صدای معلم

تعویق اجرای رتبه بندی معلمان و علت تاخیر  گروه اخبار /

در حالی که وزیر آموزش‌ و پرورش پیش از این بارها وعده داده بود نظام رتبه‌بندی معلمان از مهر امسال آغاز خواهد شد، روز گذشته اعلام کرد اجرای کامل این طرح از مهر ۹۵ آغاز می‌شود.

علي‌اصغر فاني با بيان اينكه موضوع اصلي در نظام رتبه‌بندي معلمان شايستگي‌هاي آنهاست، گفت:«امسال به‌دليل نبود زمان كافي و اينكه نظام ارزيابي شايستگي‌ها طراحي و اجرا نشد و فقط تطبيق صورت گرفت، نظام رتبه‌بندي معلمان اجرا نشد و تنها برخي از شاخص‌هاي شايستگي‌هاي مصوبه شوراي توسعه مديريت انتخاب شد و براساس آن، معلمان ارزيابي شدند، در رتبه‌هاي موردنظر قرار گرفتند و احكام آنها صادر شد؛ بنابراين امسال فقط سال تطبيق بود».

وي در گفت‌وگو با خانه‌ملت با اعلام اينكه افزايش حقوق، آخرين صفحه نظام رتبه‌بندي است توضيح داد: «در اصل، معلمان براساس شايستگي‌ها و توانمندي‌هاي خود ارتقاي رتبه پيدا مي‌كنند و متناسب با ارتقاي رتبه از نظام پرداخت‌هاي خاص بهره‌مند مي‌شوند».

فاني با تأكيد بر اينكه معلمان براي ارتقا در سال‌هاي آينده حتما از مسير نظام شايستگي عبور خواهند كرد، افزود: «كسي كه در حال حاضر رتبه خبره را دارد، اگر بخواهد رتبه بالاتر يعني عالي را به‌دست بياورد حتما بايد صلاحيت و شايستگي‌هايش ارزيابي و سنجيده شود و رتبه‌اي متناسب با آن شايستگي‌ها به او تعلق گيرد كه اين موضوع از مهر سال 95 اتفاق خواهد افتاد».

  • جزئيات صدور احكام اوليه

اين اظهارات وزير در حالي است كه وي روز گذشته از صدور احكام رتبه‌بندي حرفه‌اي براي 70درصد معلمان خبر داد و با بيان اينكه اين كار هنوز به پايان نرسيده، گفت: « كار صدور احكام رتبه‌بندي حرفه‌اي معلمان در ادارات به اتمام نرسيده است ».

اوگفت:« ساير افراد مشمول به‌تدريج پس از صدور ابلاغ و اخذ امتيازات مربوط، احكام آنها صادر خواهد شد. طي آخرين بررسي‌ها براي حدود 220هزار نفر از مشمولان طرح تا اين تاريخ احكام رتبه‌بندي صادر نشده كه به محض صدور ابلاغ و احراز شرايط، اين مهم به سرانجام خواهد رسيد».

سيد محمد بطحايي با بيان اينكه بخش زيادي از اين تعداد مربوط به هنرآموزان فني و حرفه‌اي و كاردانش است كه به‌دليل آماده‌ نبودن سيستم صدور ابلاغ ( 1 )، هنوز موفق به اخذ احكام رتبه‌بندي خود نشده‌اند وعده داد كه اين مشكل در چند روز آينده حل خواهد شد.

وي درگفت‌وگو با خبرگزاري فارس درخصوص شرايط احراز طرح رتبه بندي حرفه‌اي معلمان نيز توضيح داد: «براساس مصوبات همه آموزگاران، دبيران، هنرآموزان، مربيان، مديران، معاونين تحت شمول طرح رتبه‌بندي مشاغل معلمان قرار مي‌گيرند به‌طوري كه اگر حداقل 6سال سابقه آموزشي داشته باشند و امتياز لازم براساس مصوبات را به‌دست آورند كه طبق پيش‌بيني آموزش‌ و پرورش حدود 100هزار نفر نمي‌توانند از مزاياي طرح رتبه‌بندي حرفه‌اي معلمان استفاده كنند».

اين در حالي است كه بسياري از معلمان، نمايندگان مجلس و كارشناسان آموزشي به شيوه اجراي اين طرح در آموزش‌وپرورش انتقاد دارند. اعتراض معلمان در روزهاي گذشته شدت گرفته است. در يك نمونه، معلماني كه كسري ساعات موظف آنها به‌دليل عدم‌ نياز آموزش‌وپرورش بوده، پس از شنيدن اخباري مبني بر عدم‌ امكان استفاده آنها از تمام مزاياي اين طرح گلايه دارند.

پيش از اين گفته شده بود با اجراي اين طرح حداقل ۱۵۰هزارتومان به كف حقوق معلمان اضافه مي‌شود. براساس مصوبه دولت، معلمان در 5رتبه مقدماتي، پايه، ارشد، خبره و عالي رتبه‌بندي حرفه‌اي مي‌شوند. طبق اين مصوبه، مشمولان طرح طبقه‌بندي معلمان شامل آموزگاران، دبيران، هنرآموزان، مربيان امور تربيتي، مشاوران، مراقبان سلامت، مديران و معاونان مدارس و مجتمع‌هاي آموزشي و تربيتي دسته‌بندي خواهند شد.

  • ابهام در سرفصل‌هاي امتيازدهي

حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش مجلس: سرفصل‌هاي امتيازدهي در طرح رتبه‌بندي معلمان ابهام دارد و بايد روشن و شفاف توضيح داده شود تا حقي از كسي ضايع نشود.

هنوز احكام رتبه‌بندي معلمان صادر نشده است. بنا بود رتبه‌بندي معلمان از اول مهر اجرا شود كه به‌نظر مي‌رسد كار با تأخير پيش مي‌رود.

اعتقاد داريم براي ايجاد انگيزه در معلمان بايد هر چه سريع‌تر اين مسئله سامان پيدا كند.

روزنامه همشهری


( 1 ) « گروه سخن معلم » سال قبل در مورد عدم صدور ابلاغ برای معلمان هشدار داده بود . ( این جا )


ورزش صبحگاهی مدارس و بحران چاقی و بی تحرکی در دانش آموزان

قرار است ورزش صبحگاهی در مدارس کشور اجباری شود. شاید این سوال پیش‌ آید که مگر در گذشته ورزش صبحگاهی در مدارس کشور انجام نمی‌شده که حالا قرار است به صورت اجباری انجام شود.
قانون نانوشته ورزش صبحگاهی از گذشته‌ها در مدارس کشور وجود داشته است، اما چون دستور یا برنامه‌ای برای آن نبود هر مدرسه می‌توانست با این موضوع سلیقه‌ای برخورد کند.
مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مورد ورزش صبحگاهی در مدارس کشور می‌گوید: «در سال تحصیلی جدید به مدت 5 دقیقه ورزش و نرمش صبحگاهی در مدارس انجام می‌شود. همچنین براساس تفاهم نامه با رادیو ورزش، موزیک مخصوص ورزش صبحگاهی از طریق این رادیو هم‌زمان با صبحگاه مدارس پخش خواهد شد و دانش‌آموزان با شادابی و نشاط خاصی وارد کلاس‌های درس می‌شوند.»
او می‌افزاید: «در نظر داریم تا تحرک جسمانی را در مدارس افزایش دهیم؛ زیرا استفاده از فن آوری‌ها باعث شده است تا نسل به سمت چاقی حرکت کند که این کار باعث جنب و جوش در مدارس خواهد شد.»
حمیدی تاکید می‌کند: «پیش‌بینی می‌کنیم 80 درصد دانش‌آموزان سراسر کشور که حدود 9 میلیون نفر می‌شوند در ورزش صبحگاهی مدارس شرکت کنند، ضمن اینکه اولیای دانش‌آموزان هم امکان شرکت در ورزش صبحگاهی مدارس را خواهند داشت
کارشناسان بر این باورند که ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت آموزشی مدارس می‌تواند عـامل مهمی در ایجـاد نشاط و شـادابی و تامین سـلامت جسم و روح دانش‌آموزان باشد، زیرا وقتی صبح خود را با ورزش‌های ساده آغاز می‏کنیم، بدن در طی روز سرحال و سالم می‏ماند و سیستم ایمنی بدن تقویت می ‏شود.
 

مهم عادت کردن است
قرار است بعد از گذشت سال‌ها، انجام 5 دقیقه ورزش صبحگاهی را در مدارس کشور اجباری کنند و سعید خسروی معلم ورزش مدارس، بر این باور است که این طرح برای عادت دادن دانش‌آموزان به ورزش کردن است.

او در مورد اجرای این طرح می‌گوید: «ایجاد عادت مثبت ورزش کردن در بین دانش‌آموزان می‌تواند قدم مثبتی در راه تغییر عادت‌های غلط دانش‌آموزان باشد. زیرا این روزها دیگر بازی در کوچه در بسیاری از محله‌ها از بین رفته است و بیشتر دانش‌آموزان در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند و ورزش کردن را فراموش کرده‌اند.»
او با بیان اینکه فرهنگ خوب ورزش کردن در جامعه در حال فراموش شدن است، می‌افزاید: «پنج دقیقه ورزش کردن در مدرسه می‌تواند ایجاد نشاط و سلامتی کند که در یادگیری دانش‌آموزان هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.»
خسروی تاکید می‌کند: «این روزها دانش‌آموزان بیشتر ورزش ذهنی انجام می‌دهند. زیرا صبح تا شب پای یارانه، موبایل، تبلت و... هستند و هیچ حرکت فیزیکی ندارند. همین موضوع باعث شده که تنبلی خاصی در بین دانش‌آموزان به وجود آمده است
او همچنین بر این باور است که پنج دقیقه ورزش صبحگاهی به همراه موزیکی که قرار است از رادیو پخش شود می‌تواند جلوی سونامی بی‌تحرکی و چاقی دانش‌آموزان را بگیرد.

روزنامه فرهیختگان

منتشرشده در دانش آموز

انتقاد از بخشنامه ممنوعیت ادامه تحصیل فرهنگیان  در جديدترين بخشنامه‌اي كه درباره ادامه تحصيل صادر شده، بر اين نكته تاكيد شده كه هر فرد فقط يك‌بار مي‌تواند از مزاياي ارتقای مدرك بهره ببرد، يعني فردي كه با فوق‌ديپلم استخدام شده، فقط حق دارد مدرك ليسانس را اخذ كرده و از مزاياي آن بهرمند شود و اين يعني راه ادامه تحصيل براي او بسته مي‌شود!

اگر سيستم آموزشي را در اين رابطه در نظر بگيريم، به‌روز بودن و آگاهي بيشتر يافتن از علم تخصصي فرد، براي او دچار مشكل شده و او را وارد بن‌بستي به نام توقف علمي مي‌كند!

توجه به اين نكته مهم است كه سيستم آموزشي آيينه تمام‌نماي رشد و توسعه محسوب مي‌شود و در نظر گرفتن آن مي‌تواند زمينه ارتقای كيفيت را فراهم كرده و جاذبه‌هاي متعدد علمي را به همراه داشته باشد.

دنياي امروز، دنياي كشفيات و اختراعات و ابداعات جديد است. در اين دنيا علم و دانش حرف اول را مي‌زند. چرا وقتي كه هر روز با كشف‌هاي جديد علمي روبه‌رو هستيم و توجه به مسائل علمي، پژوهشي از اولويت بالايي برخوردار است، بايد شاهد چنين تصميمي باشيم؟

آنچه در نهادهاي آموزشي بايد به صورت خاصي مورد توجه قرار گيرد خروج از روزمرگي‌هاي علمي است. بن‌بست ادامه تحصيل، ارتقای كيفي را دچار خدشه كرده و در محدوده‌اي كليشه‌اي، آن را گرفتار مي‌كند. عدم توجه به اين حوزه، توقف در پيشرفت را به همراه دارد.

بي‌گمان اجراي چنين طرحي، آن هم در نهادهاي آموزشي، دل زدگي از نقش آموزشي را به همراه خواهد داشت. معلم بايد دانش‌آموزش را به سمت ارتقای دانش رهنمون كند و اين باور را در او پرورش دهد كه هميشه راه ترقي به رويش باز است و مي‌تواند در هر زماني به رشد علمي خويش بينديشد.

چه اشكالي دارد معلمان هر مقطع تحصيلي از مدارج بالاي علمي برخوردار باشند تا جديدترين يافته‌هاي علمي را به دانش‌آموز منتقل كنند؟

مگر نبايد آموزش و پرورش را از ارتقای كيفي علمي فربه كنيم؟

مگر در نظام رتبه‌بندي، به امر پژوهش توصيه نمي‌شود؟

اگر نگاهي گذرا به سيستم ادامه تحصيل داشته باشيم، در اين سيستم، چندي قبل ماموريت آموزشي حذف شد! حالا هم راه ادامه تحصيل بسته شده است.

طبعا اين نگاه به جاي رشد، سكون را به ارمغان مي‌آورد كه پيامدي جز انفعال را به همراه ندارد.

بياييم نگاهي برجسته‌تر را به آموزش داشته باشيم تا خداي‌ناكرده آموزش دچار روزمرگي و كليشه‌اي شدن نشود.

ناگفته پيداست كه زيربنای هر تحول و حركت جديد، آموزش و داشتن نيروي انساني متخصص است. در اين ميان معلمان از آنجا كه وظيفه دارند ديگران را آموزش دهند، اگر به‌روز نباشند و با تغيير و تحولات جديد خود را همراه نسازند موفقيتي حاصل نمي‌كنند. عدم موفقيت معلمان يعني ناموفق بودن دانش‌آموزان و نظام آموزشي.

روزنامه آرمان

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / سازمان معلمان ایران به مناسبت فرارسیدن 13 مهر، روز جهانی معلم ؛ بیانیه ای صادر نمود .

متن این بیانیه که در اختیار سخن معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

فارس / پاسخ تعدادی از معلمان مازاد به سخنان معاون پژوهشی،برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش فارس

منتشرشده در نامه های دریافتی

رای دیوان درباره چگونگی تبدیل وضع استخدامی مستخدمین خرید خدمت به پیمانی رای دیوان درباره چگونگی تبدیل وضع استخدامی مستخدمین خرید خدمت به پیمانی : کلاسه پرونده: هـ ع/۹۱/۱۳۷۵
موضوع: ابطال بخشنامه شماره 18374 / 200 مورخ  25 / 7 / 1390 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهورتاریخ ارجاع: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴مهلت اعتراض: از ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ به مدت ۲۰ روزتاریخ تنظیم گزارش: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴

بـسـمـه تـعـالـی
دادنامه : ۲۲۶ تاریخ رسیدگی 30 / 6 / 94
مــرجــع رسـیــدگــی : هیات تخصصی اداری و استخدامی
شـاکــی : معاون حقوقی ، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور
طرف شکایت : معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری

گردشکـار: خلاصه دادخواست شاکی با ذکر دلیل مغایرت مصوبه با قانون یا شرع: معاون حقوقی ، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور به شرح شکایت تقدیمی اعلام نموده که بخشنامه اصلاحی شماره   18374 / 200  مورخه 25 / 7 / 90 که پیرو بخشنامه شماره  60123 / 200  مورخ  1/ 12/ 89  معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری که تبدیل وضعیت کارمندان قراردادی خرید خدمت به پیمانی و نیز تبدیل وضع کارمندان پیمانی به رسمی در اجرای آراء قطعی صادره از شعب دیوان عدالت اداری را بدون نیاز به تعیین سهمیه استخدامی امکان پذیر نموده است مغایر ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم توسعه و بند ب ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره ۲ ماده ۵۷ قانون برنامه پنجم توسعه و بند ج ماده ۶۵ قانون مذکور دانسته و تقاضای ابطال آنرا از زمان تصویب نموده است .

 

خلاصه مدافعات مشتکی عنه:

معاون حقوقی ، امور مجلس و استانها معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در لایحه دفاعیه مثبوت به شماره ۹۸۴ –  28 / 7 / 92   دفتر هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعلام نموده است .

به موجب تبصره یک ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم توسعه ، هرگونه جذب و به کارگیری نیروی انسانی و تبدیل وضع در قالب استخدام رسمی و پیمانی می بایست در سقف تعداد مجوزهای استخدامی برای هر سال که در سقف اعتبارات مصوب در قانون بودجه با رعایت بند ب ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری به پیشنهاد مشترک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به تصویب شورای توسعه مدیریت می رسد صورت پذیرد، لیکن با توجه به پیگیری های آن دیوان محترم مبنی بر اجرای احکام قطعی هیات عمومی و شعب دیوان ، این معاونت به ناگزیر اقدام به صدور بخشنامه مورد اشاره نمود.

مع الوصف با عنایت به تکلیف مصرح در مقررات فوق الذکر با ابطال بخشنامه مزبور و اناطه اجرای آرای هیات محترم عمومی و شعبات دیوان به وجود سهمیه استخدامی موافقت دارد .

تهیه کننده گزارش : منیژه اسکندری

هیات تخصصی اداری و استخدامی در مورخ 24 / 3 / 94  با حضور اعضاء تشکیل و پس از بحث و بررسی به اتفاق آراء به شرح ذیل مبادرت به صدور رأی نمود .

 

رأی هیات تخصصی:

باتوجه به مفاد رأی وحدت رویه شماره ۵۵۵ مورخ 16 / 8 / 1387  هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص چگونگی تبدیل وضع استخدامی مستخدمین خرید خدمت به پیمانی که می باید با رعایت مصوبه ۱۷۵۹۸ مورخ 22 / 3 / 1362  و مفاد بند یک مصوبه چگونگی تبدیل وضعیت استخدامی مستخدمان خرید خدمت به پیمانی مصوب 1 / 3 / 1378  صورت پذیرد و همچنین مفاد رأی شماره ۲۰۰ مورخ 25 / 5 / 1389 وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری که با حصول شرایط مقرر در تبصره ۲ ماده ۷ قانون تعدیل نیروی انسانی مصوب ۱۳۶۶ افراد واجد شرایط را مستحق تبدیل وضع استخدامی به رسمی داشته است و همچنین مفاد دادنامه شماره ۲۴۴ مورخ  23 / 4 / 1387  هیات عمومی دیوان عدالت اداری که با احراز شرایط مقرر در آئین نامه اجرائی بندهای ( و ) و ( ی) ایجاد ماده ۱۴۵ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ می باید به استخدام رسمی تبدیل وضع پیدا کنند .

تبدیل وضع مستخدم با شرایط مذکور از الزامات دستگاه های مربوط بوده و با حصول شرایط مذکور و رعایت مفاد مقررات مذکور صدور حکم به تبدیل وضع مستخدم به پیمانی یا رسمی نیازی به رعایت سقف مجوزهای استخدامی نداشته و دستگاههای مجری موظف به اجرای آن هستند .

بنابراین مفاد بخشنامه شماره18374 / 200  مورخ 25 / 7 / 1390   معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور مغایرتی با مقررات موضوعه نداشته و قابل ابطال نمی باشد .

رأی صادره ظرف ۲۰ روز پس از صدور از سوی رئیس کل دیوان عدالت اداری یا ده نفر از قضات دیوان قابل تجدیدنظر در هیات عمومی دیوان عدالت اداری است .

سبزواری نژاد - رئیس هیأت تخصصی اداری و استخدامی دیوان عدالت اداری

صدور احکام دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و ظرفیت پذیرش  گروه اخبار /

محمود مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که « آیا احکام دانشجو معلمان ورودی سال 93 صادر شد؟»، اظهار داشت: صادر خواهد شد زیرا موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی گرفته شده است و احکام صادر می‌شود.

وی در خصوص احکام دانشجو معلمان ورودی سال 94 دانشگاه فرهنگیان، گفت: در همین توافق برای دانشجو معلمان ورودی سال 94 هم صحبت هایی انجام شده است تا از بدو ورود شاهد صدور احکام استخدامی آنها باشیم.

مهر محمدی در خصوص اینکه به چه علت امسال فقط پنج هزار نفر از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، خاطرنشان کرد: ظرفیت دانشگاه بیش از این نیست.

وی افزود: در کنار این پنج هزار نفری که از طریق کنکور جذب می‌شوند، پنج هزار نفر هم از طریق آزمون استخدامی جذب خواهند شد و این دسته از افراد، دوره یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان سپری می‌کنند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که «آیا امکان دارد برای سال آینده تعداد قابل توجهی فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم؟»، تصریح کرد: بله، زیرا سال آینده تعداد قابل توجهی فارغ‌التحصیل خواهیم داشت و ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان اکنون تکمیل است.

وی افزود: سال آینده نخستین دوره فارغ التحصیلان را خواهیم داشت که حدود 18 هزار دانشجو معلم از مهر 95 دوره‌های چهار ساله را تمام می‌کنند و وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

مهر محمدی با بیان اینکه 18 هزار دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان سال آینده وارد آموزش و پرورش می‌شوند، گفت: به میزانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می‌شوند، در صورت نیاز آموزش و پرورش می‌توانیم در سقف 18 هزار نفر پذیرش در دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم.

انتهای پیام/

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

كمك ؟ . . .

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

میزان توجه به " منشور حقوق شهروندی " در وزارت محسن حاجی میرزایی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور