صدای معلم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش و تعدیل فرهنگ امنیتی پسابطحایی

از اقدام شما بابت عدم شکایت آموزش و پرورش از فعالان رسانه ای و منتقدان سپاس ویژه داریم اما در مورد ارجاع گزارشات مختلف حراست ادارات کل به نهادهای امنیتی و هیات های تخلفات اداری؛ چه برنامه ای دارید؟

فارغ از معضلات مالی و مدیریتی مجموعه بزرگ آموزش و پرورش در دوران وزارت سیدمحمد بطحایی؛ شکایت از فعالان رسانه ای توسط ادارات آموزش و پرورش و از همه تاسف بارتر ؛ کشاندن فعالان صنفی فرهنگی و منتقدان به هیات های تخلفات اداری و ارسال گزارشات به طور موازی به نهادهای امنیتی و دستگیری و گشودن پرونده قضایی جهت سرکوب مطالبه گری مدنی و صنفی؛ بیشتر از هر چیز جلوه گر بود و از دوران وزارت ایشان می توان به سیاه ترین دوران امنیتی کردن فضای آموزش و پرورش نام برد که شاهد اقدامات نامناسب زیادی در عرصه فرهنگی کشور بودیم و بیش از پیش حصار و دیوار آموزش و پرورش را کوتاه تر نمود تا هرکس و هر نهادی بتواند در آن سرک کشیده و در امورات جاری آن مداخله نماید.

حراست های ادارات کل که اکثرا بازمانده از دوران اوایل انقلاب اسلامی هستند ؛ در این میان بیشترین نقش را در ایجاد این فضای امنیتی به جای امنیت فرهنگیان؛ بر عهده دارند که متاسفانه هنوز هم در فضای دهه شصت به سر می برند و همه فعالان فرهنگی و منتقدان و مطالبه گران مدنی را به چشم منافق و برانداز و مخالف نظام می بینند و خویشتن را مشفق ترین دلسوزان انقلاب تصور می کنند.

در حقیقت این توهم توطئه پندارانه و برانداز بینانه ایشان موجب شده تا کوچک ترین نقدها و اعتراضات و مطالبات صنفی در چهار چوب قانون اساسی مثل اصل ۲۷ و آزادی برگزاری تجمع اعتراضی را به مخالفت با اصل نظام گره بزنند و گزارشات مفصل و مبسوطی را علیه نیروهای خود به نهادهای امنیتی که تا به حال هیچ کدام از این فعالان را از نزدیک ندیده و پیش زمینه ذهنی در موردشان ندارند؛ ارسال نمایند و بر اثر این سوتفاهم و اغراق و قضاوت متوهمانه و نادرست ؛ پای نیروهای امنیتی به فضای مقدس مدرسه و آموزش و پرورش کشور باز شود و همانند آبان ماه سال گذشته ؛ شاهد دستگیری گسترده فعالان صنفی معلمان در سطح کشور باشیم.

در حقیقت وقتی حراست های ادارات کل و هیات های تخلفات اداری نمی توانند پاسخ مناسبی و در خور توجهی به مطالبه گری قانونی و صنفی فعالان فرهنگی بدهند و از طرفی نیز چون در حال و هوای همان دوره زمانی دهه شصت به سر می برند؛ بر خود برنمی تابند که معلمان به خود جسارت به خرج داده و از حکومت و دولت حق و حقوق قانونی خود را مطالبه نمایند؛ فلذا بایست با باز نمودن پای نهادهای امنیتی و پرونده سازی؛ آنان را سرکوب نموده و با اقدامات قهری و کشاندن آنان به هیات های تخلفات اداری و به طور موازی قوه قضاییه؛ هیمنه و اقتدار خود را حفظ نموده و برای سایر فعالان مدنی و فرهنگی و مردم نیز خط و نشانی بکشند تا مثلا به وظیفه رسالت گونه شان مبتنی بر حفظ تمامیت نظام کمک نمایند؛ در حالی که حفظ تمامیت نظام جز در پناه ایجاد رضایت مندی مردم و اقشار و برآورده سازی مطالبات قانونی شان و به رسمیت شناختن نهادها و تشکلات صنفی و مدنی شان؛ ممکن نخواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش و تعدیل فرهنگ امنیتی پسابطحایی

در حقیقت این افراد که هنوز هم ریاست حراست های ادارات کل آموزش و پرورش را در سطح کشور بر عهده دارند ؛ به مثابه مثل دوستی خاله خرسه عمل می کنند و با دوستی جاهلانه شان ؛ هم به تمامیت نظام و هم به مردم و فعالان مدنی و صنفی آسیب می رسانند و جز ایجاد هزینه برای حکومت به خاطر دستگیری و پرونده سازی قضایی و اداری و تیتر شدن این خبرها در رسانه های معاند و برانداز و مخالف نظام؛ هیچ سودی به بار نمی آورند و نمی دانند در حال بریدن شاخه ای به نام مردم و بدنه معلمان هستند که بر آن نشسته اند.

از مهرماه سال گذشته و همزمان با تحصن های سراسری در سطح کشور ؛ حدود ۱۵ نفر از اعضای کانون صنفی معلمان بازداشت و افراد زیادی نیز به حراست و هیات های تخلفات اداری و حتی نهادهای امنیتی و قضایی ؛ احضار و برخوردهای نامناسبی در کنار پرونده سازی برای آنان؛ انجام گرفت که موج نومیدی گسترده ای را دربین معلمان و فعالان فرهنگی ایجاد نمود که چرا در آستانه چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی و اوج عقلانیت و پختگی رهبران و مسوولان اصلی کشور؛ باید چنین رفتارهای عجولانه و خام و نامعقولانه ای صورت گیرد که حتی خود مسوولان هیات های تخلفات اداری استان ها را به داد بیاورد و به قول مثل معروف ؛ آش چنان شور باشد که صدای آشپز را نیز دربیاورد.

در پایان از آقای حسینی سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش خواستاریم تا با رایزنی با وزیر اطلاعات و همچنین دستورات ویژه به حراست های کل و هیات های تخلفات اداری؛ زمینه بسته شدن پرونده های قضایی و امنیتی و لغو احکام تخلفات اداری و قضایی فعالان صنفی معلمان را که بنا به دلایل مذکور انگ امنیتی به ایشان ارتباط داده شده را فراهم آورند تا در همین گام نخست و روزهای آغازین پسابطحایی بتوانیم امیدی به ایجاد تغییر و بهبود فضای حاکم بر آموزش و پرورش کشور که بایست عاری از هرگونه تهدیدها و مخاطرات امنیتی و قضایی باشد؛ باشیم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت داریداین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">

سرپرست وزارت آموزش و پرورش و تعدیل فرهنگ امنیتی پسابطحایی

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

هاجر چنارانی و آموزش و پرورش و حمله به سیدجواد حسینی

« هاجر چنارانی » نماینده مردم نیشابور و فیروزه در دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی به تازگی به خبرنگار میزان اعلام کرده است :

" اسناد و مدارکی در دست دارم که این اسناد را نگه داشته‌ام برای روزی که اگر دولت ایشان ( سیدجواد حسینی )را به مجلس معرفی کنند در آن روز این مدارک را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی خواهم کرد.

چنارانی گفته است : در آن روز نمایندگان ملت تصمیم خواهند گرفت ایشان به عنوان وزیر آموزش و پرورش در کابینه بمانتد یا خیر.

درباره محتوای این اسناد و مدارک تا روز معرفی ایشان به مجلس حرفی نمی‌زنم" .

 همچنین این نماینده مجلس درباره محتوای این اسناد و مدارک تاکید کرده است : درباره محتوای این اسناد و مدارک تا روزی که ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شوند صحبتی نمی‌کنم.

این مدارک را در مجلس ارائه خواهم داد تا نمایندگان مجلس خودشان تصمیم بگیرند.

نخستین پرسش « صدای معلم » از این نماینده مجلس آن است که اگر ایشان وکیل ملت است چرا تاکنون در این مورد صحبتی نکرده  و سکوت را پیشه خود کرده است ؟

این حرکت خانم چنارانی مانند واکنش مسئولانی می ماند ، تا زمانی که بر مسند قدرت و پشت میز قرار گرفته اند حرفی نمی زنند اما به محض این که از پست کنار گذاشته می شوند به مردم و افکار عمومی می گویند که افشاگری کرده و  پرده از  بسیاری از حقایق کنار خواهند زد !

نمونه این گونه برخوردها متاسفانه در جامعه ما به یک فرهنگ غالب تبدیل شده است و نشان از روحیه منفعت طلبی ، محافظه کاری و باج خواهی دارد .

این در حالی است که هر فرد و شهروندی فارغ از مسئولیت و پست و مقام هر جا که انحرافی دید باید آن را بیان کرده و احتمالا از آن به عنوان ابزاری برای معامله و یا بده و بستان استفاده نکند .

درخواست ما این است که این نماینده محترم در جهت ایفای وظایف نمایندگی و اثبات حسن نیت خویش اگر مدارک و اسنادی از عملکرد « سیدجواد حسینی » را دارد لحظه ای در اعلام شفاف و  بی و کم و کاست آن درنگ نکند .

چنارانی در همایش « زن، سلامت و خانواده» در مهر ۱۳۹۶ در نیشابور با پایه میکروفن به سیدجواد حسینی، معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی، حمله کرد.

هاجر چنارانی و آموزش و پرورش و حمله به سیدجواد حسینی

روزنامه شرق در خبری نوشت: نماینده نیشابور عصبانی است؛ میکروفون مقابل معاون استاندار خراسان‌رضوی را بالا می‌برد و قصد حمله دارد که چند خانم و آقا واسطه می‌شوند و میکروفون سرجای اولش قرار می‌گیرد.

هاجر چنارانی، نماینده عضو فراکسیون ولایی مجلس دهم است؛ از برخی سخنان معاون استاندار خراسان‌رضوی رنجیده و حالا بلند بلند می‌گوید او بعد از یک ماه عذرخواهی کرده و حالا، هم باید عذرخواهی کند و هم بگوید غلط‌ کردم و برود.

خانمی همان موقع میکروفون را در دست می‌گیرد و شرح ماوقع می‌دهد. سیدجواد حسینی، معاون استاندار، یک ماه پیش در جلسه‌ای در نیشابور به اشتباه گفته خراسان‌غربی، بعد در همان جلسه اصلاح می‌کند؛ اما حالا خانم نماینده این عذرخواهی را کافی نمی‌داند.

در ویدئوی دیگری هم که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شهروند نیشابوری از معاون استاندار خراسان درباره همان لفظ به‌کار گرفته‌ شده درباره خراسان‌غربی می‌پرسد و او هم می‌گوید: «آنجا اشتباهی گفتم» و باز عذرخواهی می‌کند.

برخی برگزارکنندگان همایش ملی زن، خانواده، سلامت، روی سن می‌آیند تا بتوانند جلوی خانم چنارانی را بگیرند. صدای او اما سالن را در بر گرفته و محمدجواد حسینی، معاون استاندار، هم می‌گوید: «به احترام مردم نیشابور، سخنرانی خود‌ را ادامه نخواهم داد».

سعید شیبانی، فرماندار نیشابور، در اختتامیه نخستین همایش ملی زن، خانواده، سلامت، به توهین‌ها و بی‌احترامی‌های هاجر چنارانی، نماینده نیشابور، واکنش نشان می‌دهد.

او می‌گوید: «برخورد صورت‌گرفته از سوی نماینده نیشابور، ناشایست بوده و این برخورد در سبقه تاریخی و فرهنگی نیشابور جایگاهی ندارد. اگر می‌دانستیم بنا است با میهمان چنین برخوردی شود، اصلا ایشان را دعوت نمی‌کردیم. این نه رسم ادب است و نه رسم میهمان‌نوازی».

هاجر چنارانی و آموزش و پرورش و حمله به سیدجواد حسینی

ماجرای پرتاب میکروفون به سوی معاون استاندار خراسان‌رضوی، ختم ‌به ‌خیر می‌شود؛ اما ویدئوی چند‌دقیقه‌ای از رفتار نماینده نیشابور، ‌میلیون‌ها بار جلوی چشمان شهروندان ایرانی مرور می‌شود؛ نماینده‌ای که بناست اسوه قانون‌مداری و اخلاق و نمونه عملی برای کودکان و بزرگان این سرزمین باشد. "

دومین پرسش صدای معلم از این بانوی مجلس آن است که اگر ایشان واقعا به آموزش و پرورش و مسائل آن علاقه دارد ، در مورد آن پی گیر است و حاضر است به خاطر منافع و مصالح آموزش و پرورش و معلمان دست به افشاگری بزند در " کمیسیون امنیت ملی " مجلس چه می کند ؟

آیا فردی در کسوت نمایندگی مجلس که علی القاعده باید الگوی جامعه بوده و حافظ اخلاق و مدارا و گفت و گو باشد باید در برابر دیگران به چنین خشونتی دست بزند ؟

آیا اساسا چنین افرادی با چنین خصوصیاتی صلاحیت اظهار نظر در مورد مسائل حساس و پیچیده آموزش و پرورش را دارند ؟

پایان گزارش/

هاجر چنارانی و آموزش و پرورش و حمله به سیدجواد حسینی

" فیلم حمله هاجر چنارانی نماینده مجلس به سیدجواد حسینی " :

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو
دوشنبه, 27 خرداد 1398 12:02

سخنی با سرپرست آموزش و پرورش

گروه تشکل ها/

نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان در انتقاد از عملکرد تشکل های فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای پاسخ و شفاف سازی نمایندگان تشکل ها اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

موضوع " حذف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " و تبدیل آن به معاونت پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی واکنش هایی را برانگیخته است .

دیروز حجت الاسلام علی ذوعلم در پاسخ به پرسش و انتقادات خبرنگاران در مورد حذف پژوهشگاه گفت :

" حذف و انحلال پژوهشگاه، هرگز، ادغام و ارتقا، بله. در حقیقت حذف و انحلال مدنظر نیست. اهدافی از جمله تقویت و حمایت از بدنه پژوهشی وزارتخانه را دنبال می‌کنیم."

اما منتقدان نظر دیگری دارند .

نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان تهرانی برای صدای معلم ارسال گردیده است .

منتشرشده در یادداشت

حقله بسته مدیران در آموزش و پرورش و وضعیت سرپرست  بدون شک آموزش و پرورش گسترده ترین نهادی است که جمع کثیری از اعضای جامعه را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش دارد.این نهاد بزرگ و گسترده از صدارت اولین وزیر پس از انقلاب تاکنون دستخوش تغییرات کوچک و بزرگ فراوانی بوده است.تغییراتی که حتی کوچکترین آنها در روند زندگی اجتماعی و حتی شخصی افراد جامعه تاثیر گذار بوده است.
این گستردگی و این میزان از تاثیر ،باعث شده است تا تغییرات این وزارتخانه توسط گروه زیادی از جامعه نیز پی گیری و رصد شود.تغییراتی که گاه باعث ناامیدی و گاهی نیز موجی از شادمانی و امید را در دل مخاطبین و به ویژه جامعه فرهنگی ایجاد می نماید.
دیر زمانی بود انتخاب وزیر آموزش و پرورش در درون یک حلقه بسته اتفاق می افتاد و این حلقه آنقدر تنگ بود که با جابه جاشدن وزیر، هیچ کس انتظار اتفاق جدیدی را نداشت چرا که در بهترین وضعیت، وزیر بعدی ادامه دهنده راه و منش وزیر قبلی بود و هیچ اتفاق مثبتی برای جامعه فرهنگی متصور نبود.
وزیر آموزش و پرورش برای ایجاد تغییر و برآورده نمودن بخشی از انتظارات فرهنگیان، نیازمند توانمندی های خاص فردی و اجتماعی و سیاسی است .
وزیرآموزش و پرورش در بحث توانمندی های شخصی و شخصیتی می بایست از چنان کاریزمایی برخوردار باشد که سخن او در مجموعه دولت و در بین جامعه فرهنگی شنیده و پذیرش شود .از لحاظ سیاسی نیز باید از چنان وزانتی برخوردار باشد که از قدرت چانه زنی بالایی برای به کرسی نشاندن حرف خود برخوردار باشد.ضمن تقدیر از تلاشهای وزرای محترم قبلی ،در شرایط کنونی و با انتخاب دکتر سید جواد حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش موجی از امید در دل فرهنگیان ایجاد شده است.

حقله بسته مدیران در آموزش و پرورش و وضعیت سرپرست

رزومه و سوابق ایشان نشان می دهد فردی توانمند و با پشتوانه اجرایی و سیاسی قابل قبول و قوی می باشد .
پس از سالها ، اینک فردی به کرسی وزارت نزدیک شده که از حلقه بسته مدیریتی سالهای گذشته بیرون بوده است.

لذا انتظار می رود برنامه های مورد نظر او نیز بتواند همسو با  انتظارات جامعه بزرگ فرهنگی کشور باشد و باعث رضایتمندی بیشتر این قشر نجیب و فرهنگی گردد.
معرفی ایشان را به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش اقدامی ارزشمند تلقی می کنیم و امیدواریم شرایط به گونه ای رقم بخورد که مجالی برای دکتر سید جواد حسینی در راس وزارتخانه ایجاد شود تا بتواند با تزریق ایده های نو و کاربردی بار دیگر اعتماد و امید را به فرهنگیان عزیز باز گرداند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

حقله بسته مدیران در آموزش و پرورش و وضعیت سرپرست

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان البرز برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

آیا آموزش و پرورش اولویت دولت ها است و جایگاه وزارت آموزش و پرورش

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی در جامعه گفت: باید واقع‌بینانه برنامه‌ریزی کنیم البته برنامه‌ریزی آرمان‌گرایانه خوب است اما آرمان‌گرایانه را باید به عنوان هدف کلی قرار دهیم و واقع‌بینانه را بر اساس آرمان‌ها و اهداف متوسط و کوتاه مدت قرار دهیم و بر اساس آرمان‌های کوتاه مدت به سمت آرمان‌های بلند مدت حرکت کنیم. مسائل گوناگون مثل اقتصاد در این زمینه تاثیرگذار است به عنوان مثال فردی در جامعه شغل ندارد و خانواده‌اش از نظر معیشتی مشکل دارند بنابراین به یک نوعی در برابر مسئول موضع می‌گیرد.

 

باید برای مردم شغل و رفاه عمومی ایجاد کرد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: گاهی اوقات ناشیانه مواضع را بر روی مسائلی متمرکز می‌کنیم که هیچ ارتباطی با مسائل روز ندارد و جناح‌های سیاسی نیز کمک می‌کنند؛ به عنوان مثال در زمان انتخابات برخی از آیات قرآن خرج می‌کنند، اما در عمل این گونه که گفتند نیست؛ این حرکات باعث می‌شود که از حرف و اهداف اصلی دور و حرف‌های حاشیه‌ای زده شود. بازار سیاست نیز همین‌گونه است، در زمان انتخابات هر کسی از چیزی حرف می‌زند مثلا برخی در مورد فرهنگ می‌گویند فرهنگ را رها می‌کنند و برخی آن را سفت می‌گیرند درحالی‌که باید گفت فرهنگ جای خود را دارد؛ اگر می‌خواهید کاری انجام دهید، بگویید چگونه برای مردم شغل و معیشت و رفاه عمومی ایجاد می‌کنید.

 

سیاست و اقتصاد در فاصله فرهنگ عمومی و رسمی تاثیر دارد

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی به سیاست، اقتصاد، نوع نگاه به جامعه، جهان بینی، انسان شناسی و به جامعه شناسی برمی‌گردد و مسائل گوناگونی وجود دارد در نتیجه بین تعلیم و تربیت رسمی با تعلیم و تربیت عمومی کاملا یک گپی وجود دارد.

 

به مدیری که مسلمانی را اعمال می‌کند نیاز داریم

حاجی بابایی در پاسخ به اینکه نهادهای متولی چطور می‌توانند این فاصله فرهنگ‌ها را کاهش بدهند، با بیان اینکه در دستگاه‌های متولی چند اشکال وجود دارد، تصریح کرد: به مدیری نیاز داریم که اعتقاد به فکرهایی که گفتیم داشته باشد یعنی نه تنها به یک مدیر مسلمان بلکه به مدیری که مسلمانی را اعمال می‌کند نیاز داریم. زمانی حرف وزیر یا هر مسئولی خریدار دارد که خود او به آنچه که می‌گوید عمل کند و اگر عمل نکند، سرمایه اجتماعی وی کاهش پیدا می‌کند در نتیجه به تدریج ضریب نفوذ حرفش کاهش می‌یابد.

 

آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها نیست

وی در مورد اینکه چه دستگاه‌هایی می‌توانند فاصله بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی جامعه را کم کنند اظهار کرد: زیرساخت تمام این موارد آموزش و پرورش است به گونه‌ای که برای این نهاد در این چهل سال بسیار زحمت کشیده شده اما هیچ زمانی آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها نبوده است. یک جایی یک وزیر خارجه استعفا می‌دهد، تمام مسئولان کشور درخواست برگشت وی را می‌کنند اما یک وزیر آموزش و پرورش استعفا می‌دهد، می‌گویند: به سلامت! بنابراین چه توقعی از این آموزش و پرورش دارید، شاید هم به او گفتند که تشریف ببر.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: نمی‌گویم وزیر خارجه مهم نیست اما ثابت شده که برای مسئولان کشور وزارت خارجه مهمتر از وزارت آموزش و پرورش است./

خبرگزاری خانه ملت

آیا آموزش و پرورش اولویت دولت ها است و جایگاه وزارت آموزش و پرورش

گروه گزارش/

دخالت نمایندگان مجلس در آموزش و پرورش و اقدامات جبار کوچکی نژاد

بازار اظهار نظر در مورد صلاحیت و یا عدم صلاحیت گزینه دولت برای وزارت آموزش و پرورش داغ است .

از سوی دیگر با نزدیک شدن به انتخابات مجلس در اسفند ماه نمایندگان مجلس سعی می کنند تا می توانند  " صدای معلمان " باشند و حتی بر تنور مطالبات آنان بدمند .

جبار کوچکی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  در یک برنامه تلویزیونی درباره چالش‌های پیش‌ روی وزیر جدید آموزش و پرورش اظهار کرده است .

او گفته است :

" در چند ماه آینده انتخابات مجلس را داریم و دولت به شدت نسبت به آموزش و پرورش طمع دارد و آن را به عنوان نهادی که بین فرهنگیان و خانواده‌ها دارای نفوذ بسیار است در جهت تامین امیال احزاب فعال در دولت و احزاب خارج از دولت مهم می‌داند درحالی که دولت باید آموزش و پرورش را در جهت خواسته‌های برحق مردم و در جهت اسناد بالادستی هدایت کند و همین نگاه‌ها باعث می‌شود که تحولات سریع در آموزش و پرورش رخ دهد و با تغییر یک وزیر حتی مدیران مدارس هم تغییر می‌کنند که این آسیب‌های جدی به همراه دارد."

« صدای معلم » پیش تر در گزارشی نوشت : ( این جا )

" پس از کنار گذاشتن « نجات بهرامی » معاون مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش  ؛« مرتضی نظری » رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در مورد دخالت نمایندگان مجلس در توئیتی نوشت : ( این جا )

"  دخالت برخی نمایندگان مجلس در امور داخلی استان ها و شهرستان ها به حد غیرقابل تحمل رسیده . مدیران تحول گرای آموزش و پرورش تحت فشار انتصابات قومی و قبیله ای هستند .آموزش و پرورش سازمان رای کسی نیست . "

این موضوع واکنش تند « جبار کوچکی نژاد » نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در پی داشت که خواهان عزل مرتضی نظری توسط وزیر آموزش و پرورش گردیده بود .

سرانجام این درخواست نماینده مجلس اجابت گردید و در قالب ادغام دوایر سازمانی و کوچک سازی ساختار ، نظری کنار گذاشته شد .

حکایت دخالت ها و حتی درخواست های غیرمعقول و شخصی نمایندگان مجلس که  قانونا باید حافظ منافع عموم و مصالح کشور باشند به یک معضل بزرگ تبدیل شده است و جایگاه نمایندگان و نمایندگی مجلس را به ابتذال کشانده است .

مطابق  توصیه نامه زیر جبار كوچكي نژاد درخواست انتقال " اعظم كوچكي نژاد " را به دانشگاه فرهنگيان كرده است. ( این جا )

« صدای معلم » پیش تر نیز نشست تشکل های فرهنگیان را با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد تشکیل سازمان نظام معلمی مورد نقد قرار داد . ( این جا )

به این نمایندگان پیشنهاد می شود گزارش صدای معلم را در مورد جعبه سیاه انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان مورد پی گیری قرار داده و به افکار عمومی گزارش دهند . ( این جا )

این رسانه با نزدیک شدن انتخابات رفتار نمایندگان مجلس را در 4 سال گذشته در بوته نقد و نظر کارشناسی قرار خواهد داد .

از همه فرهنگیان دعوت می کنیم در این مطالبه گری همراه ما باشند .

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو

گروه اخبار/

تجمعاتی در مشهد علیه « سیدجواد حسینی » سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است .

معترضان سرپرست وزارت آموزش و پرورش را متهم به به عاملیت سند 2030 می کنند در حالی که حسینی در ابتدای ورود و در جمع شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش اظهار داشته بود :

" سند تحول بنیادین اصلی‌ترین اولویت آموزش و پرورش است لذا  برای اجرای کامل آن تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت.

حسینی بر تقدم تربیت بر تعلیم تاکید و تصریح کرده است: سه واژه سند، تحول و بنیادین در سند بالادستی مفاهیم گوناگون و گسترده‌ای دارد.

همچنین در این رابطه تسنیم نوشت :

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در حاشیه مراسم خاکسپاری دکتر محمدرضا حافظی با آیت‌الله امامی کاشانی دیدار کرد.

در این دیدار آیت‌الله امامی کاشانی با تأکید بر توسعه مدارس معارف اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش یکی از مهمترین مکان‌هایی است که می‌توان از آن برای بسط و گسترش معارف اسلامی استفاده کرد.

در ادامه حسینی با اشاره به سیاست‌های مهم آموزش و پرورش گفت: توسعه ارزش‌های دینی و باورهای علوم و معارف اسلامی از سیاست‌های مهم آموزش و پرورش است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید توسعه مشارکت دستگاه‌ها و نهادها با آموزش و پرورش در راستای سند تحول انجام گیرد.

وی با بیان اینکه که در دوران خدمت خود در آموزش و پرورش طرح‌های متعددی در جهت توسعه معارف اسلامی اجرا کرده است، گفت: انشالله در برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به قرآن، نماز و عترت خواهیم داشت .

دولت روحانی و آموزش و پرورش و معلمان

در برنامه کاندیداهای وزارت آموزش و پرورش به طور سنتی چند کُد گنجانده می شود:

"اجرای سند تحول، تربیت دینی و نماز، تلاش برای بودجه و حقوق معلمان، درآمدزایی از راه های جدید، تعریف و تمجید اغراق‌آمیز از معلمان، توسعه مشارکت های مردمی" هر یک از این کدها مخاطبان خاص دارد. اما در مجموع کسی "برنامه" را جدی نمی گیرد.

وزرای آموزش و پرورش برای جلب حمایت روحانیون بلندپایه قم و نمایندگان اصولگرا ، شعار توجه ویژه به آموزش‌های مذهبی، برگزاری نماز و آیین‌های مذهبی در مدارس را می دهند، برای جلب حمایت مقامات سیاسی و شورایعالی انقلاب فرهنگی وعده اجرای سند تحول بنیادین را مطرح می کنند. برای دلربایی از معلمان از کافی نبودن بودجه وزارت و سختی معیشت کارکنان می نالند و برای خوش آمد رییس جمهور قول درآمدزایی از ظرفیت های کشف نشده آموزش و پرورش را می دهند و برای خوش آمد خانواده ها ممنوعیت اخذ پول در مدارس دولتی و کنترل شهریه مدارس غیردولتی را پیش می‌کشند. شرایط امروز کشور بهتر از سال 92 نیست. بنابراین اگر وزیر آموزش و پرورش وعده رفاه و افزایش حقوق و بودجه دولتی بدهد باید محل تامین اعتبارات آن را واضح و شفاف بگوید

با آمدن یک وزیر جدید در آموزش و پرورش دو اتفاق می افتد: 

1- آرایش جدید تیم ستادی و مدیرکل ها.  2-  تغییرات ساختار اداری از طریق حذف و اضافه و ادغام دوایر ستاد وزارتخانه که وسوسه اغلب وزیران است. در عزل و نصب مدیران اداری، نمایندگان مجلس، گروه بندی های اداری، احزاب سیاسی، تشکل های معلمان، مقامات بانفوذ استانی و نیز علایق قومی و زبانی و استانی وزیر در عزل و نصب ها دخالت دارند. مدیران ستادی و مدیرکل‌ها سعی می کنند نظر وزیر احتمالی را به خود جلب کنند. افراد معزول در دوره وزیر قبلی هم به جنب و جوش افتاده‌اند. وزیر در عزل و نصب ریاست سازمان پژوهش و تالیف کتابهای درسی، اعضای هیات مرکزی گزینش، هیات‌های تخلفات اداری، معاون پرورشی، مدیرکل حراست، رییس دانشگاه فرهنگیان و...  اختیارات محدودی دارد. اما بخش‌های اداری و مالی و عمرانی در اختیار دولت و وزیر است. تازه در این بخش هم مدیران محتاط دولتی متوجه مراکز قدرت و نفوذ خارج از دولت هستند.

دولت روحانی و آموزش و پرورش و معلمان

سیاست دولت روحانی همان پنج اصلی است که علی اصغر فانی وزیر اسبق  دنبال پیاده کردن آن بود: 

1- ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی (خرید خدمات آموزشی به جای استخدام رسمی )، 2- توسعه مشارکت های مردم (تقویت مدارس غیردولتی و جذب کمک مالی در مدارس دولتی ) 3- ارتقای مدیریت آموزشگاهی (طرح تعالی مدیریت مدارس) 4- عملیاتی کردن بودجه (تخصیص اعتبار برمبنای عملکرد و نتیجه ) 5- تمرکز زدایی ( تفویض اختیار به مدیران استانی و مناطق و مدارس).

اجرای این سیاستها در آموزش و پرورش با مقاومت نمایندگان اصولگرا و بخش عمده ای از معلمان مواجه شد و بعد از عزل فانی به حال تعلیق درآمد.

وزیر و مجموعه مدیران ترجیح می دهند به جای این حرفهای دردسرساز همصدا با منتقدان از تریبونها خواهان افزایش بودجه و افزایش حقوق کارکنان شوند و برای خود محبوبیت بخرند.

رییس جمهور در 13 خرداد 92 در مصاحبه با سایت آفتاب گفت: "رشد اقتصادی کشور منفی شده و اصلاً پول کافی برای برآوردن نیازهای اولیه مثل دارو هم وجود ندارد، چه رسد به آموزش و پرورش ... باید رشد اقتصادی ایجاد کنیم، بن‌بست‌ها را بشکنیم، و با راه‌انداختن چرخ اقتصاد داخلی، چندمحصولی شدن و باز کردن راه‌ها برای صادرات دوباره نفت ... به وضعیت آموزش و پرورش هم برسیم... نجات آموزش و پرورش در گرو نجات اقتصادی کشور است و هر برنامه‌ای که فقط دنبال دادن اعتبارات بیشتر بدون نجات اقتصادی کشور باشد ظاهرسازی است.... بدون تغییر نگرش ما به تعامل با جهان، گشودن بن‌بست‌ها ... نمی‌توانیم این مسائل را حل کنیم."

دولت روحانی و آموزش و پرورش و معلمان

شرایط امروز کشور بهتر از سال 92 نیست. بنابراین اگر وزیر آموزش و پرورش وعده رفاه و افزایش حقوق و بودجه دولتی بدهد باید محل تامین اعتبارات آن را واضح و شفاف بگوید.

در حوزه نرم افزاری هم وزیر با محدودیت مواجه است. هر حرکت وزیر به سمت اجرای آموزه های مدرن تربیتی با برچسب "اجرای سند 2030 " و ساسی مانکن و...  خنثی می شود. کار وزیر جدید اداره روزمره وزارتخانه در 2 سال باقیمانده از عمر دولت است که با توجه به تنگناهای دولت کار آسانی نیست. حقوق معلمان متناسب با تورم افزایش نخواهد یافت و سفره معلمان مثل اقشار دیگر کوچکتر خواهد شد. در حوزه تالیف کتابهای درسی و برنامه ریزی تربیتی، سیاست اشباع دینی از سوی اصولگرایان داخل آموزش و پرورش پیگیری می‌شود. اصولگرایان داخل و خارج از آموزش و پرورش بر بستر نارضایتی کارکنان سیاست تهاجمی تری نسبت به دولت در پیش می گیرند.

دفاع از سیاست دولت برای اصلاح طلبان مشکل تر می شود. مدیران معتدل برای تضمین آینده خود تظاهر بیشتری به اصولگرایی خواهند کرد. دخالت و نفوذ نهادها و دستگاه ها و افراد خارج از آموزش و پرورش به خصوص بعد از انتخابات مجلس افزایش خواهد یافت.

کانال آموزگاران اندیشمند

دولت روحانی و آموزش و پرورش و معلمان

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

نظر شما در مورد تقسیم بندی دانش آموزان به مدارس عادی و تیزهوشان چیست؟

موافقم ؛ این امر عادلانه بوده و برای رشد نخبگان در جامعه ضروری است - 23.5%
مخالفم ؛ این تقسیم بندی نادرست بوده و موجب قشربندی ناعادلانه اجتماعی می شود - 76.3%

مجموع آرا: 637

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور