صدای معلم

انتخاب وزیر آموزش و پرورش و انتظارات فرهنگیان و معلمان

در چند روز اخیر اخباری مبنی بر معرفی پیش از موعد وزیر آموزش و پرورش به مجلس منتشر شده و دلیل آن هم افزایش مخالفت جناح های مختلف مجلس و حامیان دولت با سرپرست فعلی عنوان گردیده است.( خوب است که در این خبر اشاره ای به مخالفت یا موافقت فرهنگیان نشده است ).
سایت عصر ایران این خبر را از صفحه خود حذف کرده است ولی این خبر در شبکه های اجتماعی هم به وفور انتشار یافته است ولی صحت و سقم این خبر چندان معلوم نیست و به نظر چندان هم مهم نیست . سوال این است این خبر درست باشد یا غلط ! چه فرقی به حال مجموعه آموزش و پرورش از فرهنگیان گرفته تا دانش آموزان و کادر اداری و خانواده ها و ... می کند ؟
نگاهی به نحوه آمدن و رفتن وزرا در این وزارتخانه نشان می دهد که تقریبا آمدن ورفتن هیچ وزیری تفاوت چندانی به حال مجموعه آموزش و پرورش نمی کند . تعداد معدودی از وزرا در برهه هایی کوتاه فقط توانسته اند تغییرات بسیار محدود و اندک در معیشت فرهنگیان ایجاد کنند نه در مجموعه آموزش و پرورش ! یا حتی فقط برخی از موضع گیری ها و شعارها را داشته اند و در عمل تقریبا هیچ کاری نکرده اند ! (این شعارها بیشتر در پایان دولت ها اتفاق می افتد که یا اصلا اجرا نمی شوند ولی تعهدی برای دولت بعدی ایجاد می کند! یا در صورت اجرا با خرید زمان در آخرین سالهای استقرار دولت اتفاق می افتند که بار مالی به دوش دولت بعدی بیفتد ولی تبلیغاتش برای آنها باشد ) . جامعه ناامید و خسته آموزش و پروش از وعده و شعارهای توخالی و برنامه های طرح های رفع تکلیفی تشنه توجه واقعی و تزریق و نشاط و سرزندگی است که فعلا در اولویت برنامه های دولت نیست !

نکته جالب ماجرا اینجاست که فرهنگیان خسته از بی عدالتی و فقر با همین حرکات های کوچک نیز جذب این افراد شده اند و محبوبیت زیادی در بین فرهنگیان برای آنها به وجود آمده است . جالب تر اینکه با حرف ها و موضع گیری های خود در انتخابات رای فرهنگیان را به سمت نامزد مورد نظر خود جلب نموده اند و بعد از انتخابات حتی از قبول پیشنهاد همان وزارتخانه سر باز زده اند ؟!
اگر از نگاه احساسی دور شویم متوجه می شویم که در دولت ها معمولا تمامی برنامه ها و انتصابات و حتی برنامه های به ظاهر بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدت همگی مستقیم یا غیر مستقیم رنگ و بوی انتخاباتی و جناحی دارند . وزرا معمولا با لابی و رایزنی و گاه فشار جناح ها و گروه ها معرفی و انتخاب می شوند و با همان روشها نیز برکنار می شوند یا به ظاهر کنار می کشند . امضاهای استیضاح به همان راحتی که جمع می شوند به همان راحتی هم پس گرفته می شوند . وزرا هم موقع خداحافظی بدون بیان واقعیات ، به نام مصلحت بدون ایجاد کوچکترین تلنگر و هزینه ای برای بالادستی ها کنار می روند .


قبول وزارت در این شرایط چرا بدون هیچ گونه پیش شرط با پشتوانه اتفاق می افتد ؟

وقتی که یک معلم ساده مثل من می داند که آموزش و پرورش هیچ اولویتی در نزد دولتمردان ندارد وزیر آن را بهتر از من می داند ! وقتی دولتمردان آموزش و پرورش را در حد یک مجموعه پرخرج و پرمصرف می بینند و در زمان تقدیم بودجه نیز از گفتن آن ابایی ندارند ، وزیر این نکته را بهتر از من می داند . وقتی نگاهشان به آموزش و پروش همانند یک بنگاه اقتصادی ، خرید خدمتی است و آرزوهایشان سپردن آموزش و پرورش به بخش خصوصی به قمیت نازل است ، وزیر این را بهتر از من می داند . ( افت کیفیت آموزشی و پرورشی ، تشدید حس بی عدالتی اجتماعی، اعطای نمره های بالا و کارنامه های درخشان در قبال آموخته ها ی تقریبا هیچ در برخی از این مدارس ، خالی کردن جیب خانواده ها و تحمیل هزینه های کمرشکن به آنها با ظواهر خوش رنگ و لعاب مدارس خصوصی و در مقابل کاستن از بار هزینه دولت ، استثمار انبوه دانش آموختگان بیکار جامعه و فرستادن به کلاس درس حتی اگر تخصص و مدرک و گزینش مرتبط و کافی نیز نداشته باشند و ... خیلی برای نگاه انتخاباتی که کوتاه مدت و تبلیغاتی است ، مهم نیست )
انتصاب آقای بطحایی به عنوان معاونت دانشگاه آزاد اسلامی در حالی که عنوان کرده بود برای شرکت در انتخابات مجلس از سمت وزارت آموزش و پرورش استعفا داده است ، آخرین نمونه از همین رویکرد است که نشان داد تنها چیزی که در این میان مهم نیست مجموعه آموزش و پرورش و فرهنگیان هستند هرچند تمامی شعار ها و تبلیغات و برنامه ها به ظاهر با نام آنها صورت می گیرد .
هیچ کس از فرهنگیان با شعارها و برنامه های زیبا و دهن پرکن آقای بطحایی در زمان شروع وزارت پر از شعف و شور نشد! چه زمانی که در مجلس از برنامه های مفصل خود سخن می راند و چه زمانی که با شور و هیجان از داخل یک خودرو که ظاهرا در مسیر وزارتخانه بود ، آینده با شکوه را برای آموزش و پروش و فرهنگیان وعده می داد ! و چه زمانی که عنوان کرد خودش را معلم می داند و به کوچه پس کوچه های آموزش و پرورش آشناست!

انتخاب وزیر آموزش و پرورش و انتظارات فرهنگیان و معلمان

برخی نیز در همان زمان عنوان کردند به خاطر ارتباط خوب با سازمان برنامه و بودجه احتمالا در جذب منابع مالی موفق تر خواهند بود . در پایان امر و در زمان استعفای ایشان نیز تقریبا نه کسی از فرهنگیان ناراحت و نگران شد و نه ناامید و مایوس ! گویی بود و نبود وزیر هیچ فرقی به حال مجموعه آموزش و پروش ندارد .

در جایی خواندم که یکی از عزیزان نوشته بود که در شرایط بدون وزیر مجموعه بالادستی وزارتخانه آموزش و پرورش به دور از تعلقات و برخی ملاحظات جناحی و پست و مقام ، بهتر و راحت تر دیدگاه های واقعی خود را در شبکه های اجتماعی بیان می کنند و شاید این شرایط بهتر از وزیر داشتن است که دست و پای افراد را برای بیان نظرات و اعتقادات واقعی می بندد!
واقعیت این است که وزیر در زمان قبول وزارت بهتر از هرکسی می دانست که با این نوع نگاه دولت به آموزش و پروش ، هرگز نخواهد توانست حتی گوشه ای از شعارها و برنامه های آموزش و پرورشی و معیشتی خود را اجرا کند کما اینکه در بحث تاخیر در پرداخت مطالبات و عدم پرداخت سرانه مدارس و عدم توزیع شیر مدارس و ... رکوردهای جدیدی ثبت کرد و رفت ! پس وزیری آمد و نام خود را به عنوان یک وزیر در تاریخ ثبت کرد. برای چندین سال به دور از زیرمجموعه ندار و بی بضاعت ، حقوق وزارت گرفت و درصدر مجلس در کنار رئیس جمهور نشست و حال چیزی را از دست نداده است جای خود را در مجموعه مدیران کشور عوض می کند ! شاید در آنجا دردسر و دغدغه کمتری نیز داشته باشد ؟!
در بحث معرفی وزیر جدید نیز به احتمال زیاد در بر همین پاشنه خواهد چرخید . یعنی فارغ از اینکه چه کسی وزیر باشد و از چه گروه یا جناحی باشد فرهنگیان این وسط هیچ کاره اند . در هیچ تصمیم گیری در هیچ بخشی از این سیستم مشارکت داده نخواهند شد .
وزیر جدید مهم نیست آشنا به امور آموزش و پرورش باشد یا نه ! کلاس درس 35 تا 40 نفره و یا کلاس در بالای کوه های سرد و یخبندان یا در گرمای کشنده کویر را لمس کرده باشد یا نه ! بی پولی و شغل دوم و سوم را لمس کرده باشد یا نه ! حس له شدن زیر خط فقر و مقایسه رفاه و آسایش و امکانات با سایر کارمندان را چشیده باشد یا نه ! فقط باید در اتوبان جناح ها خیلی به راست و چپ نپیچد چرا که سکان بزرگترین وزارتخانه و وسیع ترین مجموعه اداری کشور را در دست دارد. این مهم است ! خیلی مهم !
امروزه دعوا بر سر اجرا شدن و نشدن سند 2030 است ولی تقریبا کل مجموعه آموزش و پرورش غیر از عده معدودی که شاید این سند برای دعوای جناحی بهره می گیرند، واقعا نمی داند که این سند چیست و محتوای آن چیست؟

انتخاب وزیر آموزش و پرورش و انتظارات فرهنگیان و معلمان

یک مطالعه ساده می تواند مشخص کند که جامعه فرهنگی کشور به عنوان مجری اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، جز اسم آن چیزی نمی داند ! کسی متوجه نشد که نظام 3-3-6 چرا اجرا شد ؟ و اجرا شدن پرهزینه آن چه تحولی شگرف در آموزش و پروش ایجاد کرد؟ معلم افسرده و خسته از شغل دوم و سوم چه زمانی فرصت دارد به محتوای این موارد فکر کند و مطالعه و تحلیل کند ؟ بیشترین هنرش می تواند آمادگی لازم برای کلاس درس باشد تا پیش درگاه خدا و جامعه شرمنده نباشد و کوتاهی نکرده باشد.
شاید عنوان شود که این اسناد و طرح ها و برنامه های بلند مدت ، در بخشنامه های مختلف خرد شده و در نظام آموزش و پرورش کشور اجرا می شود و آگاه بودن فرهنگیان از جزئیات محتوای آن ضرورتی نداد ! در بحث معرفی وزیر جدید نیز به احتمال زیاد در بر همین پاشنه خواهد چرخید . یعنی فارغ از اینکه چه کسی وزیر باشد و از چه گروه یا جناحی باشد فرهنگیان این وسط هیچ کاره اند . در هیچ تصمیم گیری در هیچ بخشی از این سیستم مشارکت داده نخواهند شد .

حال سوال اینجاست که نتیجه اجرا شدن یا نشدن آنها چه بوده است ؟ و  کدام آمار بیانگر حرکت هرچند کوچک علمی و اخلاقی آموزش و پرورش رو به جلو هست ؟ در سالیان اخیر روال بر این بوده است که هر گروهی بر کرسی نشسته و هر طرحی را اجرا کرده خود و اطرافیانش چنان تعریف کرده که گویی منجی سیستم آموزش و پرورش خود او بوده است و حتی اجازه نداده است که کسی در حد یک درصد نیز به دوران مشعشع ایشان اشکال و ایراد وارد کند . در مقابل گروه دیگر تا توانسته است آن را کوبیده و بی اثر دانسته است . و حتی یک درصد نیز به مفید بودن آن دوران و طرح ها اعتقاد نداشته اند . ماهیت امور آموزشی و پرورشی نیز چنین است که معیارهای اندازه گیری را به راحتی می شود با هزاران ترفندو سفسطه به نفع خود تغییر داد .
با این اوصاف بود و نبود یک وزیر دست و پا بسته که از حداقل ابزارهای لازم برای پیشبرد برنامه های خود برخوردار نیست ،برای فرهنگیان و مجموعه آموزش و پرورش تا بحال چندان تفاوتی نداشته و به نظر نمی رسد که بعد از این نیز تغییر محسوسی ایجاد شود .

جامعه ناامید و خسته آموزش و پروش از وعده و شعارهای توخالی و برنامه های طرح های رفع تکلیفی تشنه توجه واقعی و تزریق و نشاط و سرزندگی است که فعلا در اولویت برنامه های دولت نیست !
پس عجله نکنید ! هیچ کسی از فرهنگیان منتظر وزیر جدید نیست ! هر کسی را دوست داشتید انتخاب کنید مطابق میل و برنامه هایتان ! لااقل به نام فرهنگیان و آموزش و پروش تمام نکنید .

راحت باشید ما شما را درک می کنیم !

انتخاب وزیر آموزش و پرورش و انتظارات فرهنگیان و معلمان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتخاب وزیر آموزش و پرورش و انتظارات فرهنگیان و معلمان

منتشرشده در یادداشت

کارکرد سازمان معلمان ایران
 
کنگره کشوری سازمان معلمان ایران در بیستم ماه جاری در حالی برگزار شد که هنوز این سازمان بر عهد پیشین خود باقیست. کنش جمعی بدون پایه «اصلاح خود» به سرانجام نمی رسد و کژراهه ای بیش نخواهد بود
دو دهه فعالیت، همراه با فراز و فرود، کوله باری از تجارب بسیار به ارمغان آورده که حاصلش امروز در مشق «وصل» شکوفا می شود.
نگاهی به مهمانان کنگره، شخصیتهای اجرایی، فعالین مدنی، کنشگران صنفی و نمایندگان احزاب، ضمن تفاوت ها و تمایزهایشان، نشان می دهد همه بر امید به آینده و فعالیت مسالمت آمیز، تدریجی و دموکراتیک در چارچوب قوانین کشور اتفاق نظر دارند. این هم زیستی مدنی، آینده ای  فراتر از انتظار را نوید می دهد.
این هم زیستی مبتنی بر نگاه ملی ما در کنار پیگیرهای صنفی است که به نوعی مشق پیوند « پایی در جامعه» و« پایی در حکومت» است.

کارکرد سازمان معلمان ایران

سازمان در بعد نظر، در اینجا و اکنون، آموزش و پرورش را متغیر مستقل نمی بیند، این متغیرِ وابسته بودن باعث شده بد و خوب حکومت در آن ریزش کرده و بشود آنچه که شده است.

تاملی در این ریزش را در دو نکته می توان مطرح کرد؛
خروج از دیسیپلین و نظام حاکم بر آموزش و پرورش قبل از انقلاب  به خروج از جامعه جهانی و نواختن أهنگی استثنایی ! در زمانه «جهانی شدن» انجامیده است.
از طرف دیگر، فلسفه نگاشته شده برای این مجموعه، فاصله بسیاری از خواست و اراده جامعه و مردم دارد، یعنی اقلیتی به نواختن آن آهنگ تک صدا مشغولند!

سازمان معلمان برای حل این دومسئله از بدو تاسیس اولا بر تعامل با جهان و استفاده از دستاوردهای بشری تاکید و توسعه پایدار و همه جانبه را در این مسیر تعریف می کند  ؛ به  باور ما استثناگرایی  جز افزایش هزینه ها و تاخیر در توسعه دستاوردی نخواهد داشت.
 دوما، سازمان از ابتدا بر تمرکززدایی در ایده و عمل و مشارکت نهادینه نخبگان، معلمان، اولیا و حتی دانش آموزان اصرار داشته و دارد.

 در مسیر پر سنگلاخ اصلاح طلبی ، همیشه دو چراغ (اصل) فراروی سازمان روشن بوده  است؛ اصل اول اینکه نقد و فعالیتمان بر دوگانه وضع موجود- وضع مطلوب، استوار نبوده  است. نقد معتبر و فعالیت مبتنی بر آن «زمینه مند» است، ممکنات و مقدورات را فراموش نمی کند، وضعیتها را در زمینه های اجتماعی و تاریخی خود قرار داده و عوامل پیدایی و مانایی آن وضعیت را برای فرارفتن از آن مدنظر قرار می دهد.

اصل دوم حاکم بر کنش سازمان  این است که؛
کنش جمعی بدون پایه «اصلاح خود» به سرانجام نمی رسد و کژراهه ای بیش نخواهد بود.
ما اصلاح طلبی را نه هدف، که نتیجه اعمالمان می دانیم بنابراین به این سخن مولانا پای بندیم؛


عقل باعقل دگر دوتا شود
نور افزون گشت وره پیدا شود
نفس با نفس دگر خندان شود
ظلمت افزون گشت وره پنهان شود

جمعی «نفس»محور که اصالت منافع شخصی را در اولویت قرار دهند ، مسیر اصلاح طلبی را به کژراهه خواهند برد .
امید که چنین مباد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کارکرد سازمان معلمان ایران

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

وزیر زن برای وزارت آموزش و پرورش

آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در خصوص وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد:

به نظر می رسد شرایط برای انتخاب یک وزیر زن مهیا شده  و دولت می تواند با این انتخاب پیام روشنی به بدنه اجتماعی حامی خود و زنان دهد.

 زنان توانمندی در بدنه مدیریتی کشور حضور دارند که همگی شایسته رسیدن به جایگاه وزارت را دارا هستند. در خصوص وزارت آموزش و پرورش نیز که امروز گمانه زنی های متعددی درباره‌ی آن شنیده می شود امیدواریم رئیس جمهور به خواسته ها و مطالبات زنان نیز توجه کافی داشته باشد.

این فعال سیاسی در ادامه با توجه به اینکه نام فاطمه سعیدی نیز در بین  گزینه هامطرح است تصریح کرد:

به نظرم ایشان با توجه به اینکه نماینده فعلی تهران و سخنگوی فراکسیون امید مجلس که سال ها در قسمت‌های مختلف وزارت آموزش و پروش مشغول خدمت بوده و در مجلس دهم نیز در کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور داشته و نیز توانایی و‌ اشراف به این وزارتخانه دارد، چنانچه فراکسیون نیز نظر مثبت داشته باشند و با توجه به اینکه دوره مجلس دهم نیز رو به پایان است، می تواند گزینه مناسبی باشد.

در هر حال به نظرم فارغ از آنکه آقای روحانی بتواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد، باید از این فرصت برای نشان دادن باور خود به توانایی زنان در اداره کشور استفاده کند.

امتداد

پایان پیام/

وزیر زن برای وزارت آموزش و پرورش

گروه گزارش/

جلسه مدیران دانشگاه فرهنگیان یا میتینگ انتخاباتی نمایندگان مجلس و گزارش صدای معلم

براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه فرهنگیان، اجلاس سراسری مدیران این دانشگاه در روزهای 18 و 19 تیر برگزار شده است.

این نشست بیست و یکمین اجلاس مدیران و روسای دانشگاه فرهنگیان بوده است .

دانشگاه فرهنگیان دارای حدود 100 واحد در سراسر کشور بوده و به روال معمول هرساله مدیران این واحدها در اجلاسیه سالانه به بررسی وضعیت یکساله دانشگاه و چشم‌انداز سال پیش رو می‌پردازند. در این‌گونه جلسات معمولا وزیر آموزش و پرورش،‌ مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و مدیران وزارت علوم به عنوان مهمان دعوت شده و در بقیه وقت جلسات به مباحث تخصصی و ویژه دانشگاه ، تبادل نظر می‌شده است.
 
بنابر اعلام سایت دانشگاه، امسال در اتفاقی عجیب شش نفر از نمایندگان مجلس سخنران این اجلاس بوده‌اند که عبارتند از  :
آقایان نقوی حسینی، محمدمهدی زاهدی، حاجی بابایی، جهانبخش محبی نیا، داود محمدی و خانم فریده اولاد قباد.
 
همچنین جالب است که این اجلاس با پیام رئیس مجلس افتتاح شده و دکتر مقیمی از مدیران اجرایی مجلس نیز یکی دیگر از سخنرانان اصلی بوده است. همچنین شنیده شده چند نفر دیگر از نمایندگان نیز به اجلاس دعوت شده بودند که خودشان حضور پیدا نکرده‌اند.
 
پرسش « صدای معلم » آن است که این گونه سخنرانی ها و آن هم در ماه های پایانی مجلس دهم چه سودی برای دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان دارد ؟
 
چندی پیش صدای معلم گزارشی را در مورد معیارهای تعالی و پیشرفت در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان منتشر کرد . ( این جا )
در بخشی از این گزارش آمده بود :
" « علی محمدی » حدود یک سال است که سرپرستی این معاونت را برعهده دارد .در نشست خبری در پاسخ به پرسش های خبرنگاران حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام گرد که درخواست « علی محمدی » برای عضویت در هیات علمی دانشگاه فرهنگیان از سوی وزارت علوم پذیرفته نشده است .لازم است رئیس دانشگاه فرهنگیان در مورد بلاتکلیفی این معاونت به افکار عمومی پاسخ گو باشد . "
هنوز رئیس دانشگاه فرهنگیان پاسخی به این گزارش ارائه نکرده است .
 
پرسش صدای معلم  این است که این نمایندگان مجلس در وقایع و مشکلات اخیر دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان در موضوعاتی مانند : " افزایش حقوق دانشجو معلمان  ، روند هیات علمی شدن افراد در دانشگاه فرهنگیان بر اساس ضوابط و مقررات  ، پیمانی کردن استخدام دانشجو معلمان ، روند آزمون اصلح ، وضعیت ادامه تحصیل معلمان و دانشجو معلمان ، وضعیت آزادی بیان در دانشگاه فرهنگیان ، دخالت غیرقانونی و سلیقه ای  برخی نهادها و افراد در عزل و نصب های این دانشگاه و... چه کرده اند ؟
آیا وظایف نظارتی این نمایندگان همیشه باید بر عهده رسانه ها و خبرنگاران مستقل باشد ؟
 
پیشنهاد صدای معلم آن است که به جای ارائه حرف های تکراری و کلیشه ای که به درد کسی هم نمی خورد نمایندگان مجلس در مورد عملکرد 4 ساله خویش در برابر افکار عمومی پاسخ گو باشند .
 
* نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ( این جا )
* جهانبخش محبی نیا نماینده مجلس شورای اسلامی و سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان ( این جا )
* داود محمدی نماینده مردم تهران و نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی ( این جا )
* محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ( این جا )
* حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس  و رئیس فراکسیون فرهنگیان ( این جا )
* فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ( این جا )
 
جلسه مدیران دانشگاه فرهنگیان یا میتینگ انتخاباتی نمایندگان مجلس و گزارش صدای معلم
 
پایان گزارش/

جلسه مدیران دانشگاه فرهنگیان یا میتینگ انتخاباتی نمایندگان مجلس و گزارش صدای معلم

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

انتصاب بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش به عنوان معاون دانشگاه آزاد اسلامی

" بسمه تعالی

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات،

از آنجائی که اینجانب قصد کاندیدائی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارم و با توجه به مهلت قانونی مقرر (۹۸/۳/۱۶) بدین وسیله استدعا دارم با درخواست استعفای اینجانب موافقت فرمائید.

از اینکه با اعتماد به اینجانب، فرصت همراهی با دولت دوازدهم و خدمت را برایم فراهم آوردید، بسیار سپاسگزارم.

ارادتمند - سیدمحمد بطحائی – ۱۳۹۸/۳/۱۲ "

این متن کامل استعفای سیدمحمد بطحایی خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور است .

امروز  « خبرگزاری مهر » نوشت :

"  بطحائی با حکم طهرانچی به معاونت آموزش های عمومی و مهارتی (سازمان سما) دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد.

در حکم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آمده است:

برادر گرامی جناب آقای دکتر سید محمد بطحایی

با اهدای سلام و تحیات

با توجه به مراتب تعهد، تخصص و سوابق ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی» منصوب می‌شوید.

از جنابعالی انتظار می‌رود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مادی و معنوی و سرمایه‌های انسانی دانشگاه در جهت اعتلای دانشگاه بر اساس محورهای ذیل اهتمام ورزید:

۱- ارتقاء سطح دانش و فرهنگ عمومی با به کارگیری تکنولوژی‌های نوین آموزشی و بهره‌مندی از کادر آموزشی مجرب و کارکنان توانمند دانشگاه

۲- حمایت از توسعه کمی و کیفی مدارس، مراکز آموزشی و آموزشگاه‌های مهارتی آزاد در سطح ملی و بین‌المللی و ارتقاء بهره‌وری از آنها

۳- تعامل موثر با وزارت آموزش و پرورش در ایجاد شرایط آموزشی و تربیتی برتر بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

۴- برنامه‌ریزی آموزش مهارتی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات در راستای سیاست‌های اشتغال و بازار کار منطقه‌ای در قالب مدارس عالی مهارت و در تعامل با مراکز صنعتی و خدماتی

۵- تلاش برای هماهنگی و انسجام بخشی به آموزش‌های مهارتی با تاکید بر استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای

۶- ایجاد زمینه‌های مناسب برای مشارکت و همیاری همه جانبه مردم در توسعه اعتلای دانش و فرهنگ کشور

امید است با اتکال به درگاه ذات اقدس احدیت، در راه خدمت به اسلام و مسلمین و اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی موفق و موید باشید.

به گزارش مهر، سیدمحمد بطحائی، وزیر سابق آموزش و پرورش بود که چندی پیش از وزارت آموزش و پرورش استعفا کرده بود."

پایان پیام/


 

 انتصاب بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش به عنوان معاون دانشگاه آزاد اسلامی

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان تهرانی برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

گروه تشکل ها/

گزارش صدای معلم از کنگره سازمان معلمان ایران و نهادهای مدنی و آموزش و پرورش

امروز پنج شنبه 20 تیر کنگره کشوری سازمان معلمان ایران در تالار اندیشه معلم ( تهران ) برگزار گردید .

در این نشست سراسری طاهره نقی ئی دبیر کل سازمان معلمان ایران گفت : ( 1 )

احزاب و گروه های صنفی باید با آگاهی بخشی به جامعه، نقش سازمانی خود را به خوبی ایفا کنند. البته در این مسیر درایت و همراهی مدیران و حاکمان جامعه مهم است.

در این راه نهادهای مدنی می توانند واسط مردم و حاکمان باشند تا راه تغییرات را باز کنند.

همچنین برخی شخصیت ها مانند عمادالدین باقی و محمود صادقی به ایراد سخن پرداختند .

گزارش صدای معلم از کنگره سازمان معلمان ایران و نهادهای مدنی و آموزش و پرورش

عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر گفت :

بخش عظیم هزینه‌های کشور ناشی از عدم توجه به نظام آموزشی است.  موضوع آسیب شناسی آموزش و پرورش و ضرورت تشکل یابی فرهنگی آن، دو قطعه پازل است زیرا بعد از آسیب شناسی باید به آسیب زدایی برسیم که در این حوزه حضور فعال نهادهای مدنی منجر به این آسیب زدایی می‌شود، زیرا دولتها و حکومتها کارشان مدیریت جنگ و صلح است و کار دولت سیاستگذاری است و چگونگی کنترل قدرت مهم است.

در موضوع کاهش تولی گری دولت و حکومت، هرچه تشکیلات دولتی بزرگتر باشد، سیستم تنبل تر و ناکارآمدتر می شود. باید حکومت را کوچک کرد و خدمات را به حوزه اجرایی سپرد بر خلاف قانون اساسی و اعلامیه حقوق بشر امروز بر اثر تجاری سازی آموزش و علم هزینه آموزش برای خانواده‌ها همانند اژدهایی شده که تمام درآمد خانواده ها را می بلعد تا آموزش بهتری برای فرزندانشان داشته باشند.

اگر نهادهای مدنی در آموزش و پرورش بودند، این هم به نفع جامعه بود و هم به نفع حکومت. اگر نهادهای مدنی نیرومندی وجود داشته باشند و البته نه نهادهایی که تلاش شان برای استیفای حقوق عقب مانده معلمان است بلکه تشکل ها و نهادهایی که انرژی شان برای فعالیت مدنی آزاد باشد، آمپزش و پرورش حال بهتری داشت.

انجمن های معلمان اگر به شکل یک اتحادیه قدرتمند در بیایند به راحتی نمی‌توان معلمی را بازداشت کرد و کسی پاسخگو نباشد. البته معلم هم نمی تواند هر جور مایل بود، رفتار کند. به دلیل همین کارکردهای مدنی است که اجازه قدرتمند شدن به تشکل ها و نهادهای مدنی داده نمی شود.

گزارش صدای معلم از کنگره سازمان معلمان ایران و نهادهای مدنی و آموزش و پرورش

در ادامه محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد :

" وقتی در سخنرانی ها آمار کارهای انجام شده اعلام می شود، احساس می شود رضایت عمومی پایین است و البته نیاز به کار و پژوهش تحقیق دارد.

در زمینه سرمایه اجتماعی چندین پیمایش در ایران انجام شده است ما در دهه گذشته شاهد فرسایش سرمایه اجتماعی بودیم. " اگر نهادهای مدنی در آموزش و پرورش بودند، این هم به نفع جامعه بود و هم به نفع حکومت. اگر نهادهای مدنی نیرومندی وجود داشته باشند و البته نه نهادهایی که تلاش شان برای استیفای حقوق عقب مانده معلمان است بلکه تشکل ها و نهادهایی که انرژی شان برای فعالیت مدنی آزاد باشد، آمپزش و پرورش حال بهتری داشت "

 مهمترین شاخص سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی است. البته خوشبختانه اعتماد مردم به معلمان خوب است.

هدف اصلی در ارزیابی این شاخص‌ها بحث کیفیت حکمروایی است. یکی از شاخص های حکمروایی خوب بحث حاکمیت قانون است. ما در این بحث باید ارزیابی کنیم تا چه اندازه رفتارها بر اساس قانون است. در تاریخ مردم ما نوع قانون را برابر با زور تصور می‌کنند. به نظر می‌رسد یکی از دلایلش حکومت قانون است، یعنی قانون باید به صورت برابر برای همه اعمال شود.

شاخص دیگر مشارکت است. قانون باید با مشارکت مردم نوشته شود. ما نهادهای قانونگذاری داریم اما همین نهادهای قانونی تا چه اندازه کارکرد دارد. در موضوع سرمایه اجتماعی مهمترین عنصر نهاد مشارکت است. ناگفته نماند صرف آمار بالا در رای دادن به معنای مشارکت موثر نیست.

سازمان معلمان یک نمونه خوب از فعالیت‌ نهادهای مدنی است. معلمان همواره از صنوفی هستند که دائم پیام هایشان به ما می‌رسد و یا تجمع دارند. اما کارکرد اصلی که مشارکت در تصمیم‌گیری است کمتر دیده می شود. مشارکت جامعه مدنی باید فراتر از این باشد.

به نظر می رسد علی رغم محدودیت ها، همین سازمانها نیز نیازمند تمرین مشارکت مدنی هستند. باید ببینیم تا چه اندازه درون این نهادهای مدنی، مشارکت و فعالیت‌ مدنی تمرین می‌شود. راه حل مشکلات ما در تعلیم و تربیت است. "

در ادامه پیام سیدمحمد خاتمی به این همایش توسط علی تفکری، قائم مقام سازمان معلمان قرائت گردید .

 در این پیام آمده است :

" معلمان حاملان اندیشه ی پیشرفت، اصلاح و توسعه اند و در گشودن راههای نو و افق های امید بخش برای دستیابی جامعه ی ایرانی به آزادی، عدالت و مردم سالاری، نقش های موثر و تاریخی داشته اند، آنان که خوشبختانه امروز هم بالاترین گروه مرجع در این کشورند، می توانند با برخورداری از بیشترین سطح اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در گره گشایی از مسایل امروز و آینده ی ایران سهم و نقش شایسته داشته باشند.

 همه ما در همه جا اکنون باید به معلم، به مدرسه و به جایگاه و نقش نهاد آموزش و پرورش در فرایند توسعه ی همه‌جانبه کشور بیش از پیش بیندیشیم و بکوشیم و بدانیم که تجربه‌های تاریخی و مطالعات تطبیقی رویکرد و راهی پر بازده تر از سرمایه‌گذاری در حوزه ی دانش و پرورش خلاقیت های کودکان و جوانان نداشته است.

 همه می‌دانیم و می‌بینیم که ایران عزیز امروز مواجهه با انبوهی از مسائل مزمن و نو و تنگناهای گوناگون اقتصادی و سیاسی و اجتماعی است که خروج از آنها نیاز به تامل، تدبر، همت و تلاش ویژه ی همه دولتمردان، نخبگان، فعالان مدنی و سیاسی و آحاد شهروندان ایران دارد. در این میان باید بیش از پیش هم به معلم اندیشید و هم به او اعتماد کرد و از او مدد جست.

 جریان اصلاحات نیز که دغدغه اصلی اش راهگشایی برای امروز و آینده ی ایران و نگاهبانی از دستاوردهای دموکراتیک انقلاب اسلامی و نظام و مردم است باید بتواند از ظرفیت و توان معلمان به خوبی در این راه بهره گیرد و به همه مسائل آنان به درستی توجه کند.

جامعه چشم به معلم دارد، ما نیز به او چشم داشته باشیم و برای خلق فرصت‌های نو و رهایی اندیشه و استعداد معلم از چرخه مشکلات معیشتی، حقوقی و سیاسی مجدانه بکوشیم. امید آنکه سازمان معلمان و همه نهادهای صنفی و سیاسی و مدنی دیگر، در برداشتن گام‌های عملی در این راه موفق باشند. "

* در این کنگره داود محمدی نماینده مجلس ، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ، نورعلی عباسپور مدیر کل انجمن اولیا ء و مربیان وزارت آموزش و پرورش ، محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران ، عبدالرضا فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران حضور داشتند .

*هنگام اجرای مراسم ویدئو پروژکتور با نمایش جملاتی از حضور شخصیت ها با ذکر نام تجلیل و قدردانی می کرد . علی رغم حضور برخی خبرنگاران مانند تسنیم ، باشگاه خبرنگاران جوان و... هیچ گونه اشاره ای به حضور رسانه ها نگردید .

* مجری مراسم در بخشی اشاره کرد که سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش به خاطر این نشست سفرش را به شیراز لغو کرده است اما علی رغم تبلیغات قبلی مسئولان این تشکل حسینی در این نشست حضور پیدا نکرد .

یکی از حاضران نشست در این زمینه به صدای معلم گفت :

احتمالا ترس از تبعات ناشی از حضور چهره های سیاسی و حرف هایی که این روزها در مورد سیاسی بودن سرپرست وزارت آموزش و پرورش زده می شود حسینی را مجبور کرده است تا قید حضور در این مراسم را بزند .

( 1 )

نقل قول ها به استناد کانال سازمان معلمان ایران صورت گرفته است .

پایان گزارش/

گزارش صدای معلم از کنگره سازمان معلمان ایران و نهادهای مدنی و آموزش و پرورش

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

چندی پیش گزارشی در مورد سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )

« علی محمدی » حدود یک سال است که سرپرستی این معاونت را برعهده دارد .

در نشست خبری در پاسخ به پرسش های خبرنگاران حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام گرد که درخواست « علی محمدی » برای عضویت در هیات علمی دانشگاه فرهنگیان از سوی وزارت علوم پذیرفته نشده است .

لازم است رئیس دانشگاه فرهنگیان در مورد بلاتکلیفی این معاونت به افکار عمومی پاسخ گو باشد .

گروه اخبار/

در خبرها آمده بود :

طی هفته جاری ( تیر ۹۸ ) در تهران بنیاد شهید تعدادی از مدارس دولتی که ساختمان آنها طی دهه ۶۰ مصادره شده بود را با دستور قضایی پلمب کرده است .

دبستان دخترانه دوره دوم "شهید غلامرضا زیوری" در منطقه 2 آموزش‌ و پرورش شهر تهران پلمب شد، این دبستان 450 دانش‌آموز دختر دارد.

مسعود ثقفی؛ مشاور مدیرکل آموزش ‌و پرورش شهر تهران در این رابطه به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: علاوه بر پلمب روز گذشته مدرسه پسرانه "شهدای هسته‌ای" واقع در منطقه 3 آموزش‌وپرورش شهر تهران که 150 دانش‌آموز دارد، دبستان دخترانه زیوری هم پلمب شد.

وی افزود: این مدرسه که در دوره دوم ابتدایی در منطقه 2 تهران فعالیت می‌کند، حدود 450 دانش‌آموز دارد و در اطراف آن تا شعاع طولانی هیچ مدرسه جایگزینی هم وجود ندارد!

طبق گفته‌های آموزش وپرورش شهر تهران، در تهران بالغ بر 4 هزار مدرسه داریم که در حال حاضر حدود 47 مدرسه با مالک حقیقی و 23 مدرسه با مالک حقوقی در معرض قلع و قمع هستند که در صورت اجرای احکام این مدارس نیز تعداد زیادی از دانش‌آموزان تهران سرگردان می‌شوند.

علی امینی؛ معاون حقوقی سازمان اموال و املاک کوثر در بنیاد شهید گفته است :

" این املاک متعلق به بنیاد شهید است و عواید حاصل از آن منبعی برای تامین هزینه‌های درمانی و خدماتی به این عزیزان محسوب می‌شود.

وی پیشنهاد داده است :

برای حل این مسئله حاضریم این مدارس را با املاک غیرآموزشی وزارت آموزش و پرورش در سطح شهر تهران تهاتر کنیم ! "

« محمد رضاخواه » در این زمینه مطلبی برای صدای معلم ارسال کرده است .

منتشرشده در یادداشت

گروه تشکل ها/

برگزاری جلسه دادگاه اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی

اولین جلسه دادگاه هفت نفر از اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی که در جریان تحصن معلمان در مهر و آبان سال گذشته دستگیر شده بودند؛ صبح روز سه شنبه ۱۱ تیرماه در شعبه ۱۰۲ کیفری دادگستری شهرستان بجنورد برگزار شد.

یک فعال صنفی به صدای معلم گفت :

" محمدرضا رمضانزاده؛ حسین رمضان پور؛ سعید حق پرست؛ حمیدرضا رجایی ؛ مصطفی رباطی؛ علی فروتن و حسن جوهری در حالی در جلسه اول دادگاه حاضر شدند که حتی از محتویات پرونده و کیفر خواست مطلع نبودند و علی رغم حق قضایی مطالعه پرونده توسط وکیل و خود متهمان ؛ به بهانه امنیتی بودن پرونده ؛ امکان مطالعه پرونده جهت این معلمان فعال صنفی میسر نشده بود و در جلسه دادگاه متوجه ریز اتهامات و گزارشات دستگاه امنیتی علیه خویش شدند.تشویش اذهان عمومی مثل همیشه بر صدر اتهامات جهت این هفت نفر فعال فرهنگی قرار داشت و اتهامات دیگری مانند توهین به مسوولان و نشر اکاذیب نیز جهت برخی از آنها طرح شده بود.

بیشتر موارد مطروحه در پرونده و مستندات دستگاه امنیتی و قضایی بر پایه مطالب منتشر شده در فضای مجازی قرار داشت که بسیاری از این مطالب توسط این فعالان صنفی معلمان در گروه های فرهنگی قرار داده نشده بود و توسط پروفایل های نامشخصی منتشر شده بود.

 علی رغم پایان یافتن بررسی و بازپرسی پرونده در دادسرا و دستور بازپرس پرونده؛ دستگاه امنیتی استان خراسان شمالی از تحویل گوشی همراه و لپ تاب و سیستم های الکترونیکی شخصی این معلمان صنفی خودداری نموده که با وجود گذشت بیشتر از شش ماه از آزادی آنان ؛ این برخورد در نوع خود قابل تامل است.

به دلیل عدم امکان اخذ اظهارات همه این هفت نفر فعالان فرهنگی خراسان شمالی؛ چهار نفر باقیمانده ؛ روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه جهت ثبت اظهارات و آخرین دفاعیات به شعبه ۱۰۲ ،کیفری دادگستری شهرستان بجنورد مراجعه خواهند نمود تا از خود در برابر این اتهامات دفاع نمایند. "

هیات تخلفات اداری آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز مدتی پیش جهت سه نفر از این فعالان فرهنگی احکامی چون بازنشستگی پیش از موعد؛ تبعید و توبیخ کتبی؛ به بهانه فعالیت صنفی طبق بند رفتار خلاف شئون معلمی صادر کرده است .

« صدای معلم » بارها و در گزارش های متعدد از برخورد هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش با این گونه فعالیت های صنفی انتقاد کرده و خواهان پاسخ گویی مسئولان وزارت آموزش و پرورش و احیای امنیت فرهنگی در حوزه آموزش گردیده است .

پایان پیام/

برگزاری جلسه دادگاه اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی

صفحه1 از188

نظرسنجی

سند تحول بنیادین در نسخه فعلی تا چه میزان در حل چالش های آموزش و پرورش ایران موثر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور