صدای معلم

گروه تشکل ها/

همان گونه که پیش تر نیز بیان شد ( این جا ) ؛ نشست مشترک تشکل های فرهنگیان با « علی ربیعی » سخنگوی دولت دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و « سیدجواد حسینی » سرپرست وزارت آموزش و پرورش در وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید .

در این نشست از 4 رسانه ایرنا ، ایسنا ، ایلنا و خبرآنلاین برای خبررسانی و تهیه گزارش دعوت شده بود .

« خبرآنلاین » اسامی تشکل های شرکت کننده را این گونه آورده است :

انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، کانون مدرسان، سازمان معلمان، کانون صنفی معلمان، جامعه اسلامی فرهنگیان و... ؛ این در حالی است که پرتال وزارت آموزش و پرورش در گزارش خود نمایندگان تشکل های شرکت کننده را  مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، سازمان معلمان ایران، کانون صنفی معلمان، کانون صنفی مدرسین دانشگاه فرهنگیان و انجمن اسلامی معلمان ذکر کرده است همچنین رسانه آموزش و پرورش سخنان نمایندگان تشکل ها را بیان نکرده است .

گفته می شود تشکل های غیرهمسو این دعوت را نپذیرفته اند .

تحلیل گزارش های  3 رسانه نشان می دهد که محتوای آن ها تقریبا یکی است اما گزارش خبرگزاری ایرنا کامل تر است .

« صدای معلم » با انتشار گزارشی پیش از برگزاری نشست نوشت :

" «صدای معلم » ضمن استقبال از « گفت گو  و تقریب نگرش ها » به تشکل های فرهنگیان پیشنهاد می کند تا ضمن پرهیز از ارائه گزارش صوری و یا تیتروار مطالب مطروحه در نشست را به صورت جامع و شفاف را برای اطلاع افکار عمومی معلمان منتشر کنند .

جامعه ما بیش از پیش به اعتماد سازی نیاز فراوان دارد .

هنوز سرپرست وزارت آموزش و پرورش به پیشنهاد صدای معلم برای برگزاری نشست رسانه ای با خبرنگاران پاسخی نداده است ."

یک فرد مطلع به صدای معلم گفت که اغلب تشکل های حاضر با معرفی سیدجواد حسینی به عنوان " وزیر آموزش و پرورش " به مجلس شورای اسلامی موافق بوده اند .

گزارش ایرنا را می خوانیم .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

حجت‌الاسلام و المسلمین تیمور علی‌عسکری معاون پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش در مورد برخی مسائل و از جمله استعفای سیدمحمد بطحایی اظهار نظر کرده است.

عسکری در حالی به نقش استاندار و یا فرماندار در انتخاب مدیر کل آموزش و پرورش استان انتقاد می کند که مطابق تبصره 4 از ماده 3 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش ریاست شورای آموزش و پرورش هر استان با استاندار و در سطح پایین تر با فرماندار است .

به نظر می رسد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش حدود اختیارات را برای مقامات سیاسی به درستی و شفاف مشخص نکرده است و مبهم است .

این ها در کنار دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش از مواردی هستند که به نظر می رسد قانون گذار  و مجری قانون باید شفاف سازی کنند .

گروه تشکل ها/

نشست مشترک نمایندگان تشکل های فرهنگیان با سخنگوی دولت و سرپرست آموزش و پرورش

چهارشنبه 22 خرداد نشست مشترک نمایندگان تشکل های فرهنگیان با « ربیعی سخنگوی دولت » و « سیدجوادحسینی سرپرست آموزش و پرورش » برگزار می گردد .

سایت سازمان معلمان ایران می نویسد :
فردا نخستین نشست سرپرست وزارت آموزش و پرورش با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت و حضور ۲ نفر به نمایندگی از هر تشکل در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.

عادل عبدی مشاور وزیر در امور تشکل های فرهنگیان از تشکل ها خواسته تا ۲ نفر را معرفی کنند تا در نشست فردا (چهارشنبه ) به بحث و تبادل نظر بپردازند.

گفتی است به پیشنهاد طاهره نقی یی دبیرکل سازمان معلمان ایران ؛ محمدداوری سخنگو و رفیق مصطفایی مسئول کمیته مدنی و حقوقی سازمان معلمان به نمایندگی از این تشکل در این نشست حضور خواهند داشت.

اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان عصر امروز(سه شنبه) در جلسه ای پیرامون مواضع سازمان و مطالبی که لازم است در این نشست طرح شود به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است علی ربیعی هنگام اعلام خبر پذیرش استعفای سیدمحمدبطحایی وزیر سابق اعلام کرده بود که به زودی با تشکل های فرهنگیان نشستی برگزار خواهد شد.

«صدای معلم » ضمن استقبال از « گفت گو  و تقریب نگرش ها  » به تشکل های فرهنگیان پیشنهاد می کند تا ضمن پرهیز از ارائه گزارش صوری و یا تیتروار مطالب مطروحه در نشست را به صورت جامع و شفاف را برای اطلاع افکار عمومی معلمان منتشر کنند .

جامعه ما بیش از پیش به اعتماد سازی نیاز فراوان دارد .

هنوز سرپرست وزارت آموزش و پرورش به پیشنهاد صدای معلم برای برگزاری نشست رسانه ای با خبرنگاران پاسخی نداده است .

پایان پیام/

نشست مشترک نمایندگان تشکل های فرهنگیان با سخنگوی دولت و سرپرست آموزش و پرورش

آموزش و پرورش نه پادگان است نه پاساژ تجاری

سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در اولین حضور خود در جمع شورای معاونان گفت: "معتقدم بخش عمده‌ای از تلاش‌ها باید در جهت رفع مشکلات مالی آموزش‌ و پرورش باشد؛ لذا از آنجا که منابع مالی دولتی در این زمینه جوابگو نیست، توسعه و تقویت مشارکت و درآمدزایی از ظرفیت‌های درونی آموزش‌ و پرورش می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد. "

این جملات در کنار سخنان رییس جمهور در روز ارائه بودجه 98 معنا پیدا می کند که روحانی گفت:  هزینه یک دانش آموز در آموزش و پرورش نسبت به بخش خصوصی (خرید خدمات آموزشی و.... )  چهار برابر است و باید برایش فکری کرد. منظور از استقلال و مشارکت نزد حاکمان ،مشارکت مالی و استقلال در تامین مالی است!

انتخاب گزینه ی استعفا توسط بطحایی از میان دوگانه عزل یا استعفا  ،فراتر از انتظاری بود که ما از: این وزیر خوشرو وخوش سخن سراغ داشتیم، رمز گشایی این انتخاب بماند برای بعد!

انتخاب سید جواد حسینی توسط رییس جمهور نیزانتخابی فراتر از انتظار بود و  تعجب اهالی آموزش و پرورش را به دنبال داشت . دولتی که مسائل ومشکلات کلان، نفسش را بریده و مجالی برایش باقی نگذاشته ،  قطعا"دنبال دردسر جدید نمی گردد!

پرسش این است  چرا سراغ فردی می رود که ادامه منطقی فانی - بطحایی نیست! وشاید در مقابل آنها هم تعریف  شود!

شرایطی که امروز برای کشور ساخته اند! وزیری را می طلبد که بدون مطالبه  مالی جدی از دولت، این مجموعه بزرگ را مدیریت کند ، البته فقط مدیریت و نه بیشتر!

دراین شرایط انتخاب حسینی خلاف عادت می نماید و  گره ای دارد که باید گره تحلیلی آن باز شود!

آموزش و پرورش نه پادگان است نه پاساژ تجاری

به  نظر می رسد ،حسینی با طرح  خود اتکایی اقتصادی آموزش و پرورش (بخوانید استقلال) با مشارکت بخش خصوصی و خانواده ها، توانسته  روحانی را متقاعد به انتخابش کند..... دولتی که  ناتوان از تزریق پول به آموزش و پرورش است، از خود اتکایی مالی- مشارکتی این نهاد  استقبال می کند.

 ولی باید بدانیم این مسیر کاملا بر خلاف خواست جامعه  است . جامعه و بدنه آموزش و پرورش، استقلال و مشارکت را در برنامه ها و محتوایی دنبال می کنند نه در درآمد زایی و تامین مالی!
معلمان عدم دخالت قدرت وایدئولوژی را در مدیریت و فرایند این نهاد مطالبه می کنند!

ولی ظاهرا منظور از استقلال و مشارکت نزد حاکمان ،مشارکت مالی و استقلال در تامین مالی است!

 نسخه جدید ،حمایت را کم خواهد کرد و دخالت را افزایش خواهد داد؟ امیدواریم این گونه نباشد!

دقت در نقل قولهای ابتدای متن، مارا به تامل وا می دارد و پیام می دهد: باید کمی انتظار کشید  که این انتخاب های فراتر از انتظار! ،چه سرانجامی می یابند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

click

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

نقد عملکرد نمایندگان مجلس در مورد رای به بطحایی و وزیر آینده آموزش و پرورش

پیش از مطرح شدن سیدمحمد بطحایی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت یازدهم و معرفی آن به مجلس برای رای اعتماد ، « صدای معلم » با نقد برنامه های بطحایی  ( این جا ) خاطر نشان کرد که گزینه مورد نظر وزیر موفق و پایداری برای مجموعه آموزش و پرورش نخواهد بود .

این انتقادها و مخالفت ها در شفافیت کامل و به کرات در این رسانه بیان شد اما متاسفانه گوش شنوایی نیافت .

روحانی در دفاع از  « سیدمحمد بطحایی » وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت :

"  بنده برای وزارت آموزش و پرورش، بطحائی را در نظر گرفتم، او سابقه طولانی در آموزش و پرورش دارد. رشد سازمانی او در این وزارتخانه بوده و رده مربی بودن و دبیر بودن را طی کرده و به زیر و بم این وزارتخانه آشناست و در سند تحول هم زحمت زیادی کشید. مهم‌ترین و بزرگترین وزارتخانه ما، وزارت آموزش و پرورش است و هرچه در این‌جا تلاش و حمایت کنیم نتیجه بهتری برای جامعه خواهد داشت. انتظار دارم این 17 وزیر رای بالایی از نمایندگان کسب کنند، اما برای وزارت آموزش سفارش جدی می‌کنم تا این وزیر وارد کار سخت و پیچیده شود... "

« صدای معلم » در نقد سخنان رئیس جمهور نوشت : ( این جا )

" تعدادی از معلمان در مورد برکناری و یا استعفای فانی اعلام می کنند که این حرکتی تبلیغاتی توسط دولت در آستانه انتخابات است .

عدم رای اعتماد به محمدعلی نجفی در مجلس نهم موجب شد تا روحانی ، فانی را که چهره ای محافظه کار و البته متمایل به برنامه های دولت تدبیر و امید بود به همان مجلس معرفی کند .

با تغییر ترکیب اکثریت مجلس در دوره دهم و تغییر شرایط ، فانی دیگر پاسخ گوی نیازها نبود به ویژه آن که علی رغم توصیه های مکرر برخی افراد ، نمایندگان مجلس مبنی بر ضعیف بودن تیم وی ، فانی به ترکیب ستاد دست نزد و همچنان به راه پرنقص و اشتباه خویش ادامه داد .

انتظار این بود که با تغییر مجلس و تثیبت آن ، روحانی اقدام به ترمیم کابینه نماید .

رئیس جمهور می توانست فانی را پس از پایان سال تحصیلی ( اوایل تابستان ) تغییر دهد و این تاخیر حدود 4 ماهه به هیچ وجه قابل توجیه نیست .

داستان فانی به پایان رسید اما حکایت  پیچیده معلمان و کلاف سردرگم مقوله ای به نام " تعلیم و تربیت " هنوز سرجایش باقی است ... "

هنوز روحانی در مورد این پرسش ها و دلایل اصلی این تغییر توضیحی به معلمان نداده است ؟

نکته مهمی که در سخنان روحانی دیده می شود " سفارش جدی " نمایندگان مجلس برای رای اعتماد به بطحایی است .

نقد عملکرد نمایندگان مجلس در مورد رای به بطحایی و وزیر آینده آموزش و پرورش

آیا روحانی به خاطر جایگاه ویژه " آموزش و پرورش " این سفارش را کرده است ؟

روحانی و تیم انتخاباتی ایشان در ایام تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که آموزش و پرورش را در اولویت نخست قرار خواهد داد .

آقای نجفی در آن ایام چندین بار اعلام کرد که در صورت پیروزی روحانی در انتخابات " پویش مطالبات فرهنگیان " را مدیریت کرده و آن را برای رئیس جمهور و سایر مسئولان ارسال خواهد کرد .

روحانی پیروز شد . حدود دو ماه هم گذشت و پس از پی گیری های فراوان صدای معلم ، یک گروه تلگرامی تشکیل شد . ( این جا )

سپس نجفی شهردار تهران شد و دیگری خبری از این پویش و سرانجام آن به اطلاع معلمان نرسید .

نقد عملکرد نمایندگان مجلس در مورد رای به بطحایی و وزیر آینده آموزش و پرورش

بسیاری از معلمان پس از گذشت چند ماه به این باور و یقین نرسیده اند که واقعا آن طور که روحانی و  شورای سیاست گذاری ستاد فرهنگیان می گفت ؛ آموزش و پرورش در اولویت اول است .

« صدای معلم » در همین گزارش رفتار نمایندگان مجلس را نیز مورد نقد قرار داده و نوشت :

"  « کمیبسیون آموزش و تحقیقات مجلس » یک مرجع تخصصی و کارشناسی برای بررسی مسائل مختلف آموزش و پرورش و از جمله صلاحیت وزیر پیشنهادی است .

انتظار این بود یک یا دو نفر به عنوان نماینده این کمیسیون نظر تخصصی و کارشناسی شده خود را در مورد برنامه های بطحایی و نیز  قابلیت اجرایی آن با توجه به شرایط  و امکانات موجود ارائه می کردند .

حتی می شد یک مقایسه  مطالعاتی - تطبیقی در 4 سال گذشته در مورد سه وزیر صورت می گرفت و نقاط قوت  ضعف هر برنامه به  صورت دقیق و مستند ذکر می شد تا  نمایندگانی که می خواهند رای اعتماد دهند با نگاهی بازتر و اطلاعاتی موثق تصمیم گیری کنند .

این گونه نشست ها برای بررسی صلاحیت های یک وزیر پیشنهادی آن هم پس از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی در مرکز تصمیم گیری و تقنینی کشور در حد فاجعه است و جامعه را نسبت به صلاحیت نمایندگان دچار تردید می کند ...

واقعیت آن است که اکثریت نمایندگان مجلس دیدگاه درست و یا منسجمی در مورد آموزش و پرورش و کارکردهای آن ندارند و حتی شناخت جامع و دقیقی از چالش ها و  نیازهای آن ندارند .

حضور یک وزیر توان مند ، جسور ، با شهامت و در مجموع فردی که بتواند مطالبات معلمان را با رساترین و بلیغ ترین بیان به گوش لایه های حاکمیت برساند تا حدود زیادی از بار منفی و مخرب این پتانسیل خواهد کاست .

بطحایی مدیر بحران نیست !

مرد میدان هم نیست !

تجربه ای هم ندارد .

در بین بدنه آموزش و پرورش هم نه جایگاهی دارد ، نه پایگاهی و نه محبوبیتی .

شاید فردا معلمان به سراغ نمایندگانی بروند که چشم بسته و یا با رویکردهای سیاسی و جناحی به بطحایی رای اعتماد دادند !

آن وقت دیگر شاید آن تعاملات نظام مند به کار نیاید ..."

« صدای معلم » در نقد عملکرد فراکسیون امید نوشت : ( این جا )

" در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی مواضع شفافی در این رابطه اتخاذ نکرد و صداهای مختلفی از اعضای این فراکسیون شنیده شد.

« فراکسیون امید » قاعدتا می توانسته یکی از این سه موضع زیر را اتخاذ کرده  باشد:

 1- به کل وزرای پیشنهادی آقای روحانی رای اعتماد داده است.

2- به اکثریت وزرای پیشنهادی رای اعتماد داده و به یکی دو نفر رای منفی داده است.

 3- فراکسیون به جمع بندی نرسیده و اعضای فراکسیون بر اساس تشخیص خود عمل کرده اند.

نقد عملکرد نمایندگان مجلس در مورد رای به بطحایی و وزیر آینده آموزش و پرورش

 اگر رای به وزرا  به تشخیص فردی نمایندگان بوده است چهره های شاخص اصلاح طلب و به خصوص اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات باید مواضع خود را شفاف اعلام کنند.

 مطلب بعدی این است که آیا فراکسیون امید با فراکسیون های اصولگرا و مستقل مجلس در خصوص رای اعتماد  به وزرا تفاهم و توافقی رسیده بود؟

 اگر پاسخ مثبت است و آن گونه که شنیده می شود قرار بوده سه فراکسیون اصلی مجلس ، به طور هماهنگ به همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد بدهند آیا  فراکسیون های اصولگرا و مستقل مجلس به این توافق پای بند بوده اند؟

 رای پایین برخی وزرای اصلاح طلب و رای منفی به بیطرف وزیر نیرو در مقابل رای بالای رحمانی فضلی ، بطحایی و برخی دیگر از وزرایی که مورد انتقاد جریان اصلاح طلب بودند این احتمال را تقویت می کند که فراکسیون امید از فراکسیون های رقیب رودست خورده و در حالی که اعضای  فراکسیون امید به همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد داده اند ، اصولگرایان عهدشکنی کرده و به وزرای با گرایش اصلاح طلبی رای منفی داده اند و دلیل نامتجانس بودن آرا همین نکته بوده است .

فراکسیون امید باید به صورت شفاف به مردم توضیح دهد که چه موضعی در قبال وزرای پیشنهادی رییس جمهور اتخاذ کرده و با فراکسیون های دیگر به چه توافقی رسیده است.

اگر نظر این فراکسیون مبنی بر حمایت از سید محمد بطحایی بوده است بسیاری از معلمان می خواهند بدانند فراکسیون امید بر اساس چه تحلیل و یا دلایلی به « سید محد بطحایی » رای اعتماد داده است .

« صدای معلم » امیدوار است که هیات رئیس فراکسیون امید در جهت شفاف سازی و استمرار " اعتماد و امید "  در این موارد به جد پاسخ گو باشد ."

پس از رای غیرقابل باور اکثریت نمایندگان مجلس به بطحایی صدای معلم در خبری که منتشر کرد ؛ « سیدمحمد بطحایی » را وزیر آموزش و پرورش روحانی نامید . ( این جا )

نقد عملکرد نمایندگان مجلس در مورد رای به بطحایی و وزیر آینده آموزش و پرورش

و امروز یک عضو هیات رئیسه مجلس در مورد وزیر آینده آموزش و پرورش  به ایسنا گفته است :

" ما منتظر هستیم که آقای روحانی یک فرد قوی را برای تصدی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهد چرا که مجلس در سال چهارم فعالیت خود به وزیر ضعیف رأی نخواهد داد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید کسی باشد که وجاهتی بین معلمان و جامعه آموزش و پرورش داشته باشد و با مشکلات آموزش و پرورش از مطالبات فرهنگیان گرفته تا مسائل مربوط به حقوق و مزایا و موارد مختلف آشنایی داشته باشند و توان پیگیری و حل مسائل را دارا باشد.

یوسف نژاد با بیان این که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید از مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی آن و همچنین دولت در جهت منفعت جامعه فرهنگی بهره بگیرد، در این باره خاطرنشان کرد: نمایندگان متقاضی معرفی فردی با قابلیت‌ها و رزومه قابل دفاع و همچنین سابقه مدیریت و وجاهت مناسب برای حل مسائل این وزارتخانه هستند.

تنها درخواست صدای معلم از این نمایندگان آن است که با نگاه به گذشته و عملکرد خویش اندکی تفکر کنند .

پایان گزارش/

نقد عملکرد نمایندگان مجلس در مورد رای به بطحایی و وزیر آینده آموزش و پرورش

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

آموزش و پرورش

حمیدرضا حاجی بابایی درباره رفتن بطحایی از وزارت آموزش و پرورش گفت: نوع اخباری که از آموزش و پرورش می‌رسد، اخبار خوشایندی نیست و باید تحلیل و بررسی کرد زیرا این اتفاقات نمی‌تواند عادی باشد.

 

آموزش و پرورش قربانی انتخابات نشود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: رفتن یک وزیر و آمدن یک سرپرست آن هم در آستانه انتخابات معنادار است و به نظر می‌رسد آموزش و پرورش در یک مهلکه قرار خواهد گرفت لذا همه دلسوزان باید کمک کنند آموزش و پرورش قربانی انتخابات نشود.

 

بوی خوشی از آموزش و پرورش استشمام نمی‌شود

وی استعفای بطحایی به دلایلی همچون عدم اختصاص بودجه برای رتبه‌بندی یا پرداخت بدهی را رد کرد و افزود: هیچ کدام از این دلایل درست نیست؛ آیا اگر وزیر عوض شود، فردای آن رتبه‌بندی معلمان اجرا خواهد شد؟ معلوم است که خیر.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: بوی خوشی از آموزش و پرورش استشمام نمی‌شود و امیدوارم آموزش و پرورش را در مهلکه انتخابات نیندازند./

خبرگزاری خانه ملت

پایان پیام/

واکنش حاجی بابایی به استعفای بطحایی و وضعیت آموزش و پرورش و انتخابات

گروه اخبار/

علی ذوعلم و استعفای بطحایی و مرگ مدرسه

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در دومین نشست  کارشناسی سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزشی  با موضوع"  تبیین منطق و فرآیند باز آرایی تشکیلات " با اشاره به شرایط فعلی وزارت آموزش‌وپرورش و تاکید بر اینکه  تغییرات مدیریتی نباید خللی در کار ایجاد کند، اظهار کرد:

 متاسفانه آقای بطحایی کناره‌گیری کرد، ایشان فردی سخت‌کوش، انقلابی و معتقد به تحول بود.او بسیار صریح و با قدرت در مقابله با سند 2030 موضع‌گیری و از ارزش‌های اسلامی و انقلابی دفاع کرد که برخی از این اقدام خوششان نیامد البته مجموعه آموزش و پرورش از کناره‌گیری ایشان راضی نبودند.

وی ادامه داد: گام‌های مهمی مانند  طرح بوم و مدرسه محوری در  زمان وزارت آقای بطحایی تبیین و آغاز شد که امیدواریم  از این پس نیز این طرح‌ها تداوم داشته باشد ، در حال حاضر سازمان پژوهش مسئول شورای راهبری طرح بوم است و باید راهنمای اجرای طرح را برای دوره‌های مختلف در مدارس دخترانه و پسرانه تدوین شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تغییر و تحولات و جابه جایی مدیران بیان کرد: این جابجایی‌ها نباید لطمه‌ای به کار ما بزند، در حال حاضر مشغول آماده‌سازی برنامه درسی و تهیه ملزومات  آن از قبیل کاغذ برای سال 99 هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در راستای بهره مندی از اجرای کامل برنامه درسی و به اقتضای اسناد بالا دستی در طراحی ساختار جدید برای سازمان به یک اقناع حداکثری برسیم و در معاونت توسعه و پشتیبانی این کار به جدیت در حال پیگیری است، گفت: آنچه امروز داریم کافی نیست و موضوعی که در سند نقشه جامع علمی کشور نیز بر آن تاکید شده است؛ لزوم عدم تفکیک بین نظر و عمل است اما  در نگاه اسلامی ما، برای یک کارگر ساده بهره‌مندی از اخلاق و توانمندی فکری به اندازه یک متخصص یا مجتهد لازم  است، فطرت الهی مرز نمی‌شناسد  نظام تعلیم و تربیت اسلامی ما نظامی است که نگاهش به همه یکسان است.

حجت‌الاسلام ذوعلم ادامه داد: در نگه‌داشت هنرجویان در مدارس فنی و کارو دانش نیز همین نگاه حاکم است. وقتی کسی از  پایه نهم متوسط به هنرستان می رود به معنای ضعیف بودن وی نیست بلکه او نسبت به قدرت ذهنی، توانایی مهارتی و عملی بالاتری دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه هر 5 عنصر علم، تعقل، تفکر؛ عمل و اخلاق بر مبنای فلسفه انسان شناسی استوار هستند، گفت:  باید اهداف خود را در عمل  و برنامه ریزی در راستای اسناد تحولی که بر مبنای همگامی با غایت هستی و فطرت الهی تدوین شده اند تبیین کنیم. بر این اساس در اولین گام  مجزا بودن دو دفتر تالیف نظری و فنی و حرفه ای  محل اشکال است و باید آن را اصلاح کرد.

مشاوران مدارس هم روی خوشی به رشته‌‌های هنرستانی نشان نمی‌‌دهند

 ذوعلم با تاکید بر اصل یکپارچگی و لزوم به هم پیوستگی فرایند تحصیلی دانش‌آموزان در طول 12 سال مدرسه، بیان کرد: این سیر در متوسطه نظری رعایت شده و روی یک ریل ثابت در جریان است اما متاسفانه با ورود دانش آموزان شاخه فنی و کار دانش به هنرستان‌ها در یک ریل متفاوت قرار می‌گیرند تا حدی که حتی مشاوران تحصیلی در مدارس هم روی خوشی به این رشته‌ها نشان نمی‌دهند و آن را مسیر ثانویه می‌دانند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: یادگیری قرآن و یا فرهنگ و هنر فقط نباید در یک کتاب خاص تجمیع شود و باید در تمام کتاب‌های درسی ما موج بزنند و وحدت حقیقی در جان دانش‌آموزان ما رقم زده شود دانش‌آموزان باید پیام‌های نانوشته سازمان پژوهش را در تمام رویکردها و محتوای خروجی دریافت کنند و برای یک زندگی ذوابعاد  آماده شوند.

 ذوعلم تاکید کرد: اگر فرض کنیم سازمان پژوهشی وجود ندارد و فرهنگ سازمانی ما نیاز به اصلاح دارد اولین فکری که به ذهن متبادر می شود این است که: باید دفتری داشته باشیم که مدرسه محوری را کارشناسی کند؛ باید ببینیم چقدر مدارس امروز با اسناد تحولی مطابقت دارند. ما یقین داریم نهاد مدرسه نهاد ماندگاری است و انبیاء پایه گذار مدرسه بودند، مدرسه سه رکن اصلی: جمع محوری، معلم محوری و آموزش محوری را در خود دارد. کارکرد مسجد نیز در فرهنگ و ادبیات ما بخش زیادی مشابه کارکرد مدرسه است، در مساجد امام جماعت احادیثی می‌گوید که جنبه آموزشی دارد، در واقع وقتی با هم هستیم بهتر یاد می‌گیریم.

شعار مرگ مدرسه بی‌ریشه است

وی تصریح کرد: شعارهایی مثل مرگ مدرسه بی ریشه بوده و استدلال استواری بر آن نیست اما اینکه مدرسه ما الان در چه جایگاهی است باید مورد  بحث و بررسی باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه به ساحت‌های شش‌گانه در سند تحول بنیادین اشاره و بیان کرد: در حال حاضر فقط بر روی ساحت علم و فناوری تاکید شده است و 5 ساحت‌دیگر مغفول بوده و به حاشیه‌نشین رفته‌اند. در حالی که ساحت تربیتی، اعتقادی و اخلاقی باید مقدم بر همه مطرح و تامین می‌شد.

پایان پیام/

گروه استان ها و شهرستان ها/

آیا انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان قانونی است

بر اساس گزارش ها ، « سیدمحمد بطحایی » وزیر سابق آموزش و پرورش در 12 خرداد استعفا می کند .

درخواست استعفای وی پس از 2 روز یعنی 14 خرداد از سوی رئیس جمهور مورد پذیرش قرار می گیرد . ( 1 )

و اما نکته تامل برانگیز آن است که بطحایی در 15 خرداد در نامه ای ، « مهدی رفیعی دهکردی » را که سمت « معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان را بر عهده داشته است به سمت " مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان " منصوب می کند .

حال پرسش این است که به لحاظ قانونی وزیر مستعفی که استعفای وی مورد پذیرش رئیس دولت قرار گرفته است مجاز به انجام چنین کاری بوده است ؟

از سوی دیگر صدور ابلاغ مدیر کلی در روز تعطیلی صورت گرفته است .

پرسش صدای معلم این است که این همه شتاب برای چه بوده است و چرا صدور ابلاغ به روزهای بعد موکول نشده است ؟

این رسانه از « سیدجواد حسینی » می خواهد در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی مساله را پی گیری و نتیجه را اعلان نماید .

این نخستین درخواست یک رسانه مردمی و مستقل از سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای عمل به قانون گرایی و اثبات گفته ها است .

پیش تر ؛ صدای معلم گزارشی را در این مورد منتشر کرده بود . ( این جا )

آیا انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان قانونی است

آیا انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان قانونی است

پایان گزارش/

 

( 1 )

ه گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به دنبال درخواست استعفای سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش به منظور نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر از زحمات وی در دوران مسئولیت در این وزارتخانه، با این درخواست استعفا موافقت کرد.

متن نامه تقاضای استعفای آقای بطحائی که دوازدهم خردادماه ۹۸ تقدیم رئیس جمهوری شده، به این شرح است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات،

از آنجایی که اینجانب قصد کاندیدائی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارم و با توجه به مهلت قانونی مقرر (۹۸/۳/۱۶) بدین وسیله استدعا دارم با درخواست استعفای اینجانب موافقت فرمائید.

از اینکه با اعتماد به اینجانب، فرصت همراهی با دولت دوازدهم و خدمت را برایم فراهم آوردید، بسیار سپاسگزارم.

ارادتمند - سیدمحمد بطحائی – ۱۳۹۸/۳/۱۲

پس از پیگیری و اصرار بطحائی بر پذیرش استعفا، رئیس جمهوری روز سه‌شنبه مورخه چهاردهم خردادماه ۹۸، با درخواست وی موافقت و در هامش نامه استعفای آقای بطحائی نوشت:

بسمه تعالی

جناب آقای سیدمحمد بطحائی دام عزه

با تشکر از زحمات جنابعالی در دوران مسئولیت وزارت آموزش و پرورش و با توجه به تصمیم جنابعالی برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان کاندیدای نمایندگی، با استعفای جنابعالی موافقت می‌کنم. توفیق روزافزون جنابعالی را از خداوند بزرگ، مسألت می‌نمایم.

حسن روحانی

۹۸/۳/۱۴


آیا انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان قانونی است

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

آموزش و پرورش ایدئولوژیک و استراتژیک و وزیر آموزش و پرورش

مملکت داری، کار همه کس نیست و مدرسه داری، کار هیچ کس نیست. راست گفته اند که اگر امر آموزش بچه های آدمی را به دست موجوداتی غیر از آدمیان می سپردند، آن گاه ,واقعا می شد از کم و کیف دانایی و توانایی آنها با خبر شد. سهل و ممتنع بودن این کار تنها به همین اندازه محدود نمی شود. در جوامع درحال توسعه ای مثل جامعه ما، مشکلات مضاعف است. از رهگذر همین روزمرگی و بی تفاوتی اغلب معلمان و باری به هرجهت دیدن امور این وزارتخانه است که بعید نیست حتی بی وزیر نیز ، روزگارش سپری گردد.

آموزش و پرورش ما هم مذهبی است و هم انقلابی و هم ایرانی و به همین خاطر مثل هیچ یک از نظام های آموزشی دنیا که می شناسیم، نیست. این آموزش و پرورش، اگرچه استراتژیک نیست اما ایدئولوژیک هست. برای همین، ما بس که میراث دار یک آموزش انقلابی هستیم ، انقلاب آموزشی را خیلی بر نمی تابیم. منحصر به فردی ما در همین انگاره های انقلابی و اعتقادی محدود نمی شود و پرخرجی آموزش و بی پولی ما هم بلای مضاعف است؛ خاصه اکنون که طوفان تحریم و تورم به شدت همه ارکان جامعه را در نوردیده است.
بعد از انقلاب تا الان چهارده نفر مسئولیت وزارتخانه آموزش و پرورش را برعهده گرفته اند. یعنی هر وزیر برای کمتر از سه سال و این کمتر از عمر معمول چهار ساله کابینه هاست. بگذریم از این که اغلب این وزراء دولت مستعجل داشته اند و تحصیلات خاص در آموزش و پرورش نداشته اند اما واقعیت این است در شرایط فعلی ، مسئله آموزش و پرورش در اولویت نیست.

آموزش و پرورش ایدئولوژیک و استراتژیک و وزیر آموزش و پرورش

در این میان، انصراف آقای بطحایی از ادامه کار، به مثابه بی سابقه ترین خودزنی در آموزش و پرورش و آن هم در سطح عالی ترین مقام وزارت بود که معلمان را در این واپسین سال تحصیلی حیرت زده ساخت.

اکنون در رفتن او ، هر نوعی سخن گفته اند و می گویند . نخواستن یا نتواستن؟! مسئله این است و الا کیست که نداند او از ابتدا در این حوزه حضور داشته و هم به اسم و هم به رسم ،معلم بوده است.

اگرچه بطحایی برای رفتنش ، حرفهایش را مطرح نکرد ولی در واقع به زبان بی زبانی گفت آموزش و پرورش ما به کلاف سردر گمی می ماند که دست هایی نامریی امان نمی دهند تا دستی و دست هایی در گره گشایی آن از آستین به در آیند.

از رهگذر همین روزمرگی و بی تفاوتی اغلب معلمان و باری به هرجهت دیدن امور این وزارتخانه است که بعید نیست حتی بی وزیر نیز ، روزگارش سپری گردد.

آموزش و پرورش ایدئولوژیک و استراتژیک و وزیر آموزش و پرورش

می دانیم که بطحایی اولین و آخرین منجی کشتی به گل نشسته آموزش و پرورش نبود اما وقتی رفت معلوم نشد چرا در قالب نامه ای، نکته ای را طرح نکرد .مثلا چرا نگفت تا وقتی که سیاست مدرسه فروشی، راهی برای برون رفت از تنگنای کسری بودجه توصیه و تکلیف شده است، تا وقتی که بیش از نود درصد بودجه وزارتخانه، به پرداخت حقوق معلمان و کارکنان اختصاص می یابد، تا وقتی این همه عزل و نصب وزیر در طول این چهل سال نتوانست به فتح و فرجی در سامان بخشی آن منجر شود، تا زمانی که هر اداره به جای تعقیب سیاست های آموزشی ، بیشتر به یک بنگاه شغلی می ماند که در آخر ماه، دستمزد کارمندانش را توزیع می کند، تا وقتی که اوج و فرود تاملات اجتماعی روی نظام آموزشی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری است، تا که وقتی اهم مطالب معلمان معترض در تحصن ها، در باب پائینی حقوق و نبود برابری در پرداخت ها و برخورداری از مسائل رفاهی است و کمتر معلمی از عدالت آموزشی و نبود تجهیزات و ایرادات شیوه های آموزشی دم می زند و تا وقتی که معلمان متحصن در دفتر مدارس، چهره خود را پشت پلاکارد در دستشان مخفی می کنند و تا وقتی که همه، همه چیز را از وزیر می خواهند و هیبت و هیئت توانایی و تاثیرگذاری خود را نمی بینند، همان بهتر که او نیز وانمود کند بهر رسیدن به بهارستان ، راهش را عوض نموده است و.. نقطه، سرخط!


آموزش و پرورش ایدئولوژیک و استراتژیک و وزیر آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 20 آبان 1393 01:00

روحانی و آموزش و پرورش

تهران

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

نظر شما در مورد مدت زمان تعطیلات تابستانی مدارس در ایران چیست؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور