صدای معلم

معلم ایرانی و فن آوری های نویناین روزها صدای گرم خانم معلم بازنشسته ای در فضای مجازی دست به دست می شود که به واسطه خانه نشینی دانش آموزانش به جهت جلوگیری از شیوع کرونا ویروس ، سعی می کند از طریق فضای مجازی ارتباط آنلاین با آنان ایجاد کند و در منزلِ خود و با امکانات محدودِ معلمی آموزش های کلاسی را به آنان بدهد
مسئولین آموزش و پرورش هم از این خانم معلم و امثال او که علی رغم محدودیت امکانات ، فعال تر از کلاس درس در منزل خود مبادرت به آموزش دانش آموزان می کنند ، تقدیر و تشکر کردند.
بنده هم به عنوان یک معلم بازنشسته،ضمن احترام به همه معلمین سخت کوش و تلاشگر ، ذکر چند نکته را لازم دانستم ، بنویسم.
مقام والای معلم، مقامی است که تربیت کننده نسل آینده کشور است ؛ هر کدام ازاین افراد در آینده در هر شغل و مقامی باشند ، اداره کننده جامعه خواهند بود .
 بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران چه زیبا فرمودند که :
کلید سعادت و شقاوت ملت ها به دست معلمین است.
پس نقش معلم بسیار سنگین است و قابل مقایسه با هیچ شغل و مقامی نیست .
هر چقدر معلم از نظر علمی توانا باشد و خود راستگو و درستکار باشد ، این بینش و منش به دانش آموزانش انتقال خواهد یافت و در آن صورت است که می توان آینده کشور را تضمین کرد اما عکس این قضیه هم تبعات جبران ناپذیر زیادی خواهد داشت.
شخصی که می خواهد معلم بشود باید عشق و علاقه به تربیت صحیح دانش آموزان داشته باشد و صبر و حوصله داشته باشد و علاوه بر مدرک قابل قبول دانشگاهی ، خود را همیشه و در هر زمان به روز نگه دارد و از مطالعه غافل نشود و آگاهی های لازم را داشته باشد. همه معلم ها در ضمن خدمت دوره مهارت های هفت گانه ( اینترنت و..) را دیده اند ، اما در عمل چیزی برای مَحَک زدن ندارند!
معلم کارمند نیست که روزانه با چند نفر ارباب رجوع سَر و کار داشته باشد و در ساعات اداری همیشه کامپیوتر یا لپ تاپ  روی میزش روشن باشد!
معلم با انسان هایی سَر و کار دارد که در هر لحظه حداقل سی نفر جلوی او نشسته اند و او را نظاره می کنند و می بینند و می شنوند و از او الگو برداری می کنند، بنابراین از کفش گرفته تا لباس و ظاهر معلم باید آراسته و تمیز باشد و در اعمال و رفتارش ، صداقت و پاکی و درستکاری نمود پیدا کند ، معلم باید هر ثانیه حواسش سَرِ جای خود باشد و یک لحظه از کلاس غفلت نکند، در غیر این صورت خسارت جبران ناپذیری به خود و دانش آموزانش خواهد زد.
کارمند یک اداره اگر اشتباه از او سَر بزند می تواند دوباره آن را اصلاح کند و از ارباب رجوع معذرت خواهی بکند ، اما اشتباه یک معلم قابل برگشت نیست و ممکن است در آینده جامعه ای را به فلاکت ببرد!
پس حرفه ی معلمی قابل قیاس با شغل کارمندی نیست و شرایط خاص خود را دارد.
در دنیای کنونی که عصر ارتباطات و فن آوریهای نوین هم هست و هر روز که از خواب بیدار می شویم ، می بینیم بشر به پیشرفت های چشمگیری نائل شده است ، معلمِ متعهد هم باید خود را با پیشرفت های ارتباطی و فن آوری ، برابر کند و اطلاعات و دانش خود را به روز رسانی نماید.

معلم ایرانی و فن آوری های نوین

اینکه  امروز یک معلم در الفبای کامپیوتر در جا بزند و نتواند ارتباط ساده و آنلاین با مخاطبان خود داشته باشد، قابل پذیرش نیست
معلمانی هستند که از باز کردن حتی یک  ایمیل برای خود عاجز هستند و متاسفانه حتی فیش حقوقی خود را نمی توانند از سایت بگیرند.
فارغ از حقوق و مزایای معلمی که در اینجا فرصت پرداختن به آن نیست و در متن های مختلف به این موضوع هم پرداخته ام ، یک معلم بایستی یک سَر و گردن خود را بالاتر از دانش آموزان خود قرار بدهد نه اینکه دانش آموز از معلم بالاتر باشد!
معلم های توانمندی داریم که علاوه بر شیوه سنتی کلاسی از طرق سایت های الکترونیکی اقدام به ارائه آموزش های لازم می نمایند و خود تولید محتوا می نمایند.
متاسفانه معلم های زیادی را هم داریم که در دوران خدمت رسمی خود فاقد توانایی های لازم هستند و علی رغم خوش بینی مقامات وزارت آموزش و پرورش که این روزها بر توانایی همکاران در ارائه آموزش های نوین تاکید می کنند باید قبول کنیم با توجه به کثرت فرهنگیان این قابلیت ها چندان هم جای تعریف ندارد!
همه معلم ها در ضمن خدمت دوره مهارت های هفت گانه ( اینترنت و..) را دیده اند ، اما در عمل چیزی برای مَحَک زدن ندارند!
از طرف دیگر خیلِ عظیم همکاران بازنشسته را می بینیم که در کمبود نیروی انسانی ، باز هم در مدرسه ها حاضر می شوند و به تدریس مشغول هستند ، بازنشستگان محترمی که با دور زدن قانون حتی سی ساعت در هفته به تدریس می پردازند ! دوران طلائی که بعد از سی سال تدریس باید در منزل  استراحت بنمایند و به تفریح بروند ، در کلاس درس خستگی خود را به دانش آموزان منتقل می کنند!
شما که فرزند دارید ؛ آیا حاضرید یک معلم بازنشسته با ۴۰ سال سابقه تدریس ، معلمِ فرزندتان بشود؟!
حال آپدیت بودن این عزیزان به علم و فن آوری های روز هم جای بحثِ خود را دارد!
با کمال احترام و تعظیم به همه بازنشستگان عزیز ، این نکته را خاطر نشان می کنم که سی سال سابقه برای معلمی که فقط در کلاس درس بوده ، باز هم زیاد است و مثل کارهای سخت ؛ حرفه معلمی هم خوب بود ۲۰ سال باشد.
یک معلم دیگر توان تدریس بیش از سی سال را ندارد چون خروجی مورد نظر به دست نمی آید .

کارمند یک اداره تا ۵۰ سال سابقه و بیشتر هم می تواند کار کند ، اما معلمی غیر از شغل کارمندی است.

معلم ایرانی و فن آوری های نوین

نتیجه :
استخدام معلم باید دارای شرایط حساس باشد و جایگاه معلم به حدی برسد که نخبگان این حرفه را انتخاب کنند.
از معلم ها در دوران خدمت، به صورت سَر زده تست ها و آزمون های مختلف بگیرند تا توانایی آنان را در مطالعه و فن آوریهای نوین بسنجند و از این طریق اقدام به افزایش حقوق و رتبه آنان بنمایند.( آزمون های ضمن خدمت نمی تواند ملاک باشد).
با بهینه سازی نیروی انسانی کنونی ، می توان مدارس را طوری اداره کرد که نیاز به استفاده از خدمات بازنشستگان محترم و معلم تمام وقت! نباشد.
اگر در صورت لزوم به خدمات ارزشمند بازنشستگان احساس نیاز شد ، با تغییر قوانین ، آنان را در پُست های اداری و مدیریتی و مشاور در امورات آموزشی و تدوین کتب درسی به کار گرفت .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

معلم ایرانی و فن آوری های نوین

منتشرشده در یادداشت

محیط زیست و از باکتری های ماست بند تا کروناویروس نفس گیر

  سیاره زمین لبریز از زندگیست؛ قلمرو زندگی بر روی این سیاره، از اعماق اقیانوسها تا مرتفع ترین قلل یخی و منجمد آن گسترده است. به جز ما هزاران گونه گیاهی و جانوری در زیستگاه های مخصوص به خودشان در تلاش برای ادامه حیات اند. به جز آنها ، آغازیان و باکتریها و قارچها سه گروه بزرگ از جانداران روی زمین اند که قلمروهای متنوعی برای زندگی دارند. شبکه حیات از آن جهت بر روی این گوی سنگی پایدار است که تنوع حیات در آن برقرار است. اگر درک و تجزیه و تحلیل این موضوع برای بعضی از ما سخت باشد، درک وابستگی زندگی مان به گونه های گیاهی و جانوری دست آموز و اهلی بسیار آسان است. ما بدون مراتع و مزارع مان که انواع گوناگونی از جانوران را هم در آنها به چرا مشغول کرده ایم، محکوم به مرگیم. ما برای تأمین ماده و انرژی مورد نیاز یاخته های بدن خود، به شدت به کار و فعالیت یاخته های مستقر در پیکر گیاهان و جانوران وابسته ایم. آنها به طور شبانه روزی در زنجیره ها و شبکه هایی از صنایع تبدیلی به گستردگی زمین به کار و تولید و بسته بندی انرژی در قالب غذا مشغولند و ما با حرص و ولع مصرف می‌کنیم. اما این فقط جنبه ظاهری و بخش قابل مشاهده  ماجراست. خدمات بی وقفه ماهیها و دوزیستان و خزندگان و پرندگانی که برای ما اهلیت ندارند و دنیای وحوش را تشکیل می‌دهند، از دید ما پنهان است. اهمیت نباتات خودرو که ما آنها را اصطلاحاً علف هرز می‌نامیم هم همین طور. ناشناخته تر از همه اینها، خدمات شایان حشرات و باکتری ها و قارچها به شبکه جهانی زندگیست. 

در شبکه جهانی حیات، که متشکل از اکوسیستم های متصل به هم با زنجیره های غذایی در هم تنیده است، ضیافتی بزرگ و دائمی برپاست که در آن هر جانداری جای خود دارد و نقش بی بدیل خود را ایفا می‌کند. ما در هر کجا که باشیم، صدر نشین این ضیافت طبیعی هستیم اما از جزئیات رخدادهای منجر به شکل گیری این ضیافت عظیم بی خبریم. 

<span id=این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید" />

لازم است بدانیم که موجودات ذره بینی فراوانی در برقراری این ضیافت عظیم جهانی فعالند و هر کدام به طریقی در فراهم کردن زمینه های این ضیافت بزرگ مشارکت دارند. اما برای خودشان هم در مقیاس کشوری تأمین این امنیت بر عهده حاکمیت است. پیش بینی روزهای این چنینی و روز مباداهای مشابه بر عهده سران و صدر نشینان کشور است. پیشگیری از وقوع اپیدمی ها، ضد عفونی کردن مکانهای عمومی، تأمین اقلامی بهداشتی و درمانی، وضع قوانین عام المنفعه، تأمین ضمانت اجرایی برای قوانین موضوعه، تدارک تجهیزات و امکانات و تأمین پشتوانه مالی برای اجرای طرح های استراتژیک، اطلاع رسانی درست و شفاف و بدون لفافه و آگاهی بخشی همگانی، ترویج حقایق علمی و تکریم نگاه علمی-تجربی نسبت به حقیقت زندگی، پاسداشت حرمت علم و جلوگیری از ورود شبه علم به حوزه علم و دانش راستین، تکریم تخصص و جلوگیری از دخالت شیادان در مسائل مربوط به حوزه سلامت، آینده نگری و پس انداز و برنامه ریزی به سبک پدران و مادران دلسوز و خردمند برای آینده فرزندان و برای مقابله با روزهای بحرانی و ... از وظایف اولیه دولت و حاکمیت است.زیستگاه و قلمرو زندگی دارند و برای حفظ و توسعه قلمرو زندگی خود نیز تلاش می‌کنند. آنها چه برای ما مفید باشند چه زیانبار، مثل همه جانداران دیگر، بخشی از واقعیت اند.  لابد همه ما با پدیده تنازع بقاء آشنایی داریم و مفهوم آن را می‌دانیم. از این قانون نانوشته طبیعت هم باخبریم که می گوید: "بخور تا خورده نشوی"! ما انواع متعددی از گیاهان و جانوران را می‌خوریم تا زنده و قوی بمانیم و طعمه میکرو ارگانیسم هایی که ۳۷ تریلیون بار از خودمان کوچکترند، نشویم. هر گروه و گونه ای از این جانداران ذره بینی هم مثل همه ما روش و منش و علاقه و سلیقه و دلبستگی های خاص خود را دارند و همه جای زمین و جای جای بدن جانداران را به عنوان زیستگاه خود انتخاب می‌کنند؛ آنها در آب، در هوا، بر روی خاک و سنگ، بر تنه درختان، بر روی اجساد گیاهان و جانوران، بر سنگ فرش خیابان، در کنج خانه های ما، بر روی لباسها و رختخوابهای مان، بر روی پوست و موی مان، حتی درون دهان و روده های مان زندگی می‌کنند. پیشینه زندگی این ریزسازواره ها، بر روی سیاره زمین بسیار قبل تر و طولانی تر از ماست؛ آنها تقریباً سابقه زندگی چهار و نیم میلیارد ساله در زمین دارند. برخی از آنها زندگی مسالمت آمیز با ما و سایر جانداران دارند و برخی دیگر برای ما زیانبارند. اما این زیانباری نه از ره کین است بلکه آنها طبیعت شان این است. بسیاری از گونه‌های این موجودات ریز، بی‌آزارند و در سطح پوست و مخاط بدن ما و سایر جانداران زندگی می‌کنند.  بعضی از آنها حتی چنان سر به زیر و متواضع و زحمتکش اند که مکان های فرودستی مثل روده ها را برای زندگی انتخاب می‌کنند و در آنجا مشغول به کار می شوند و ویتامین های مورد نیاز ما را تولید می‌کنند.  حتی بعضی های شان همچون حیوانات دست آموز، از ما فرمان می‌برند و برای مان کار می‌کنند؛ مثلاً مشغول "ماست بندی" و "پنیر سازی" می شوند و یا در "عمل آوری خمیر" کمک مان می‌کنند. برخی باكتريها حتی از رشد باكتريهای مضر در روده های ما جلوگيري مي كنند و با تولید نوعی آنتی بیوتیک، ميكروارگانيسم های نامطلوب و ناخواسته را از بين مي برند. آنها همچنين باعث هضم بهتر غذاها، بالا بردن عملكرد سيستم ايمنی بدن و افزايش پايداری و مقاومت در برابر عفونت و سرايت بيماريها مي شوند.  بعضی های شان فرصت طلب اند؛ یعنی به صورت همزیست بر روی پوست و یا در مخاط دهان ما زندگی می‌کنند و اگر سیستم ایمنی بدن مان تضعیف شود، از فرصت استفاده می‌کنند و موجب عفونت‌های شدید پوستی یا گلودرد چرکی می‌شوند.

<span id=این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید" />

عفونت‌های پوستی و آبسه‌ها و مسمومیت‌ها و مننژیت و سینه پهلو و قانقاریا و ... از جمله شاهکارهای این ریزاندامگان هستند که ما آنها را نمی‌بینیم و خوار و حقیر می‌شماریم! اما دسته ای از این ریزاندامگان هم هستند که به شدت به دیگران وابسته اند و نمی‌توانند زندگی مستقل داشته باشند و حتی بدتر از انگلها با جانداران رفتار می کنند. این دسته از میکروارگانیسم ها، خانواده ویروس ها را تشکیل می دهند که اغلب بیماری‌زا هستند و فقط در درون سلول‌های زنده تکثیر می‌شوند. اینها می‌توانند تمام اشکال گوناگون حیات را آلوده کنند. نه فقط حیوانات و گیاهان بلکه باکتری‌ها هم از دست این موجودات ریز در امان نیستند.  این موجودات حتماً باید سربار یکی دیگر بشوند تا روزگار بگذرانند. آنها با استفاده از امکانات سلولی میزبان تکثیر می‌شوند و فعالیت اصلی یاخته‌های میزبان را مختل می‌کنند. ویروسها نیز مانند سایر میکروارگانیسم ها متنوع اند و سبکهای زندگی گوناگونی دارند؛ برخی از آنها به بچه ها علاقه مندند و با ورود به یاخته های دستگاه گوارشی آنان می توانند اطفال معصوم را دچار اسهال کنند.  برخی باعث نفخ و دل درد می شوند. راه اندازی آب دماغ و سرفه هم از شاهکارهای برخی دیگر از ویروسهاست. برخی از این میکروارگانیسمها هم مثل باکتریها به مکانهای فرودست بدن علاقه مندند و خود را به آن نقاط می رسانند و دردسرهایی برای میزبانان خود درست می‌کنند. اما برخی دیگر نقاط بالادست و با کلاس بدن مانند ریه ها را به عنوان محل استقرار انتخاب می کنند.  کروناویروس‌ها که خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیرمجموعهٔ کروناویریده هستند از این جمله اند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس و مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شوند. کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند. پس پدیده امسال و پارسال نیستند. این ویروسها به‌ طور طبیعی در بین پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کنند. با این حال تاکنون هفت نوع کروناویروس انسانی کشف شده‌ است. آخرین نوع آنها، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد و تاکنون قدرت خود را در بیش از ۱۲۰ کشور جهان به رخ کشیده است.  کروناویروس جدید که یک بیماری تنفسی مرگبار است، علاوه بر ریه‌ها، کبد، کلیه‌ها، دستگاه گوارش و گردش خون افراد مبتلا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.  مسئله قابل توجه این است که ویروسها با هر منشاء و خاستگاهی، بخشی از واقیعت جهان ما را تشکیل می دهند و قلمرو زندگی خود را دارند. اگر بخواهیم از صدمات ناشی از فعالیت زیستی آنان در امان بمانیم، بایستی آمادگی مقابله با آن را در خود ایجاد و خود را در معرض حمله آنها قرار ندهیم همچنان که خود را از دسترس درندگان دور نگه می داریم و تدابیری برای در امان ماندن از سیل و طوفان می اندیشیم.
 اما در مقیاس کشوری تأمین این امنیت بر عهده حاکمیت است. پیش بینی روزهای این چنینی و روز مباداهای مشابه بر عهده سران و صدر نشینان کشور است. پیشگیری از وقوع اپیدمی ها، ضد عفونی کردن مکانهای عمومی، تأمین اقلامی بهداشتی و درمانی، وضع قوانین عام المنفعه، تأمین ضمانت اجرایی برای قوانین موضوعه، تدارک تجهیزات و امکانات و تأمین پشتوانه مالی برای اجرای طرح های استراتژیک، اطلاع رسانی درست و شفاف و بدون لفافه و آگاهی بخشی همگانی، ترویج حقایق علمی و تکریم نگاه علمی-تجربی نسبت به حقیقت زندگی، پاسداشت حرمت علم و جلوگیری از ورود شبه علم به حوزه علم و دانش راستین، تکریم تخصص و جلوگیری از دخالت شیادان در مسائل مربوط به حوزه سلامت، آینده نگری و پس انداز و برنامه ریزی به سبک پدران و مادران دلسوز و خردمند برای آینده فرزندان و برای مقابله با روزهای بحرانی و ... از وظایف اولیه دولت و حاکمیت است.
  باکتری و ویروس دشمن نیستند. همچنان که سیل و طوفان و زلزله دشمن نیستند. تنها دشمن انسان جهل و نادانی و بی خردی و بی تدبیری ست. تنها محل ترس و وحشت، نظام تصمیم گیری معیوب است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

<span id=این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید" />

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 25 اسفند 1398 09:34

هم‌ آموزی

روش های تدریس و هم‌ آموزی

به تحقیق، پایه و اساس روش‌های نظام آموزشی در ایران مستقیم یا غیر مستقیم به رشد تفکر استبدادی کمک کرده است و اگر بپذیریم برای توسعه باید روش‌های استبدادی و تمامیت خواهی‌ را کنار گذاشت، می‌توان گفت راه توسعه در این کشور میسر نخواهد شد، مگر الگوهای پوسیده‌ی آموزشی به طور یک‌جا کنار گذاشته و روش‌هایی چون روش تدریس فعال (Active Teaching Method) جایگزین آن شود.
از آن‌جا که فرهنگ، نتیجه‌ی زندگی گروهی و جمع‌ زیستی است و انسان تعریف و هویت خود را در گروه پیدا می‌کند، روش آموزش فعال یا تعاملی (Interaction) از طریق زندگی جمعی و تبادل دانش و آگاهی تبلور می‌یابد. هم‌افزایی گروهی، درک کارکردهای گروه و تعامل با یکدیگر، پایه‌های این روش آموزشی است.
در این روش معلم، یک دانای کل نیست. کلاس درس، ملک خصوصی معلم نیست. معلم یک متکلم وحده و تنها کسی نیست که حرف می‌زند و آموزش می‌دهد. فراگیران برده‌های آن‌چه معلم می‌گوید، نیستند و به زور و جبر برای آموزش جمع نشده‌اند و اجباری برای پذیرش آن‌چه گفته می‌شود نیز ندارند.

فراگیران قرار نیست یکسان اندیشه کنند و یک شکل بیاموزند. کلاس درس، جامعه‌ی کوچک دموکراتی است که آزادی در اندیشه‌ورزی را تجربه می‌کند. هیچ‌کس بر دیگری و معلم بر فراگیران برتری ندارد. در چنین روشی، معلم، تنها نقش یک تسهیل‌گر (Facilitator) در فرایند یادگیری را ایفا می‌کند. در این روش، تسهیل‌گر یا همان معلم و استاد سابق، چیزی را دیکته نمی‌کند. در این روش آموزشی، فراگیری از طریق کارگروهی تحقق پیدا می‌کند و درک کارکردهای گروه و تعامل با یکدیگر، پایه‌های این آموزش و پرورش را می‌سازد. در چنین فرایندی است که روحیه گفت‌و‌گو و کار گروهی، رواداری، پرسشگری، تفکرِ انتقادی، جسارت، اعتماد به نفس، خلاقیت و ... شکوفا می‌شود.

آن‌چه برای این روش آموزشی مهم است، پرورش دانش به همراه متدولوژی و بینش (Vision) بخشیدن به فراگیران است، به گونه‌ای که بعد از این آموزش‌ها، فراگیران بتوانند، خود طرح مساله کرده و مساله خود را در قالب پروژه‌ای خلاق، تعریف و به نتیجه برسانند.

کانال یادداشت ها


روش های تدریس و هم‌ آموزی

منتشرشده در یادداشت
شنبه, 24 اسفند 1398 18:52

آمادگی در مقابل ویروس کرونا

دستورالعمل آمادگی در مقابل ویروس کرونا

نقشه پراکندگی شیوع ویروس کرونا: نیویورک تایمز

  • دست هایتان را تمیز نگه دارید و فاصله خود را با افراد مریض حفظ کنید.
  • اگر مریض هستید در خانه بمانید.
  • ماسک، کمکی به شما نخواهد کرد مگر اینکه آلوده به ویروس باشید.
  •  آذوقه، دارو و وسایل موردنیاز خانه را به حد کافی خریده و در خانه ذخیره کنید.
  • اعضای خانواده را آماده کنید و برنامه خود را به اطلاع آنها برسانید و اقدامات خود را با آنها در میان بگذارید.
  •  در برابر کودکان خونسرد باشید و با آنها عادی رفتار کنید. واکسن آنفلوآنزای آنها را تزریق کنید. (در صورتی که در منطقه ای زندگی می کنید که برای فرزندانتان واکسن آنفلوآنزا تجویز می کنند.)
  • ار مسافرت اجتناب کنید.

یک نکته مهم: ترس و واهمه به خود راه ندهید. در حالی که شیوع ویروس کرونا به یک نگرانی جدی برای بهداشت عموم تبدیل شده است اما اکثریت قریب به اتفاق آنهایی که به این ویروس آلوده می‌شوند به طور جدی مریض نمی‌شوند و تنها درصد کوچکی نیاز به مراقبت‌های ویژه پیدا می‌کنند.

 

دست هایتان را تمیز نگه دارید و فاصله خود را با افراد مریض حفظ کنید.

دست هایتان را بشویید. دست هایتان را با آب تمیز شیر خیس کنید. سپس همه جای آنها را با کف صابون بپوشانید. از پشت دستها، بین انگشتان و زیر ناخن هایتان غافل نشوید و همه آنها را با کف صابون بشویید. (حداقل 20 ثانیه) با شوینده های بهداشتی با پایه الکل باید 20 ثانیه دست‌ها را هنگام شست و شو به هم بمالید اما ژل باید حداقل 60 درصد دارای الکل باشد.

از لمس چشم‌ها، بینی و دهان خود با دست‌های نشسته اجتناب کنید.

از افرادی که علایمی شبیه آنفولانزا دارند دوری کنید. به نظر می رسد ویروس کرونا از طریق قطراتی از سرفه و عطسه که در هوا پخش می شود شیوع پیدا می کند و به فرد سالم منتقل می شود.

اگر خودتان عطسه یا سرفه کردید دهانتان را به طرف آستین تان بگیرید چرا که اگر میکروب ها روی دست بنشینند می توانند به سرعت به روی سطوح دیگر منتقل شوند. همچنین دگمه‌های آسانسور یا خودپردازها را می توانید به جای فشردن با نوگ انگشتان با بند انگشتان فشار دهید.

 

اگر مریض هستید در خانه بمانید.

رایج‌ترین علایم ویروس کرونا تب و سرفه خشک است. به دنبال این علایم کوفتگی و بی‌حالی و تنگی و کم  آوردن نفس بروز می‌کند. اگر یکی از این علایم را دارید حتما در خانه بمانید و بیرون نروید. اگر وضعتان وخیم‌تر شد به مطب دکتر نروید و دستورات وتوصیه های پزشک را از طریق تلفن یا وسایل ارتباطی دیگر پی گیری کنید. در صورت مراجعه به مطب دکتر احتمال بالایی است که افراد دیگر هم از طریق شما آلوده شوند.

 

زدن ماسک به صورت کمکی به شما نخواهد کرد مگر اینکه قبلا به ویروس مبتلا شده‌اید.

ماسک‌ها کمک چندانی به ما در محافظت از بیماری نمی‌کنند. اگر به ویروس آلوده شده اید ماسک می تواند از گسترش و انتقال ویروس به افراد دیگر جلوگیری کند. بیشتر ماسک های جراحی به اندازه کافی محکم نیستد که جلوی تنفس هوای ویروس دار به داخل شش ها را بگیرند.

موثرترین ماسک ها اصطلاحا ماسک های N95 نامیده می شوند که می توانند جلوی 95 درصد از ذرات بسیار ریز را بگیرند.

 

آذوقه و مواد غذایی و دارو و نیازهای اساسی را در خانه ذخیره کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند که مایحتاج دارویی حداقل به اندازه مصرف یک ماه ذخیره کنید. همچنین باید به همین اندازه اقلام ضروری خانه مانند غذا و مواد شوینده و پوشک بچه (در صورت داشتن نوزاد) ذخیره داشته باشید.

به یاد داشته باشید که الکل یک ضدعفونی کننده خوب برای ویروس کروناست. پس حتما سطوح را در خانه با الکل ضدعفونی کنید. سطوح موبایل و تبلت را هم می توانید ضدعفونی کنید.

 

اعضای خانواده را آماده کنید و با آن درباره برنامه خود صحبت کنید.

اطمینان حاصل کنید که همه اعضای خانواده از آخرین برنامه شما برای مواقع اضطراری اطلاع دارند. به سخن دیگر اعضا را مدام به روز (روزآمد) کنید.

حتما با کادر مدرسه فرزندتان صحبت کنید. از تغییرات برنامه مدرسه فرزندانتان آگاهی باشید. اگر والدین یا خویشاوند سالمند دارید حتما برنامه ای برای مواظبت از آنها به هنگام ابتلا به ویروس داشته باشید.

 

در مقابل کودکان خونسرد باشید و آرامش خود را حفظ کنید و به آنها واکسن آنفلوآنزا بزنید.

فرزندان خود را با انجام همان اقداماتی که به هنگام فصل آنفولانزا  و سرماخوردگی برای آنها انجام می دادید محافظت کنید. آنها را به شستن دست هایشان و دوری کردن از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند تشویق و ترغیب کنید.

 

از مسافرت اجتناب کنید.

ویروس کرونا در حال پخش و گسترش است. حتی مسافرت در داخل کشور ممکن است یک ریسک بزرگ باشد. اگر مریض الحال هستید مسافرت نکنید. افراد مسن یعنی افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و زنان باردار نباید مسافرت کنند.

منبع

https://www.nytimes.com/article/prepare-for-coronavirus.html#link-2f5e933a

دستورالعمل آمادگی در مقابل ویروس کرونا


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دستورالعمل آمادگی در مقابل ویروس کرونا

منتشرشده در آموزش نوین
چهارشنبه, 21 اسفند 1398 12:07

" تلویزیون تعاملی سینا " کجا رفت ؟!

گروه گزارش/

پرسش صدای معلم در مورد تلویزیون تعاملی سینا و آموزش مجازی در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهار نظر مطالبی را در مورد " آموزش های مجازی " بیان کرده است .

پرتال وزارت آموزش و پرورش 20 اسفند 1398 نوشت :

" از آنجا که برگزاری کلاس‌های درس به شیوه معمول احتمال شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد لذا بر اساس مصوبه ستاد ملی پیشگیری از بیماری کرونا مدارس تعطیل شد،اما این به این معنا نیست که مسئولیت مدیران، معلمان و کادر آموزشی تعطیل می‌شود بلکه تنها مدل آموزش تغییر کرده است بنابراین ما در این مدت تلاش کردیم تمهیداتی را بیندیشیم تا نتیجه آن استمرار آموزش‌ها باشد.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: در روزهای اخیر در فضای مجازی تصاویری از معلمان را مشاهده کردیم که نشان از تلاش‌های گسترده معلمان برای ادامه آموزش‌هاست  به طور مثال معلمی که به تخته (وایت برد) دسترسی نداشت و از یخچال خانه خود برای آموزش استفاده می‌کرد و یا معلمانی که هر کدام به روش خود در فضای مجازی با دانش آموزان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

وی ادامه داد: در این راستا تمهیداتی اندیشیده‌ایم که هر دانش آموز بتواند از طریق رسانه ملی آموزش لازمه را فراگیرد، بنابراین در ابتدا تدریس دروس را با۱۰نوبت آغاز کردیم و اما هم اکنون آموزش‌ها ۲۸نوبت در سطح ملی ارایه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش از پوشش 98 درصدی شبکه‌های ارائه دهنده آموزش‌ها خبر داد و افزود: این روز‌ها شبکه‌های استانی نیز به میدان آمده و به ما کمک می‌کنند چنانچه دانش آموزانی در ساعت مقرر نتوانند پای درس بنشینند می‌توانند از طریق تلویزیون آن استان آموزش‌ها را ببینند.

وی افزود: در راستای تسهیل امر آموزش و اجرای عدالت آموزشی، شبکه‌ای را هم بر بستر امن اینترنت ایجاد کرده‌ایم که درآن معلمان، دانش آموزان، مدیران و دیگر اعضای کادر آموزشی عضو هستند و دروس نیز همچون برنامه درسی مدرسه از ساعت ۸صبح ارایه می‌شود به طوری که ارزیابی‌ها، حضور و غیاب‌ها، پرسش و پاسخ انجام و آزمون نیزگرفته می‌شود.

 حاجی میرزایی گفت: خانواده‌ها به ما کمک کنند تا دانش آموزان از ۸صبح فعال باشند، حدود یک ماه است که برنامه تحصیلی را از دست داده‌ایم و برای اینکه ناگزیر نباشیم پایان دوره تحصیلی را افزایش دهیم باید با ما همکاری شود.

وی از اعلام حضور 80  هزار مدرسه در سامانه خبر داد و اظهار کرد: این مدارس اطلاعات مورد نیاز را به ما داده‌اند امیدواریم این امکان فراهم شود که همه به کمک هم اتفاق خوبی را رقم بزنیم و شایستگی‌هایمان را به نمایش بگذاریم .

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: ویروس کرونا اگرچه اتفاقات تلخی را رقم زد و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، اما فرصتی رابرای ارائه خلاقیت‌های ما فراهم کرده است، امیدواریم با استفاده از این نرم افزار و همکاری خانواده‌ها اختلالی در بحث آموزش به وجود نیاید، الان فرصتی است که ما از نوع دیگری از آموزش استفاده کنیم.

وی در خصوص جزییات این نرم افزار گفت: این نرم افزار که تا پایان هفته کاربردی می‌شود به گونه‌ای است که معلمان می‌توانند محتوا‌های آموزشی خود را برای دانش آموزان ارایه دهند و محتوا‌هایی هم از طریق آموزش و پرورش به آن‌ها داده می‌شود. "

« صدای معلم » در زمان وزارت « سیدمحمد بطحایی » وزیر پیشین آموزش و پرورش و در 4 دی ماه 1397 در گزارشی نوشت : ( این جا )

" نشست و یا جلسه ای را نمی بینی که سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مورد « تلویزیون تعاملی سینا » سخنرانی نکند و یا فرمایشاتی در این زمینه نداشته باشد .

دامنه تبلیغات " این رسانه وزیرپسند " حتی به " سامانه ضمن خدمت فرهنگیان " هم رسیده است طوری که تکمیل فرآیند آموزش دوره آموزشی منوط به « نصب اپلیکیشن سینا » و معرفی آن به والدین دانش آموزان شده است .

پرسش صدای معلم در مورد تلویزیون تعاملی سینا و آموزش مجازی در آموزش و پرورش

این تلویزیون تعاملی سینا چیست و در عصری که رسانه های قدرتمند و فراگیری حضور دارند و مهم تر از آن وضعیت فقیر وزارت آموزش و پرورش در زمینه بودجه و اعتبارات که حتی از پرداخت حق التدریس و معوقات معلمان عاجز است و بیش از یک سوم مدارس آن تخریبی است و دانش آموزان در آتش بی تدبیری و بی کفایتی مسئولان آن می سوزند ؛ چه توجیهی می تواند داشته باشد ؟

محمدرضا اسماعیلی مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه فناوری و اطلاعات در نیمه دی ماه 96 در نشست مشترک معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار داشت: تلویزیون تعاملی و iptv این وزارتخانه و یا به تعبیری ott به مرحله آزمایشی رسیده است و هدف آن، این است که برنامه‌ها را به طور مستقیم به سطوح مختلف در آموزش و پرورش برساند.

وی با اشاره به اینکه پروژه «سینا»، آموزش و پرورش را صاحب یک رسانه خواهد کرد، گفت: در پروژه سینا ما قادر خواهیم بود که بینندگان برنامه اعم از اولیا، دانش‌آموزان، معلمان و مدیران را انتخاب کرده و برنامه‌ها را در اختیار آنان قرار دهیم.

او تصریح کرد : علاوه بر تلویزیون تعاملی، بستری برای تمامی ذی‌نفعان آموزش و پرورش تعریف شده است که می‌توانند پس از رجیستر شدن، به محتوایی که برای آنان فراهم شده، دسترسی داشته باشند؛ همچنین بخش خصوصی می‌تواند وارد شود و با نظارت و کنترل بر محتوا به عنوان رگولاتوری، وارد این عرصه شود.

سید محمد بطحایی در نیمه شهریور ماه سال جاری با بیان اینکه این تلویزیون اینترنتی از طریق گوشی تلفن همراه با اپلیکیشن سینا روبیک قابل دریافت است، اظهار داشت: در این شبکه اینترنتی، معلمان مسائل مربوط به دانش آموزان را با والدین در میان می گذارند و از طرف دیگر خانواده ها با رصد برنامه ها، نقطه نظرات خود در خصوص محتواهای آموزشی، محیط مدرسه و مسائل تربیتی را برای مدیر و معلمان ارائه می دهند. "

دومین گزارش صدای معلم از وزارت آموزش و پرورش در این خصوص در 18 بهمن 1397 منتشر گردید . ( این جا )

وزیر آموزش و پرورش هیچ گاه به گزارش های صدای معلم پاسخی نداد .

پرسش ما این است که آن همه تبلیغات و هزینه برای این " رسانه اینترنتی " کجا رفت ؟

مطابق گفته مسئولان این وزارتخانه قرار بود که برنامه‌ها را به طور مستقیم به سطوح مختلف در آموزش و پرورش  و همه ذی نفعان آموزش و پرورش برساند .

چرا در حال حاضر وزیر آموزش و پرورش و مسئولانی که در آن زمان در این پروژه سهیم بودند سکوت کرده و چیزی نمی گویند ؟

آیا شان وزارت آموزش و پرورش این است  که معلمی به خاطر نداشتن یک وایت برد از طریق " یخچال " خانه اش فرآیند آموزش را پی گیری کند ؟

پرسش صدای معلم در مورد تلویزیون تعاملی سینا و آموزش مجازی در آموزش و پرورش

آیا این در شان و منزلت معلمان است ؟

آیا این وضعیت افتخاری برای این وزارتخانه و مسئولان ناکارآمد و غیرپاسخ گوی آن محسوب می شود ؟

« محسن حاجی میرزایی » از ساخت نرم افزار دیگری نام می برد .

این همه دوباره کاری و اتلاف هزینه و منابع چه معنایی دارد ؟

واقعا جایگاه " مدیریت و برنامه ریزی " در این نظام آموزشی و نیز مراتب بالاتر کجاست و چگونه تعریف شده است ؟

این روزها به علت تعطیلی مدارس برخی مدیران و معاونان معلمان را تحت فشار قرار داده اند که به صورت آنلاین و در گروه های تلگرامی تدریس کنند .

و این در حالی است که شبکه تلگرام با بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی هنوز در فیلترینگ به سر می برد .

چرا وزیر آموزش و پرورش حداقل به عنوان عضوی از " مرکز ملی فضای مجازی " موضوع رفع فیلترینگ از این شبکه کارآمد را مطرح نمی کند ؟

این گونه " محافظه کاری ها " و " پنهان کاری ها " تاکنون چه مشکل و یا گرهی از نظام آموزشی بیمار و کشور باز کرده است ؟

پرسش این است که این " قهرمان سازی " ها برای معلمان زمانی که آن ها هنوز در چرخه باطل " تبعیض " گرفتارند و صدایشان به جایی نمی رسد ، چه کمکی به ارتقای سیستم و بهره وری آن می تواند بکند ؟

آیا مناطق محروم و کم برخوردار در جغرافیای آموزشی مسئولان جایگاهی دارند ؟

تدریس برخی همکاران در فضای مجازی دست مایه تمسخر و مضحکه برخی افراد " بیکار و بی مایه " شده است .

* خانم معلمی که  که سالهای سال باید در مدارس کشور با کمترین امکانات و دستمزد، با سی چهل کودک سر و کله بزند و پس از آن هم در خانه برای کودکان و همسر خود خدمات ارائه دهد توسط این افراد مورد تمسخر قرار می گیرد .

این نتیجه عملکرد مسئولان و دستاورد آنان در حوزه " فرهنگ " است :

منتشرشده در گزارش و گفت‌وگو
چهارشنبه, 21 اسفند 1398 05:49

سندرم هوبریس چیست؟

سندرم هوبریس و آسیب شناسی مدیریت و مدیران

 جفری جیمز، در راستای مطالعات روانکاوی خود با صدها مدیرعامل و مدیر اجرایی مصاحبه کرده و معتقد است که مدیران ارشد، به‌ویژه در شرکت‌های بزرگ، خصوصیات اخلاقی مشابهی دارند: آن‌ها خودمحور، بی ادراک و خودشیفته هستند و تصور وهم‌آلودی از نبوغ و دانش خود دارند.

برخی فکر می‌کنند این خصوصیات اخلاقی، هرچند منفی هستند ولی برای شکل‌گیری شخصیت مدیر لازم‌اند. این‌طور نیست. برای رشد و پیشرفت یک شرکت، مدیران به همدلی (برای کار با دیگران) و فروتنی (برای کنار گذاشتن عقاید خود به نفع ایده‌های بهتر دیگران) نیاز دارند.

طبق مطالعات دانشگاه مک مستر انتاریو، اغلب مدیران بعد از اینکه به هدف خود رسیدند، دچار کوته‌فکری و تحکم بی‌منطق می‌شوند؛ چراکه اعمال قدرت مداوم و توانایی حکمرانی (چه به لحاظ تجاری و چه به لحاظ سیاسی) آسیب قابل‌ توجهی به مغز می‌زند که علم پزشکی و بیولوژی آن را نگران‌کننده می‌خواند.

دکتر کلتنر پیش‌ از این گفته بود مغز افرادی که قدرت تحکم بر دیگر انسان‌ها را دارند، مثل مغز افرادی که دچار جراحات فیزیکی مغزی شده‌اند دچار نقصان و آسیب می‌شود. آن‌ها بدون فکر و از روی انگیزه‌های آنی رفتار می‌کنند، قدرت تشخیص ریسک خود را از دست می‌دهند و مهم‌تر از همه، قادر نیستند مسائل را از دریچه دید دیگری ببینند و نمی‌توانند خودشان را با اجتماعات انسانی تطبیق بدهند.

هنگامی‌ که فرد صاحب قدرت توسط افراد متملق و چاپلوس احاطه‌ شده باشد، یعنی افرادی که به احساس توانایی حاکمیت آن‌ها بال‌ و پر می‌دهند، این آسیب‌های مغزی (و متعاقب آن رفتارهای غریب و غیر مأنوس) هم افزایش می‌یابند. شغل‌های مدیریتی باعث آسیب مغزی می‌ شوند .

مجله‌ی علوم اعصاب Brain، در یک مقاله با رفرنس‌های مستند نشان داده است که آسیب‌های مغزی به وضعیتی می‌انجامند که سندرم هوبریس (Hubris) نام دارد و خود را با این علائم رفتاری نشان می‌دهد:

* می‌خواهند با استفاده از قدرت، تکریم شخصی به دست بیاورند و فکر می‌کنند دنیا موظف است به این خواسته‌ی آن‌ها تن بدهد ،حاضر هستند به هر کاری که بتواند تصویر بزرگ‌تر وبرتری از آن‌ها بدهد، دست بزنند .
ادعا می‌کنند که با ملت، کشور یا سازمانشان گره‌ خورده‌اند.

* بیش‌ از حد اعتماد به‌ نفس دارند.
* به‌صورت آشکار دیگران را تحقیر می‌کنند.
* ارتباط با واقعیات را از دست می‌دهند.
* همیشه احساس بی‌قراری می‌کنند، بدون فکر و با انگیزه‌های آنی و لحظه‌ای دست به عمل می‌زنند و توانایی تشخیص خطر را از دست می‌دهند.
* با بی‌کفایتی، بی‌اعتنایی و بی‌خیالی سیاست‌گذاری می‌کنند.
البته پیدا کردن نمونه‌های بارز رفتارهای سوء ناشی از آسیب‌های مغزی در مدیرعامل‌های معروف کار آسانی نیست. آن‌ها به طرز شگفت‌آوری تلاش می‌کنند طوری رفتار خود را مدیریت کنند که نرمال به نظر برسند.
 قدرتمندانی که نمی‌خواهند آسیب‌های مغزی را تجربه کنند و به عوارض ناشی از سندروم هوبریس دچار شوند، باید گام‌های مثبتی برای اجتناب از این مشکل بردارند.

سندرم هوبریس و آسیب شناسی مدیریت و مدیران

کارشناسان راه‌های زیر را برای کمک به این افراد توصیه می‌کنند:
 * مردمی که پیش از رسیدن به قدرت هم شما را می‌شناختند در اطراف خود نگه‌دارید. آن‌ها می‌توانند حباب خود بزرگ‌بینی و ظلم شما را بترکانند.
* مشاوران و کارمندان خود را به صداقت و راست‌گویی تشویق کنید و تا جای ممکن خودتان را از تملق و مدیحه‌گویی زیردستانتان دور ‌کنید.
*  از هرگونه امتیازاتی که قدرت به شما می‌دهد و باعث می‌شود از اجتماعات و تعاملات عادی انسانی دور شوید پرهیز کنید.
و در آخر، اگر تعریف شما از مدیریت شرکت یا سازمان، موفقیت در زندگی انسانی است؛ باید ریشه‌های خود را حفظ کنید.
شغل‌های مدیریتی باعث آسیب مغزی می‌ شوند .

کانال اکونومیست فارسی


سندرم هوبریس و آسیب شناسی مدیریت و مدیران

منتشرشده در پژوهش

ویروس کرونا و آسیب شناسی آموزش های آنلاین و مجازی توسط وزارت آموزش و پرورش


همه مربیان و مدرسان آنلاین مطلع هستند که تدریس آنلاین ابزارها و قواعد خاصی دارد. مثلا تدریس آنلاین رسمی از طریق سیستم LMS امکان پذیر است. ( 1 )

این در حالی است که این روزها به دلیل تعطیلی مدارس به خاطر شیوع کرونا اقدامات عجیب و راه کارهای مضحکی برای یاددهی یادگیری آنلاین در حال انجام است که  هر مربی آنلاینی را دچار بهت و حیرت و البته غصه می کند. خانواده ها و معلمان بی شماری هم گرفتار سیاست های عجیب مدارس شده اند. لذا ذکر نکات زیر لازم به تأمل دارند: از مدیران آموزش و پرورش باید پرسید معلمان چگونه در فضای واتساپ از دانش آموزان بازخورد دریافت کنند؟ یا اطلاعات شش یا هفت درس و 30 تا 40 دانش آموز را دریافت کنند یا برخوردهای ارسال کنند؟

* یاددهی یادگیری از طریق فیلم های بی کیفیت شبکه آموزش بدون تعامل و ارتباط با دانش آموزان که راه حل پنجاه سال پیش یعنی آموزش از طریق تلویزیون است.

* یاددهی یادگیری از طریق شبکه های اجتماعی از جمله واتساپ ؛

باید به مدیران محترم وزارت آموزش و پرورش یادآوری کرد که تدریس آنلاین رسمی فقط از طریق ال ام اس ها ممکن است. چطور شده که بیست سال بیشتر است که شعار هوشمند سازی مدارس سر داده می شود ولی آموزش و پرورش هنوز یک lMS فارسی درست و حسابی برای تدریس آنلاین معلمان طراحی و تدوین نکرده است ؟

ویروس کرونا و آسیب شناسی آموزش های آنلاین و مجازی توسط وزارت آموزش و پرورش

بارها در این زمینه به مسئولان  آموزش و پرورش در حد التماس، التماس کرده ام.

مشکلات پیش روی تدریس آنلاین که با شیوع کرونا مطرح شده عبارتند از:
*  از معلمان درخواست می کنند که در واتساپ و تلگرام کلاس ها را برگزار کنند که ورود به این شبکه ها در ایران جرم و مثلا تلگرام برای 40 میلیون کاربر غیرقانونی اعلام شده است (هر چند همه این چهل میلیون به تلگرام متصل اند). البته به نظر من امروزه نسل جدید یا نسل  z بیش از مدرسه از تلگرام و شبکه های اجتماعی چیزهای مفیدی یاد می گیرند ولی در عین حال شبکه های اجتماعی برای یاددهی -یادگیری رسمی مناسب نیستند و برای تدریس آنلاین رسمی حتما نیاز به ال ام اس های قوی داریم. تعدادی از این ال ام اس های فارسی فقط اسم ال ام اس را یدک می کشند.


* برخی مدیران مدارس از معلمان می خواهند گروهها یا کانال های واتساپی تشکیل دهند و از تدریس خودشان فیلم بگیرند و در واتساپ به اشتراک بگذارند. باید از این مدیران که چیزی در مورد تدریس آنلاین نمی دانند و حتی یک ایمیل ساده ندارند باید پرسید آیا ارسال یک فیلم بی کیفیت از تدریس معلمان که تازه با هزار بدبختی و نقصان تهیه می شود به معنای تکمیل فرایند یاددهی، یادگیری و ارزشیابی است؟

* اغلب والدین و دانش آموزان به دلیل سرعت کم، مشکلات فنی توانایی دانلود فیلم ها و برنامه های ارسال شده در واتساپ را ندارند. حتی امکان دریافت بازخورد و اطلاع رسانی همزمان را ندارند.

* از مسئولین آموزش و پرورش باید پرسید که مجبور ساختن معلمان برای انجام حضور و غیاب دانش آموزانشان در ساعت خاصی در واتساپ اصلا امکان پذیر است؟

* از مدیران محترم وزارت آموزش و پرورش باید سوال کرد که آیا ارزیابی و برگزاری آزمون در فضای واتساپ آیا ممکن است؟

* از مدیران آموزش و پرورش باید سوال کرد که آیا نظارت بر تکالیف درسی و فعالیت دانش آموزان اساسا در فضای واتساپ امکان پذیر است؟

* از مدیران آموزش و پرورش باید پرسید معلمان چگونه در فضای واتساپ از دانش آموزان بازخورد دریافت کنند؟ یا اطلاعات شش یا هفت درس و 30 تا 40 دانش آموز را دریافت کنند یا برخوردهای ارسال کنند؟

*  از مدیران محترم آموزش و پرورش باید پرسید که ساخت یک ال ام اس قوی برای معلمان ایرانی چقدر هزینه و وقت نیاز دارد که در طول بیست سال گذشته قادر به طراحی و آموزش آن به معلمان نبوده اند؟

پاسخ واضح است، آموزش و پرورش که کاری بسیار تخصصی است، از نیروهای متخصص خالی شده است.

کانال نوفهمی در مطالعات برنامه درسی

( 1 )

صدای معلم :

LMS به معنای سیستم مدیریت یادگیری است که مخفف کلمات Learning Management System است. درحقیقت LMS سامانه یادگیری آنلاین است که در آن می‌توان تمامی دوره‌های آموزشی و سازمانی را به صورت مجازی به مخاطبان ارائه داد. مهم‌ترین ویژگی آموزش آنلاین این است که شخص می‌تواند در هر مکانی بدون محدودیت زمانی، فقط با امکان داشتن اتصال به اینترنت، کلاس درس را برای خود شبیه سازی کند.

سیستم LMS چگونه کار می‌کند؟

در سیستم آموزش آنلاین هر شخص با رمز کاربری منحصر به خود وارد صفحه تعریف شده خودش می‌شود و از این طریق به منابع و محتواهای موجود دسترسی پیدا می‌کند. بسیاری از هزینه‌های آموزش سنتی مانند تهیه مکان و سالن‌های برگزاری آموزش و … با استفاده از سیستم‌های مدیریت آموزشی حذف می‌شوند. همچنین این کار باعث می‌شود که کارآموزان و مخاطبان بتوانند در کشورها و شهرهای مختلف از آموزش آنلاین استفاده کنند و در نهایت پس از پایان دوره، گواهی گذراندن دوره‌ها و موفقیت در آن را کسب کنند.اگر تصمیم دارید که از آموزش‌های آنلاین استفاده کنید برای این منظور از یک سیستم یکپارچه استفاده کنید که می‌تواند تمام فعالیت‌ها و نیازهای دوره‌های آموزشی شما را فراهم کند. سامانه LMS تمام این امکانات را برای شما فراهم می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با این سیستم یادگیری می توانید ادامه را مطالعه کنید . ( این جا )


ویروس کرونا و آسیب شناسی آموزش های آنلاین و مجازی توسط وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

ویروس کرونا و بومی سازی شبکه آموزش برای دانش آموزان و معلمان

این یک قانون نانوشته است که اگر انسان به اختیار دست به تغییر نزند ،جبر زمانه ناگزیر به تغییرش می کند.

یادم می آید ده سال پیش و مکرر به مقامات در وزارت خانه (وقتی مدیر کل فرهنگی و هنری بودم ) و در سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی (وقتی که مسئولیت ارتباطات رسانه ای را داشتم)، موضوع ظرفیت رسانه ملی را در قالب طرح توجیهی رسانه آموزشی دادم. و در مناسبت های رسمی و غیر رسمی یادآوری و تأکید نمودم که برای آموزش معلمان ودانش آموزان ،از ظرفیت شبکه های رسانه ملی و به خصوص شبکه آموزش استفاده کنیم. اما ؛ این اتفاق  رخ نداد و همه جد و جهد های ما و دوستان، درچند برنامه "فرصت برابر "و "نقطه سرخط" و...محدود گردید.

اما امروز به یمن این میهمان ناخوانده " کرونا" این دو نهاد رسانه ای و عمومی پر مخاطب و دامنه ، این ضرورت را یافتند و فارغ از بحث ها و تفاهمات کم نتیجه ،به کار هم آمدند .

نگارنده وقتی برنامه  مدرسه تلويزیون ایران که این روز ها در پیشانی شبکه آموزش پخش می شود را دیدم ؛ خیلی خوشحال شدم که سرانجام این تغییر و استفاده از ظرفیت های ملی موجود ،(نه به اختیار و خواست مدیران ،که به جبر "کرونا") صورت می پذیرد. این وقت گذاری ها و هزینه سازی های زیاد - که باید تأکید کنم ریشه در خودشیفتگی مدیریتی دارد - فرصت رشد و خدمت را از نهادهای همگن در مأموریت گرفته است.

من جای وزیر محترم باشم ،شبکه آموزش را بومی سازی مى كنم و از ظرفیت شبكه آموزش برای آموزش معلمان و دانش آموزان، استفاده خواهم كرد.

شاید یکی از راههای مدیریت ، بهبود ، و توسعه  آموزش ،همین شبکه آموزش باشد. 12 ساعت آموزش و 12 ساعت تکرار ،می تواند بخش مهمی از نیازهای آموزش و پرورش را در آموزش ،تبیین ، توجیه و تحلیل مسائل کارساز و مؤثر پوشش دهد.

آموزش و پرورش اگر بخش کمی از هزینه های مربوط به آموزش های ضمن خدمت و نیز هزینه های حاشیه ای ناشی از حق مأموریت ، پذیرائي و جابه جائى ها و...را صرف غنی سازی آموزش کند به بسیاری از خواسته های خود در توانمندسازی و مهارت آموزی معلمان و کارشناسان دست پیدا می کند.
و متقابلا رسانه ملی هم هیچ کجا مثل آموزش و پرورش، مخاطبانِ در اختیاری را که از ضریب نفوذ ، تأثیر و انتقال بالای اجتماعی برخوردار باشند، پیدا نمی کند.

این اتفاق مبارک ، که خدا کند پس از "کرونا" هم عمرش به درازا بكشد، کمکمی کند یک خانه تکانى در آموزش و پرورش ایجاد شود و رسانه های مجازی و ملی بیشتر باور شوند ،و به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای وسنتی کم بازده، مدیران به یک مهاجرت جدی در سرعت و دقت پیام دست زنند  و لایه های جانبی مؤثر در آموزش را نیز درگیر مسائل آموزش نمایند.

امروز پدران و مادران ،نقش پنهان و دوم پس از معلم ومدرسه را در تعمیق و انتقال محتوای درسی دارند.
دور نباشد اگر بگوییم این خانه تکانی هم برای رسانه ملی لازم است تا درکنار مخاطبان شناور ،به فکر مخاطبان ثابت و پایه باشد؛ چرا که توسعه شبکه ها بدون رصد وشناسائى مخاطبان پایه ،هیچ توجیه اقتصادی و فرهنگی ندارد.

ویروس کرونا و بومی سازی شبکه آموزش برای دانش آموزان و معلمان

بیگانه شدن رسانه ملی و شبکه های به ظاهر موضوعی با مخاطبان اصلی و محوری خود ،که صرفا در اثر عدم مفاهمه مدیریتی بوده است؛ موجب بلاتکلیفی برنامه سازان و نیز تقسیم شبکه ها به درجه یک و دو شده است.

این وقت گذاری ها و هزینه سازی های زیاد - که باید تأکید کنم ریشه در خودشیفتگی مدیریتی دارد - فرصت رشد و خدمت را از نهادهای همگن در مأموریت گرفته است.

تجربه تلخ ایجاد یا مشارکت رسانه ملی در یک طرح اقتصادی -آموزشی و نیز ورود ناشیانه آموزش و پرورش به ایجاد بخش تلویزیون تعاملی ازهمین جنس، و ناشی از فقدان فهم و زبان مشترک مدیران دو نهاد فرهنگی درعدم استفاده از ظرفیت متقابل بوده است.

امیدوارم این همکاری همپوشانه، مثل عمر"کرونا" کوتاه نباشد، بلکه آغازی برای همکاری و مشارکت عمیق دو نهاد رسانه ای مکتوب و دیداری و شنیداری با دهها میلیون مخاطب ثابت باشد.

انتظار می رود آموزش وپرورش و رسانه ملی ، به دنبال ايجاد "دفتر مشترک آموزش از راه دور"  باشند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ویروس کرونا و بومی سازی شبکه آموزش برای دانش آموزان و معلمان

منتشرشده در یادداشت

تاثیر مطالعه کتاب های غیردرسی بر میانگین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدرسه

نتایج یک مطالعه جدید و گسترده نشان می‌دهد نوع کتاب‌های غیر درسی که کودکان و نوجوانان روزانه برای خواندن انتخاب می‌کنند، بر نمره امتحانات مدرسه آنها مستقیما تاثیر می‌گذارد.

براساس یک مطالعه جدید و بزرگ که توسط دانشگاه مالاگا و کالیفرنیا لس آنجلس(UCL) انجام شده است، چیزی که کودکان و نوجوانان در خارج از مدرسه می خوانند، مستقیماً بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیرگذار است.

این تحقیق شامل بررسی بیش از ۴۳ هزار دانش آموز است که یک بار در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی و سپس دوباره در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی، شواهد قابل توجهی را ارائه می دهد مبنی بر اینکه دانش آموزانی که از خواندن کتاب های با کیفیت بالا به شکل روزانه لذت می‌برند، در آزمون های مدرسه نمره بالاتری می‌گیرند. میانگین نمرات دانش آموزانی که کتاب می خوانند، به طور چشمگیری بالا رفت.

این مطالعه هیچ مزیت مشابهی را برای دانش آموزانی که روزانه روزنامه، کتاب های مصور یا مجلات می خواندند، نشان نداد و تاثیر خواندن کتاب های با کیفیت تنها با خواندن داستان های کوتاه مشابهت هایی داشت.

این یافته‌ها پیامدهای مهمی برای والدین، معلمان و سیاست گذاران آموزشی دارد و این گروه تحقیقاتی بین المللی توصیه می کند که جوانان وقت مطالعه خود را صرفاً به کتاب اختصاص دهند.

"جان جریم" یکی از محققان این مطالعه می گوید: ما شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی نمرات این دانش آموزان بودیم. در دنیای دیجیتالی به طور فزاینده ای مهم این است که جوانان تشویق شوند که وقت خود را به خواندن کتاب های خوب اختصاص دهند.

وی افزود: دیگر اشکال خواندن که کمتر پیچیده هستند و ذهن خواننده را کمتر درگیر می کنند، بعید به نظر می رسد که همان مزایا را برای رشد شناختی دانش آموز به ارمغان بیاورد و نباید به عنوان بخشی از زمان مطالعه آنها حساب شود. این امر به ویژه برای دانش آموزانی که نمرات پایینی کسب می کنند، بسیار مهم است.

"لوئیس آلخاندرو لوپز-آگودو" سرپرست این مطالعه از دانشگاه مالاگا گفت: خواندن یک مهارت اساسی است که در کل زندگی ما نقشی اساسی کلیدی دارد. نتایج ما شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد نه تنها اینکه نوجوانان کتاب می خوانند یا نه مهم است، بلکه اینکه چه چیزی می خوانند نیز مهم است.

قبلاً مشخص شده است که میزان زمانی که کودکان هنگام خواندن می گذرانند به پیشرفت مهارت های سوادآموزی آنها کمک می کند. این توانایی با تمرین و با تلاش بیشتر برای متون طولانی تر و چالش برانگیزتر افزایش می یابد.

اگرچه تاکنون کمتر مطالعه ای بر این مسئله تأکید کرده بود که نوع مطالبی که کودکان برای خواندن انتخاب می کنند بر دستاوردهای آنها در مدرسه تأثیر دارد.

نتایج این مطالعه نشان داد کودکان هرچه بیشتر کتاب بخوانند، در امتحانات مدرسه بهتر عمل می کنند، اما این اثر در مورد کتاب های مصور، روزنامه ها و مجلات صادق نیست.

این در حالی است که مزایایی در خواندن داستان های کوتاه برای کودکانی که حداقل یک بار در ماه آنها را می خوانند، دیده شد، اما محققان به این نتیجه رسیدند که افزایش تعداد این موارد به شکل هفتگی یا روزانه بعید است که فایده بیشتری به همراه داشته باشد.

این مطالعه همچنین الگوهای خوانش را در گروه های مختلف کودکان بررسی کرد:
-به نظر می رسد دختران داستان های کوتاه، کتاب و روزنامه ها را بیشتر از پسران می‌خوانند، در حالی که پسران کتاب های مصور و مجلات را بیشتر می خوانند.
-نوجوانان دارای پس زمینه و برآمده از یک خانواده مشوق به مطالعه و تحصیل کرده به طور کلی انواع متون را بیشتر از دیگران می خوانند.
-دانش آموزان موفق در امتحانات مدرسه در زمان مطالعه غیر درسی خود به مطالعه قصه ها و رمان های کوتاه و کتاب ها می پردازند.

این مطالعه در مجله Oxford Review of Education منتشر شده است.

ایسنا


تاثیر مطالعه کتاب های غیردرسی بر میانگین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدرسه

منتشرشده در پژوهش

نظرسنجی

آیا با تصاحب صندوق ذخیره فرهنگیان توسط دولت ( هر دولتی ) موافق هستید ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور