صدای معلم
جمعه, 02 مرداد 1394 07:51

قهر معلم ؛ قهر طبیعت

نقش معلمان در حفظ محیط زیست و احترام به معلمان و طبیعت  بابا آب ندارد / امروز « کمی » آب نداریم / فردا اصلا آب نداریم / درخت انار آب می خواهد / بابا انار ندارد / چرا بابا « آب » نیست ؟! / مادر از باران نیامد / مادر در سیل گرفتار شده است / چرا رودخانه حریم ندارد؟ / چرا در حریم رودخانه ، مجاز و غیر مجاز ساختمان بنا شده است ؟!
معلم ناراحت است / معلم خانه ندارد / معلم می گوید صاحبخانه اذیتش می کند / به حق و حقوقش اهمیت نمی دهد / چرا سیل آمد ؟ / برادر را سیل برد / سیل پنجاه ماشین را با خود به پایین دره برده است / چرا آب مات شد؟ / چرا آب خشمگین شد ؟ / چرا آب عصبانی شد ؟ / آب خشمگین خانه ها را برد و آدم ها را / روزگار گل آلود شد / .


مادر بزرگ می گوید : در کتاب ابتدایی روزگار ما ، درس های فصل ها ، پرواز لاک پشت ، تصمیم کبری ، دهقان فداکار ، سیزده بدر ، چوپان دروغگو و ده ها مطلب در باره احترام به طبیعت ، مواظبت از محیط زیست و جنگل ها ، موضوع مهم آموزش و پرورش ، معلمان و دانش آموزان بوده است .

یاد می گرفتیم که به طبیعت احترام بگذاریم ، بچه ها یاد می گرفتند اگر به محیط زیست بی توجهی کنند مورد خشم و قهر طبیعت قرار می گیرند .


اما دیروز جنگل را بردند ، جنگل را خوردند ، جنگل را نابود کردند ، در طبیعت زباله ریختند ، به طبیعت رحم نکردند .

معلم ما می گوید:

اگر به جنگل آسیب بزنیم سیل می آید . امروز سیل آمد وحشتناک بود .

معلم ما می گوید : اگر حریم ها را به خاطر پول بفروشیم ، طبیعت هوشمند است و انتقام می گیرد . معلم به ما یاد می دهد کاری که « بی ادبان » انجام می دهند ما انجام ندهیم .
" ادب از که آموختی از بی ادبان "

نقش معلمان در حفظ محیط زیست و احترام به معلمان و طبیعت


من باید به معلم احترام بگذارم تا« قهر» معلم ما را نگیرد ؛ همچنین احترام به آب ، جنگل ، حریم رودخانه ، طبیعت زیبا ، آثار باستانی ، تالاب ها ، دریاچه ، محیط زیست ، حیوانات ، پرندگان و...


پس بیاید در جهان هستی با معلم ، آب و طبیعت « مهربان » باشیم تا « مهربانی » ببینیم .

نقش معلمان در حفظ محیط زیست و احترام به معلمان و طبیعت

وگرنه فردای بدی خواهیم داشت ، فردای بدون " آب و معلم " ، فردای بدون درخت ، سبزه ، جنگل ، رودخانه ، دریاچه ، باران آرام ، هوای پاک . فردا « کویر» خواهیم داشت " کویر طبیعت " ، " کویر دانایی " ، « قهر طبیعت ، قهر معلم » ، آن گاه « طبیعت » در مقام « معلم » درس بزرگی به ما خواهد داد که تا سال های دراز از یادمان نرود .
راست گفت بزرگی : که انسان دو معلم دارد: " آموزگار" و" روزگار " هر چه با شیرینی از آموزگار نیاموزی ! روزگار با تلخی به تو خواهد آموخت ...


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

ورودی 1393 دانشگاه فرهنگیان

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار / ده ها معلم در شهر هرات در غرب کشور مخالفت شان را با انتصاب مدیر معارف جدید این شهر ابراز داشته و گفتند که انتخابی شدن این سمت مورد قبول انها نیست و باید در این زمینه دوباره تجدید نظر شود.

پنج شنبه, 01 مرداد 1394 16:51

رهاسازي مدارس غير‌انتفاعي !

  عملکرد مدارس غیرانتفاعی

مدارس غير‌انتفاعي در سال 72 با هدف بهبود بخشيدن به اوضاع تحصيلي و کمک به وزارت آموزش‌ و‌ پرورش و همچنين حرکتي مثبت در راستاي واگذاري امور به بخش خصوصي ايجاد شد. اين مدارس براي خانواده‌هايي تعريف شد که وضعيت مالي مناسبي داشتند و با استفاده از اين توان مالي مي‌خواستند فرزندان شان در شرايط بهتر تحصيلي درس بخوانند‌؛ اما به مرور بسياري از اين مدارس از اهداف خود دور شدند‌، به گونه‌اي که امروزه برخي از مدارس غيرانتفاعي همچون بنگاه‌هاي اقتصادي عمل مي‌کنند و سعي دارند با وعده‌هاي جذاب نظير اردوهاي علمي- تفريحي و کلاس‌هاي فوق برنامه آموزشي، مشتري بيشتري جذب کنند. از آنجا که شهريه اين قبيل مدرس عموما بسيار بالاست، در مواردي که اولياي دانش آموزان توان پرداخت شهريه را نداشتند، مديريت مدارس غير انتفاعي وعده وام‌هاي پرداخت شهريه را نيز مي‌دهند.

جالب اينجاست که برخي از اين مدارس نه تنها به وعده‌هاي تبليغي خود عمل نمي‌کنند، بلکه تنها بابت اين وعده‌ها پول جداگانه از شهريه سالانه مدرسه دريافت مي‌کنند! يعني گاهي مبلغي بابت اردوهاي دانش‌آموزي گرفته مي‌شود ولي در طول سال هيچ خبري از برگزاري اردوها نيست!

همچنين به نظر مي‌رسد که اين مدارس بايد به معلمان خود توجه ويژه داشته باشند تا براي دانش‌آموزان وقت بيشتري بگذارند. اما بارها ديده‌ايم که حقوق معلمان حق التدريسي طرف قرارداد با برخي از اين مدارس غيرانتفاعي چندين ماه پرداخت نشده است و اين در حالي است که مديران اين مدارس نمي‌توانند مشکل مالي را بهانه تاخير در پرداخت حقوق معلمان بدانند زيرا شهريه‌ها را به طور کامل از دانش آموزان گرفته‌اند و معلمان را در بحران مالي قرار داده‌اند. اين مشکلات مدارس غير انتفاعي باعث شد تا ماجرا به رسانه‌ها کشيده شود و پاي تعزيرات هم به اين ماجرا باز شود. اگر چه رييس سازمان مدارس غيرانتفاعي بازرسي سازمان تعزيرات حکومتي از مدارس غير‌انتفاعي را غير‌قانوني و ممنوع دانست و به انتقاد شديد از آن پرداخت‌ اما دراصل ماجرا تغييري حاصل نشد.

آنچه در اهداف تاسيس مدارس غير‌انتفاعي گنجانده شد، اجراي اصل 44 و خصوصي‌سازي در آموزش و پرورش بود. بي‌شک ايجاد مدارس غير‌انتفاعي مي‌تواند در سلامت اجتماعي و رشد آموزشي فرزندان خانواده‌هايي با بضاعت بيشتر، تاثير به سزايي داشته باشد و از سوي ديگر به کاهش هزينه‌هاي آموزش‌ و‌ پرورش کمک کرده و رونق اقتصادي کشور را نيز رقم بزند، اما نبايد اين مساله به گونه‌اي رها شود که فرصت خصوصي‌سازي در آموزش و پرورش، دستاويزي براي سودجويي‌هاي ناصواب باشد.

در حالي که مدارس دولتي با مشکل شديد مالي مواجه هستند و حتي براي تامين هزينه‌هاي جاري مدرسه از قبيل آب، برق، گاز، تلفن خود در طول سال دچار مشکل مي‌شوند که اگر دست نياز به سوي اولياي دانش آموزان دراز نکنند، قطعا نمي‌توانند مخارج خود را تامين کنند، واضح است که مدارس غيرانتفاعي مي‌تواند مقداري از بار هزينه‌ها را از دوش وزارت آموزش‌ و‌ پرورش بردارد و کمک کند تا اين وزارتخانه با واگذار کردن آموزش به بخش خصوصي، بودجه خود را صرف ساخت مدارس دولتي و بازسازي مدارس تحت پوشش در مناطق نيازمند کند. وضعيت اقتصادي اقشار آسيب‌پذير نشان مي‌دهد که منطقي نيست بودجه آموزش و پرورش صرف ساخت و تجهيز مدرسه در مناطقي شود که اولياي آنها با ماشين‌هاي گران قيمت به دنبال فرزندانشان مي‌آيند و در خانه‌هاي گران‌قيمت زندگي مي‌کنند و به طور کلي زندگي پر هزينه و لوکسي دارند و نگراني خاصي از بابت هزينه مدرسه غير‌انتفاعي ندارند.

نبايد فراموش کرد که هم نشيني يک دانش‌آموز مرفه با يک دانش آموز تنگدست در يک مدرسه دولتي مي‌تواند تاثيرات مخربي بر سلامت روحي دانش‌آموزان هر دو طبقه اجتماعي باشد. اين ضربات روحي هم متوجه دانش آموزان قشر مرفه و هم متوجه دانش‌آموزان قشر کم توان است.

اين ضربات روحي نظير احساس حقارت و حسادت در آينده‌اي نه چندان دور باعث اختلالات اجتماعي جدي و نگران‌کننده‌اي بر روان دانش اموز کم‌توان‌تر مي‌شود، زيرا دانش آموزي که در مدرسه از همکلاس مرفه خود کم آورده، هميشه خود را با همان همکلاسش مقايسه مي‌کند و در آخر چيزي جز ياس و پوچي برايش باقي نمي‌ماند و جز افسردگي و عقده، توشه‌اي براي آينده خود برنمي‌دارد و اما اين همنشيني براي دانش‌آموز مرفه هم مي‌تواند پيامدهاي ناخوشايند رواني ايجاد کند.

بدين صورت که دانش آموزي که در قياس با دانش‌آموزان ديگر در سطح بالاتري قرار داشته، هميشه خود را از ديگران بالاتر مي‌بيند و زيردست بودن بقيه مردم به طور نامحسوس در ناخوداگاه ذهنش شکل مي‌بندد و نمي‌داند که در توهمي‌پوچ زندگي مي‌کند و هنگامي‌که مي‌خواهد به اجتماع رجوع کند، مي‌بيند که با اين تفکر هيچ جايگاهي در اجتماع ندارد و همين معضل باعث اختلال بسيار ويران کننده اي در فرد مي‌شود.

بنابراين توسعه مدارس غيرانتفاعي مي تواند هم سطح گزيني کند. يعني دانش‌آموز مرفه با هم سطح خود در مدارس غير انتفاعي همکلاس باشد و دانش آموز کم‌توان‌تر با همسطح خودش در مدارس دولتي. به عبارت بهتر ، توسعه اينگونه مدارس مي‌تواند حائلي ميان اين دو قشر در يک فضاي حساس باشد و اين حرکت بالطبع از خسارات و زيان‌هاي اجتماعي و ديگر پيامدهاي ناخوشايند جلوگيري مي‌کند.

اما در اين ميان نبايد فراموش کرد که هر تشکيلاتي بدون نظارت دستگاه‌هاي نظارتي و تعزيراتي دچار تخلف و انحراف از مسير کارآمد بودنشان خواهد شد و در مورد مدارس غير‌انتفاعي هم اين نکته صدق مي‌کند.

اگر افرادي با توان مالي بالا به مدارس غير‌انتفاعي مراجعه مي‌کنند، دليل نمي‌شود که اين مدارس را رها کنيم و اجازه دهيم مديريت مدرسه مشکلات مالي‌اش را از جيب مرفهان جامعه تامين کند. بنا بر اين نهادهاي نظارتي بايد روي کار اين مدارس نظارت کافي و همه‌جانبه داشته باشند تا خداي ناکرده از مسيرشان منحرف نشوند.

روزنامه مردم سالاری

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

صندوق ذخیره فرهنگیان

لرستان

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار / در پی تجمع روز گذشته جمعی از فرهنگیان در مقابل مجلس، برخی از آنها بازداشت شده بودند که شب گذشته آزاد شدند.

  گروه اخبار /

مزایا و معایب بازنشستگی پیش از موعد

برخی کارشناسان درباره بازنشستگی پیش از موعد معتقدند با تغییراتی که در شرایط بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت انجام شده استقبال کمتری از سوی کارمندان دولت نسبت به این قانون صورت گیرد.

 

مزایا و معایب بازنشستگی پیش از موعد

آنها بر این باورند که بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با هدف چابک‌سازی و ساماندهی کیفی نیرو‌ها انجام می‌شود اما تجربه نشان داده است که به جای خروج نیرو‌های مازاد از بدنه دولت، نیرو‌های ماهر و باتجربه با استفاده از این قانون، زود هنگام بازنشسته می‌شوند.

 

حداقل زمان لازم برای بازنشستگی پیش از موعد

اگر قانون بازنشستگی پیش از موعد برای تمامی کارکنانی که حداقل بیست سال سابقه دارند اجرایی شود و از این بابت تفاوتی میان کارکنان اناث و ذکور وجود نداشته باشد در آن صورت کارکنانی که تمایلی به ادامه کار در بخش های دولتی ندارند به افتخار بازنشستگی نایل می‌شوند.

 

شرایط بازنشستگی پیش از موعد

در پی ابلاغ شرایط بازنشستگی پیش از موعد در سال ۹۴ از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تمامی کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی در صورت دارا بودن حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت قابل قبول برای مردان و حداقل ۲۰ سال سابقه مفید برای زنان می‌توانند پیش از موعد بازنشسته شوند.

 

آمار بازنشستگان

هم اینک بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت زیر پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند.

پاراف

منتشرشده در بازنشستگان
پنج شنبه, 01 مرداد 1394 08:37

چرا کسی سراغ ریاضی نمی‌رود ؟

جایگاه درس ریاضی در نظام آموزشی کشور گروه اخبار /

دکتر کیوان امینی با ابراز تاسف از بی‌اهمیت شمردن رشته‌های علوم پایه در کشور، توضیح داد: بر خلاف کشورهای اروپایی در کشور ما توجه چندانی به رشته‌های علوم پایه مانند ریاضی نمی‌شود و دانشجویان این رشته‌های بسیار سخت عمدتا پس از فراغت از تحصیل سرگردان هستند و بازار کاری برای آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برترین استعدادها در رشته‌های علوم پایه تحصیل می‌کنند، ادامه داد: چنانچه دانشجویان این رشته‌ها وارد سایر رشته‌ها از جمله مدیریت و اقتصاد شوند قطعا موفقیت‌های چشمگیری کسب خواهند کرد، زیرا برترین استعدادها در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند و این در حالیست که در کشور طبق یک چارت قدیمی تاریخ مصرف گذشته بازار کار و یا استخدامی برای این افراد وجود ندارد. امر موجب شده تا تمایل دانش آموزان برای انتخاب رشته‌های علوم پایه به عنوان رشته‌های دانشگاهی کاهش یابد.

امینی با بیان اینکه رشته ریاضی بیش از رشته‌های علوم پایه دیگر مورد غفلت واقع شده، علت این امر را ضعیف بودن پایه ریاضی دانش آموزان عنوان کرد و افزود: متاسفانه اکثر دانش آموزان از آن جهت که پایه ضعیفی در درس ریاضی دارند، همواره با این درس دچار مشکل هستند.

وی با بیان اینکه حجم کار معلمان ریاضی باید 20 ساعت در هفته باشد، گفت: معلمان ما 40 تا 50 ساعت در هفته درس می‌دهند و طبیعی است با این شرایط نتوانند تدریس خود را در سطح مطلوب داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه ریاضی و فیزیک تنها در برخی رشته‌های دانشگاهی خاص در کنکور اهمیت دارد، موجب شده تا عملا دانش آموزان این دروس را کنار بگذارند و یا نهایت با دو تا سه سال برنامه‌ریزی بتوانند در حد 50 درصد سئوالات این دروس را در کنکور جواب دهند.

امینی در زمینه اهمیت رشته‌های علوم پایه از جمله ریاضی و فیزیک، گفت: به عنوان مثال رشته‌ای مانند رشته ریاضی گرایش بهینه سازی یکی از رشته‌های بسیار مفید است که فارغ التحصیل این رشته می‌تواند به عنوان یک مشاور مناسب در فعالیت‌های اقتصادی حضور داشته و هزینه پروژه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی با بیان اینکه اولین فارغ التحصیل دکترای این رشته در غرب کشور تیرماه سال جاری از دانشگاه رازی کرمانشاه فارغ التحصیل شده است، گفت: دکتر «احمد کمندی» اولین فارغ التحصیل دکترای این رشته در غرب کشور است که تیرماه امسال از دانشگاه رازی کرمانشاه فارغ التحصیل شد.

ایسنا

عدم صدور ابلاغ درسی و فیش حقوقی برای معلمان  گروه اخبار /
سخن معلم در بهمن ماه سال 93 خبری را با عنوان « پس از گذشت 5 ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز معلمان ابلاغ نگرفته اند ! » منتشر نمود .

در این خبر چنین آمده بود : «  پس از گذشت 5 ماه از آغاز سال تحصیلی هنوز معلمان ابلاغ نگرفته اند .این در حالی است که مسئولان ادارات و دوایر  شرط لازم برای شرکت معلمان در دوره های ضمن خدمت را ارائه ابلاغ سال تحصیلی جاری می دانند .

یک کارشناس امور اداری در این زمینه به سخن معلم گفت :« به منظور پرداخت حقوق و مزایا می بایست سه سیستم بکفا ( ابلاغ ) ، پرسنلی ( کارگزینی ) و دستمزد ( حسابداری ) به روزآوری و ویرایش گردد و هر سه سیستم در خصوص عملیات مربوط به خود به روز گردد .چنان چه هر یک از این سیستم ها دچار خلل و ناهماهنگی گردد ، حقوق فرد پرداخت نمی گردد .»

حال با توجه به عدم صدور ابلاغ  مشخص نیست که پرداخت حقوق همکاران شاغل بر چه مبنا و یا معیارهایی صورت می گیرد ؟

 این پرسش نیز از مسئولان ذی ربط مطرح است که آیا این مشکل فقط در طول سال تحصیلی جاری بوده است و یا در سال های قبل نیز چنین مشکلی پابرجا بوده است ؟

آیا نرم افزارهای جدید به منظور به روز نمودن سیستم های فوق الذکر از طرف وزارتخانه و یا سازمان برای مناطق تهیه شده است که البته نیازمند زمان زیادی می باشد .»

سال تحصیلی به پایان رسید اما مشکل مربوطه حل نگردید !

متاسفانه از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون ، سامانه فیش حقوقی نیز به روز نگردیده است و معلمان مجبورند برای انجام امور مختلف خود همان فیش حقوقی اردیبهشت ماه را ارائه دهند !

شایسته است که مسئولان ذی ربط پاسخی درخور ارائه دهند .

پایان پیام /

نظرسنجی

رویکرد و عملکرد " نهاد گزینش " در آموزش و پرورش را تا چه میزان در مسیر سالم‌سازی نظام اداری و عدالت استخدامی ارزیابی می کنید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور