صدای معلم سایت اخبار آموزش و پروش معلمان فرهنگیان

مدیریت در آموزش و پرورش و شایستگی

دلایل تغییرات و رمز ماندگاری ، جابه جایی، ارتقا یا کنار گذاشتن یک مدیر چیست؟

آموزش و پرورش یک میلیون پرسنل دارد و در سطح بالاتر از مدرسه یعنی در ستاد وزارتخانه و بیش از  700 منطقه، شاید حدود 4000 پست دارد. پست های درجه یک شامل معاونان وزیر و مدیرکل ها و پست های درجه دوم  شامل روسای مناطق و معاونان مدیرکل ها می شوند . پست های درجه 3 هم مسئولان پایین دست مناطق و ستاد را شامل می شود. شاید در سطح کشور حدود  5 هزار مدیر مدارس دولتی خاص را هم  بتوان در ردیف مدیران درجه 3 به حساب آورد. مثل کنکور ، برای گرفتن این پستها بین پرسنل آموزش و پرورش رقابت نفس گیری وجود دارد. حکایت کمتر از ده هزار پست و یک میلیون پرسنل از حکایت یک مویز و چهل  قلندر است. یعنی به طور متوسط شانس یک آموزش و پرورشی برای گرفتن پست یک درصد است. دعوا بر سر پستها بعد از انتخابات ریاست جمهوری داغ می شود و زمین مدیریت وزارتخانه کم و زیاد با عوض شدن وزیر شخم می خورد.
 
همه معلمان به دلایل مختلف  دنبال پست نمی روند . بعضی دوست ندارند تمام هفته درگیر کار شوند. برخی شغل دوم دارند. برخی روابط اداری را دوست ندارند. برخی عاشق کار معلمی هستند. تعداد کمی هم در بخش خصوصی آموزش و پرورش به جایی رسیده اند.  با حذف اینها  تعداد متقاضیان پست مدیریتی کمتر می شود. اما برای تعداد زیادی از کارکنان مدرسه،  گرفتن پست مدیریتی تنها راه برای پیشرفت است. بنابراین مدیر شدن در آموزش و پرورش ایده ای  پر طرفدار و برای شمار زیادی از کارکنان راهی برای  رهایی از زندگی یکنواخت معلمی با حقوق و درآمد ثابت است.

حقوق کارکنان ستاد و ادارات به نحو ملموسی از حقوق معلم مدرسه بیشتر است. از اصل حقوق که بگذریم، آن ده هزار  پست اداری  مزایا و اضافه کاری و امتیازاتی دارد که جاذبه حضور را بسیار بالا می برد. حتی گاهی از نظر مادی مدیران برخی از آن مدارس خاص دولتی از نظر مالی  موقعیتی دارند که حاضر نیستند جای خود را با معاون وزیر عوض کنند.

مدیریت در آموزش و پرورش مثل قبول شدن در رشته پزشکی دانشگاه تهران کالا و موقعیت کمیاب است.

همه حکم های اداری با این کلمات شروع می شوند : "نظر به شایستگی .... " ، شایستگی چه معنایی دارد؟

مدیریت در آموزش و پرورش و شایستگی

شما همشهری و هم ایلی من هستی ، شما هم زبان من هستی ، شما توصیه شده از جانب فلان حزب سیاسی یا تشکل صنفی هستی ، شما آدم فلان نماینده با نفوذ هستی ،شما را امام جمعه سفارش کرده ،  شما به فلان مقام دولتی نزدیک هستی ، شما فامیل نسبی یا سببی من هستی ، پسرم شما را توصیه کرده ، دامادم روی شما انگشت گذاشته ، مدیر فلان سایت با انصاف پشت شماست.  شما را منصوب می کنم که حمایت فلان شخص یا جریان را کسب کنم.  بین افرادی که حکم می گیرند انسان های شایسته کم نیستند  اما آنها هم به دلیل شایستگی هایشان بالا نیامده اند.

وقتی برنامه ای وجود ندارد، وفاداری و بیعت با مدیران بالادست و حضور در دسته بندی های اداری و حزب باد بودن عامل موفقیت است. برای معلمان و دانش آموزان تهرانی فرقی نمی کند که چهاربند یا کمره ای یا باقری یا فولادوند مدیرکل باشد.

عملکرد یک وزیر و مجموعه مدیران او را با شعارها ی توییتری و جملات قشنگی که مشاوران رسانه ای توی دهن آنها می گذارند نمی سنجند، همه می توانند شعار بدهند ، اما مسئول اجرایی را با عملکردش می سنجند.

مدیریت در آموزش و پرورش و شایستگی

شما به عنوان وزیر صبح تا غروب علیه مافیای آموزشی شعار بده ، از آموزش مهارتهای زندگی در مدارس بگو ، در شعار رقابت و امتحان را حذف کن ، معلم را موجودی پرانگیزه معرفی کن و توی تلویزیون دولتی برای معیشت معلمان اشک بریز  ... اما  این شعارها در مدرسه دولتی که درگیر هزار مشکل است چه فایده ای دارد؟  با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود.

وظیفه مسئولان اجرایی فراهم آوردن زمینه های اجرای این شعارهای قشنگ  است. مدارس دولتی به حال خود رها شده اند . کار وزیر شده است توزیع پست و ایجاد بالانس بین جریان های سیاسی و شخصیت ها . ماندگاری یا تعویض یک مدیر حاصل کنش ها و واکنش هایی است که محور آنها کمک به بقای وزیر در موقعیت وزارت است. وزیر البته پراگماتیست است اما پراگماتیسمی منفعت جویانه و در خدمت بقا درست برعکس عملگرایی وزیری مانند جواد ظریف  که ایده ای و برنامه ای دارد و دنبال تحقق آن است.

کانال تلگرامی


مدیریت در آموزش و پرورش و شایستگی

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 28 آبان 1397 ساعت 22:49

نظریه مديريت هاي موقت!

 نظریه مديريت هاي موقت و آموزش و پرورش بعد از نجفي موقت ، افشانی موقت هم رفت و یک شهردار موقت دیگر آمد !

آموزش و پرورش لرستان هم با مديران کل موقتش اکنون گوی سبقت را از شهردای تهران ربود و پیشتاز عرصه مدیریت موقت ها شد!
به طور كلي با وجود اينكه سال هاست در حوزه علوم انساني و مديريت ،نظريه و نظریه پرداز نداشتیم اکنون به لطف برخی نمایندگان که بعضا از خانواده آموزش و پرورش هم هستند نظریه "مدیریت موقت و مدیریت موقت تر " ارائه شده شواهد حاکی از آن است که نظریه "مدیریت موقت تر موقت تر" هم در حال بررسی است  و به زودی می تواند  به عنوان افتخاری علمی برای استان همیشه محروم لرستان در مجامع بین المللی مطرح شود.
گودرز کريمي فر(مدیرکل موقت)
خدانظر دريكوند (مدیر کل موقت)
احمدعلي موسوی (سرپرست، موقت تر موقت تر )
رضازيني وند (مدیر کل موقت)
و این داستان همچنان ادامه دارد...

نظریه مديريت هاي موقت و آموزش و پرورش


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نظریه مديريت هاي موقت و آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

کمپین انتظارات فرهنگیان از دولت دوازدهم و نقد عملکرد وزارت آموزش و پرورش

وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و عرض ادب و احترام
امروز وقتی در حال عزیمت به محل کار بودم، ناخودآگاه در تنهایی به انبوه مشکلات  معلمان می‌اندیشیدم و  بر زحمات برباد رفته همکارانم درایام انتخابات ۹۶ تاسف می خوردم و زمزمه می کردم چی می‌خواستیم و چی شد.


جناب آقای وزیر
بر هیچ‌کس پوشیده نیست که انتخابات ۹۶, روزهای سختی را برای دولتمردان تدبیری رقم زد طوری که دولت را بر لبه پرتگاه تغییر قرار داد.باز معلمان بودندکه باحمایت مجدد ، شیخ تدبیر و یارانش را به پاستور فرستادند.بعد ازانتخابات، شیخ حسن روحانی  مجبور به اقرارِحمایتِ معلمان و تشکرخاص از آنان شد.

جلسات متعددی در تهران توسط رییس ستاد فرهنگیان، محمدعلی نجفی تشکیل شد. از ستاد استانها خواسته شد پیشنهادات خود را جهت طرح در لایحه بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان ارائه کنند.

کمپین انتظارات فرهنگیان از دولت دوازدهم و نقد عملکرد وزارت آموزش و پرورش

آینده ، روزهای نوید بخشی رابرای فرهنکیان رقم می‌زد و بارقه های امید در دل همکاران جوانه می زد که به یکباره نجفی شهردار تهران شد. و بعد از استعفا، مشغول رتق و فتق  امورات دنیوی خود گردید ،غافل از اینکه قول پیگیری مشکلات معلمان را داده بود.
بازار ارز و سکه به هم ریخت و به تبع آن اوضاع معیشتی معلمان روز به روز نابه سامان تر شد.

حجم سفره ما به یک سوم کاهش یافت .آن قدر فراموش شدیم که مجبور شدیم برای اینکه بگوییم ،هستیم و هنوز زنده ایم دست به تحصن بزنیم، و حقوق دانش آموزان خود را پایمال کنیم  ؛ هر چند این امر را برخلاف میل مان ، رسالت مان، تعهدمان و وجدان بیدارمان می دانیم .شعارهای تهی از واقعیت و وعده های دروغین  و فشارهای مضاعف اقتصادی عرصه کار و زندگی را برما تنگ و تنگ تر کرده است .

گروههای سیاسی معلمان بعضاً به سهم خواهی خود مشغولند.جلسات متعدد و گردهمایی گاها پرزرق وبرقی  تشکیل می دهند که متاسفانه در این جلسات جایی برای طرح مشکلات معلمان وجود نداشته و ندارد.

کانونی ها هم باعتاب و خطاب روبه رو هستند.

 

جناب آقای وزیر

تنها دلخوشی ما بیمه طلایی بود که روزگاری از طلایی بودن فقط نامی و نشانی  داشت ،اما امروز که  این رقعه غم انگیز را برای شما می نویسم،  قریب چهار ماه هزینه بستری و درمان مان پرداخت نشده است، دیگر از بیمه طلایی حتی آن نام و نشان هم وجود ندارد. این در حالی است که ماهیانه از حقوق ما مبلغ قابل توجهی حق بیمه کسر می گردد.

به جای درک کرد جامعه فرهنگیان ،با سخنان نسنجیده نمک بر زخم مان می ریزند..

طرح معلمان تمام وقت خدمت به معلمان نیست .

دردهای معلمان بسیار و گوش شنوا برای شنیدن آن اندک..معلمان یاران همیشه در صحنه نظام و انقلاب و حامیان قسم خورده امام راحل(ره) ومقام معظم رهبری لقب گرفته اند. در تمامی صحنه‌های سیاسی و اجتماعی  و مذهبی به عنوان تاثیرگذار ترین قشر اجتماعی  حضور فعال دارند .

امروز چه اتفاقی در کشور افتاده است که معلمان را به ورطه فراموشی سپرده اند؟

من از آن  روزی می هراسم که این پیوند دو دوست دیرین و دو عاشق دلباخته ازهم گسسته و یکطرفه شود .

معلمان تنها در گوشه ای نظاره گر امور باشند و به قول پیرمرد کشاورز و دانای طبسی، بگویند :

" خودتان می دانید با مملکت تان."

جمله ای بی نهایت تکان دهنده که اگر به معنای نهفته ی پشت آن توجه می شد  ،خواب غفلت از چشمان مدیران ما رخت می بست.


جناب آقای وزیر
حمایت ما از دولت تدبیر حمایت بی قید و شرط  و بی حد و مرز بوده است .حداقل انتطار ما از حضرتعالی این است که یک دقیقه وقت خودتان را در اختیار ما گذاشته تا مشکلات معلمان را بیان کنیم .

متاسفانه بیشتر جلسات مدیران ستادی با تشکل‌هایی می‌باشد که یک درصد از معلمان را شامل نمی شوند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

کمپین انتظارات فرهنگیان از دولت دوازدهم و نقد عملکرد وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

پیش تر صدای معلم گزارشی را در مورد تغییر مدیر کل آموزش و پرورش تهران منتشر کرد ( این جا ).

در بخشی از این گزارش به عدم دعوت از خبرنگاران و اصحاب رسانه در این گونه نشست ها اشاره شده بود .

متاسفانه علی رغم  تذکرات پیشین ، چنین جلساتی و یا نشست مدیران و روسای مناطق کشور بدون حضور خبرنگاران انجام می شود .

برخی از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش بر این باورند که وزارت آموزش و پرورش با این گونه رویکردها و رفتارها از خبرنگاران انتظار دارد تا نقش " روابط عمومی " را ایفا کنند .

در این راستا ؛ کاهش قابل ملاحظه نشست های رسانه های مدیران آموزش و پرورش و اصحاب رسانه و نیز مهندسی نشست های استودیو الفبا شاهدی بر این مدعاست .

« صدای معلم » امیدوار است تا مدیران آموزش و پرورش در برابر افکار عمومی پاسخ گو بوده ، از رسانه ها نهراسند  و تعامل منطقی و دوسویه با افکار عمومی داشته باشند .

نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان تهرانی برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای پاسخ گویی مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 27 آبان 1397 ساعت 23:00

تبلیغات یا علم ، مسئله این است!

تبلیغات و علم و جامعه نخبه کش  در بحث ها و اظهارنظرهایمان بایستی میان علم و تبلیغات یا شبه علم که منابع اطلاعاتی و مستندات ما را تشکیل می دهند تمایز قائل شویم.


تبلیغات همان اندیشه واره ها و فکرگونه هایی هستندکه دارای مشخصات زیرند: 

1. قابل فهم برای توده یا همان عوام هستند هر چند بعضا حتی خواص را هم فریب می دهند ؛ این ساده و قابل فهم بودن امتیازی ویژه برای آن محسوب می شودچرا که مردم تمایلی به فکر کردن و کنکاش عمیق در مورد موضوعات سیاسی و اجتماعی و تاریخی را ندارند.
برای مردم هرچه مسئله ای ساده ترقطعی تر و قابل فهم ترباشد مقبول تراست درحالی که در موضوعات اجتماعی و سیاسی و...علم دچار عدم قطعیت است و نگاه تقلیل گرایانه و ساده شده که به قطعیت انجامیده ، نتیجه ای غیردقیق تر و اشتباه تراست. 

2 .تبلیغات غالبا از سوی منابع قدرت داخلی (حاکمیت) اعمال می شده هر چند امروز به علت ورود به عصر جهانی شدن انحصار کنترل ذهن از دست دولت ها به میزان قابل توجهی کاسته شده است به این ترتیب باید گفت تبلیغات امروزه از سوی منابع قدرت داخلی و خارجی انجام می گیرد.

تبلیغات و علم و جامعه نخبه کش

این منابع قدرت و ثروت با استخدام (اجیرکردن) روشنفکران به تولید شبه فکر البته در راستای منافع خودمی پردازند.
مثال چنین روشنفکران در رژیم پهلوی افرادی نظیر پیرنیا و یا کسروی بودند. 

3. یکی دیگر از مشخصه های تبلیغات ،قطعیت و مطلق گرابودن آن است درحالی که ذات علم نسبی گرا است و با تردید به اظهار نظر در اکثر امور می پردازد .

4 .تبلیغات غالبا همان قرائت غالب در جامعه است و درهر زمینه ای اعم از سیاسی و اجتماعی و...دیده می شود.

تبلیغات و علم و جامعه نخبه کش

در این موارد قدرت تبلیغات چنان در اذهان افراد تاثیر می گذاردکه هر گونه تشکیک درآن موضوعات ، گناهی نابخشودنی و جرمی عظیم محسوب می شودکه ممکن است تبعات سنگینی به همراه داشته باشد ؛ در چنین جوامعی که فقط یک قرائت از موضوعات وجوددارد و آن قرائت یا تفسیر حاکمیت است ،

پدیدآمدن جامعه ی نخبه کش اجتناب ناپذیر است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 تبلیغات و علم و جامعه نخبه کش

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

تغییر مدیر کل آموزش و پرورش تهران و عزل و نصب مدیران

امروز شنبه مراسم تودیع و معارفه مدیر کل آموزش و پرورش  شهر تهران انجام شد .

طی حکمی از سوی وزیر آموزش و پرورش عبدالرضا فولادوند به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران منصوب گردید .

تغییر مدیر کل آموزش و پرورش تهران و عزل و نصب مدیران

عبد الرضا فولادوند پیش از این مدیر کل شهرستان های استان تهران بود .

قرار است " عباسعلی باقری " مدیر کل سابق آموزش و پرورش شهر تهران به جمع کثیر " مشاوران وزیر " افزوده شود .

همچنین « منصور مجاوری »  که در حال حاضر مشاور مالی وزیر آموزش و پرورش است قرار است به سمت مدیر کلی آموزش و پرورش شهرستان های تهران منصوب گردد .

عملکرد مجاوری در زمینه پرونده اردوگاه منظریه ( اردوگاه شهید باهنر ) زمانی که مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش زیر نظر حسین فرزانه بود هنوز مورد پرسش افکار عمومی است .

تغییر مدیر کل آموزش و پرورش تهران و عزل و نصب مدیران

یک مقام آگاه در وزارت آموزش و پرورش از دخالت برخی از نمایندگان مجلس در این عزل و نصب ها خبر داد .

در حالی که خبرنگاران و اصحاب رسانه در آموزش و پرورش برای برخی از کارهای جزیی و یا سطحی که بیشتر جنبه " نمادین " دارند به مراسم و نشست ها دعوت می شوند اما تاکنون مشاهده نشده است که خبرنگاران در چنین مجامعی حضور داشته باشند .

آن چه نیاز است تا جامعه و افکار عمومی در این زمینه بدانند چرایی این عزل و نصب ها  و شفاف سازی در مورد آن ها است .

گفتنی است پیش از معرفی « سیدمحمد بطحایی » به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس ، مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به همراه باقری مدیر کل سابق آموزش و پرورش تهران در نامه ای به رئیس جمهور حمایت خود را از وزارت بطحایی اعلام کردند . ( این جا )

آن زمان « صدای معلم » در مطلبی نوشت :

" آیا شده است همین مدیرانی که دسته جمعی برای برگشت یک مدیر " ناکارآمد " به سیستم نامه می نویسند و بطحایی را از جنس آموزش و پرورش معرفی می کنند و حضور او را پس از 35 سال تصدی مناصب و پست های مختلف مدیریتی و ستادی در پهنه وزارت آموزش و پرورش در پست جدید " وزیری " منشا اثرات ماندگار می دانند ؛ تاکنون نامه ای برای معلمانی که ماه هاست حق التدریس خود را دریافت نکرده اند و ناله آن ها به آسمان بلند است نگارش نمایند ؟

آیا تاکنون سابقه داشته است که این مدیران دلسوز در مورد مشکلات دانش آموزان ، مساله اعتیاد ، کودک آزاری وحشتناک که آمار رسمی آن 26500 مورد در سال گزارش  شده است ، مدارس کپری و خشتی و مدارس مخروبه و... نامه ای خطاب به مسئولان نوشته و در مورد عواقب آن هشدار دهند ؟

آیا این مدیران که  نگاه مثبت و رای قاطع نمایندگان مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را جست و جو می کنند و آن را "خدمت " می پندارند ؛ آیا شده است که با همین نمایندگان با رویکرد " حفظ منافع و مصالح ملی "  تعامل  داشته و به آموزش و پرورش و معلمان به چشم " تیول " ننگرند !

 این برخوردهای غیرشفاف و ناصادقانه  ناشی از چه می تواند باشد ؟

آیا تاکنون یکی از این مدیران که از استمرار مدیریت های ناکارآمد و امتحان داده مانند زرافشان ، بطحایی و... حمایت می کنند  از معلمان پرسیده است که چرا مخالف اند ؟

چرا معلمان دیگر به این چهره ها امیدی ندارند ؟

آیا کسانی که از استمرار وضعیت موجود حمایت می کنند و برای آن طومار ارسال می کنند به آینده اندیشیده اند ؟ "

تغییر مدیر کل آموزش و پرورش تهران و عزل و نصب مدیران

تغییر مدیر کل آموزش و پرورش تهران و عزل و نصب مدیران

پایان گزارش/


 

تغییر مدیر کل آموزش و پرورش تهران و عزل و نصب مدیران

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه گزارش/

معلمان بازداشت شده در اعتصاب آبان ماه در آموز ش و پرورش

بر اساس اخبار و گزارش ها ( 1 )  در پی اعتصاب اخیر معلمان در مدارس که در روزهای 22 و 23 آبان ماه برگزار شد تعدادی از همکاران بازداشت شده اند .

اسامی این 12 معلم به شرح زیر است :

محمدرضا رمضان زاده ، سعید حق پرست،  علی فروتن،  حمیدرضا رجایی،  حسین رمضان پور ، پیروز نامی ، علی کروشات  ،  محمدعلی زحمتکش ،  محمد کرد ، حسن جوهری ، اسکندر لطفی  ،  امید شاه محمدی ، فاطمه بهمنی  و خانم واعظی .

اگر چه در مورد شیوه های اعتراض و انتقاد برای پی گیری مطالبات و حقوق قانونی معلمان اختلاف نظر وجود دارد و صدای معلم در این مورد مواضع خویش را پیش تر بیان کرده است ( این جا ) ؛ اما این دلیلی برای نادیده گرفتن حقوق قانونی افراد و شهروندان نمی گردد .

« سیدمحمد بطحایی » بارها اعلام کرده است که حامی حقوق معلمان شاغل و بازنشسته است .

« صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش و نیز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انتظار دارد تا پی گیر وضعیت این معلمان بازداشتی  و اجرای موازین قانونی در مورد آنان باشند .

در حال حاضر اسماعیل عبدی ، محمود بهشتی لنگرودی و محمد حبیبی در زندان به سر می برند .

پایان گزارش/

( 1 )

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران


معلمان بازداشت شده در اعتصاب آبان ماه در آموز ش و پرورش

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

بطحایی گفت : حذف کنکور فرآیند پیچیده‌ای ست اما می‌توان برای کاهش سهم آن در فرآیندهای تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی کرد.

گروه استان ها و شهرستان ها/

در دولت های نهم و دهم معلمان زیادی به دلیل انتقادات و اعتراضات صنفی  پرونده های مختلفی در حراست ها  برای آن ها تشکیل و به هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش معرفی شدند .

همه این معلمان احکام مختلفی از محکومیت دریافت کردند .

تعدادی از این معلمان مانند « محمد داوری » و « عبدالله مومنی » در دولت یازدهم  و در زمان وزارت « فانی »به معلمی بازگشتند .

نامه ی زیر توسط « مسعود کردپور » برای صدای معلم ارسال گردیده است .

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

« صدای معلم » نخستین و تنها رسانه ای بود که موضوع  نداشتن مدرک دکترای محی الدین بهرام محمدیان رییس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش را یا مدارک و مستندات آشکار کرد . ( این جا )

در این گزارش آمده بود:

" ...داستان الهیار ترکمن و موضوع تقلب او در بیان مدارک تحصیلی همچنان یک استخوان لای زخم است.مقایسه آخرین ابلاغ صادره از سوی بطحائی ( مأخذ 2 ) با متن نامه پذیرش تقاضاي بازنشستگي از سوی بطحائی ( مأخذ 3 ) نشان می دهد که وزیر  در نامه اخیر از عنوان دکتر برای محمدیان استفاده نكرده است. در حکم اولی (انتصاب محمدیان به عنوان رییس ستاد هفته پژوهش ) وزیر از عنوان دکتر استفاده می کند اما در نامه قبول درخواست بازنشستگی محمدیان ، عنوان دکتر حذف شده است. با توجه به فرمت های اداری وقوع چنین امری به صورت تصادفی  بعید است.

به نظر می رسد بطحائی پس از تجربه پیامدهای پر دامنه رسوائی ناشی از دروغگویی الهیار ترکمن در مورد مدارک تحصیلی کسب شده  از دانشگاه پاریس و دانشگاه البرتای کانادا ، متوجه شد که ادعاهای بهرام محمدیان در مورد مدارک تحصیلی اش درست نیست و علاج واقعه را قبل از وقوع کرد.

گزارش حاضر تنها به سابقه تحصیلی آقای بهرام محمدیان در نظام آموزش عالی کشور محدود است و ادعاهای ایشان در مورد تحصیل در حوزه های علمیه، شركت در دفاع مقدس، آثار و همچنین عملكرد او در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي را نفیا یا اثباتا در بر نمی گیرد ."

در بخش دیگری چنین آمده بود :

" بنابراين بر پايه مستندات موجود، آقاي بهرام محمديان داراي مدرك معادل كارشناسي رشته هاي حوزوي و كارشناسي ارشد رشته زبان و ادبيات عرب از واحد تهران مركزي دانشگاه آزاد اسلامی بوده كه با حكم استخدامي نامبرده سازگار است ولی در مورد دارا بودن مدارك دكترا از دانشگاه آزاد اسلامي و كمبريج انگلستان، شواهد مثبت یافت نشده است. به عبارتی از چهار مدرک تحصیلی ادعایی ایشان سه مدرک مشکوک الوجود هستند."

در مطلب دیگری صدای معلم در مورد عملکرد رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نوشت :

" موضوع مداری با رویکرد انتقال معلومات، کتاب محوری، برنامه درسی یکسان و بی توجه به تفاوتهای فردی و روان شناختی دانش آموزان، نبود نظریه مشخص و مناسب در حوزه برنامه درسی، مقاوم در برابر نفوذ معلم، کاملاً متمرکز و بدون انعطاف، برنامه درسی رسمی جدا از آموزش های غیررسمی و حتی در تضاد با آموزشهای خانه، جامعه و رسانه، غیر منعطف در مقابل نوآوری های آموزشی، فناوریهای اطلاعاتی، ارتباطی، رویکردهای تلفیقی و میان رشته ای، پاسخگو نبودن به نیازها و انتظارات جامعه، خانواده، ملی و جهانی در عین آرمان گرایی و مقاصد غیر قابل دسترسی، محافظه کار و مبتنی برحفظ وضع موجود، کم توجه به جنبه های عملی و فن آموزی از جمله عوارض مبتلا به نظام برنامه ریزی درسی و آموزشی می باشد که سالهای طولانی همچنان اصلاح نا شده باقی مانده است و نشانه ای نیز وجود ندارد که دلالت بر آغاز دوره تغییر در کوتاه و حتی میان مدت داشته باشد.بی درنگ نقش مدیریت در سکون و رکود نظام برنامه ریزی درسی قابل چشم پوشی نیست.

بهرام محمدیان بيش از یک دهه است که مسند ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را اشغال کرده و لذا از فرصت کافی برای ایجاد تحول برخوردار بوده است.

وی مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب از دانشگاه آزاد  دارد و از تخصص مرتبط در حوزه برنامه ریزی درسی و آموزشی برخوردار نیست. محمدیان علاوه بر بی بهره بودن از تحصیلات آکادمیک مرتبط، اثری (کتاب یا مقاله منتشره) مرتبط با برنامه ریزی درسی و آموزشی نیز ندارد.بنابراین بخشی از عدم توفیق وی در برآورده ساختن انتظارات مسئولان کلان کشور، نخبگان و مردم، به نبود تخصص و احاطه علمی وی بر قلمروی موضوعی حوزه تحت ریاست خود باز می گردد.بااین وصف این پرسش می تواند مطرح شود که با وجود بی بهره بودن رئیس کنونی سازمان از دانش و تخصص مرتبط و وجود نارضایتی گسترده از عملکرد ناموفق و ضعیف فعالیتهاي سازمان با وجود صرف منابع فراوان، راز تغییر نیافتن وی پس از سپری شدن دوره مدیریت در سه دولت ساله چیست؟

پرسش مذکور زمانی بیشتر جلوه می کند که توجه داشته باشیم در طی دوره یادشده، چهار وزیر اعم از اصولگرا و اصلاح طلب، آمده و رفته اند، اما وی(که علاقه مند است خود را اصولگرا معرفی کند) را تغيير نداده اند... "

با این حال این مقام سابق وزارت آموزش و پرورش هیچ گاه در مورد عملکرد 10 ساله خویش پاسخ گو و مسئول نبود .

چندی است که حجت الاسلام محمدیان در نقش یک " منتقد " از سیاست ها و تصمیم گیری ها انتقاد می کند .

ایشان در حال حاضر رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت است .

« محمدیان » به تازگی گفت و گویی را با باشگاه خبرنگاران جوان انجام داده است .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو
صفحه1 از165

نظرسنجی

آیا با طرح " معلم تمام وقت " وزارت آموزش و پرورش موافقید؟

پربازدیدترین

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور