صدای معلم
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

جوابی ناقص

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
شنبه, 12 ارديبهشت 1394 04:41

معلم و مثلث رفاه ، امنیت، آزادی

محمد داوری به نظر می رسد بهترین کار در روز معلم این است که هرکس در حد توان خود به دفاع از حقوق معلم بپردازد ، البته  نقد معلمان و حرفه معلمی در فرصت های دیگر باید مورد توجه باشد اما به دور از انصاف است که در روز معلم نیز به نقد آنان پرداخته شود.

به همین منظور وقتی خواستم چیزی بنویسم تا در این روز وظیفه خودم را انجام داده باشم این پرسش را از خودم پرسیدم که کدام حقوق معلم بیشتر موردکم توجهی قرار گرفته است؟

پاسخی که به ذهنم رسید مثلثی را شکل داد که به نظر می رسد بدون آن حرفه معلمی معنا نخواهد داشت هر چندالزام های دیگری نیز وجود دارد.

قدری در مورد اضلاع این مثلث توضیح می دهم.

1-رفاه: برخورداری ازمتوسط سطح رفاه نخستین شرط برای شغل معلمی است که دربحث عوامل انگیزشی ازآن به عوامل بهداشتی تعبیر می شود به این معنا که تامین نیازهای مادی، یک شاغل را در موقعیت صفر قرار می دهد که تازه می باست با متغییرهای دیگر در او انگیزه کار ایجاد گردد ، درغیر این صورت فرد شاغل زیر خط انگیزش قرار دارد و منطقی وعلمی نیست که از او انتظار انجام کار کیفی داشته باشیم .دستگاهی که کارکنان آن هنوز دغدغه رفاهی دارند محکوم به شکست است ؛ لذا آموزش وپرورش ما تا زمانی که رفاه معلم رابه سطح رضایت بخشی نرساند تمام کارها،برنامه ها و طرح های آن آب درهاون کوبیدن است.

2-امنیت: هرشاغلی وقتی احساس امنیت کند با کار ومحیط کاری خود ارتباط روانی مثبتی برقرار می کند این احساس امنیت که دارای ابعاد مختلفی است باید واقعی باشد ، هر نشانه ای از ناامنی تهدید بزرگی برای حرفه معلم است .

امنیت شغلی به این معنا است که یک شاغل به درجه ای از اطمینان می رسد که می داند استمرار این شغل نخست پاسخگوی نیازهای خانواده او خواهد بود یعنی امنیت اقتصادی. دوم امنیت اجتماعی است یعنی یک معلم از اینکه به خانواده معلمان تعلق دارد احساس مثبتی خواهد داشت ومی داند مورد حمایت همکاران خود قرارمی گیرد و سوم اینکه امنیت منزلتی او نیز تامین شود یعنی او مطمین باشد که احساس کرامت و ارزشمندی او مورد تهدیدقرار نمی گیرد و بعد دیگر امنیت ،امنیت فیزیکی است که مربوط به شرایط محیطی کار و شرایط اجتماعی کار است به این معنی  که  سلامت و تندرستی او تضمین شود و جان او موردتهدید دانش آموزان و اولیا قرار نگیرد.

3-آزادی: شاید به جرات می توان گفت هیچ شغلی مانند معلمی نیازمند آزادی عمل نیست ؛ تجربه ثابت کرده است معلمی که با اجبار به معلمی پرداخته ثمری جز بیزاری دانش آموز از درس ،کلاس و مدرسه نداشته است حال این اجبار چه به دلیل نیاز مادی باشد و یا به دلیل بخشنامه های متمرکز دولتی و یا هر چیز دیگر تفاوتی ندارد ، مهم این است که او انتخاب نکرده است و چون مجبور به اتخاذ روش وارایه محتوا شده است در کارش با شکست مواجه می شود.

معلمی را فرض کنید که می خواهد وارد یک کلاس شود و تدریس کند ، ببینید او چقدر از حق انتخاب برخودار است و چقدر آزادی عمل دارد ؛ حال اگر درس او موضوعی باشد که پرسش های بحث برانگیزی را هم ازطرف دانش آموزان به دنبال داشته باشد مانند درس دینی یا تاریخ.

 به طور کلی حق رفاه ،امنیت و آزادی معنا بخش وتضمین کننده حرفه معلمی است ، حقوقی که متاسفانه معلمان ما از آن برخودار نیستند و این عدم برخوداری معلم را زمین گیر و معلمی را به شدت آسیب زده است که این آسیب ها نظام آموزشی را با بحران مواجه ساخته است بحرانی که فقط با احیای معلم و ارتقای معلمی رفع خواهد شد.

امید است مناسبت ها بهانه ای باشد برای برقرای تناسب ها و فرصتی باشد برای تامل و نقطه ای باشد برای آغاز

منتشرشده در یادداشت

1سخن معلم - سوال این است "چرا با وجود تاکید همه بزرگان و مسئولان در اهمیت بخشی به آموزش وپرورش و نقش معلمان همواره نیاز به اثبات این امرضروری می ­نماید".

در رسانه ها و سخنان مدیران و مسئولان، وضعیت کشورمان با کشورهای پیشرفته مقایسه می شود ، مثلاً در تولید ناخالص ملی و یا مصرف سرانه­ ی آب و برق یا گاز و انرژی و.....   .

2 - نظام آموزشی ما نیز از همان کشورها اخذ شده و اجرا می ­شود، چرا که راه  توسعه آن کشورها توجه جدی به آموزش و پرورش شمرده می­ شود.در آن کشورها معلمان یکی از گروه های با حقوق و مزایای مناسب  و کرامت وشان اجتماعی بالا به حساب می آیند.

بودجه آموزشی آنها همیشه در حد متناسب برای فراهم کردن همه مقدمات لازم برای توجه جدی به دانش آموز و معلم و مدرسه و سایر ملزومات آموزش می باشد. در آن نظامات هم معلم بین 20 تا 40 ساعت در هفنه کار می کند و دارای تعطیلات سال نو 10تا 15 روزه و تعطیلات تابستانی 6 تا 10 هفته ای هستند که در ایران با توجه به شرایط اقلیمی و خشکی و گرمسیری و عدم وجود وسایل خنک کننده و تنگناهای بودجه ای به 12 هفته می رسد.

پرسش این­جاست که در آن کشورها، زبان­ ها به اعتراض این موارد و حقوق معلمان بلند می شود یا آن­ را ضروری رشد و توسعه می پندارند؟

3-از منظر نوع کار نیز می توان به معلمان نگریست.در اهمیت تمامی مشاغل تردیدی نیست... لیک آن­چه اهمیت شغل معلمی را فزون­ تر جلوه می ­دهد، تعامل آن­ها با کودکان و نوجوانان و جوانان و تاثیر شگرف معلمان بر رفتار و روحیات و آینده ­آن­هاست.

آیا خانواده هایی که در منازل خود با 1 یا 2 فرزند برای ساعاتی محدود یه آموزش و بحث و گفت و گو می ­پردازند، بر سختی و اهمیت کار معلمی که 8ساعت در روز با 20تا30 دانش آموز کودک یانوجوان با روحیات متفاوت و مشکلات گوناگون کار کرده و آن­ها را آموزش می دهد و حتی سنگ صبور و درمانگر مشکلات انها می شود صحه نمی گذارند؟

4-مقایسه ای که از سوی معلمان با سایر کارکنان دولت و...، در باب حقوق و امتیازات دیگر صورت می­ گیرد ،  نه از سر انکار حق آن­ها در برخورداری از این موارد می­ باشد، که در کل دولت متولی و متکفل عائله خود یعنی همه کارمندان، کارگران و شاغلان وبیکاران و... می­ باشد و باید حداقل شرایط زندگی شرافت مندانه را برای همه فراهم کند ، اما فرق نهادن بین فرزندان از سوی هر پدری امری نکوهیده و ناپسند می­ باشد.

5-مثال زدن از حقوق­ های چند میلیونی وزارتخانه ­ها و شرکت ­های دولتی به کارکنان شان و دادن سهام واحدهای تولیدی به آنها که در زمان بازنشستگی چندین برابر پاداش پایان کار معلمان می ارزد  و بهره گیری ازخانه های سازمانی در تمام سال های اشتغال و وام های قابل توجه با سود اندک و پوشش های بیمه­ ای کامل با حق بیمه ناچیز و امکانات رفاهی و تفریحی دیگرکه  تنها بخشی از این فرق هاست، برای نشان دادن قبح و شدت این تبعیض­ هاست.

اسف­ناک آن­که این امکانات بعضاً از بندهایی از قوانین استخدامی و درونی آن شرکت­ ها و وزارتخانه ­ها ناشی می­ شود که تأمین آن­ها را از محل بخشی از درآمدهایشان که اصولاً درآمدی ملی ومتعلق به عموم مردم است جایز می­ شمارد.

اما تفاوت در آن­جاست که درآمد آموزش و پرورش یعنی انسان­ های آموزش دیده و آماده ورود به بازار کار و دانشگاه ­ها به سرعت قابل تبدیل به واحد  پول ملی نیست.

بد نیست یادآور سخن جناب فرجی دانا شویم که ارزش هر نخبه دانشگاهی را حداقل یک میلیون دلار برشمردند.
به­ راستی سهم آموزش و پرورش از این مبلغ و نیز ارزش سایر فارغ التحصیلان مدارس چقدر است؟

6 -دردناک تر اینکه با وجود اذعان همگان به تضییع حقوق معلمان در سالیان گذشته و بی­ توجهی به آن­ها، با تیلیغات فراوان، به موضوعاتی نظیر پرداخت مطالباتی که حق آن­هاست و باید حتی دیرکرد به آن تعلق گیرد و یا موضوع دادن وام ­هایی که با شرایط سخت و آن­ هم نه به تمامی معلمان، پرداخت می­ شود، اذهان مردم را مشوش و معلمان را زیاده خواه معرفی می کنند.

به­ راستی اگر نقصان و کمبودی در نظام آموزشی و معلمان هست، تنها در صورت تأدیه حقوق معلمان و پس از آن قابل وارسی و اصلاح می باشد.

در پایان اشاره ای به سخن رئیس جمهور محترم در اجلاس اقتصادی داوس بنمائیم که حضور ایران بین 10 اقتصاد برتر جهان  طی سه دهه آینده را نوید دادند.

با توجه به تجربه تمامی کشورهای رشد یافته و در حال رشد، آیا راه دیگری جز توجه کامل و جدی  و بدون فوت وقت به نظام آموزشی کشور و معلمان می­ شناسیم؟

آیا این یگانه راه سعادت و پیشرفت کشور نیست؟ که همین امروز هم برای آغازش دیر است. ونیز جبران سال ­ها بی توجهی و کم توجهی به معلمان و زندگی توأم با قناعت و مناعت طبع بلند آنان که همیشه با درک شرایط کشور در گذشته صورت گرفته را نمی نماید.

لیکن شاید بتواند به­ عنوان قدر شناسی نظام سربلند اسلامی از همراهی بی شائبه فرهنگیان در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شمرده شود.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

 سخن معلم بسمه تعالی
"من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا" ( امام علی (ع))
" نگاه کوته بینانه به معلم برای جامعه یک خسارت است این را باید مانع شد نگاه به معلم باید نگاه تکریم آمیز باشد" ( مقام معظم رهبری)
بار دیگر اردیبهشت ماه و موسم ارزش نهادن به مقام والای معلم فرا رسید، اما ای کاش ارزش گذاشتن به مقام معلم نه محدود به یک هفته که در طول زمان نهادینه شود. بدون تردید معلم به عنوان مربی و مدرس نقش حساس و کلیدی در تربیت نیروی انسانی کارآمد و خلاق برای جامعه را بر عهده دارد و به تعبیر ریاست محترم جمهوری ستون فقرات جامعه اند. اگر بخواهیم زمینه مناسب برای رشد متوازن جامعه در تمامی ابعاد را فراهم آوریم ناگزیر هستیم توجه جدی به مسائل آموزش و پرورش را مد نظر قرار دهیم و به فرموده رهبر معظم انقلاب آن را مهمترین دستگاه مولد در نظر بگیریم نه یک دستگاه مصرف کننده.
اما چه فایده که همه ساله با فرا رسیدن هفته معلم ، ارزش معلمان تا مرتبه اولیا و انبیا و اول معلم عالم هستی بالا برده می شود اما در نبود عمل متناسب جایگاه واقعی معلم در جامعه طوری تنزل می یابد که دانش آموزان رغبت چندانی برای الگو قرار دادن معلمان نداشته باشند و این هم باعث کم تاثیر شدن نقش معلم در فرآیند تعلیم و تربیت و هم باعث الگو گیری متربیان از محیط های نامناسب و فضاهای مجازی و بالطبع بروز آسیب های مختلف اجتماعی می شود و این بستر مناسبی برای آموزش وپرورش بالنده که در مسیر اهداف آرمانی باشد نیست.
حال که جامعه فرهنگیان دومین هفته معلم را با دولت تدبیر و امید تجربه می کند و در این دو سال با امیدهای فراوان و با دقت، تدابیر و اقدامات دولتی که خود اساسی ترین نقش را در روی کار آوردن آن داشته اند رصد می کنند ، انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل نیز همچون قاطبه فرهنگیان ضمن اعلام همراهی با شعار" همدلی و همزبانی دولت و ملت" و اعلام حمایت از سیاست های توام با تدبیر دولت محترم در حوزه های مختلف بین المللی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی و ... و اعتقاد راسخ بر این اصل که انتقاد سازنده موجب دوام و قوام هر چه بیشتر دولت و نظام خواهد شد ، با گرامی داشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و سایر معلمان شهید و تبریک هفته معلم به تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت ، برداشت هایی از برخی اقدامات قوای سه گانه که به نظر ما با سیاست های کلی اعلامی همخوانی ندارد را متذکر می گردد و پیشنهاداتی نیز برای اصلاح امور ارائه می نماید:


برداشت اول :

با توجه به اعتراضاتی که جامعه معلمان به انحاء مختلف در طول ماه های گذشته به و ضعیت معیشتی خود و تبعیض در پرداخت ها داشتند و مسئولین محترم نیز بر حقانیت موضوع صحه گذاشتند مع الاسف با اعمال افزایش حقوق امسال در برخی موارد میزان افزایش حقوق برخی دستگاه ها و نهادها از کل حقوق ماهیانه یک معلم بیشتر شدو این یعنی ادامه روند افزایش شکاف ها و عدم توجه به خواسته های معلمان!


برداشت دوم :

در بحبوحه اعتراضات صنفی معلمان و تکاپوی دولتی ها برای حل مشکل، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با صدور بخشنامه و رسانه ای کردن آن دستور افزایش حقوق برخی دستگاه ها و موسسات دولتی را با توجه به مولد و مهم بودن آنها صادر کردو زمینه را برای مسابقه قدرت وزرا و دستگاه ها و نهادها فراهم کرد تا به بهانه هایی مانند سلامت مردم ، امنیت کشور و مردم ، خدمت رسانی به ضعفا ، حمایت از تولید و برخی نیزبه بهانه عقب نماندن از قافله ،حقوق کارکنان خود را از 35 درصد تا در مواردی خاص چندین برابر افزایش دهند و جامعه فرهنگیان تدبیر سازمان مدیریت را تماشا کنند!


برداشت سوم:

معاون محترم پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ظاهرا خیلی به دوربین صدا و سیما و خصوصا شبکه خبر علاقه مند شده و به هر بهانه ای از جمله پرداخت اضافه تدریس معلمان که طبق روال باید سر هر ماه پرداخت شود ده ها بار در رسانه ملی ظاهر می شود تا زمینه زیاده خواه جلوه دادن معلمان در جامعه فراهم شود . در حالی که پرداخت اضافه کار هیچ دستگاهی در سر ماه از رسانه ملی پخش نمی شود !
با ادامه این روند ممکن است از این به بعد پرداخت حقوق ماهیانه معلمان نیز چندین بار از رسانه ملی و از زبان معاون محترم پشتیبانی پخش شود!
از طرف دیگر با توجه به گلایه های معلمان نسبت به کیفیت بیمه طلایی سال قبل و پذیرفتن موضوع از طرف معاونت محترم پشتیبانی ، امسال آن معاونت محترم، چهار گزینه پیشنهادی برای بیمه امسال ارائه کرده که فرهنگیان دربه در دنبال گزینه پنجمی که همان بیمه سال گذشته باشد می گردند که ظاهرا دور از دسترس می باشد!


برداشت چهارم :

در آستانه هفته معلم و در فضای اعتراضی موجود و درحالی که انتظار می رفت در راستای شعارهمدلی و همزبانی با تصمیمات موثر از طرف مسئولین محترم اطمینان و آرامش در جامعه فرهنگیان ایجاد گردد بااقداماتی از قبیل اجرای حکم و زندانی نمودن یکی از فعالین صنفی مطرح در جامعه معلمان و همچنین انتشار یک کاریکاتور موهن در یکی از روزنامه های مهم کشور مواجه شدیم که جای بسی تامل دارد!


برداشت پنجم :

در آستانه انتخابات مجلس ،نمایندگان محترم (غیر از چند نماینده مدافع واقعی ) که در سه سال دوران نمایندگی خود هیچ توجهی به آموزش و پرورش نشان نمی دادند و در رای اعتماد خود به وزیر پیشنهادی مورد اعتماد قاطبه فرهنگیان همراهی خود را با معلمان نشان داده بودند! به یک باره مدافع رسانه ای حقوق معلمان شده و با ارائه مصاحبه و طرح هایی با مصرف انتخاباتی سعی در ماهی گرفتن از آب گل آلود می کنند!
فلذا با توجه به برداشت های مذکور از فضای موجود کشور ، انجمن اسلامی معلمان اردبیل برای بهبود اوضاع پیشنهاداتی ارائه می نماید با این امید که مورد عنایت متولیان محترم امر قرار گیرد:
1- انجمن با استقبال ازدستور ریاست محترم جمهوری مبنی بر تشکیل کمیته ویزه جهت بررسی مشکلات فرهنگیان و در راستای آن گفته جناب آقای نوبخت در زمینه بازنگری قانون نظام ناهماهنگ پرداخت ها ، پیشنهاد می کند قانون مذکور به صورت بنیادین در سریع ترین زمان ممکن مورد بازنگری قرار گیرد و افزایش حقوق کارکنان نه در سطح وزارتخانه بلکه در سطح سازمان مدیریت ، تصمیم گیری شود و پرداخت ها نیز از محل خزانه و نه از محل اعتبارات دستگاه ها و نهادها صورت گیرد.
2 – مسئولین محترم وزارت آموزش وپرورش با پرهیز از بازتاب رسانه ای مسائل کم اهمیت در حوزه معیشت معلمان ، از ظرفیت رسانه ای موجود برای انعکاس خواسته های اصلی معلمان استفاده کنند.و همچنین پیشنهاد می گردد وزارت محترم،بار اصلی بیمه طلایی فرهنگیان را بر دوش نظام سلامت که از محل هدف مندی یارانه ها تامین اعتبار می شود بیاندازد.
3 – در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور محترم ، از دولت مردان درخواست می شود با مشارکت جامعه فرهنگیان زمینه تشکیل " سازمان نظام معلمی " فراهم گردد تا بستر مناسب برای تعامل معلمان و حاکمیت ایجاد شود که تحقق این امر باعث می شود تا زمینه های اعتراضات احساسی و کنترل نشده از بین رفته و مطالبات معلمان در یک فرایند قانون مند و مستمر پی گیری شده و نگرانی های احتمالی ناشی از سوء استفاده بد خواهان نیز در این باب مرتفع گردد.
4 – با توجه به اصل عفو و رافت اسلامی در آموزه های دینی و قانون اساسی ، ضمن تشکر از اقدام ستاد دیه در فراهم آوردن زمینه آزادی تعدادی از معلمان زندانی ، پیشنهاد میشود ریاست محترم قوه قضائیه در راستای همدلی با جامعه فرهنگیان همچون سایر مناسبت ها ، به مناسبت هفته معلم که امسال با میلاد مبارک مولود کعبه نیز مزین شده است ،پیشنهاد عفو یا تخفیف مجازات معلمان محکوم با جرم های قابل عفو و خصوصا فعالین تشکل های صنفی را خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه نمایند.

با آرزوی آینده روشن برای تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت میهن اسلامی
انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل - اردیبهشت94


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

حقوق پیش دبستانی ها

لرستان

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

درخواست

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

moallem

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

تعطیلی

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

نظر شما در مورد مدارس سمپاد ( تیزهوشان) به کدام گزینه نزدیک تر است؟

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور