صدای معلم

تجمع فرهنگیان مقابل مجلس   گروه اخبار /

به گزارش ایسنا، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به نظر من چندان ضروری و معقول نیست که حساسیت زیادی نسبت به این تجمع‌ها نشان دهیم، خصوصا درباره فرهنگیان. حداکثر این است که این ها می‌آیند و حرفشان را می‌زنند و می‌روند. وی افزود: هر تجمعی مادامی که منجر به آشوب، بی‌نظمی و تخریب نشود باید آزاد باشد. اصل 27 قانون اساسی نیز می‌گوید راهپیمایی اگر مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است و حتی نمی‌گوید که باید مجوز اخذ شود؛ البته بعدا در قوانین عادی گفته شده که باید مجوز گرفته شود.

این نماینده مجلس با بیان این که حساسیت درباره‌ی تجمع‌ها موجب تشدید موضوع خواهد شد به برخی بازداشت‌ها در این تجمع اشاره و خاطر نشان کرد:‌ البته من از اتهامات اینها خبر ندارم اما اگر صرفا تجمع اظهار نظر باشد کار درستی نیست. مطهری ادامه داد: مجلس باید وارد این موضوعات شود اما متاسفانه کمتر وارد می‌شود. البته تذکر امروز آقای ابوترابی‌تذکر خوبی بود که شاید باعث پیگیری موضوع شود.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه فضای مقابل مجلس برای برگزاری تجمعات کم شده افزود: باید این موضوع را پیگیری کنیم که آیا بنا بر این است که این وضعیت ادامه داشته باشد یا به خاطر تعمیراتی است که انجام می‌شد. در حال حاضر جای تجمع ها مشخص نیست اما حتما باید جایی برای تجمع پیش بینی شود؛ زیرا در مقابل همه مجالس دنیا فضای مناسبی برای تجمع است و ما ان شاءالله این موضوع را پیگیری می‌کنیم. 

در همین حال، در پی درخواست نایب رئیس مجلس از وزیر کشور برای بررسی تجمع معلمان در مقابل مجلس و نوع مواجهه با آن، سخنگوی وزارت کشور این موضوع را از طریق معاونت امنیت پیگیری کرد.

به گزارش خبرآنلاين، جمعی از فرهنگیان صبح امروز در اعتراض به بازداشت یکی از مقامات سندیکای معلمان در مقابل مجلس تجمع کردند که نهايتا با ورود نيروي انتظامي متفرق شده و پايان يافت. در پي اين رخداد حجت‌الاسلام ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس از تريبون علني در پايان جلسه امروز از وزیر کشور خواست تا موضوع آموزگاران تجمع کننده را بررسی کند.

حسينعلي اميري سخنگوي وزارت کشور در گفت و گو با خبرآنلاين، با اشاره به اينکه ابوترابي فرد اين موضوع را به وي اطلاع داده، افزود: بلافاصله اين موضوع را از معاونت امنيت وزارت کشور پيگيري کردم. تجمع امروز معلمان صنفي بوده، نه سياسي و نيروي انتظامي آنها را متفرق کرده است. وي در واکنش به انتشار اخباري دال بر دستگيري برخي معلمان تجمع کننده، گفت: نيروي انتظامي تعدادي از افراد را دستگير کرد اما آنها چند ساعتي مهمان نيروي انتظامي بوده اند و با ناهار از آنها پذيرايي شده و آزاد شده اند. البته سه چهار نفر که مي خواستند سمت و سوي امنيتي به اين تجمع صنفي بدهند را براي بررسي بيشتر نگه داشتند.

اميري انتشار برخي اخبار دال بر ضرب و شتم تجمع کنندگان در برخي رسانه هاي معارض برون مرزي را نيز تکذيب کرد و گفت: البته ملاحظات آقاي ابوترابي درباره نحوه برخورد توام با تساهل با تجمع کنندگان، حرف کاملا به جا و درستي است. بايد بررسي شود چه کسي دستور برخورد با معلمان را داده و چطور عمل شده است. اين موضوع در وزارت کشور بررسي خواهد شد.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش  گروه اخبار /

علی‌اصغر فانی در نشست مشترک شورای معاونین و مدیران کل استان‌ها با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته  ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی شاهد بازگشایی مطلوب مدارس در سال تحصیلی 94 ــ 93 باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع استیضاح تصریح کرد: رأی اعتماد مجدد نمایندگان به بنده تکلیف ما را مضاعف کرده است تا با تعهدات گذشته و قدرت مضاعف راه رفته را ادامه دهیم.   

وی با تاکید بر این که اگر توفیقی هم در آموزش و پرورش حاصل شده است از جانب مدیران حوزه ستادی و استان‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: از معلمین، مدیران آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخص رئیس‌جمهور به دلیل اعتماد به بنده تشکر می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که ما نباید تصور کنیم که موضوع استیضاح تمام شده است، افزود: مدیران در جابه‌جایی و عزل و نصب‌ها دقت لازم را داشته باشند تا در این خصوص مشکلاتی برای آموزش و پرورش ایجاد نشود تا بتوانیم حمایت‌های بعدی را در آینده برای آموزش و پرورش داشته باشیم. 

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی کارهای اساسی و زیربنایی برای اعتلای جایگاه جامعه فرهنگیان صورت گیرد.

فانی ساماندهی بهره‌وری مطلوب از نیروی انسانی را موجب حل بخش مهمی از مشکلات آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: استفاده از نیروهای متوسطه دوم در مقاطع متوسطه اول و ابتدایی باید با رعایت ظرافت و دقت صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که باید نیروی انسانی در آموزش و پرورش کاهش پیدا کند، یادآور شد: برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش، نیروهای این وزارتخانه به زیر یک میلیون نفر یعنی 970 هزار نفر رسیده است که با خروج نیروهای بازنشسته طی چند سال آینده شاهد کاهش نیروی انسانی در آموزش و پرورش و تحول در دریافتی معلمان خواهیم بود.

فانی با اشاره به این که طی دو سال گذشته بودجه ریزی آموزش و پرورش را 2.1 درصد افزایش داده‌ایم، افزود: سهم آموزش و پرورش از بودجه 11.2 درصد است که اگر بتوانیم سهم آموزش و پرورش را در بودجه به 17 یا 18 درصد برسانیم کار بسیار ارزشمندی انجام داده‌ایم.

وی با تاکید بر این که 98 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش هزینه جاری است، افزود: یکی از راه‌های اساسی صرفه‌جویی در آموزش و پرورش، صرفه‌جویی در نیروی انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ در برنامه ششم توسعه کشور بر خلاف سال گذشته که وزیر علوم رئیس بخش آموزش بوده است، برای نخستین بار رئیس شورای بخش آموزش، وزیر آموزش و پرورش است و وزرای دیگر عضو هستند اما مسئولیت بخش آموزش به عهده وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است.

فانی اظهار کرد: سال گذشته نقشه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آماده شد که در اجلاس روسای آموزش و پرورش این نقشه راه رونمایی خواهد شد که می‌تواند مبنای کار مدیران در آموزش و پرورش باشد.

وی به رتبه‌بندی معلمان به عنوان یک اقدام چشمگیر در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: افرادی سعی می‌کنند طرح رتبه‌بندی معمان را یک کار کوچک تلقی کنند در صورتی که این طرح یک طرح با مزیت رقابتی در دولت یازدهم بوده که در حال تحقق است و امیدواریم در اول مهر این احکام به دست معلمان برسد.

وزیر آموزش و پرورش به استخدام 5 هزار نفر نیروی جدید در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در کنار پذیرش دانشجومعلمان از سوی دانشگاه فرهنگیان یک پذیرش جداگانه در آموزش و پرورش انجام می‌گیرد که این امر یک کار تخصصی در آموزش و پرورش است.

وی به واگذاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش به سازمان سنجش اشاره کرد و افزود: هماهنگی‌های لازم با سازمان سنجش و معاونت توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری صورت گرفته که طی چند روز آینده شرایط و چگونگی آزمون استخدامی در سایت وزارتخانه منعکس خواهد شد.

انتهای پیام

مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

برقراری حق سرپرستی

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار / بیش از 30 تشکل دانشجویی سراسر کشور ضمن حمایت از مطالبات و خواسته های صنفی فرهنگیان ؛ خواهان توجه مسئولان به ویژه وزیر آموزش و پرورش به آن ها گردیدند .

متن این بیانیه که در اختیار سخن معلم قرار گرفته است به شرح زیر است :

گروه اخبار / نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال‌ حاضر کمیته مشترکی با همکاری مجلس و دولت پیگیر مسائل مهم فرهنگیان است که امیدواریم به نتیجه برسد.

گروه اخبار / ایلنا: تعدادی از فرهنگیان که صبح امروز برای پیگیری بخشی از مطالبات خود درصدد تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی بودند به دلیل ممانعت نیروی انتظامی محل تجمع را ترک کردند.

محمدرضا نیک نژاد دبیر آموزش و پرورش  استخر شهرداری پر بود. همراه پسرم به استخر کناری‌اش که برای آموزش‌ و‌ پرورش بود، رفتیم. بهای بلیت به ازای هر نفر از 9 شب تا سحر 12 هزار تومان! بود. گفتم این استخر بغلی که مالِ شهرداری است و کیفیت بهتری هم دارد هشت هزار تومان می‌گیرد! گفت این جا خصوصی است. گفتم این استخر مال آموزش‌ و‌ پرورش است. مگر آنکه آن را فروخته باشد؟! گفت نفروخته و روزها در دست آموزش‌ و‌ پرورش است و شب‌ها اجاره داده شده است. گفتم خب! من معلمم چه قدر تخفیف می‌دهید؟ گفت روزها که استخر در دست آموزش‌ و‌ پرورش است، تخفیف هست، اکنون خصوصی است. به ناچار رفتیم و هم کیفیت بد را تحمل کردیم و هم برخورد بد را !
در زمان وزارت حاجی‌بابایی، بخشنامه‌ای صادر شد که در آن فرهنگیان می‌توانستند با ارایه کارت شناسایی، بدون پرداخت پول یا با پرداختی اندک از استخرهای آموزش‌ و‌ پرورش بهره ببرند. این برنامه گرچه چندان به کام فرهنگیان خوش نیامد اما آنها را وارد فرآیندی کرد که کارمندان دیگر نهادها و سازمان‌های دولتی، سال‌ها از آن بهره می‌بردند. این بخشنامه البته خوردن یک وعده ناهار یا شام در خانه‌های معلم هنگام سفر یا تخفیفی درخور به ازای بهره‌گیری از مدارس هنگام سفر و... را نیز در بر می‌گرفت.

با تغییر دولت و آشفته بازار بودجه و اعتراض‌های پنهان و آشکار فرهنگیان، گویا این بخشنامه‌ها به آرامی از اعتبار افتاد و بهره‌گیری از آنها کم‌کم رنگ باخت.

حاجی‌بابایی در یکی از گفت‌وگوهایش در دوران وزارت گفته بود «در حال حاضر 116 استخر در کشور داریم و 40 تا 50 استخر دیگر نیز در دست احداث است و تا دو سه سال آینده تعداد استخرهای آموزش‌ و‌ پرورش در کشور به 400 استخر خواهد رسید. » (خبرگزاری ایسنا، 9 بهمن‌ماه 89) نمی‌دانم تا چه اندازه این سخن درست بوده و اکنون سرنوشت این 400 استخر به کجا رسیده است اما در دولت یازدهم استخرها به چه شیوه‌هایی به فرهنگیان خدمت‌رسانی می‌کنند؟

آیا در این دوران باز هم بخشنامه‌های گذشته درباره بهره‌گیری از استخرها پا برجاست؟ چرا آموزش‌ و‌ پرورش به گونه‌ای سازمان یافته و درست بر این‌گونه مکان‌ها پایشی ندارد که شوربختانه در حالی که فرهنگیان از این امکانات بی‌بهره هستند، سال به سال از کیفیت استخرها و سالن‌های ورزشی و اردوگاه‌های دانش‌آموزی و خانه‌های معلم و... کاسته شده و کسی هم پاسخگوی چنین روندی نیست؟!

کارمندان بسیاری از نهادها از امکاناتی این چنینی بهره می‌برند و اگر هم این امکانات موجود نباشد با بن‌های تخفیف از امکانات دیگر سازمان‌های دولتی بهره می‌گیرند اما فرهنگیان هرگز!

نکته دیگر اینکه هرگاه بحث تبعیض در میان فرهنگیان و دیگر کارمندان دولت مطرح می‌شود، کاربه‌دستان آموزشی و دولتی تفاوت دریافت دستمزد یا مزایا را وابسته به درآمدهای وزارتخانه‌های دیگر می‌خوانند و آن را ناشی از بودجه دولتی نمی‌دانند. برای نمونه وزارت نفت چون مهم‌ترین وزارتخانه در کشور و سرچشمه درآمدهای ملی است حق دارد که کارمندان خود را با یاری از بخشی از درآمد وزارتخانه خویش پشتیبانی کند اما چون وزارتخانه آموزش‌ و‌ پرورش درآمدزا نیست و مصرفی است امکان فراهم کردن چنین مزایایی را ندارد!

از این زاویه می‌توان پرسید که درآمدهایی که از استخرها و اجاره آنها، سالن‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، خانه‌های معلم و زائر سراهای پرشمار در شهرهای زیارتی و... به‌دست می‌آید در کجا هزینه می‌شود؟

5 / 98 درصد بودجه آموزش‌و‌پرورش صرف دستمزدها می‌شود اما این درآمدها که برای برخی از کارمندان کشور کارساز است برای فرهنگیان کجا و چگونه هزینه می‌شود؟ 
بی‌گمان آموزش‌ و‌ پرورش با کمبود فزآینده بودجه روبه‌رو است اما درآمدهایی هم در کنار این کمبودها وجود دارد. بهتر نیست اندازه این درآمدها و محل مصرف آنها یک‌بار برای همیشه روشن شود تا با شفاف سازی آنها و میزان این امکانات، شاید گره‌ای از بی‌شمار گره‌های اقتصادی فرهنگیان و آموزش‌و‌پرورش گشود شود؟

روزنامه جهان صنعت

منتشرشده در یادداشت

کامل حسینی دبیر آموزش و پرورش گیلان بر همگان آشكار است تعطيلات تابستاني مدارس از بهترين قابليت و پتانسيل جهت به روز شدن آموخته‌ها و كسب تجارب تازه‌تري در راستاي پويا شدن وظايف معلمان برخوردار است. وجود اين تعطيلات، اهداف مهم و سرنوشت‌ساز فراواني را دنبال مي‌كند كه تامل در آنها بسيار ضروري به نظر مي‌رسد. در اين ايام تعطيلات معلمان با دو گونه مساله روبه‌رو مي‌شوند : اول اينكه تكاليف آموزشي و شغلي آنها چيست و چه رويكردي را دنبال مي‌كند و ثانيا حقوق و تسهيلات آنها در ضمن همين تعطيلات تابستاني كدامند؟

مواجهه با چنين پرسش‌هايي گام مهمي هستند كه بايد مورد توجه برنامه‌ريزان آموزشي و مسوولان باشد. واضح است كه اين چند ماه تعطيلي براي معلمان، تكاليف مهمي را برعهده آنها مي‌گذارد تا با انجام آن تكاليف‌ها بتوانند در فرآيندهاي آموزشي بعدي (چه در برگزاري كلاس‌هاي تجديدي يا امتحانات يا حتي شروع فعاليت سال جديد باشد) موفقيت بيشتري را به نمايش بگذارند. اگرچه بيشتر همكاران به علت‌هاي مختلف درگير شغل دوم مي‌شوند اما از مهم‌ترين مسووليت‌هايي كه دارند استفاده هرچند اندك از همين تعطيلات تابستاني، جهت مطالعه كتب و ديگر نشريات علمي و فكري و مذهبي و... است.

مطالعه غيردرسي معلمان سبب مي‌شود كه آنها از يافته‌ها و دانش و تجربيات بيشتري استفاده كنند براي فهماندن و يادگيري دانش‌آموزان و در يك جمله بالا بردن بهره‌وري كار معلمان. اما به نظر نگارنده تقويت بنيه فكري و علمي معلمان كه جزو وظايف آنان است بايد تا حدودي از عامل ديگر هم منشأ بگيرد و آن هم برگزاري «دوره‌هاي آموزشي» در ايام تعطيلات تابستاني است. برگزاري اين دوره‌ها از دو بعد «حق» و «تكليف» معلمان شايان توجه است.

منظور از بعد «حق» دوره‌ها اين است كه معلمان، مستحق برخورداري از آموزش به روز و بازنگري شده زيرنظر اساتيد و مشاوران و كارشناسان صاحب نظر و مجرب يا حتي نويسندگان برجسته در اين دوره‌ها مي‌باشند. بنابر اين عمده‌ترين شاخص برگزاري اين دوره‌ها كه اتفاقا از مهم‌ترين نيازهاي معلمان است حضور همين افراد شايسته و كارشناس و اساتيد صاحب نظر است. اما منظور از بعد «تكليف‌آميز» بودن دوره‌ها اين است كه معلمان وظيفه دارند كه روش تدريس و دانش مربوط به رشته تدريس‌شان را با شركت در اين دوره‌ها غني‌تر كنند.

معلمان وظيفه دارند كه از تجارب و نتايج مفيد اين دوره در مسائل آموزشي استفاده كنند و تا حدودي در نگرش و بازبيني روش‌هاي تدريس رويكرد تازه‌تر و كارآمد‌تري را در پيش داشته باشند. برگزاري اين دوره‌ها طوري برنامه‌ريزي شود كه معلمان بتوانند به آساني در آنها شركت كنند. اگر چه بعضي تجارب و دانش‌ها وجه مشترك تمام رشته‌ها است اما در برگزاري اين دوره‌ها متناسب با رشته‌هاي مختلف، دوره‌هايي مربوط به هر رشته خاص و درخور شغل حساس و اهميت شأن معلمان برگزار شود.

دوره‌ها جهت بالا بردن آموخته‌ها و كسب تجارب پرورشي و آموزشي نو بايد در دو سطح برگزار شود. اول سطح مسائل روانشناختي و جامعه‌شناختي و كليات (آنچه تقريبا در تمام رشته‌ها مشترك است) مطرح شود؛ چه معلم رياضي باشيد يا ادبيات يا علوم يا... معلمان بايد از يك سري اصول و مسائل كلي پيروي كنند. براي مثال تاحدودي برخورد با انواع مشكلات اجتماعي و رفتاري و بي‌نظمي در كلاس، مسائل و راهكارهاي مشترك در شيوه تدريس كه قابل استفاده در تمام رشته‌ها باشد مي‌توان در اين دوره‌ها مورد بحث و بررسي با نگاه تازه‌تري قرار بگيرد. اما سطح ديگر در برگزاري دوره‌ها بايد مربوط به تقويت دانش تخصصي در هر زمينه باشد.

  همچنين آموزش‌ها، طرح مسائل و بحث‌هاي اين دوره‌ها بايد بيشتر واقع‌‌گرايانه باشد وكمتر آرمانگرايي را تبليغ كنند چون سخنراني و ارايه راهكارها به طور مكرر از منبر آرمان‌گرايي و بدون توجه به واقعيت‌هاي جامعه معلمان را با سرخوردگي و نااميدي از تدريس مواجه مي‌كند. اگر اين گونه آرمانگرايي مطلق بر مباحث و آموزه دوره‌ها حاكم باشد معلمان با يك پارادوكس روبه‌رو خواهند شد.

از يك سو با جامعه‌اي پر از مشكلات و ناهنجاري و... روبه‌رو هستند كه مانع علاقه و توجه دانش‌آموز به درس است و از طرفي ديگر در اين دوره‌ها روش تدريس‌ها و مسائلي آموزش داده مي‌شود كه متناسب با امكانات و دانش‌آموزان اين جوامع نيستند و بيشتر قابل اجرا در جوامع نسبتا ايده آل مانند نروژ و سوئد هستند كه دانش‌آموزانش نسبتا به مدارس و تحصيل الفت و علاقه دارند.

نكته ديگر اين است كه اين روزها بعضي دوره‌ها غيرحضوري هستند و از طريق اينترنت كتاب‌هايي را معرفي مي‌كنند و مي‌توان در زمان خاصي ثبت نام كرد و با برگزاري آزموني مي‌توان امتياز كسب كرد. اتخاذ چنين رويه‌اي در حد مواردي معدود اختلال در فرآيند كاركرد و بهره‌وري معلمان به وجود نمي‌آورد اما اگر از حد تعادل بگذرد و به عنوان يك رويه آموزشي كلان به كار خود ادامه دهد مشكلات و سرخوردگي آموزشي و فرهنگي را به دنبال خود مي‌آورد. راهكار‌هاي ديگري وجود دارند تا تعطيلات تابستاني تبديل شوند به افزايش بازدهي و تجديد تجارب آموزشي و پرورشي كه ذكر آنها نه در حوصله اين نوشتار است و نه در حد تخصص نگارنده. تحقق موارد بالا به اين راحتي‌ها هم نيست. هم بودجه كافي و هم مديريت و تلاش مداوم مي‌خواهد اما در هر حال معلمان بايد با همت و تلاش خود و ياري مسوولان ذي‌ربط در نحوه بهره‌گيري از فرصت اين تعطيلات تامل كنند تا در پاييز و آغاز سال جديد با روحيه و اعتماد به نفس بالاتر و اندوخته‌هاي علمي تازه‌تري وارد كلاس شوند و در روند تربيت نسل امروز گام‌هاي محكم‌تري بردارند.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

  گروه اخبار /

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه احیاء طرح کتابدار مدرسه فعلاً در دستور کار این وزارتخانه نیست، گفت: فعلاً معلمان مسئولیت کتابخانه‌های کلاسی را بر عهده خواهند داشت.

حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا احیاء طرح کتابدار مدارس در دستور کار این وزارتخانه هست یا نه؟ گفت: احیاء این طرح مورد سفارش ما در معاونت فرهنگی و پرورشی است اما وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر با مشکل کمبود نیرو در بخش‌های مختلف رو به رو است و لذا این مسئله در دستور کار موقت این وزارتخانه قرار ندارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم در طی برنامه ششم توسعه، شاهد احیاء این طرح باشیم و با یک شیب ملایم در طول ۵ سال این کار صورت بگیرد، افزود: از آنجا که تامین آموزگار، مشاور و مربی امور تربیتی مخصوصاً در مناطق محروم، اولویت اصلی در رفع نیازهای آموزش و پرورش است، احیاء طرح کتابدار مدرسه حداقل در دستور کار امسال برنامه ابلاغ شده نیست و همان طور که گفتم امیدوارم این طرح در برنامه ششم توسعه، احیا شود.

تشویق معلمان کتابدار کتبی است نه مادی!

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اجرای طرح تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در مدارس مناطق محروم کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش و تعدادی از ناشران حوزه کودک و نوجوان، گفت: در حال حاضر به جای کتابدار مدرسه، این معلم کلاس است که مسئولیت اجرای این طرح را در کلاس بر عهده دارد. به ازاء انجام این وظیفه از سوی معلم، تشویق‌های کتبی و نه مادی، شامل او می‌شود که باعث افزایش امتیازهای او خواهد شد.

کفاش تاکید کرد: این امتیازها در انتخاب معلمان نمونه و نقل و انتقال معلمان تأثیر خواهد داشت و در آینده هم اگر بحث ارتقاء شغلی معلمان مطرح باشد، مؤثر خواهند بود؛ کما اینکه در رتبه‌بندی معلمان پیشنهاد شده است فعالیت‌های فوق برنامه‌ای معلمان از جمله انجام برنامه‌های کتاب و کتابخوانی و شرکت در مراسم صبح‌گاه و نماز جماعت، امتیاز محسوب شود و آنها بتوانند با این امتیازها، ارتقاء پیدا کنند و به لحاظ مادی هم امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته شود.

مهر

سامان دهی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش  گروه اخبار /

دکتر علی اصغر فانی صبح امروز در نشست مشترک شورای معانین و مدیران کل استان ها ، مهر ماه 94 را حساس ترین مهر بعد از انقلاب عنوان و اظهارکرد: مهر ماه 94 اولین شروع سال تحصیلی است که نظام 3-3-6 همه ی دوره های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم را در بر می گیرد.  

وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به این که در سال تحصیلی جدید ، کلاس اول در پایه متوسطه دوم وجود ندارد، تصریح کرد: در متوسطه دوم یک پایه کاهش می یابد و فضای آموزشی، تجهیزات آموزشی و نیروی انسانی به اندازه یک پایه آزاد می شود و این موضوع باید به طور منطقی و اصولی ساماندهی شود.

وی با تاکید بر این که ساماندهی نیروی انسانی، منابع و تجهیزات هرچقدر دقیق تر صورت گیرد سال های آینده آرامش بیشتری بر آموزش و پرورش حاکم خواهد شد، افزود: ساماندهی نیروی انسانی امسال یک کار موقتی نیست چرا که در متوسطه دوم برای همیشه سه پایه خواهیم داشت.

فانی به بازنشستگی 38 هزار نیروی انسانی در امسال اشاره و خاطرنشان کرد: همانند سال گذشته با توجه به خروج نیروی انسانی از آموزش و پرورش و افزایش جمعیت دانش آموزان و عدم ورود فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در مهر ماه 94 ضرورت دارد که در ساماندهی نیروها دقت لازم صورت گیرد تا امسال هم همانند مهر گذشته هیچ کلاس درسی بدون معلم نماند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس مصوبه بودجه سال 94 مجلس شورای اسلامی، واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوص ممنوع شده است که این امر محدودیت هایی برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است .

وی با تاکید بر این که معتقدیم که تعداد نیروی انسانی آموزش و پرورش باید در حدود 750 هزار نفر ثابت نگه داشته شود، افزود: باید تلاش کنیم تا نسبت دانش آموز به معلم را به عدد 15 برسانیم چرا که مطالعات نشان میدهد این شاخص دانش آموز به معلم در دنیا متعارف است.

فانی با اشاره به این که نباید نیروی انسانی جدید وارد آموزش و پرورش شود، افزود: باید ساماندهی نیروی انسانی را سخت گیرانه تر انجام دهیم و اولویت اول را سازماندهی نیروی انسانی بر اساس استفاده حداکثری از نیروی انسانی موجود به عنوان یک تکلیف اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که مشکلات معیشت فرهنگیان حل نمی شود مگر با کاهش نیروی انسانی آموزش و پرورش، تصریح کرد: اگر نیروی انسانی آموزش و پرورش از یک میلیون به 750 هزار نفر برسد 33 درصد حقوق فرهنگیان افزایش خواهد داشت و هرچقدر بیشتر صرفه جویی کنیم بهتر می توانیم مشکل معشیت معلمان را حل کنیم.

وی با تاکید بر این که باید به سمت افزایش بهره وری بر اساس امکانات آموزش و پرورش به خصوص نیروی انسانی برویم، افزود: امیدواریم تدبیر دولت یازدهم در ایجاد امید بین دانش آموزان و همکاران فرهنگی راهگشای تحقق در عدالت آموزشی شود.

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

نظرسنجی

رویکرد و عملکرد " نهاد گزینش " در آموزش و پرورش را تا چه میزان در مسیر سالم‌سازی نظام اداری و عدالت استخدامی ارزیابی می کنید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور