راستی دست اندرکاران امر با اجرای این طرح به ظاهر موجه چه اهدافی را دنبال می کنند؟

اگر مروری اجمالی به تعریف بهداشت یا سلامت روان داشته باشیم متوجه خواهیم شد که سلامت روان چیزی فراتر از فقدان یا نبود بیماری روانی است. در واقع، طبق تعريف كارشناسان سازمان جهاني بهداشت، سلامت روان به "حالت رفاه كامل جسمي، رواني و اجتماعي" (كاپلان، سادوك، 1370) اطلاق می شود که در آن فرد ضمن شناسایی توانایی های خود، می تواند نقش‌های روانی و جسمی خود را به خوبی ایفا کرده و با غلبه بر استرس های معمول زندگی، از نظر شغلی مفید و سازنده باشد.  در عین حال، از دیدگاه اريک فروم (روان شناس معروف) سلامت روان بستگي به اين دارد که جامعه تا چه اندازه نيازهاي اساسي افراد را برآورده مي ‌کند، نه اين که فرد تا چه حد خود را با جامعه سازگار مي‌ سازد. به اعتقاد این روان شناس "سلامت روان بيش از آن که امري فردي باشد، يک مساله اجتماعي است" و این جامعه ي سالم است که به اعضاي خود امکان مي ‌دهد که به يکديگر عشق ورزیده، بارور، کارآمد و خلاق بوده و قوه تعقل خود را نيرومند سازند.

حال این پرسش اساسی مطرح می شود که آیا جامعه ی ما و دست اندرکاران امر شرایط و زمینه های لازم برای برخورداری معلمان از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی را فراهم ساخته اند تا در پی غربالگری سلامت روان او هم باشند؟ هنگامی که نیازهای اولیه ی یک معلم بر آورده نشده و او پیوسته زیر فشار استرس و هجمه ی سازماندهی شده ی رسانه ها قرار می گیرد، چگونه می توان انتظار داشت که او از سلامت روان برخوردار بوده و وظایف خود را به شکلی بی نقص ایفا نماید؟ ظاهراً فرادستان جامعه فراموش کرده اند که اولین ویژگی افراد دارای سلامت روان "احساس آرامش، امنیت و کفایت و برخورداری" می باشد که متاسفانه معلمان جامعه ی ما سالیان سال است از موهبت آن ها برخوردار نبوده اند.

البته جناب میرمحمدصادقی در بخش پایانی بیانات خود فرموده اند که درحوزه آموزش غربالگری سلامت روان کودکان و معلمان را به طور جدی پیگیری می‌کنیم؛ چون "اگر معلمان استرسی داشته باشند، این استرس به کودکان جامعه منتقل می‌شود"!

در این جا باید به رئیس دفتر مشاوره و روان‌شناسی سازمان بهزیستی کشور و تصمیم گیرندگان این طرح به ظاهر موجه و علمی یادآور شد که برای پی بردن به این موضوع نیازی به غربال گری سلامت معلمان وجود ندارد چرا که وجود همه ی ما معلمان سراسر کشور لبریز از اضطراب و استرس و پریشانی است. زمانی که معلمی در زیر خط فقر قرار گرفته و از کوچکترین رفاه فردی و اجتماعی برخوردار نیست، چگونه می توان انتظار داشت که استرس نداشته باشد؟ زمانی که معلم احساس امنیت نکرده و زندگانی وی پر از تلاطم باشد چگونه می توان از او انتظار آرامش داشت؟

لذا ما معلمان حق داریم که به موضوع از زاویه ای دیگر نگاه کرده و در وهله ی اول از خود بپرسیم که طرحی با این عظمت چگونه یک شبه تنظیم شده و بدون مقدمه روی میز اجرا قرار گرفته است؟ آن هم در شش ماهه ی اول سال که بخشی از آن سپری شده و در بخش قابل توجهی از آن یا مدارس تعطیل است و یا دسترسی به معلمان آسان نیست. چرا دست اندرکاران برخوردار از توان لازم برای تامین اعتبار برای چنین طرحی، برای پرداخت مطالبات دیرین معلمان اقدام نمی کنند؟

در مجموع می توان به این نتیجه رسید که عوامل پشت پرده ی این طرح به ظاهر موجه در تلاشند که با یک تیر چند نشان را مورد هدف قرار دهند:

1- تخریب چهره ی معلمان تحت لوای یک طرح به ظاهر علمی

2- تحقیر معلمان از طریق واگذاری اجرای چنین طرحی به سازمان بهزیستی

3- فراهم ساختن زمینه برای زدن انگ "عدم برخورداری از سلامت روان" در موارد لازم

4- بهره گیری از چماق "سلامت روان" برای حذف معلمان معترض

5- موجه جلوه دادن اقدامات حذفی لازم در پیشگاه مردم

ولی گردانندگان این معرکه ی مضحک باید بپذیرند که چنین چماقی برای برخورد حذفی با معلمان معترض، ابزاری بس ناکارآمد است؛ آنان باید بفهمند که اینک کارد به استخوان معلم رسیده است. او دیگر حاضر نیست به این همه تبعیض و نابرابری تن دهد. او دیگری ابایی ندارد که در زیر"چماق سلامت روان" هم از این زندگی سرشار از درد و رنج و حرمان و شرمندگی ابراز نارضایتی کرده و با سکوتش فریاد بکشد؛ البته فریاد سکوتی دیر یا زود تغییر ماهیت خواهد داد. آنان باید بدانند بهترین کار برای یک شاگرد در مقابل کسی که الفبا را به یاد داده است، تواضع و فروتنی است.

منابع:

1-   پورزارعی، محسن. سلامت روان. http://poorzare.blogfa.com/

2- سلامت روان مردان در گرو چیست؟ http://www.tabnak.ir/fa/news/

3- علی اکبری، محمد. بهداشت روانی.http://emtedaderah.persianblog.ir/

4- غلامی توارن پشتی، مرضیه؛ منصوبی فر، (۱۳۸۸)؛ بهداشت روان در معلمان دانش آموزان عادی و استثنایی؛ اندیشه و رفتار، ش ۱۳.

5- سلامت روان چيست و چگونه حاصل مي‌ شود؟ http://www.tebyan.net/

 


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش /

در آستانه هفته معلم سال  1394 مدیریت آموزش و پرورش منطقه 9 تهران با یک فراخوان از کلیه معلمان منطقه 9 دعوت نمود تا یک روز و فارغ از امور آموزشی مدرسه در کنار هم باشند و فرصت « با هم بودن » را با یکدیگر تجربه کنند .

روز دوشنبه نوبت دبیران متوسطه بود تا در « تالار  كشتي پارك ارم تهران » و در فضایی مصفا و آرام ، پذیرای استقبال  مدیر محترم آموزش و پرورش منطقه 9 تهران به همراه سایر مسئولان این اداره باشند .

آقای دکتر ربوشه به همراه معاونین و مسئولان در آستانه درب ورودی سالن ایستاده بودند و با اهدای شاخه گلی به همکاران این روز خجسته و با شکوه را به معلمان تبریک می گفتند .

بنا بر تصدیق همکاران این منطقه ، این اولین بار است که چنین چیزی در منطقه 9 تهران اتفاق می افتد و البته آن ها از این حرکت مدیریت منطقه رضایت داشتند .

برخی از همکاران پس از سال ها همدیگر را می دیدند و خاطرات سال های " با هم بودن " را برای یکدیگر بازخوانی می نمودند .

البته آقای دکتر ربوشه در حرکتی که از سال قبل شروع شده و امسال نیز استمرار داشته است ، معلمان مدارس را به اردوی زیارتی – تفریحی مشهد اعزام نموده است ؛ تجربه ای که فقط برای مدیران و یا معلمان نمونه اتفاق می افتاد .

در این گردهمایی ، از بازنشستگان تجلیل شد ، همچنین از معلمان نمونه و خانواده های معزز شهداء نیز تقدیر به عمل آمد .

در این نشست معلمی ،آقای فاضل متولی که خود زمانی مدیر منطقه 9 تهران بود و اکنون سمت مدیر کل دفتر وزراتی را عهده دار است به ایراد سخن پرداخت .

همچنین مدیر کل آموزش و پرورش تهران و نیز مدیر آموزش و پرورش منطقه 9 پشت تریبون قرار گرفته و از زحمات معلمان قدردانی کرده و این روز را به معلمان تبریک گفتند .

از دیگر مدعوین مهندس ایرج حسابی فرزند پروفسور حسابی بود که در هنگام سخنرانی با تشویق مکرر حضار و معلمان روبه رو شد .

او در بخشی از سخنان خود گفت : « این مملکت دچار جنگ شد ،گرفتار تحریم شد اما یک روز آب در لوله ها قطع نشد ، یک روز کار دچار وقفه نشد ... این ها مرهون زحمات شاگردان پروفسور حسابی است .ایشان یکشنبه ها و سه شنبه ها به دانشگاه جهت تدریس می رفتند . پدرم تا اوائل صبح به مطالعه می پرداخت .یک روز به ایشان گفتم آقای دکتر شما  70 سال در این دانشگاه تدریس می کنید و الان 90 سال سن دارید ،با این قلب و وضعیتی که دارید پس از 70 سال هنوز یاد نگرفته اید که چه می خواهید درس بدهید ؟!

ایشان گفتند که علم من باید به روز باشد ، ممکن است که این شاگردان  برای ادامه تحصیل ، کنفرانس و.. فرضا به خارج بروند و مسائلی مطرح شود که آن ها ندانند .

آقای دکتر حسابی سربلندی شاگردش را از راحتی خودش واجب تر می دانست .

در این گردهمایی از موسیقی سنتی استفاده شد و مورد استقبال حاضران قرار گرفت .

پایان گزارش /

گزارش تصویری

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

گردهمایی معلمان منطقه 9 تهران

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو
سه شنبه, 08 ارديبهشت 1394 10:27

روش های تماس با سایت صدای معلم

برای تماس با صدای معلم می توانید یکی از دو روش زیر را انتخاب نمایید :

1- از آن جا که صدای معلم یک رسانه تخصصی و حرفه ای در حوزه آموزش و پرورش و یا تعلیم و تربیت است مطالب با نگاه " کارشناسی " و نیز " ارائه راهکار " تنظیم و ارسال گردند .

  1- استفاده از گزینه ارسال نامه که در منوی بالای سایت قرار دارد. ( قابل ذکر است که نامه های ارسالی شما از این قسمت قابلیت انتشار در سایت را دارا می باشند و در صورت تایید مدیرمسئول، منتشر شده و کاربران قابلیت نظر دادن و بحث و گفت و گو درباره متن منتشره را دارند.)


  2-  ارسال ایمیل به آدرس : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

*  از ارسال متن به صورت pdf خودداری شود . متن های pdf منتشر نمی شوند .

* از ارسال متن با لحن محاوره ای خودداری شود . متن هایی که اصول نگارشی در آن رعایت نشوند منتشر نمی شوند .

* در صورت امکان و برای نهادینه ساختن فرهنگ شفافیت ، عکس ارسال شود . ترجیحا تصاویر با کیفیت ارسال گردد .

* نامه های جمعی و یا گروهی حتما با امضا و تلفن ارسال شود . این مشخصات به رسم امانت نزد صدای معلم  می ماند و در اختیار هیچ کس قرار داده نمی شود . نامه هایی که فاقد امضا و یا مشخصات باشند منتشر نمی شوند .

*همکارانی که قصد دارند مطلب شان در " ستون عناوین ویژه " منتشر شود باید « اختصاصی » بوده و ویژگی های لازم یک یادداشت و یا مقاله را مطابق استانداردها داشته باشد . ( از ارسال هم زمان یک مطلب برای چند رسانه اجتناب فرمایید . )

* دوستان ، همکاران و همه عزیزانی که اقدام به ارسال مطلب و یا حتی نظر می کنند قبل از ارسال حتما و حداقل یک بار آن را با دقت بخوانند .

* از شرایط لازم برای انتشار مطلب در ستون " عناوین ویژه " استناد به پژوهش ها ، آمارهای درست و سخنان مسئولان است . مطالب نباید فقط حالت شخصی داشته و آسیب و یا مشکلی را بیان کنند . ضمنا حالت کلی گویی هم نداشته و راهبرد و راهکار ارائه گردد .

* با توجه به مشی صدای معلم مبنی بر ایجاد و تثبیت " فرهنگ گفت و گو " ،  " تفکر نقادی " و " احترام به مخاطب "  ؛ از نویسندگان مطالب دعوت می شود تا پاسخ گوی پرسش ها و نظرات همکاران در مورد مطلب خود باشند .

* کانال گروه صدای معلم در تلگرام ( تلگرام باید آپدیت باشد ) : ( این جا )

منتشرشده در بدون طبقه

گروه اخبار /

بیش از ۹ هزار معلم در استان کردستان با امضای طوماری خطاب به رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، گفته‌اند که برای تامین نیازهای اولیه خود و خانواده‌هایشان در مضیقه قرار دارند

مهدی احمدی مقدمه :   

از سال هاى گذشته همواره شنيده ايم كه وزارت آموزش و پرورش بزرگترين و حجيم ترين  وزارتخانه از جهت نيروى انسانى ، وظايف و بودجه متعلقه به آن مى باشد ، يعنى وزارت آموزش و پرورش بيش از نيمى از پيكره دولت و كارمندان آن را تشكيل مى دهد. گرچه آن باقيمانده كارمندان و اقشار جامعه نيز به نوعى از طريق فرزندان شان با آموزش و پرورش و فرهنگيان در ارتباط مى باشند ( نيمه اول كه همان فرهنگيان باشند ، در حقيقت توليد كننده و متولى علم و آموزش و پرورش و نيمه دوم كه دانش آموزان و اولياء آنها باشند به نوعى مصرف كننده اطلاق مى گردند ) .   

اما ارتباط نيمه اول ( فرهنگيان ) با نيمه دوم (كارمندان و ديگر اقشار جامعه و فرزندان آنان ) چنان به هم نزديك و گره خورده است كه جدا كردن اهداف و منافع اين دو گروه ، كارى بيهوده و غير ممكن است . زمانى را كه فرزندان گروه دوم در مدارس و در كنار معلمين شان مى گذرانند ، بيشتر از ميزان حضور آنان در كنار خانواده و اولياء شان مى باشد و حتى گاهى حضور و تاثير گذارى اولياء دانش آموزان در مدارس فرزندان شان ، بيش از محل كار و اداره خودشان  و ارتباط معنوى و اجتماعى آنان با معلمين مدارس بيشتر از ارتباط آنان ، باهمكاران و روساى ادارات خود مى باشد . 

 معلمين نيز به واسطه شاگردان شان ، ناخودآگاه از حال و روز زندگى آنها و اولياء محترم شان آگاه و در غم و شادى آنها شريك مى باشند و گاهى به ناچار در جريان مشكلات خانوادگى آنان قرار گرفته و اقدام به نصيحت و مشاوره دانش آموزان و حتى گاهى اولياء آنان مى نمايند كه اين موضوع يكى از مهمترين رسالت هاى پرورشى عزيزان فرهنگى و خصوصا مشاورين مدارس مى باشد.
     
 گاهى اين موضوع ، حالت معكوس داشته و دانش آموزان و اولياء آنان در غم و شادى معلمين شريك و نسبت به پيگيرى مشكلات آنان وهمكارى در رفع آنها اقدام مى نمايند ، زيرا مى دانند يك معلم ناراحت و معذب مستقيما بر روى اخلاق و رفتار فرزندان شان تاثير منفى گذاشته و موجب نااميدى و مايوس شدن آنان مى گردد .
 
به هرحال منافع و مصالح اين دو گروه غير قابل تفكيك و تاثير آنها بر روى يكديگر در همه جهات اجتناب ناپذير است ، به گونه اى كه گاهى اولياء محترم وقتى در بيان يا تفهيم مسايل آموزشى و تربيتى به فرزندان شان عاجز مى شوند ، به دليل محبت ، حرف شنوى و ارادتى كه فرزندان شان ، به معلمين خود از جهات آموزشى و پرورشى  دارند ، موضوع و حل آن را به معلمين محترم ارجاع و خواستار استفاده از نفوذ معنوى آنان ، در حل مسايل خود و فرزندان شان گرديده و حتى دانش آموز بدون اطلاع پدر و مادر ، براى تفهيم خواسته هاى خود به والدينش ، از  معلم خود يارى مى جويد.
 وقتى كاريكاتوريست روزنامه همشهرى و دست اندر كاران آن اقدام به چاپ كاريكاتور موهن و سخيف در ارتباط با فرهنگيان در آستانه روز معلم نمودند اولين واكنش ها ، مبين اين موضوع بود كه فرزندان اين افراد فرداى آن روز و يا در روز معلم ، با چه رويى در محل مدرسه و كلاس خود حاضر خواهند شد و شايد اولين معترضين ، فرزندان همين افراد بودند كه پدر يا مادر معنوى آنان توسط ، پدر و مادر واقعى آنان به استهزاء و تمسخر گرفته شده است .
 اين موضوع ضرورت بازنگرى در برخورد با فرهنگيان و شغل معلمى (تاثير گذارى و تاثير پذيرى ) را بيش از پيش ، يادآورى و تاكيد مى نمايد و اقدام اين افراد قطعا مصداق " تف سر بالا " مى باشد."

درس معلم ار بود زمزمه محبتى            جمعه به مكتب آورد طفل گريز پا را "   

 در قسمت دوم  به موضوع چگونگى بازنگرى در نقش و ساختار آموزش و پرورش و اصلاح اين ساختارها و پيشنهادات مطروحه خواهم پرداخت .

( انشاا... )

ادامه دارد


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 08 ارديبهشت 1394 06:48

دغدغه ی این روزهای معلمان

عبدالجلیل کریم پور  معلمان در سراسر کشور، در این روزها به تکاپو افتاده اند تا با سکوت خود فریاد کنند که از این همه فرق گذاشتن ها به ستوه آمده اند!

آن ها می خواهند یادآوری کنند که چندیست در پس کوچه های خاطره ها هم حس نوستالژی قشنگی ، دیگر برای مدرسه وجود ندارد؟  هنوز هم باید معلمان شاهد دهن کجی های زیاد از جانب همه نسبت به جایگاه و موقعیت خود باشند . باز هم باید شاهد این باشند که یک روزنامه خیلی راحت ، وقیحانه به شرافت شان توهین کند و اتفاق خاصی هم نیفتد!  

هر روز از رسانه های مختلف باید گوش فلک کر شود که بنا هست حق معلمان پرداخت شود و متاسفانه هیچ کدام از این ها هم به واقعیت پیوند نخورد! امتیاز فوق العاده شغل شان با همه ی حرف و حدیث ها ی دیوان عدالت مبنی بر این که بنا به مدرک تحصیلی تا 2000 تغییر پیدا کند 1300 شود و حتی آب هم از آب تکان نخورد.  بسته های بی قاعده ی بیمه ی تکمیلی افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند و معلمان را دچار بهتی مضاعف نماید! به گونه ای که اگر معلمی با سابقه ی بیش از 20 سال و خانواده ای 5 نفری بسته ی شماره ی دو را انتخاب کند باید نصف افزایش حقوقش را برای این بسته اختصاص دهد! وقتی هم معلمی فیش حقوقی فروردین ماهش را دریافت کند و به رقم بالای مقرری ماه اول که حتی بیشتر از میزان افزایش حقوق است نظر کند ، شاهد دریافتی کمتر از حقوق اسفندش باشد و دوباره باز هم شوکه شود که سال نو را این گونه شروع کرده است که این هم نکته ای در خور تامل است!

اما همه ی آن چه بیان شد سوای این مطلب جدی است که به آموزش ، نگاهی کارمندی و سطح پایین شده و دیگر اقتدار و کاریزمایی اش دچار بحران گشته است!

حال این سوال همچنان ذهن را به خود مشغول می کند که چرا جناب وزیر حتی وعده های سر خرمن خود را هم فراموش می کند و دوباره فقط غوغایی به جا می گذارد که تهی از نتیجه است. چرا معلم و آموزشش در جامعه ی ما دچار این همه سرکوفتگی شده است؟ راستی مقصر این قضیه کیست؟ آیا تحصن های سکوت راه به جایی خواهد برد؟ آیا ما روزی شاهد این مهم خواهیم بود که احترام به جایگاه معلمی را در عمل افتخار خودمان محسوب کنیم؟

بی شک همه ی این موارد مستلزم این واقعیت جدی است که فرهنگ و آموزش از اولویت بالایی برخوردار شود و اندیشه و اندیشه ورزی در صدر رفتارهایمان قرار گیرد! از شعار و شعار زدگی دوری گزینیم و کمی بیشتر قلب مان برای فرهنگ بتپد! هفته ی معلم نزدیک است. بیاییم رفتارهای کلیشه ای همیشگی را حذف شان کنیم و به اقتدار و حرمت معلمان بیندیشیم که چندیست هم به موقعیتش آسیب وارد شده و هم به معیشتش بی توجهی شده است!

شوربختانه این واقعیت را باید پذیرفت که نسبت به این قشر موثر ، کم لطفی می شود و همچنان شاهد جایگاه پایینی حتی در کابینه ی محترم نیز نسبت به مجموعه هستیم .

امیدوارم دولت تدبیر این امید را در دل فرهنگیان زنده کند که آموزش بی دغدغه نتیجه ای در خور شان جامعه ی ما در پی خواهد داشت و این مهم زمانی امکان پذیر خواهد بود که فرادستان نگاهی متناسب با شان این مجموعه به آن ها داشته باشد.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش /

امروز بیش از 100 نفر از بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش مقابل مجلس گرد آمدند

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار /

خسرو نظری، رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: نیروهای مازاد برای انتقال به سایر دستگاه‌ها باید به‌ لحاظ جنسیت و رشته مورد نیاز نهادهای دیگر باشند، البته آموزش و پرورش هم‌ اکنون شرایطی برای انتقال نیرو ندارد

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

واقعیت

خراسان جنوبی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

رویکرد و عملکرد " نهاد گزینش " در آموزش و پرورش را تا چه میزان در مسیر سالم‌سازی نظام اداری و عدالت استخدامی ارزیابی می کنید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور