صدای معلم

گروه گزارش /

 روز دوشنبه سیزدهم مهر ماه ، روز جهانی معلم نمایندگانی از تشکل های معلمان گرد هم آمدند تا این روز را گرامی بدارند .

در این نشست دوستانه ، اعضای تشکل های معلمان از جمله  انجمن اسلامی معلمان ، سازمان معلمان ایران ، کانون صنفی معلمان ایران و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی حضور داشتند .

میزبان این جلسه انجمن اسلامی معلمان ایران بود .

در ابتدای این نشست ، شفیعی مطهر به عنوان مجری جلسه ضمن خیر مقدم به اعضا و گرامی داشت این روز جهانی اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر معلمان دربند به عنوان پیشاهنگان احقاق حقوق معلمان آزاد شوند .

او از حاضران خواست تا ضمن بیان نظرات و تحلیل اوضاع راه کارهای اجرایی را نیز در جهت تحقق اهداف مشخص شده  ارائه نمایند .

سپس  محمدی مسئول انجمن اسلامی معلمان ایران بر تعامل میان تشکل ها تاکید نمود .

مصلحی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان نیز ضمن گرامی داشت این روز به معلمانی اشاره نمود که قبلا در این جمع حضور داشتند و اکنون به علت فعالیت های صنفی در زندان به سر می برند .

او در ادامه به قرائت بیانیه انجمن  اسلامی معلمان ایران به مناسبت روز جهانی معلم پرداخت ( 1 )

مصلحی در ادامه راهکار انجمن اسلامی را برای نهادینه شدن مشارکت معلمان در فرآیند مدیریت آموزش و پرورش  علاوه بر حمایت همه جانبه از تشکل های معلمان را در تاسیس " نظام صنفی معلمان " دانسته و بر آن تاکید نمود .

او تصریح کرد که این نظام صنفی باید به انتخاب معلمان بوده و نهادهای حراستی و... نباید در آن اعمال نقش کنند .

این نظام صنفی می تواند در رتبه بندی معلمان نقش مهمی را ایفا نماید و فاصله میان صف و ستاد را در آموزش و پرورش به حداقل برساند .

مصلحی جنس مدیریت در آموزش و پرورش را از نوع مشارکتی دانسته و آن را متفاوت از محیط های نظامی و خشک اعلام کرد .

او تصریح کرد : متاسفانه مدیریت در آموزش و پرورش معطوف به نظر معلمان نیست و بر رضایت فرادستان مبتنی است .گزارش های تهیه شده بیشتر از آن که بر رضایت معلمان استوار باشد محور آن را رضایت بالادستی ها تشکیل می دهد .

حتی بیشتر اوقات شایع می شود که مدیران آموزش و پرورش در جذب بودجه و اعتبارات ضعیف هستند چون نمی خواهند فشاری بر مقامات احساس شود .

مصلحی ضمن تاکید بر نقش پر رنگ تشکل های معلمان در اعتماد سازی و نیز امیدواری برای پا گرفتن نظام صنفی معلمان آن را در نهادینه ساختن مشارکت و ترمیم شکاف میان بدنه و مدیریت در آموزش و پرورش موثر دانست .

سپس طاهره نقی ئی ، قائم مقام سازمان معلمان ایران ضمن تبریک این روز از همسر دبیر کل سازمان معلمان ایران درخواست نمود تا گزارشی از وضعیت ایشان در جلسه ارائه شود .

شهلا غریب زاده در مورد وضعیت هاشمی سنجانی گفت که در 7 ماه گذشته تغییر خاصی در وضعیت ایشان رخ نداده است .

با وجود پیگیری های متعدد متاسفانه در مورد درخواست مرخصی  دبیر کل سازمان معلمان ایران اقدام خاصی صورت نگرفته است .

همسر هاشمی سنجانی ضمن ابراز نارضایتی از عدم پاسخ گویی مسئولان از وزیر آموزش و پرورش درخواست نمود تا در این زمینه نقش پر رنگ تری در مورد ایشان و همه معلمان زندانی داشته باشد .

سید رازی طبیب از پیش کسوتان جامعه فرهنگیان ضمن تبریک روز جهانی معلم و نیز تسلیت واقعه منا برای خانواده های معلمان زندانی آرزوی صبر و بردباری نمود و خواهان مساعدت مسئولان برای آزادی هر چه زودتر معلمان دربند گردید .

طبیب با بیان این که 59 سال است در آموزش و پرورش خدمت می کند ، جای نیروهای جوان را در این گونه نشست ها کم رنگ دانست .

علی پورسلیمان ، مدیر گروه سخن معلم به پیام اخیر وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلم اشاره نمود .

او ضمن تشکر از فانی به جهت یادآوری این روز به جای خالی  پیام یونسکو و شعاری که امسال در مورد این روز صادر شد در سخنان وزیر آموزش و پرورش اشاره نمود .

پورسلیمان تصریح کرد : با این که ایران رسما عضو یونسکو است اما غیر از پیام وزیر حرکت دیگری را از سوی وزارت آموزش و پرورش شاهد نبودیم .مسئولان باید برای چنین مناسبت هایی باید " فرهنگ سازی " کنند و نباید آرام از کنار آن عبور کنند .در این موارد باید ذهنیت ها اصلاح شوند و چنین فرصت هایی منجر به شکل گیری یک " زبان مشترک " بین بدنه و مسئولان می گردد .

مدیر سایت سخن معلم از محافظه کاری بیش از حد مسئولان در این گونه موارد و حتی ارائه ارقام واقعی و جهانی انتقاد نمود .

ایشان ضمن اشاره به بخشی از سخنان مصلحی گفت : علی رغم تاکیدی که فانی در ابتدا در مورد موضوع " تقریب نگرش ها " و نیز " اقناع گری " داشته است اما در حال حاضر ، بزرگ ترین حلقه مفقوده در آموزش و پرورش بحث اقناع افکار عمومی است و این را به وضوح می توان حتی در جوابیه هایی که بعضا روابط عمومی این وزارتخانه برای مدیران مسئول رسانه ها ارسال می کند مشاهده نمود .

پورسلیمان ضمن تائید سخنان مصلحی در مورد ایجاد نظام صنفی معلمان ، بزرگ ترین ظلم به خانواده آموزش و پرورش و معلمان را حذف این سازوکار از نسخه نهایی سند تحول بنیادین دانست و این که یکی از علل به بست خوردن رتبه بندی معلمان نداشتن مجری برای تعیین سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان است .

مدیر سایت سخن معلم تاکید کرد : بیش از دوسال از وزرات فانی گذشته است و تاکنون کارهای جدی و کارشناسی روی بحث های مشارکتی در آموزش و پرورش و اعتماد سازی معلمان صورت نگرفته است و این مساله می تواند در آینده به چالشی جدی برای دولت تدبیر و امید تبدیل شود .

نقی ئی در ادامه به وضعیت معلمان زندانی اشاره نموده و به طور مشخص وضعیت محمود بهشتی لنگرودی را نگران کننده دانست و خواهان اقدام تشکل های معلمان از مجاری قانونی و نیز توجه بیشتر مسئولان برای حل مشکل مربوطه گردید .

حسینی از اعضای مجمع فرهنگیان ایران اسلامی بر داشتن تفکر نقادانه در  تحلیل وضعیت آموزش و پرورش تاکید کرده و گفت :تشکل های سیاسی باید به یک ساختار منسجمی برسند .از سوی دیگر باید این پرسش را مطرح کرد که تشکل ها برای مشارکت چه مدل و یا ساختاری را پیشنهاد می کنند .علی رغم این که ما فکر می کنیم تمام مشکلات ما در معیشت خلاصه می شود اما اتفاقات بزرگی در آموزش و پرورش مانند تغییر نظام آموزشی ، تغییر ساختار رشته ها در سال دوم متوسطه و... در حال روی دادن است و تشکل ها می توانند نقطه عطفی در این تحولات باشند . وضعیت انتصابات مدیران تغییر کرده است و باید در این زمینه پیشنهاد بدهیم .

حسینی تصریح کرد اتفاقاتی از این دست که برای فعالان تشکل ها روی می دهد موجب می شود که موضوع اصلی فراموش شود .

 

حسینی از سایت سخن معلم به عنوان رسانه ای نام برد که به صورت شفاف سخن معلمان کشور را منتشر می کند و البته کار بسیار دشوار و پیچیده ای  از نظر اجرا و پشتیبانی است و کار آقای پورسلیمان در این زمینه واقعا قابل تحسین است .

 

حسینی از انجمن اسلامی معلمان که پیش قدم در طراحی چنین جلساتی است تقدیر و تشکر نموده و نیز از آقای داوری و دوستانش که در روزنامه اعتماد مطالبی را در حوزه آموزش و پرورش منتشر می کنند قدردانی نمود .

کامران رحیمی از مجمع فرهنگیان ایران اسلامی روز جهانی معلم را بهترین فرصت برای مطالعه در آموزش و پرورش تطبیقی دانست  که می توان به مباحثی چون « بومی سازی » پرداخت .

رحیمی تراکم مطالبات معلمان را مقدمه ای برای اعتراض و حتی عصبیت ها و واکنش های احساسی و تند دانسته و گفت :این نوع احساساتی برخورد کردن که در بدنه معلمان وجود دارد توسط جمع ها و هیات مدیره هایی که ادعای نمایندگی معلمان را دارند پر رنگ تر شده در حالی که آن ها باید در نقش نهادهای مدنی پدیدار شوند .

از یک طرف باید با زبان کارشناسی و تعدیل شده با مسئولان سخن گفت و باید پذیرفت که تعدادی از این پیشنهادات عملی و اجرایی نیست .ما وظیفه داریم که مسائل آموزش و پرورش را کارشناسی کرده و به جمع های پرهیجان بگوییم نه این که خودمان نیز اسیر فشارها و جوهای ساخته شده شویم !

رحیمی تاکید کرد ادامه این روند موجب بسته شدن زبان مفاهمه با مدیران در سطوح مختلف و مسئولان قضایی و امنیتی می شود و انتظار من این است که دوستان و تشکل ها از این زاویه به مسائل نگاه کنند .

رضاخواه از کانون صنفی معلمان ایران ضمن تشکر از انجمن اسلامی معلمان که چنین فضایی را برای گفت و گو ایجاد کرده است تشکل متبوعش را نماینده همه معلمان ایران ندانسته و گفت که بخش و یا درصدی از آن ها را نمایندگی می کند .

ما باید به آموزش و پرورش به عنوان نهادی که سرمایه انسانی را مدیریت می کند نگاه کنیم .چون این نگاه در مسئولان ما وجود ندارد آموزش و پرورش به یک نهاد در حاشیه تبدیل شده است .

رضاخواه  نقش معلم را در هدایت سرمایه انسانی مهم و راهبردی توصیف کرده و گفت :معلم برای ایفای این نقش به دو عنصر " معیشت " و " منزلت " نیاز دارد .معلم در چرخه آموزش نقش حاشیه ای دارد و خیلی به بازی گرفته نمی شود و از این طریق حتی در درون آموزش و پرورش منزلتی ندارد .9 ماه پیش و در اواخر آذر ماه زمانی که هیات مدیره کانون صنفی معلمان به مجلس می رفت هیچ  نماینده ای آن ها را تحویل نمی گرفت .زمانی که چند اعتراض می شود تازه می گویند که حرف شما چیست .

رضاخواه توجه مسئولان و نهادهای قانونی را ناشی از این اعتراضات دانست و این که  معلمان  به عنوان مروجان و تولید کنندگان سرمایه انسانی در نهاد آموزش و پرورش شایسته توجهی به مراتب بیشتر هستند . معلمان هم به لحاظ معیشتی و هم به لحاظ منزلتی باید توان مند شوند .

در ادامه دکتر کاظم اکرمی مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش ضمن برحق خواندن مطالبات معلمان و حقوق صنفی آنان از تشکل های معلمان و فعالان آنان درخواست نمود که از طریق روش های قانونی و مسالمت آمیز به رایزنی و گفت و گو با مسئولان سه قوه بپردازند .

اکرمی ضمن تائید وجود تبعیض میان معلمان با سایر کارکنان دولت تصریح کرد که وضعیت با قبل فرق کرده است . مثلا شما می توانید سخنان آقای روحانی در سازمان ملل با آن چه که قبل از ایشان انجام شده است را مقایسه کنید .عزت مندی را در این گفت و گو ها می توان به وضوح پیدا کرد . به عنوان فردی که هیچ سمتی در دولت ندارم و سن و سال من هم از این حرف ها گذشته است به شما می گویم که در جهت تقویت یک مجلس هماهنگ با دولت تلاش کنید تا دولت خدمات بیشتری ارائه کند .

" عظیمی " از اعضای انجمن اسلامی معلمان شهریار ، جامعه معلمان را یک جامعه عدالت خواه توصیف کرد .او در ادامه گفت  که جامعه معلمان با تشکل ها خیلی کار ندارند و فقط حق شان برایشان مهم است .

سال 86 جزء آن 100 نفری بودم که توسط آقای فرشیدی تعلیق شدم و به هیات تخلفات معرفی شدم .ما باید بتوانیم خودمان را نقد کنیم .

چند درصد معلمان در مورد خواسته هایشان توافق دارند .منظورم توافق های حداقلی است .

عظیمی تاکید کرد که با ابزاری مانند " اعتصاب " مخالف است .در فرانسه که مهد دموکراسی است هر 4 سال یک بار یک اعتصاب می شود .

این کارها فقط هزینه ها را افزایش می دهد و فضای امنیتی را بین معلمان گسترش می دهد .

در این مواقع دیگر کار صنفی تعطیل می شود .در ایران کسی نمی تواند بگوید من سیاسی نیستم .هر حرفی ، سیاسی تعبیر می شود .

این عضو انجمن اسلامی معلمان پیشنهاد داد که گفت و گو بین تشکل ها برای رسیدن به یک توافق حداقلی  و نیز تاسیس یک سازمان فراگیر معلمی شروع شود .

در پایان ، محمد داوری عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران جامعه معلمان را در طیف های مختلفی از کنشگری توصیف کرد .

او تصریح کرد که باید به نوعی از کنشگری برسیم که کم ترین هزینه را داشته باشد و تاثیرگذاری لازم را هم داشته باشد .در این جا ما پارامترهای شفاف و مشخصی برای کنشگری نداریم و حتی این معیارها از سوی حاکمیت نیر خیلی دقیق مشخص نشده است .

او پیشنهاد کرد کمیته مشترکی بین تشکل ها برای پیگیری مسائل تشکیل شود ضمن آن که این کمیته به دنبال تعامل با دولت و حاکمیت برای تعیین پارامترهای کنشگری در حوزه آموزش و پرورش باشد .

 

( 1 ) در تاریخ و تقویم هر کشوری برخی روزها با توجه به اهمیت موضوعات و وقایع ، به نام هایی خاص نام گذاری شده است این نام گذاری بخشی از هویت ملی و فرهنگی آن هر ملتی است . دوازدهم اردیبهشت ماه ، روز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری در کشور ما به نام روز معلم نامگذاری شده است . از طرفی برخی موضوعات و وقایع از چنان اهمیتی برخوردار است ، که در تقویم جهانی نیز از آن نام برده شده است که شاید بتوان آن را میراث مشترک جامعه جهانی دانست . 13 مهرماه توسط سازمان علمی و فرهنگی یونسکو به نام روز جهانی معلم نامیده شده است .

 بدون تردید پاس داشت و گرامی داشت این روز نمی تواند صرفاً در قالب کلمات و جملات تبلور و تظاهر پیدا کند .  که البته این حد اقل قدر شناسی است ، لیکن پاس داشت و گرامی داشت این روز در گرو ارج گذاشتن به تلاش ها و زحمات معلمان و نقش  بی بدیل آنان در توسعه، امنیت و صلح جامعه بشری است ، زیرا گرفتاری های جامعه بشری ناشی از جهالت جوامع و انسان هاست و کار و حرفه معلم مبارزه با جهل ، نادانی و نادیده گرفتن حرمت و منزلت انسان است ، بنابراین آرامش و صلح جامعه بشری با توسعه انسانی و نقش معلمان ارتباطی مستقیم و رابطه این ، همانی دارد . در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مبانی دینی و ارزشی و اخلاقی آن ،فکر و اندیشه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ارزش علم و دانایی مورد تاکید و توجه قرار گرفته است در این جهت نقش معلمان در ایجاد نشاط و پویایی جامعه خود اهمیتی دو چندان دارد با کمال تأسف ،آنچه امروز در جامعه فرهنگی و بر معلمان می گذرد، نمی تواند بیانگر این اهمیت و منزلت باشد .

براین باوریم که پاس داشت کرامت و  منزلت معلمان به معنای گرامی داشت شأن و جایگاه علم ، دانایی و ایمان است که تحقق آرمان های هر جامعه ای به ویژه در حوزه اخلاق که گمشده امروز است ، در گرو آن است . فرهنگیان هم چون گذشته آمادگی خویش را برای هر گونه همکاری با دولت و مسئولین در جهت دست یابی به این اعلام می کنند .

ما معتقدیم یکی از راه های برون رفت از وضعیت نامطلوب کنونی آموزش وپرورش، جلب مشارکت معلمان در فرآیند و محتوای برنامه ریزی و اجرای آن در آموزش و پرورش است ، که البته این امر باید نهادینه و قانون مند شود . در این مسیر حمایت از تشکل های صنفی معلمان در دست یابی به اهداف آموزش و پرورش می تواند مفید واقع شود .

در پایان یاد و خاطره تمامی معلمان به ویژه پرچم داران این حرفه مبارک ، شهیدان مطهری ، بهشتی ، باهنر، رجایی، و دکتر شریعتی را گرامی می داریم و به روح تمامی آن بزرگان درود و سلام می فرستیم .

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

anjoman5

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان

پایان گزارش /

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

اختصاص سه میلیارد دلار برای ایمنی مدارس  گروه اخبار /

وزیر آموزش و پرورش گفت: با دکتر نوبخت در رابطه با ایمن‌سازی یک سوم مدارس ناایمن کشور صحبت کرده‌ایم و درخواست داریم تا برای تحقق این هدف سه میلیارد دلار اختصاص دهند.

 علی‌اصغر فانی در حاشیه اجلاس بین‌المللی «سران مدارس ایمن» گفت: تعداد ۵۲۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد و از این تعداد ۴۹۰هزار کلاس پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازسازی و ساخته شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از دو سوم فضاهای آموزشی کشور استاندارد هستند و ایران تجربه‌های خوبی را در زمینه مقاوم‌سازی مدارس در اختیار دارد که می‌تواند با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: عصر امروز به این جمع‌بندی خواهیم رسید که چگونه سایر کشورها از تجربه‌های ایران در زمینه بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس بهره‌مند شوند.

فانی تصریح کرد: پیگیری‌های لازم برای مقاوم‌سازی یک سوم مدارس ناایمن در حال انجام است و برای تحقق این موضوع نیازمند گشایش در عرصه مالی کشور هستیم.

وی ادامه داد: با دکتر نوبخت در رابطه با ایمن‌سازی مدارس ناایمن کشور صحبت شده است و درخواست کردیم تا برای تحقق این هدف، سه میلیارد دلار اختصاص دهند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سند بین‌المللی مدارس ایمن امروز نهایی و رونمایی می‌شود و در این اجلاس درباره آموزش دانش‌آموزان و معلمان در برابر حوادث یا بلاهای طبیعی گفت و گو می‌کنیم.

 مهر

الزامات سامان دهی و تدبیر در وزارت آموزش و پرورش  خدا را شکر که مهر امسال ما (94 ) با مهر سال قبل ما ( 93 ) یکی نبود. بر این اساس هم بر درجه ی مسلمانی مان افزوده شد و هم اعتبار معلمی مان بالاتر رفت ؛ خدا رو شکر در این ماه از فوائد و مضرات بعضی از سیستم های الکترونیکی آموزش و پرورش آگاهی پیدا کردیم و معانی و برداشت جدیدی از بعضی از استراتژی ها و تاکتیک های آموزشی نصیبمان شد .

خدا رو صد هزار مرتبه شکر در این ماه مهر فهمیدیم " الزامات سامان دهی " و "تدبیر" یعنی چه !

فهمیدیم " بکفا " و " سناد " یعنی چه !

ماه مهر امسال از حیث سامان دهی و تدبیر، بی شک به یکی از به یاد ماندنی ترین ماه های مهر در تاریخ معلمی ما بدل خواهد شد و بوی آن برای همیشه ی تاریخ در مشام ما باقی خواهد ماند . برای آنکه رسالت معلمی خود را تمام و کمال و بی کم و کاست انجام دهیم ، آموخته های جدید و برداشت های جدید خود ، پیرامون " الزامات سامان دهی " و " تدبیر " را در اختیار دیگر معلمان عزیز قرار می دهیم .
1- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی به هر شکل نامبارک و ناجوانمردانه ای از سر و ته ساعات اضافه کاری زدن و حرکت غیورمندانه به سمت صفر کردن آن !
2- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی صرفه جویی وسیع در آموزش و پرورش به نفع دیگر ارگان ها !
3- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی کوچ اجباری معلمین از نواحی بد آب و هوای دوره ی متوسطه ی دوم به نواحی مثلا خوش آب و هوای دوره ی ابتدایی!
4- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی تدریس اجباری 6 ساعت هفتگی مدیران و معاونین و سوء استفاده و بهره کشی از آنها !
5- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی وادارکردن مدیران و معاونان به 6 ساعت تدریس مفتی و از آن طرف پدیدار شدن کسر ساعت موظف برای معلمان !
6- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی استفاده ی چند منظوره از معلمین و آچار فرانسه شدن آنها !
7- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی هر درسی رو به هر معلمی دادند ، قبول کنه و از لفظ نامبارک " نه " استفاده نکنه!
8- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی تکمیل 24 ساعت موظفی با مختلف الانواع دروس غیر مرتبط با رشته تحصیلی !
9- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی حذف پست معاونت فن آوری و استمرار معاونت پرورشی !
10- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی تبدیل زمین های آموزشی به کشاورزی و از هر کلاس دوره ابتدایی 40 دانش آموز برداشت کردن !
11- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی ظهور و بروز متوالی نگارش های بکفایی و گیج و منگ شدن دست اندرکاران اداری !
12- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی امروز با معاون رئیس چمهور ملاقات کردن و جلسه داشتن و فردا عزیمت کردن به سوی بازداشتگاه !
13- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی بدون مشورت با معلمین و پشت درهای بسته ، وضع کردن الزامات سامان دهی !
14- الزامات سامان دهی و تدبیر یعنی مشغول کردن معلمان و سر کار گذاشتن آنها با اعداد 15 ، 25 ، 35 و 50!


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 14 مهر 1394 20:25

كليد توسعه در دست معلمان

روزنامه آرمان/

كليد توسعه در دست معلمان

 5 اكتبر مصادف با 13 مهر روز جهاني معلم بود. اين روز در بيش از 100 كشور جهان جشن گرفته مي‌شود. يونسكو هر ساله شعار يا جمله‌اي كوتاه را درباره نقش كليدي و راهبردي معلمان در نظر مي‌گيرد و شعار سال 2015 اين‌چنين است:

ميدان دادن به معلمان، ساختن جوامع پايدار

با وجود عضويت ايران در سازمان جهاني يونسكو و پذيرش رسميت و گرامی داشت اين روز از سوي مسئولان و وزير آموزش و پرورش وقت، هنوز برگزاري يا گرامي داشت اين روز تابع سليقه افراد و شرايط اجتماعي جامعه ماست. پس از وزارت دكتر نجفي تنها در زمان وزارت مرتضي حاجي بود كه اين روز رسما از سوي وزارت آموزش و پرورش اعلام و معلمان نسبت به آن مطلع و توجيه شدند.

امسال وزارت آموزش و پرورش دولت تدبير و اميد برنامه خاصي را براي بزرگداشت اين روز اجرا نكرد. هرچند شايسته بود در راستاي «امنيت فرهنگي» و «اعتماد به معلمان» برنامه‌اي در خور از سوي مسئولان وزارت آموزش و پرورش براي روز جهاني معلم در نظر گرفته مي‌شد.

روز جهاني معلم فرصتي منحصر به فرد براي همه به ويژه مسئولان وزارت آموزش و پرورش و معلمان است كه توجه جامعه و افكار عمومي را به نقش كليدي آموزش در توسعه پايدار و ساختن يك جامعه سالم جلب کند. گذشتن از چنين فرصت‌هايي و سكوت در برابر اهميت اين روز گشايش چنداني را در وضعيت كنوني و نيز وضعيت معلمان ايجاد نخواهد كرد.

روز جهاني معلم روزي است براي همبستگي معلمان در سراسر جهان و فرصتي است كه آنها داشته‌هاي خود را به روز كنند و با در نظر گرفتن فرصت‌ها و تهديدها، نظام آموزشي جامعه خود را به سوي بهره‌وري هرچه بيشتر سوق دهند.

با اينكه در شعار روز جهاني معلم بر اختيار دادن به معلمان و پررنگ كردن نقش آنان تاكيد شده اما به نظر مي‌رسد كه حداقل در نظام آموزشي ما چنين وضعيتي براي معلمان كم‌رنگ است. با وجود آنكه نظام آموزش و پرورش بر دو عنصر معلم و دانش‌آموز بنا شده است اما بايد به اين واقعيت تلخ اعتراف كرد كه با وجود ادعاي مسئولان مبني بر پررنگ بودن نقش آنها در فرايند تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي متاسفانه معلمان نقش چنداني در اين روند نداشته و ندارند. آنها همواره نقش مجري فرامين و بخشنامه‌ها را داشته و نقش‌شان در طراحي يك نظام آموزشي ارگانيك و ديناميك بعضا ناديده گرفته شده است. معلمان جز مدرسه نقش چنداني در ساير سطوح مديريتي و برنامه‌ريزي وزارت آموزش و پرورش ندارند و حتي در كتاب و محتواي آموزشي كه توسط آنها و در كلاس تدريس مي‌شود هم بازيگر فعالي نيستند.

توجه به معلم و شرايط او به ويژه مشكلات معيشتي و اقتصادي بايد از حد حرف فراتر رفته و وارد فاز عمل شود. معلمان بايد اين بهبود را در زندگي خود حس و تجربه كنند. در اين زمينه بايد پاسخي اقناع‌گرانه به مطالبات و خواسته‌هاي آنها در سه سطح «معيشت، منزلت و معرفت» داده شود.

اگر قرار است كه كشور ما بر اساس اسناد و چشم اندازهاي ترسيم شده در تراز اول منطقه مطرح باشد چاره‌اي جز پياده كردن و توصيه‌هاي يونسكو و بهره‌گيري از ساير تجارب كشورهاي توسعه يافته را نداريم.

مسئولان و جامعه بايد به اين باور و اعتقاد برسند كه موتور توسعه و پيشرفت جامعه از مجراي آموزش و پرورش مي گذرد و كليد طلايي اين موفقيت در دستان معلم و ميدان دادن به اوست.

منتشرشده در یادداشت

اعلام شرایط جدید رتبه‌بندی معلمان  گروه اخبار /

سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا احکام رتبه‌بندی برای تمام معلمان صادر شده است و این حکم برای نیروهای آموزشی شاغل در ادارات نیز صادر خواهد شد؟»، اظهار داشت: احکام تمام افرادی که شرایط مندرج در تصویب نامه هیأت وزیران و شورای توسعه را داشته باشند، صادر می‌شود.
وی افزود: صدور حکم رتبه‌بندی عده‌ای از افراد که ابلاغ تمام وقت آنها صادر نشده و کسر ساعت موظف حداکثر تا 4 ساعت دارند، بلامانع است؛ یعنی اگر کسی 4 ساعت کسر ساعت موظف دارد و سایر امتیازات ارزشیابی را دارا باشد، حکم رتبه‌بندی برای او صادر می‌شود، اما اگر بیش از 4 ساعت کسر موظف داشته باشد در اختیار خودش است و پیشنهادی به وی می‌شود که در دوره و پایه خاصی تدریس کند که اگر قبول کند حکم رتبه‌بندی برای وی صادر و اگر قبول نکند، امکان پذیر نیست.

بطحایی در پاسخ به این پرسش که «آیا ادارات آموزش و پرورش اجازه دارند که از معلمان امضا بگیرند که اگر به مقاطع پایین‌تر برای تدریس نروند حکم رتبه‌بندی برای آنها صادر نمی‌شود؟»، گفت: احتمالاً به این جهت چنین امضایی می‌گیرند که بعداً آنها نگویند که آموزش و پرورش اعلام نکرده است و البته این کار قشنگ و پسندیده نیست زیرا همکار فرهنگی مأمور دولت است و وقتی اداره ابلاغ کند که در جایی به او نیاز دارد و او نرود، به معنای همان امضا گرفتن است و نیازی به تعهد گرفتن نیست.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: تاکنون احکام رتبه‌بندی نزدیک به 70 درصد میانگین کشوری معلمان صادر شده است و در بعضی استان‌ها نزدیک به 100 درصد و برخی استانها کمتر بوده است که این موضوع هم به میزان کسر ساعت موظف برمی‌گردد و امیدواریم تا یک هفته آینده تمام احکام به استثنایی افرادی که کسر ساعت موظف آنها تکمیل نشده باشد، صادر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا رتبه‌بندی به نیروی مازاد آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد؟»، خاطرنشان کرد: برای نیروهای مازاد بخشنامه‌ای جدید را ارسال خواهیم کرد تا افرادی که دارای کسر ساعت موظف هستند متناسب با کسر ساعت، از فوق العاده شغل، رتبه‌بندی آنها کسر شود.

بطحایی تصریح کرد: به عنوان نمونه فردی که 12 ساعت کسر ساعت موظف دارد، 50 درصد حق شغل را بر اساس رتبه بندی دریافت خواهد کرد؛ فکر می‌کنم در سراسر کشور نهایتاً پس از اتمام ساماندهی 10 تا 15 درصد فرهنگیان مشمول این شیوه رتبه‌بندی خواهند شد.

میگنا

گروه اخبار /

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: بخشنامه « اعمال مدرک تحصیلی تنها یک بار بعد از استخدام » از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صادر شده است و تمام کارکنان دولت را شامل می‌شود و صرفاً‌ مشمول حال فرهنگیان نیست.

 بخشنامه اعمال مدرک تحصیلی کارکنان دولت و وضعیت فرهنگیان علیرضا جدایی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به گلایه برخی از فرهنگیان مبنی بر ارسال بخشنامه‌ای در خصوص « نحوه ادامه تحصیل و اعمال مدارک تحصیلی جدید کارکنان که تنها یک مدرک بالاتر پس از استخدام اعمال می‌شود »، اظهار داشت: در تاریخ 17 شهریور 94 بخشنامه‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر شد که بر اساس آن، کارکنان دولت پس از استخدام تنها یک مدرک بالاتر را می‌توانند جهت ارتقای شغلی خود ارائه دهند.

وی افزود:‌ صدور این بخشنامه با گلایه برخی از فرهنگیان همراه شده است که در ارتباط با آن لازم است، توضیح داده شود که این بخشنامه در راستای ابلاغ بخشنامه 24 اسفند سال 93 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صورت گرفته است که براساس بند یک بخشنامه سازمان مدیریت با استناد به بند 70 قانون مدیریت خدمات کشوری به صراحت آمده است «آثار اعمال مدارک تحصیلی مأخوذه نسبت به مدارک تحصیلی ارائه شده در بدو استخدام کارکنان رسمی و پیمانی بالاتر در طرح طبقه‌بندی مشاغل قابل احتساب است».

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: به عبارت بهتر برای کارکنان «زیر دیپلم به دیپلم»، «دیپلم به فوق دیپلم»، «فوق دیپلم به کارشناسی»، «کارشناسی به کارشناسی ارشد» و «کارشناسی ارشد به دکترا» تنها یک بار ارائه مدرک تحصیلی ممکن است.

وی تصریح کرد:‌ این بخشنامه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صادر شده است و تمام کارکنان دولت را شامل می‌شود و صرفاً‌ مشمول حال فرهنگیان نیست.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «اگر دستگاهی یا سازمانی به ارتقای بیش از یک مدرک تحصیلی برای کارکنان خود نیاز داشته باشد یا در برخی مشاغل، نیاز به ارتقا باشد، چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟»، عنوان کرد: در این موارد اگر دستگاهی نیاز به ارتقای بیش از یک مدرک تحصیلی بالاتر برای کارمندان خود داشته باشد، نیازمند اخذ مجوز از شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی است.

وی درباره افرادی که قبل از صدور این بخشنامه در آزمون دانشگاه‌ها شرکت کرده و پذیرفته شده‌اند و هم‌اکنون به تحصیل اشتغال دارند، افزود:‌ به منظور مساعدت به این افراد طی اطلاعیه‌ای با ادامه تحصیل آنها فارغ از ممنوعیت بیش از یک مقطع بالاتر در سال جدید موافقت شد.

جدایی در خصوص تفاوت وزارت آموزش و پرورش با سایر نهادها و لزوم بازآموزی و به روز بودن معلمان عنوان کرد:‌ با توجه به ضرورت ارتقای سطح علمی معلمان،‌ آموزش و پرورش در حال بررسی موضوع است تا مجوزهای لازم برای تسهیل ادامه تحصیل فرهنگیان اخذ کند و به محض حصول نتیجه از طریق پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش اطلاع رسانی خواهد شد.

اداره اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و شهر تهران

مشکلات معلمان بازنشسته و راه کارهایی برای تکریم فرهنگیان بازنشسته  خانواده همین سر پناهی است که سرشار از عطر لبخند های من توست . خانواده همین شانه های مهربانی است که تکیه گاه دلتنگی های ناگهانی من توست . خانواده آغوش گرمی که مایه آرامش ومحبت ماست . تمام عمر پناه گاه لحظه های تنها یی ماست . نیروی انسانی بزرگترین و با ارزش ترین دارایی و سرمایه هر کشوری محسوب می شود و بهترین مردان امت من کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن نباشند و اهانت نکنند و دلسوزشان باشند و به آنان ظلم نکنند .


بازنشستگی آغاز فرهیختگی، بالندگی و تکامل انسان و سیر آغاز بهره وری از تجارب سودمند آنان است.


این قشر ارزشمند جامعه، چراغ هدایت راه آیندگان هستند ؛ انسان هایی که از الماس گرانبهاتر و از کوه باصلابت تر هستند . وجودشان در خانه سبب خیر و برکت و دل گرمی اعضای خانواده است و حس امنیت و آرامش را به همراه می آورد . قلبی مهربان و کوله باری از بردباری و تجربه دارند. ضمیر باطنش پاک و بی آلایش است و کلامش شفا و تکیه گاهی محکم برای همسر و فرزندانش است . تلاش خستگی ناپذیر عزیرانی که در کمال صداقت بیش از سی سال از بهترین سال های عمر خود را در سنگر خدمت به مردم گذراندند و همه اقشار جامعه مدیون این عزیزان هستند ؛ حالا خود اندر خم یک کوچه اند !

برای اعتلای فرهنگ بازنشستگی در جامعه و احترام به شان والای این عزیران بازنشسته، تکریم و احترام به آنها در همه ادارات و دعوت از آنها در مراسم مختلف باید مد نظرباشد.

چرا بازنشستگان عزیز ما باید حتی از حداقل امکانات رفاهی بی بهره باشند ؟

نداشتن بیمارستان فوق تخصصی و روزنامه و بوستان و فضای سبز و مجلات علمی و پژوهشی و امکانات تفریحی سیاحتی و زیارتی خاص بازنشستگان که بتوانند نظرات و دیدگاه های خود را بیان کنند و بیماری خود را مداوا و دردهایشان را تسکین دهند و حتی کارت منزلت را باید از هزینه خودشان شارژ و  استفاده کنند یا شرکت واحد می توانست اتوبوس تند رویی را برای این عزیزان اختصاص دهد تا آنها روی صندلی نشسته با کمال آرامش تردد کنند،  اما آنها با ضعف جسمانی و عینک و عصا با بدنی نحیف باید میله وسط اتوبوس را بگیرند و با مرارت به مقصد برسند ؛  آیا شرط انصاف این است؟!

بیمه آنان ناکارآمد و پاسخگوی نیازهایشان نیست ، فقط به نفع بیمه گذار است .

از کجا بگوییم و اعتراض مان رابه گوش که برسانیم که به حق قضاوت کند ؟ چون زندگی زیر خط فقر زیبنده این قشر زحمتکش نیست .

آیا می دانید شرمندگی خانواده یعنی چه ؟

قدر مسلم آنان به دوره جوانی بر نمی گردند ، سوال من این است برای این پیش کسوتان چه کرده اید ؟

خداوند شاهد و ناظر کارهای شماست . فردای قیامت باید پاسخگو باشید. صدای مظلوم و انسان گرفتاری را شنیدید و بی تفاوت گذشتید...

مدیران دستگاه های اجرایی باید پیگیری حل مشکلات این قشر را دستور کار خود قرار دهند . اولویت بازنشستگان در اعطای وام قرض الحسنه و اختصاص کمک های غیر نقدی به آنها باید در برنامه های منظم و نخست مدیران و دستگاه های اجرایی قرار گیرد. دعوت از بازنشستگان حداقل یک بار در سال به منظور تجلیل از آنها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
طبيعي است كه سازمان ها نبايد بعد از مدت معيني (سن بازنشستگي) اين سرمايه هاي ماهر و مجرب فكري خود را فراموش كنند بلكه باید از تجارب و دانش مفيد آنان در جهت بهبود و بالندگي کشورمان از آن ها بهره مند شوند . امروزه قدرت كشورها و سازمان ها را سرمايه مادي، ماشين‌آلات و تجهيزات رقم نمي‌زند بلكه نيروي انساني كارآمد و خلاق تعيين‌كننده قدرت و توان رقابتي سازمان ها و كشورهاست.
يكي از مراحل فرآيند برنامه ريزي نيروي انساني برنامه ريزي براي دوران بازنشستگي و عوامل سرمايه هاي انساني است .

به راستی ما برای این قشر فهیم چه اقدامی انجام داده ایم جز این که آنها را خانه نشین و نسبت به نیازهای اساسی و ضروری آنها بی توجه شده ایم . این همه صدای اعتراض یکسان سازی حقوق و مزایای آنها با سایر ادارات را شنیدیم ، بی تفاوت گذشتیم و پاسخ آنها را ندادیم .

حالا می خواهیم تشکر کنیم که پذیرفته نیست  ، چون حفظ کرامت، عزت و تامین معیشت و مستمری بگیران و بهره گیری ازنظرات و تجارب آنها اصل موضوع است و یکی از صور تکریم و تعظیم ذات اقدس الهی احترام و تجلیل از بازنشستگان می باشد.
بازنشستگي در واقع مرحله اي از زندگي است و امري ضروري و حياتي براي بشر پر از اضطراب، نگراني و فشار تلقي مي گردد. تازه در شروع نيمه راه زندگی هستيد با توشه ای از تجربه ، دانش و مهارت های ارزشمند که از آن استفاده نمی شود . 

گذشت عمر را نمي توان متوقف نمود ولي مي توان با به كارگيري روش ها و مراقبت هاي مناسب ، از اختلالات و معلوليت هاي سالمندي پيشگيري نمود و يا آن را به تعويق انداخت تا بتوان از عمر طولاني همراه با سلامت و رفاه كه همواره هدف و آرزوي بشر بوده  بهره مند شد.
سازمان ها باید براي بازنشستگان شرايط ويژه اي فراهم کنند تا آنان احساس پيري و شکست نکنند .

در مجموع مي توان گفت که آماده کردن شرايط دوران بازنشستگي هم وظيفه دولت مردان است و هم وظيفه خود بازنشستگان که محوريت آن با بازنشستگان مي باشد زيرا چنان چه شرايط و امکانات از طرف مسئولين آماده نباشد اما روحيه بازنشستگان بالا باشد و هدف داشته باشند، سلامت جسمي و روح آنان تأمين، طول عمر آنان افزايش و ارتباطات اجتماعي و انتقال اطلاعات و تجربيات صورت خواهد گرفت .
يعني باور كنيم كه پيري روزگاري است كه هرچند بازوان مان ديگر توان یاري ندارند ، اما دانش و فضيلت رفعت مي يابد. بر اساس اين ديدگاه کهنسالی مرحله پختگی زندگی آدمی است و مرحله ای که آدمی را از دیگر افراد جامعه متمایز می سازد و تشخص ویژه ای به آن می‌دهد.


این روزها به این موضوع فکر می کنم اگر شورای شهر تهران در هر منطقه ای بوستانی مجزا برای بازنشستگان در نظر می گرفت و شهرداری بر آن نظارت می کرد تا این انسان های آسیب پذیر جامعه بیشتر از فضای سبز استفاده کنند چون آنها به آرامش و امنیت روانی نیاز دارند ولی در بوستان های کنونی وجود معتادان و جوانانی که بازی می کنند آسایش را از آنها سلب کرده اند . در این بوستان ها برنامه فرهنگی و آموزشی ورزشی و غیره برای آنها برنامه ریزی می شد یا نام این بوستان ها با نام های اساتید و بزرگان این عرصه نام گذاری می کردند بسیار کارپسندیده ای بود .


براساس آموزه هاي ديني، هيچ كس در هيچ مرحله اي از عمر بازنشسته نيست زيرا بازماندگان از زندگي در تفكرات اسلامي معنا و مفهومي ندارد. انسان در هر حال و در هر مرحله اي از روند زندگي مكلف است به انجام وظايفي و محق است به بهره مندي از برآيند تلاش هاي خود را ادامه دهد. بازنشستگي پايان بهره وري افراد در جامعه نيست بلكه آغاز بهره گيري از تجارب سودمند آنها و اعتقاد راسخ به اينكه تجارب و اندوخته هاي آنها مي تواند چراغ راه آيندگان باشد.
آغاز بازنشستگي با مراسم تقدير و بزرگداشت زحمات فرد بازنشسته همراه باشد و سازمان هاي مربوطه از يك طرف و اطرافيان وي از سوي ديگر ورود او را به فصل جديدي از زندگي اش تبريك گويند كه اين خوش آمد اعتماد به نفس را در آغاز راه بازنشستگي به بار مي آورد. تكريم و گرامي داشت بازنشستگان تكريم و گرامي داشت آينده خودمان است ، هر تلاش و حمايتي از بازنشستگان حمايت از خودمان خواهد بود.
در كنار توجه به مسائل روحي و رواني بازنشستگان ، مشكلات اقتصادي آنها نيز مورد توجه مسئولان قرارگيرد ولی تاکنون این مرحله انجام نشده است . نظر همکاران من گواه این موضوع است .

آیا کسری بودجه فقط مخصوص فرهنگیان است ؟!

بازنشستگان براي تامين نيازهاي معنوي شان توقع زيادي ندارند . حفظ حريم حرمت آنان كارساز است. نياز آنها به داشتن هويت، امنيت و حرمت است . جدا از نياز مادي مي خواهند تجربه هاي كاري خود را كه ماحصل گذران عمرشان هست به جامعه هديه كنند.
مجلاتي به صورت فصل نامه يا ماه نامه مخصوص بازنشستگي براي ارائه اطلاعات، انعكاس نيازها، بيان خواسته‎ها و … منتشر شود و از پيشنهادات و نظرات بازنشستگان در مجله استفاده گردد و اجازه دهیم آنها آزادانه خواسته های خودشان را بیان کنند و با برنامه ریزی مناسب در صدد رفع مشکلات آنها باشیم . تبعيض و تفاوت بين دريافتي بازنشستگان در سازمان‎ها برداشته شود .

این خاص و نظر همه شاغلین و بازنشستگان فرهنگی است . آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است ، اما کو گوش شنوا که فریاد عدالت خواهی ما را بشنود چون دیواری کوتاه تر از معلمان و بازنشستگان فرهنگی وجود ندارد.

به لحاظ مشاركت هر چه بيشتر بازنشستگان در جامعه ، كانون هاي بازنشستگي تشكيل و فعال شوند تا حس ارزشمندی در همه آنان احیاء شده و احساس سرور و شادمانی کنند .

در هر سال يك روز به نام روز تكريم بازنشستگي اختصاص داده شود و از خدمات بازنشستگان قدرداني گردد. سازمان ها در برگزاري مراسم بازنشستگي براي مديران وكاركنان تبعيض قائل نشوند. از تخصص‎ها، مهارت‎ها و تجربيات بازنشستگان در ادارات ستادي و مشورتي سازمان ها نهايت استفاده صورت گيرد.
با توجه به اينكه سرمايه انساني مهم است و هر چيزي كه مهم باشد نگهداري و حراستش ارزشمند مي باشد. سازمان ها براي موفقيت خود بايد در متن برنامه ها وطرح هاي خود براي مهمترين دارايي سازمان شان نيز طرح و برنامه داشته باشند. نسل بازنشسته را نبايد بي ثمر و از كارافتاده بدانيم و بايد جامعه از توانايي هاي بالقوه و بالفعل آنها بهره مند شود زيرا آنها حضور دارند و بايد به آنها احترام گذاشت و نسبت به تمهيد ايجاد فضاي سالم و راحت زندگي براي آنها در اين جامعه اسلامي نهايت سعي و كوشش را مبذول داشت.
در خاتمه ، از دولت تدبیر و امید و همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری درخواست دارم بازنشستگان فرهنگی رادریابید و از آنها حمایت و پشتیبانی کنید ، چون دست در گریبان مشکلات عدیده زندگی هستند ، روح و جسم آنان از فقر و تبعیض و بی عدالتی در پرداخت حقوق و مزایا آزرده و نگران آینده فرزندانشان هستند چون اکثریت آنها توانایی فعالیت مجدد را ندارند و بیمار و ناتوان هستند حالا موقع عمل کردن به قول وعده هاست .

دیگر شعار بس است .

بیائیم در روز خانواده و تکریم بازنشستگان به عقاید و خواسته ها ی حق طلبانه آنان احترام بگذاریم و در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تامین معیشت و افزایش حقوق و مزایا مساعدت لازم را مبذول دارید تا رضایت قلبی جامعه بازنشستگان فرهنگی حاصل گردد .


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در بازنشستگان

روز جهانی معلم در ایران و چشم انداز فعالیت های تشکل های معلمی

5 اکتبر مصادف با 13 مهر روز جهانی معلم است .

این روز در بیش از 100 کشور جهان جشن گرفته می شود .

یونسکو هر ساله شعار و یا جمله ای کوتاه را در مورد نقش کلیدی و راهبردی معلمان در نظر می گیرد و شعار سال 2015 این چنین است :

" میدان دادن به معلمان ، ساختن جوامع پایدار "

علی رغم عضویت ایران در سازمان جهانی یونسکو و پذیرش رسمیت و گرامی داشت این روز از سوی مسئولان و وزیر آموزش و پرورش وقت هنوز برگزاری و یا گرامی داشت این روز تابع سلیقه افراد و شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه ماست .

پس از وزارت دکتر نجفی در زمان وزارت مرتضی حاجی بود که این روز رسما از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام و معلمان نسبت به آن مطلع و توجیه شدند .

آقای فانی سال قبل پیامی به مناسبت این روز منتشر نمود .

امسال نیز ایشان پیامی منتشر کرد . ( این جا )

وزرای آموزش و پرورش دولت های نهم و دهم اساسا با چنین ادبیاتی بیگانه بوده و باوری به این گونه مفاهیم و آموزه ها نداشتند اما آقای فانی در دو سال وزارت خویش پیامی به مناسبت این روز منتشر کرده است که در جای خود موجب تقدیر و قدردانی است .

اما این کافی نیست و وزارت آموزش و پرورش حداقل در جهت حرفه ای کردن سازو کارهای موجود ، اثربخش تر کردن آن ، استفاده از تجربیات جدید در جهت به روز کردن فرآیندها و نیز تاسیس و تثبیت نگاه حرفه ای به " معلمی " و کاستن از نگاه ایدئولوژیک به مقوله آموزش این روز را باید جدی بگیرد و نگاه به این روز نباید جنبه " رفع تکلیف " داشته باشد .

جامعه و به ویژه مسئولان و سیاست گذاران باید به این گزاره برسند که زیستن در دنیای امروز از نوع مسالمت آمیز آن نیازمند یک " زبان مشترک " است و توجه به چنین روزهایی و تقسیم آن با دیگران منجر به شکل گیری " حس مشترک " برای ساختن جامعه ای سالم و عاری از خشونت و ستیز خواهد بود .

ارزش های جهانی نه به لحاظ فلسفی و نه از جهت کارکردی در عرض ارزش های درونی و سنت ها قرار نمی گیرند و تلفیق منطقی آن دو موجب توسعه بیشتر و متوازن جامعه خواهد گردید .

روز جهانی معلم فرصتی منحصر به فرد برای همه به ویژه مسئولان وزارت آموزش و پرورش و معلمان است که توجه جامعه و افکار عمومی را به نقش کلیدی آموزش در توسعه پایدار و ساختن یک جامعه سالم جلب شود .

گذشتن از چنین فرصت هایی و سکوت در برابر اهمیت این روز گشایش چندانی را در وضعیت کنونی و نیز وضعیت معلمان ایجاد نخواهد کرد .

روز جهانی معلم روزی است برای همبستگی معلمان در سراسر جهان و فرصتی است که آن ها داشته های خود را به روز کنند و با در نظر گرفتن فرصت ها و تهدیدها ، نظام آموزشی جامعه خود را به سوی بهره وری هر چه بیشتر سوق دهند .

با این که در شعار روز جهانی معلم بر اختیار دادن به معلمان و پر رنگ کردن نقش آنان تاکید شده است اما به نظر می رسد که حداقل در نظام آموزشی ما چنین وضعیتی برای معلمان دیده نشده و یا بسیار کم رنگ است .

با وجود آن که نظام آموزش و پرورش بر دو عنصر " معلم " و " دانش آموز " بنا شده است اما باید به این واقعیت تلخ اعتراف نمود که معلمان به طور غالب در سیاست ها و برنامه ریزی ها خیلی جدی گرفته نمی شوند و بسیاری از مدیران ما در سطوح مختلف اساسا معلمان را واجد صلاحیت و یا شایستگی برای ارائه نظر و یا کارشناسی امور  و مسائل نمی دانند .

معلمان هم بر اساس یک حافظه تاریخی مدیران را حافظ و امین خود نمی دانند و با سوء ظن به اقدامات و عملکرد آن ها می نگرند .

این شکاف میان " صف " و " ستاد " رور به روز عمیق تر و عریض تر شده و بیم آن است که به یک " دره " تبدیل شود !

معلمان همواره نقش " مجری فرامین و بخشنامه ها " را داشته و نقش آنان در طراحی یک نظام آموزشی ارگانیک و دینامیک نادیده گرفته شده است .

معلمان جز مدرسه نقش چندانی در سایر سطوح مدیریتی و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش ندارند و حتی در کتاب و محتوای آموزشی که توسط آنان و در کلاس تدریس می شود هم بازیگر فعالی نیستند .

در یادداشت پیشین خود به مواردی اشاره نمودم ( این جا )

( برای این منظور باید از طریق گفت و گو و تقریب نگرش ها به یک " زبان مشترک " رسید . )

توجه به معلم و شرایط او به ویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی باید از حد " حرف " فراتر رفته و وارد فاز عمل شود .

معلمان باید این بهبود را در زندگی خود حس و تجربه کنند .

آنان همواره از " تبعیض " رنج برده اند و در این زمینه باید پاسخی اقناع گرانه به مطالبات و خواسته های آنان در سه سطح " معیشت ، منزلت و معرفت " داده شود .

اگر قرار است که کشور ما بر اساس اسناد و چشم اندازهای ترسیم شده در تراز اول منطقه مطرح باشد چاره ای جز پیاده کردن و توصیه های یونسکو و بهره گیری از سایر تجارب کشورهای توسعه یافته را نداریم .

مسئولان و جامعه باید به این باور و اعتقاد برسند که موتور توسعه و پیشرفت جامعه از مجرای آموزش و پرورش می گذرد و کلید طلایی این موفقیت در دستان " معلم " و میدان دادن به او و ارزش گذاری کار اوست.

هیچ راه میان بری هم غیر از این وجود ندارد .

 

سخن آخر :

امسال به علت بازداشت هایی که در مورد فعالان صنفی معلمان روی داد ، نوعی " سکوت خبری " بر اکثر رسانه ها و مطبوعات حکم فرما بود .

این وضعیت به نوعی بر مدارس نیز سایه انداخته بود .

به نظر می رسد این وضعیت معلول فضایی است که در اثر دستگیری فعالان صنفی رخ داده است .

مطالبات معلمان در سال های اخیر در اثر سیاست های نادرست ، برنامه ریزی های غیرعلمی و روزمره ، ضعف نظارت موثر نهادهای قانونی مانند مجلس و... ، فقدان نظارت عمومی ، کارکرد ناقص تشکل ها و...متراکم شده است .

آزاد شدن این مطالبات که حق قانونی فرهنگیان و معلمان است در یک فرآیند مستمر ، تدریجی و فرآیند کارشناسی امور اتفاق می افتد .

نقش تشکل های معلمی در این فرآیند مهم و راهبردی است .

مدیریت انتظارات در افکار عمومی آموزش و پرورش توسط تشکل ها باید بر اساس ظرفیت ها ، امکانات و نیز شناخت پارامترهای روان شناختی و جامعه شناختی فرهنگیان و جامعه باشد .

تا زمانی که نگاه به موضوع آموزش و پرورش نزد جامعه و مسئولان تغییر نکند و ایفای نقش اصلی " معلم " در فرآیند آموزش به رسمیت شناخته نشده و به " مطالبه عمومی " تبدیل نشود ، تغییر چندانی در وضعیت موجود و معادلات موجود رخ نخواهد داد .

تحقق این امر از طریق هدایت افکار عمومی و عمدتا از طریق ابزار « رسانه » و " تکنولوژی های ارتباطی " اتفاق می افتد و استلزام منطقی این گزاره فاصله گرفتن فرهنگیان از " فرهنگ شفاهی " و  " اقناع افکار عمومی جامعه " است .

اگر این فرآیند به صورت منطقی طی نشده  به تکامل نرسد و در سوی دیگر  بدون کارشناسی و برنامه ریزی صرفا بر تنور مطالبات معلمان دمیده شود  ؛ نتیجه منطقی این مساله تنها فربه تر شدن " فضای امنیتی " در آموزش و پرورش و از بین رفتن فضا حتی برای بیان مسائلی خواهد بود که قبلا به راحتی و بدون ترس ابراز می شدند .

قربانی این بحران ، اعتماد جامعه و نتیجه آن سرخوردگی عمومی و روی کار آمدن احتمالی افراطی ها خواهد بود .

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

میزان توجه به " منشور حقوق شهروندی " در وزارت محسن حاجی میرزایی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور