صدای معلم

گروه گزارش/

موضع شورای عالی آموزش و پرورش نسبت به حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

طرح 57 نماینده مجلس مبنی بر حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس موسوم  به «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» واکنش متفاوت و غالبا " منفی " را در بین اقشار مختلف جامعه ایجاد کرده است .

« صدای معلم » 21 مهر در گزارشی نوشت : ( این جا )

" متاسفانه در روزهای اخیر موضع وزارت آموزش و پرورش در این مورد سکوت و انفعال بوده است .چرا افرادی نظیر کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این مورد حرفی نمی زنند ؟

مهم تر از آن گروه های آموزشی زبان انگلیسی در بیش از 750 منطقه و یا ناحیه آموزشی سراسر کشور چه کار می کنند ؟

مگر این ها ذی نفعان آموزش و پرورش نبوده و نباید از منافع دانش آموزان و معلمان دفاع کنند ؟ حضور و یا عدم حضور این گونه گروه ها و کلنی ها چه سودی برای ذی نفعان و حفظ و ارتقای " کیفیت آموزشی " دارد ؟ "

 وزیر آموزش و پرورش در 24 مهر  به این موضوع واکنش نشان داد .

محسن حاجی میرزایی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث حذف زبان انگلیسی از مدارس، اظهار کرد: شورای عالی آموزش‌ و پرورش یک مرجع قانونی است که درباره برنامه‌های درسی و فرایندهای آموزشی ضمن بررسی‌های لازم، مصوبه‌هایی دارد .اگر موضوعی ضرورت داشته باشد که دانش آموزان فراگیرند باید در آموزش‌ و پرورش این کار انجام شود و قابل‌ واگذاری نیست و اگر ضرورت ندارد باید حذف شود لذا مرجع رسیدگی به این موضوعات شورای عالی آموزش‌ و پرورش است.

وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه پیشنهاد می‌شود از طریق شورای عالی آموزش‌ و پرورش کارها را دنبال کنیم، گفت: اگر آموزش در مدارس کاستی دارد این موضوع قابل‌بررسی و رفع است .

« محمود مهرمحمدی » که به تازگی و توسط رئیس جمهور به عضویت شورای عالی آموزش و پرورش درآمده است در مورد این طرح اظهاراتی داشته است . ( 1 )

پرسش « صدای معلم » از آن 3 نفر منتخب فرهنگیان در شورای عالی آموزش و پرورش که مانند آقای مهرمحمدی به عضویت این شورا درآمده اند این است که نظر آنان در این مورد چیست ؟

موضع شورای عالی آموزش و پرورش نسبت به حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

اگر مطابق گفته وزیر آموزش و پرورش این موضوع در صلاحیت شورای عالی آموزش و پرورش است چرا مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش از هویت سازمانی و کارکرد ساختاری این شورا دفاع نمی کند ؟

بقیه آن 22 نفر عضو شورای عالی آموزش و پرورش چه می کنند ؟

 

( 1 ) محمود مهرمحمدی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش در واکنش به این طرح نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: آموزش زبان انگلیسی در حال حاضر در آموزش و پرورش بر خلاف آن چیزی که طراحان این طرح گفته‌اند به لحاظ نظری و روی کاغذ انحصاری نیست. زبان انگلیسی جزو دروس اصطلاحاً نیمه تجویزی یا انتخابی است و در طرح تحول که اشاره من بیشتر به آن است، زبان خارجی به‌عنوان یک درس غیرتجویزی، بلکه انتخابی دیده شده است که دانش‌آموز باید بین گزینه‌های مختلف، یک زبان را انتخاب کند.

آموزش زبان‌های خارجی متنوع در مدارس، اقتصادی نیست

مهرمحمدی می‌افزاید: اما موضوع این است که در عمل، آموزش و پرورش برای ارائه زبان‌های مختلف برنامه‌ای ندارد. بنابراین در عمل این انحصار وجود دارد، اما سؤال این است که آیا این انحصار باید وجود داشته باشد؟ به نظر من آموزش و پرورش به دو دلیل نمی‌تواند این انحصار عملی را از بین ببرد؛ نخست اینکه این کار اقتصادی نیست، داوطلب آموزش چنین زبان‌هایی خیلی کم  است و آنها در نقاط مختلف پراکنده هستند. اگر آموزش و پرورش بخواهد این کار را انجام دهد، باید تعداد به حدی برسد که آموزش این زبان‌ها اقتصادی باشد. این یعنی همان رفتن به سراغ آموزشگاه و راه‌اندازی آنها. در واقع برای آموزش و پرورش اینکه در محدوده یک مدرسه علاوه بر زبان انگلیسی، زبان‌های دیگر را آموزش دهد اقتصادی نیست.

نداشتن زبان انگلیسی معلولیت آشکار است

مهرمحمدی می‌افزاید: دلیل دوم هم این است که زبان انگلیسی منطقاً باید در اولویت نظام آموزشی باشد که من به این موضوع تأکید دارم. من آنچه را در حال حاضر در نظام و آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد، غیرمنطقی نمی‌دانم، چراکه نقش زبان انگلیسی در اهداف توسعه فردی و اجتماعی واقعاً غیرقابل کتمان و غیرقابل مقایسه با زبان‌های دیگر است. دانستن زبان‌های دیگر البته یک مزیت است، اما ندانستن زبان انگلیسی در این عصر و در دنیای امروز یک معلولیت آشکار است. چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، زبان انگلیسی در دنیای امروز چنین جایگاهی دارد.

زبان انگلیسی جزو دروس الزامی شود

پیشنهاد مهرمحمدی این است که زبان انگلیسی باید جزو دروس الزامی مدارس قرار گیرد. وی می‌افزاید: همان‌طور که گفتم در حال حاضر زبان انگلیسی جزو دروس الزامی نیست، بلکه انتخابی است. در حال حاضر اگر من بخواهم در سند تحول یا اسناد شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد یک تغییر و تحول بدهم، به‌دلیل اهمیت زبان انگلیسی پیشنهادم این است که مثل زبان فارسی، زبان انگلیسی هم الزامی شود.

در این صورت اگر کسی زبان خارجی دوم را انتخاب کند، مؤسسات و آموزشگاه‌ها می‌توانند از او پشتیبانی کنند. البته این اتفاق باید با حمایت دولت انجام شود. در اسناد سند تحول هم زبان خارجی دوم به‌عنوان یک مقوله اختیاری دیده شده است و داوطلبان می‌توانند در برنامه درسی خود لحاظ کنند. البته هزینه آموزش این زبان دوم خارجی هم باید برعهده دولت باشد و دولت نباید از زیر این بار، شانه خالی کند، اگرچه محل ارائه آموزش آموزشگاهی خارج از مدرسه باشد.

پایان گزارش/


موضع شورای عالی آموزش و پرورش نسبت به حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

آیا مدارس سمپاد دولتی است

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم افتتاح 1982 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در هنرستان زینبیه شهرستان دماوند برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی‌ بر تقسیم مدارس صرفاً به دو دسته دولتی و غیردولتی و نگرانی‌ها از حذف مدارس سمپاد گفت: «اساسنامه سمپاد در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و از سوی رئیس جمهوری نیز ابلاغ شده است و قابلیت اجرایی دارد.»

محسن حاجی‌میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا سمپاد زیر مجموعه مدارس دولتی یا غیردولتی خواهد شد گفت: «اصولا در یک تقسیم‌بندی کلی مدارس سمپاد هم در مجموعه مدارس دولتی محسوب می‌شوند. مدارس سمپاد با این تقسیم‌بندی تضعیف نخواهند شد.»

او در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه مجلس شورای اسلامی در تبصره ماده حذف تنوع مدارس آورده است که تأسیس هر مدرسه خاص باید منوط به اجازه مجلس باشد افزود: «کاهش تنوع مدارس هنوز تصویب نشده است و باید شورای نگهبان هم به آن رأی دهد، اما هرچه قانون باشد ما آن را اجرا می‌کنیم.»

این سخن وزیر آموزش و پرورش در مورد دولتی خواندن مدارس سمپاد در حالی بیان می شود که ماده 13 از اساسنامه «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» که جدیدا توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده است اذعان می دارد :

" ماده 13 : معافیت از مقررات عمومی
سازمان براساس آیین‌نامه‌ها و مقررات مالی و معاملاتی خاص مصوب هیئت امنا، بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر قوانین و مقررات مالی و معاملاتی اداره خواهد شد.

نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که مبنای منطقی و یا کارشناسی ماده 13 این اساسنامه چیست ؟ مطابق ماده 12 این اساسنامه مگر می شود بودجة سازمان از محل ردیف‌های بودجة کل کشور باشد اما قوانین و مقررات عمومی بر آن ساری و جاری نباشد ؟

مرجع نظارت بر این مدارس که از قوانین عمومی تبعیت نمی کنند کدام نهاد در وزارت آموزش و پرورش خواهد بود ؟

و آیا با این تفاسیر می توان این گونه مدارس را دولتی خطاب کرد ؟

پایان پیام/


آیا مدارس سمپاد دولتی است

نظرسنجی

نظر شما درباره حذف زبان انگلیسی از برنامه درسی مدارس و تفویض آن به موسسات خصوصی با مسئولیت خود والدین چیست ؟

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور