صدای معلم

تغییر واژه‌های زیست شناسی در کتب درسی   گروه اخبار/

نامه اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است، نامه‌ای از سوی جمعی از فرهنگیان یا جمعی از دبیران و کارشناسان زیست شناسی که نسبت به جایگزینی واژگان در کتاب زیست شناسی اعتراض دارند.
جمعی از کارشناسان و دبیران زیست شناسی سراسر کشور با امضای طوماری اعتراضی،به جایگزینی واژگان نامانوس و نامتعارف در کتاب های این درس واکنش نشان داده و خواستار اصلاح مجدد این کتاب ها شدند.

این نامه در ذیل آمده است:
به گزارش مهر، در این نامه که در اعتراض به جایگزینی گسترده لغات نامانوس به جای واژگان زیست شناسی منتشر شده ضمن تاکید بر اینکه امضاءکنندگان نامه همگی کارشناسان زیست شناسی با مدارک تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری هستند، آمده است:
اقدام هیئت تالیف را مبنی بر تغییر اصطلاحات علمی زیست شناسی در کتاب زیست شناسی پایه دهم، آن هم در حجم وسیع و به صورت آنی و غیرمسئولانه، به شدت مورد انتقاد قرار داده و از شما مقام مسئول تقاضا داریم که هر چه سریع‌تر نسبت به این اقدام ناروا واکنشی درخور ارائه دهید.
تبصره۱: دلایل اعتراض به این روند در ۲۵بند زیر ذکر شده است.
تبصره۲: فایل کامل اسامی معترضین به صورت مجزا ودرفایل pdf می باشد که در صورت لزوم به رویت شما مقام مسئول خواه درسید.
نمونه ای از واژه های جدید:
میتوکندری: راکیزه/کروموزوم: فام تن/فتوسنتز : فروغ آمایی/آپاندیس: آویزه/آویز آماس: آپاندیسیت یا عفونت آپاندیس/آنابولیسم: فراگشت/کاتابولیسم: فروگشت/متابولیسم: دگر گشت/آمیلوپلاست: نشادیسه/آنتی دیورتیک: پاد پیشابی/کپسول بومن: پوشینه بومن/سانتریول: میانک/سانتروزوم: میان تن/دندریت: دارینه/دیاپدز: تراگذری/اپی گلوت: برچاکنای/واکوئل: کریچه/اگزوسیتوز: برون رانی گلومرول : کلافک/هماتوکریت: خون بهر/لیزوزوم: کافنده /تمیوگراف: ماهیچه نگار/نفرون: گردیزه/نوروگلیا: پی بان/پیرنوئید: دانک/ریبوزوم: رناتن/اسپیرومتر: دم سنج

 برخی از مخاطبان صدای معلم اظهار می کنند که چرا به ایشان زیاد پرداخته می شود/ از نظر ما حاجی بابایی یک شخص نیستحاجی بابایی نماینده یک تفکر و خط مشی در آموزش و پرورش و جامعه استاو جریانی به نام " پوپولیسم " را راهبری و هدایت می کند که البته حامیان و طرفداران کمی نیز نداردحاجی بابایی با این اظهارات قصد تطهیر عملکرد خود در مورد اجرای شتاب زده نظام 6 – 3 – 3 را دارداو افزودن ناگهانی یک پایه به دوران ابتدایی بدون طی مقدمات مانند پیش بینی منابع فیزیکی ، نیروی انسانی ، آموزش های ضمن خدمت ، محتوای برنامه درسی و... را موفقیت آمیز می داند و مشکل اصلی را در مدیریت های بعدی اعلام می داردحاجی بابایی کوچک ترین انتقادی را در این زمینه پذیرا نیست و سرسختانه از آن دفاع می کند/ به دلایل مختلفی که یکی از مهم ترین آن ها ، برداشته شدن امتحان نهایی در سوم راهنمایی سابق بود و نیز آیین نامه های غیرکارشناسی که بر تسهیل بی مورد قبولی دانش آموزان تاکید می کرد / می کند ؛ در حال حاضر و اصطلاحا نمرات دانش آموزان در این مرحله " حبابی " و یا " پفکی " شده استهمان نظام سابق که شامل 5 سال ابتدایی ، سه سال راهنمایی  و چهار سال دبیرستان بود از این آشی که حاجی بابایی برای آموزش و پرورش پخت به مراتب راحت تر ، جا افتاده تر و واقعی تر بود/بی برنامگی ، فقدان برنامه ریزی و حتی نبود یک آیین نامه مشخص برای هدایت تحصیلی دانش آموزان تا پایان خرداد ماه سال جاری ، عدم توجیه مشاوران و... برگ برنده ای را به دست فردی با موضع طلب کار داده است که خود اساسا مسبب و منبع همه این کاستی ها و بی نظمی ها بوده است

منتشرشده در یادداشت

استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش و فراکسیون امید  گروه اخبار/

محمود صادقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: تعدادی از اعضای فراکسیون امید گفت و گوهایی با وزیر آموزش و پرورش داشته اند و حدود 18 نفر از نمایندگان موافق استیضاح که 11 نفر از آنها عضو فراکسیون امید هستند، نیز صحبت ها و نظرات خود را ارایه کردند.
وی ادامه داد: از آنجا که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صورت اعلام وصول مجلس باید بعد از 10 روز در صحن علنی ارایه شود این مساله دیگر در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار نمی گیرد.
عضو هیات رییسه فراکسیون امید یادآورشد: دلایلی که نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح می کنند در حدی نیست که توجیه کننده استیضاح یک وزیر باشد.
صادقی با بیان اینکه صدای اعتراض معلمان که عمدتا دغدغه معیشت دارند، باید در مجلس و در وزارت آموزش و پرورش شنیده شود، اظهار داشت: گزارش های ارایه شده از سوی علی اصغر فانی نشان می دهد در مدت سه سال که وی عهده دار مسوولیت این وزارتخانه است در مواردی همچون افزایش حقوق معلمان، بحث های مربوط به ارتباط تشکل صنفی دانش آموزان، توسعه آموزش در مناطق محروم و بحث های مربوط به اجرای سند تحول بنیادین قدم های بسیار خوبی برداشته شده است.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ضعف ارتباط وزارت آموزش و پرورش با مجلس و آحاد جامعه موجب شده که همگان چندان از عملکرد و فعالیت های این وزارتخانه اطلاع نداشته باشند مساله ای که گریبانگیر دیگر دستگاه های دولتی نیز هست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نمایندگان معتقدند باید تحولی در مجموعه ستادی وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاده و ارتباطات آنها با عموم مردم و نمایندگان تقویت شود.
صادقی با بیان اینکه امکان دارد با مذاکره، نمایندگان قانع شده و طرح استیضاح را پس بگیرند، یادآورشد: کارگروهی در مجلس برای بررسی این موضوع تشکیل شده و قرار است جمع بندی نهایی توسط این کارگروه ارایه شود.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیستم مردادماه با 57 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شد.
نمایندگان ارایه دهنده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش کم توجهی به حفظ منافع دانش آموزان و مبارزه با تهاجم فرهنگی، توجه نکردن به شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در بحث فرهنگ سازی در مدارس جامعه، رضایت نداشتن معلمان و مدیران مدارس از عملکرد وزیر آموزش و پرورش، اجرایی نشدن سند بنیادین تحول آموزش و پرورش و تکریم نشدن ارباب رجوع در برخی مدارس را از جمله محورهای استیضاح عنوان کرده اند.
اجرایی نشدن نظام هماهنگ پرداخت حقوق، اجرا نشدن طرح رتبه بندی فرهنگیان، پویا نبودن و شور و نشاط نداشتن در بدنه این وزارتخانه و همکاران فرهنگی از دیگر محورهای این طرح استیضاح عنوان شده است.

انتهای پیام /

مسائل و مشكلات معيشتي معلمان مسئله ديروز و امروز نيست و ريشه هاي پنجاه، شصت ساله دارد/ هر چند بعدها عطاي معلمي را به لقايش بخشيديد و عضو هيئت علمي دانشگاه شديد/ دو سال بعد كه دولت مهرورز روي كار آمد حتي يك كلمه هم در دفاع از معلمان چيزي نگفتيد، گويي تمام مشكلات معلمان خاتمه يافته بود. به خداي خود بينديشيد، استفاده ابزاري از معلمان تا كي قرار است ادامه يابد/ زماني كه به صندلي وزارت جلوس فرموديد چرا اقدامي عملي و كارساز براي رفع مشكلات معلمان انجام نداديد/ به لطف عملكرد دولتي كه شما نيز عضو آن بوديد تورم ٤٥ درصد بود و افزايش ٢٠ يا ٢٥ درصدي حقوق دردي دوا نمي كرد/ در برنامه اي تلویزيوني فرموديد شأن معلم ما بالاتر از آن است كه حرف از حقوق بزند/ استان همدان به لحاظ شاخص هاي كيفي مانند نتايج كنكور و امتحانات نهايي و افت تحصيلي در وضعيتي اسفبار بود اما حضرتعالي مدير كل وقت آموزش و پرورش استان همدان را كه چنين عمكرد تاسف باري داشت را تا معاونت وزير ارتقا داديد/ چرا هر وقت دولت از جريان سياسي هم فكر شما نيست ياد معلمان و مشكلات آنها مي افتيد و وقتي دولت هم سوي شما زمام امور را به دست دارد معلمان را فراموش مي كنيد

منتشرشده در یادداشت

همه وزرای 50-60 سال اخیر آموزش و پرورش در امتحان معیشت و رفاه معلمان رفوزه اند/ داود محمدی و اعضای کمیسیون آموزش چرا به نطق تبلیغاتی و پر از غلط حاجی بابایی جواب نمی دهند/ ظاهرا حاجی بابایی مفهوم GDP و معنای بودجه عمومی دولت را نمی داند/ سواد ادبی حاج بابایی هم تعریفی ندارد فرق بین غزل و رباعی را نمی داند/ هیچ نماینده یا مسئولی  هم از حاجی بابایی نپرسید که بر اساس کدام محاسبه در سال 92 سهم آموزش و پرورش از GDP ، 8 درصد بوده و بر اثر  کدام زلزله اقتصادی در سال 94 به 2.5 درصد رسیده است/ حاجی بابایی مثل چپی ها،دولت روحانی را طرفدار اندیشه های "نو کلاسیک نئولیبرالی"  می داند/  حاجی بابایی با عدد سازی می خواهد اثبات کند که سال 92 از نظر بودجه و رفاه معلمان سال طلایی بوده /حاجی بابایی اگر 4 سال وزیر فاسد ترین دولت در تاریخ ایران نشده بود، امروز می توانست از اقتصاد مقاومتی حرف بزند/ حاجی بابایی به واردات کالاهای بنجل از چین و روسیه و هند و  تاراج اقتصاد ایران و تورم 40 درصدی اعتراض نکرد/  در تقسیم کار اصولگرایان، حاجی بابایی مسئول تحریک و بسیج معلمان در جنگ روانی علیه دولت روحانی است/ تاریخ دوبار تکرار می شوذ بار اول به صورت تراژدی و باردوم به صورت کمدی / حاجی بابایی معلمان را با شعار معیشت، علیه دولت خاتمی تحریک می کرد/ احمد توکلی در مجلس فریاد زد که بنزین 100 تومانی گران است خاتمی  باید بنزین را لیتری 35 تومان بفروشد/ اسفند 83 مجلس هفتم طرح تثبیت قیمت ها را تصویب کرد / حدادعادل طرح انتخاباتی تثبیت قیمت ها را عیدی مجلس اصولگرای هفتم  به مردم نامید/ بعد از انتخاب محمود احمدی نژاد ، اصولگرایان غوغای معیشت را بایگانی کردند/ حاجی بابایی در دوره وزارت گفت : با معلمان قرارداد اخلاقی دارم که اسم معلم را با پول نیاورم/ از حدود 800 سخنرانی چند ساعته حاجی بابایی ، 4 صفحه مطلب جدی استخراج نمی شود/ حاجی بابایی دنبال کارسیاسی است و از نام معلم استفاده ابزاری و تبلیغاتی می کند/ حاجی بابایی سواد آکادمیک و بیان آکادمیک نداردو حرف هایش عوامانه است

منتشرشده در یادداشت

هر دانش آموزی که فارغ التحصیل می‌شود یک کار بلد باشد/ متأسفانه پيکر جامعه ، عضو پيوندي مورد نيازش را پس زده است/ محافظه کاري آموزش و پرورش که در لاک سنتي خود خزيده ، عدم مشارکت نهادهاي مدني و رسانه ها براي رفع چالش هاي عميق اين سيستم پيچيده و پر تنش  را به همراه دارد/ بهتر بود که مسئولين ( سازمان بازرسي کل کشور ، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، مسئولين آموزش و پرورش حتي مقام محترم رياست جمهور ) به جاي پاک کردن صورت و سر به زير برف فرو بردن ، با نگاهي عميق و ژرف ،علت عدم پذيرش جامعه  از يک طرح ضروري و مورد نياز ( همچون پس زدن عضو پيوندي )  را تشريح مي نمودند/ هر مسئولي که امروز موج سواري کند و عوام فريبانه تلاش نمايد ، خود را عامل ˏ حذف ˏاجبار از  هدايت تحصيلي معرفي کند؛ فردا در پيشگاه ملت ايران و خداوند منان مسئول مي باشد 

منتشرشده در یادداشت

معمولا در مناطقی که مشارکت مردمی به مدارس بیشتر است ، وضعیت مدارس هم بهتر است/ این صرفه جویی ها و عدم استخدام نیروی تازه نفس در مدارس به خصوص مقطع ابتدایی باعث شده  است که آموزگار سی سال خدمت بازنشسته باز هم دعوت به کار شود و در پایه حساس و تازه تاسیس ششم ابتدایی به تدریس ادامه دهد/  تمام بخش های این وزارتخانه که با صرفه جویی عجین  شده است ، حداقل در تربیت و استخدام نیروی انسانی که ارتباط مستقیم با  توسعه آموزشی دارد ، از  صرفه جویی بگذرید و آموزش را قربانی صرفه جویی نکنید/ کلاس های پرجمعیت نیز حاصل همین صرفه جویی هاست/ چرا این صرفه جویی باید برای وزارتخانه ای باشد که متولی تعلیم و تربیت نسل های جوان است/ کاش به عنوان مدیر نهاد تعلیم و تربیت یک بار مقایسه ای بین بودجه های این نهادها و  وزارتخانه تحت مدیریت خود می کردید . بهتر بود برای احقاق حقوق بازنشستگان هم که شده این بحث را به مجلس می بردید/ تا ابد هم  نمی توان به خاطر رضایت خاطر اقلیتی ، حق اکثریت جامعه را  نادیده گرفت / با  هاله  تقدس کشیدن پیرامون باورهای فرهنگی و موضع گیری های سیاسی هم نمی توان چشم بر واقعیت ها بست و اجازه پرسش را  از همه اقشار جامعه سلب کرد / هنر آن است از نهادهای قانون گذار و اجرایی کشور بخواهیم بودجه های آن نهادهای فرهنگی را با بودجه آموزش و پرورش مقایسه کنند

منتشرشده در یادداشت

نگاهی به عملکرد معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و امور تربیتی مدارس  آقای حمیدرضا کفاش  معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از اجتماع 12 هزار نفری و جشن تکلیف دختران 9 ساله (کلاس سوم ابتدایی) و یک مانور از دختران محجبه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در 18 بهمن خبر داد.  کفاش افزود : "این مراسم به همت اداره کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود." وی اضافه کرد: "در این مراسم شخصیت های بزرگی شرکت می کنند و یک مراسم فوق العاده است..." 

آیا واقعا کار مدیریت پرورشی، برگزاری مانور در حضور بزرگان است؟  

محمدرضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش در همین رابطه گفت: "قرار است شخصیت های بسیار فرهیخته و مهمی در این برنامه حضور پیدا کنند که هم اکنون فقط می توانم نام حجت الاسلام قرائتی را ذکر کنم." انتقال 12 هزار دختر 8 و 9 ساله در فصل سرما از نقاط مختلف شهر به مصلای بزرگ تهران را چگونه باید ارزیابی کرد؟ آیا بردن 12 هزار دانش آموز خردسال به مراسمی خارج از مدرسه ، نوعی استفاده سیاسی از دانش آموزان نیست؟

رفتار معاونت پرورشی قاعدتا باید با دیدگاه های رییس جمهور تطابق داشته باشد . حسن روحانی در مصاحبه خرداد ۹۲ گفت : " برخی فکر می‌کنند نظام آموزشی کارکرد اولش در خدمت دستگاه سیاسی بودن است، ولی این‌طور نیست. دولت و دستگاه سیاسی اگر در عرصه‌های دیگر ناکارآمد باشند، قادر نیستند از طریق آموزش تصور مردم را تغییر دهند و در سال‌های گذشته هم نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم."

انتقاد رییس جمهور متوجه کدام بخش از نظام آموزشی است؟

اینکه آموزش و پرورش سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در مدارس جشن بگیرد و دانش آموزان را با اهداف این رویداد بزرگ تاریخی آشنا کند یک چیز است و برگزاری مانور دختران 9 ساله در مصلای بزرگ تهران در حضور شخصیت ها چیز دیگری است. اولی کار آموزشی - تربیتی و دومی کار نمایشی است. مانور یک کلمه فرانسوی است که  معنای آن  "اجرای عملیات جنگی به طور نمایشی و تمرینی" است.

پرسش این است که چرا آقای کفاش در توصیف این برنامه از یک اصطلاح نظامی استفاده می کند؟  

این همه تاکید بر حضور "شخصیت های بسیار فرهیخته و مهم " در این مراسم برای چیست؟

تاکید بر حضور شخصیت ها این نکته را به ذهن متبادر می کند که گویا هدف این برنامه ،  انجام یک نمایش در حضور شخصیت های سیاسی و مذهبی از جمله آقای محسن قرائتی است تا مثلا بگویند که برنامه نماز و حجاب در مدارس به صورت جدی اجرا می شود و معاونت پرورشی در تربیت دینی دانش اموزان موفق بوده است. نگاه به بیرون برای معاونت پرورشی سم مهلک است و این معاونت را از فعالیت های واقعی تربیتی در مدرسه دور می کند.  

در حالی که به دلایل تکنیکی ، امکان برگزاری نماز ظهر در اغلب مدارس وجود ندارد و یا برگزاری آن حالت سمبلیک و تشریفاتی به خود گرفته است ( در حدی که گفته شود نماز جماعت برگزار شد)، برگزاری مراسم نماز در مصلی با چه هدفی صورت می گیرد؟

مساله این است که بیشتر کارهای معاونت پرورشی در مدارس و خارج از مدرسه جنبه تبلیغاتی و نمایشی دارد. امور تربیتی بیشتر از اینکه دغدغه تربیت صحیح دانش آموزان را داشته باشد در پی فعالیت های سیاسی – تبلیغاتی برای جلب توجه شخصیت های خارج از آموزش و پرورش است.

حتی اگر مدیری واقعا بخواهد نماز جماعت در مدرسه برگزار کند ،مشکلات تکنیکی و واقعیت های مدرسه به او اجازه این کار ر نمی دهد. بسیاری از مدارس قبل از اذان ظهر تعطیل می شوند و در بقیه مدارس هم اذان ظهر با نیم ساعت آخر کلاس درس تلاقی دارد. البته در مدارسی که زنگ چهارم دارند امکان برگزاری نماز از نظر زمانی فراهم است . در فصل بهار با تغییر ساعت ، در اغلب مناطق کشور مشکلات برگزاری نماز مضاعف می شود و اصولا اغلب مدارس قبل از ادان ظهر تعطیل می شوند. کمبود فضای نمازخانه ، تلاقی ساعت نماز با زنگ تعطیلی مدارس ، مشکلات ساختن وضو و مسایل انضباطی و...بخشی از مشکلات تکنیکی است.

مدیران مدارس و مربیان پرورشی به جای رفع موانع و ارائه راه حل عملی و کارشناسی برای برگزاری  نماز در مدرسه و یا اعلام صادقانه این موضوع که برگزاری نماز جماعت در بسیاری از مدارس دشوار و تا حدی غیرممکن است ،بر تبلیغات خود در مورد اقامه نماز جماعت و ارائه آمارهای غیر واقعی می افزایند.به طوری که  آمار رسمی شرکت دانش آموزان در نماز جماعت و دیگر فعالیت های پرورشی با آمار واقعی این گونه فعالیت ها به نحو فاحشی تفاوت دارد. حکایت بیلان کار معاونت پرورشی مصداق ضرب المثل " آفتابه لگن هفت دست ، شام . نهار هیچی است.   

به نظر می رسد معاونت پرورشی به جای تمرکز بر مشکلات تربیتی دانش آموزان ، مانند اعتیاد و دیگر رفتارهای پر خطر و افسردگی و ناهنجاری های آموزشی و رفتاری، بیشتر دنبال کارهای پرسروصدا برای جلب توجه شخصیت های سیاسی و مذهبی خارج از آموزش و پرورش است.  برخی معتقدند که معاونت پرورشی سال ها است که پیوندی ارگانیک با فعالیت های تربیتی و آموزشی مدرسه ندارد و دنبال فعالیت های سیاسی در داخل و عملیات نمایشی در خارج از مدرسه است وخود را درگیر مسایل تربیتی به مفهوم متعارف نمی کند.

حمیدرضا کفاش  چند روز پیش در باره خودکشی 13 دانش آموز در سال جاری گفت : "طی آمار مستند وزارت آموزش و پرورش در سه سال اخیر خودکشی دانش آموزان روند کاهشی داشته است."معنای این حرف این است که در دوسال گذشته آمار خودکشی دانش آموزان بالاتر بوده است. پرسش این است که آیا معاونت پرورشی و دیگر بخش های آموزش و پرورش تحقیقی در مورد این پدیده انجام داده اند؟ آیا برای کاهش نرخ خودکشی دانش آموزان اقداماتی کرده اند؟اصولا کاهش نرخ خودکشی دانش آموزان به چه معنا است؟

آیا کاهش نرخ خودکشی دانش آموزان تصادفی بوده و یا نتیجه اقدامات تربیتی و مشاوره ای آموزش و پرورش بوده است؟ اگر نتیجه اقدامات معاونت پرورشی بوده ، معاونت پرورشی برای کاهش خودکشی دانش آموزان چه برنامه ای اجرا کرده و می کند؟

البته به این سوال ها جوابی داده نمی شود !

زیرا معاونت پرورشی خود را بی نیاز از پاسخ گویی می داند.  شاید معاون پرورشی وزیر با بیان اینکه در سال های گذشته خودکشی دانش آموزان بیشتر بوده ، درصدد عادی نشان دادن خودکشی دانش آموزی است.

آقای کفاش در گذشته هم با ناهنجاری های تربیتی در مدارس چنین برخوردی داشته اند، یعنی سعی کرده اند این پدیده ها را عادی جلوه دهند .سال گذشته بعد از رسانه ای شدن تجاوز جنسی ناظم یک دبستان به 6 کودک 8 تا 11 ساله تهرانی ، آقای کفاش گفت : "بشر است دیگر. نمی‌خواهم بگویم که بشر جایزالخطاست ولی در زمان معصوم هم خطا وجود داشته است." وی ا سیاسی کردن مساله افزود: "در کشورهای غربی روزی ۵ مورد از این اتفاقات می‌افتد و آنها اجازه نمی‌دهند کسی خبردار شود. "

در پاسخ به اظهارات شگفت انگیز آقای کفاش باید گفت که آیا کشورهای غربی الگوی تربیتی معاونت پرورشی هستند ؟ به فرض که آنها روزی 5 مورد تجاوز در مدارس دارند، آیا می شود نتیجه گرفت که تجاوز ناظم به 6 کودک اتفاقی عادی است؟ نکته دیگر این است که در کشورهای غربی منعی برای انتشار اخبار منفی در مورد کودکان وجود ندارد. رسانه های غربی به تفصیل و با حساسیت اخبار مربوط به بدرفتاری با کودکان در مدرسه و خانه  را پوشش می دهند. کافی است حداقل به خود زحمت بدهیم و عنوان تجاوز جنسی به دانش آموزان را در اینترنت سرچ کنیم.  

واقعیت این است که دستاوردهای "تربیتی" معاونت پرورشی بسیار ناچیز است و به نظر می رسد این معاونت علاقه ای به ورود به مسایل تربیتی و پرورشی به معنای متعارف کلمه ندارد. معاونت پرورشی بعد از احیای مجدد در سال ۸۵ ، دچار سر درگمی و بی برنامگی است و هنوز جایگاه واقعی خود را در مدارس پیدا نکرده است.

این معاونت تلاش می کند که ناکامی خود در مباحث جدی تربیتی را با اقدامات پرسر و صدا و غیر مرتبط با وظایف ذاتی خود جبران کند. معاونت پرورشی با مخفی کردن ناکامی های خود پشت شعارهای ارزشی ، امکان نقد علمی عملکرد خود را تقریبا غیر ممکن کرده است.

پرورش دانش آموز مداح، تشکیل هزاران هیات عزاداری در مدارس، برگزاری اردوی راهیان نور، اعزام دانش آموزان به حج عمره، سفرهای زیارتی به عتبات عالیات و دیگر فعالیت های نمایشی و غیر مرتبط، که برخی از آنها در دوره احمدی نژاد پایه گذاری شده اند، انحراف جدی در فعالیت های معاونت پرورشی است.

این کارها قارغ از ارزش گذاری آنها ربط چندانی به فعالیت معاونت پرورشی ندارد حتی اگر تربیت دینی دانش آموزان را تنها هدف معاونت پرورشی بدانیم، این طرح ها را نمی توان طرح های تربیتی با هدف تربیت دینی دانش آموزان دانست.

معاونت پرورشی به جای مشغول شدن  به امور تبلیغاتی و سیاسی و برگزاری تورهای زیارتی که متولیان دیگری در خارج از آموزش و پرورش دارد، بهتر است انرژی و توان خود را صرف حل مشکلات محیط های آموزشی و شناسایی و رفع آسیب های اجتماعی در مدارس کند. همه از کمبود بودجه گلایه می کنند اما بودجه معاونت پرورشی اغلب صرف اموری می شود که نتایج تربیتی مفید به دنبال ندارد.

به نظر می رسد معاونت پرورشی همراه با نهادهایی مانند انجمن اسلامی و شوراهای دانش آموزی و ... دانش آموزی، در عمل پیوندی با مسایل آموزشی و تربیتی مدرسه ندارند.

معاونت پرورشی در شرایطی به فعالیت سیاسی و نمایشی در داخل و خارج وزارتخانه مشغول است که تامین بهداشت روانی دانش آموزان و پیشگیری از خطرات تربیتی  که در کمین آنها است در مدارس متولی خاصی ندارد و در مواردی مانند خودکشی دانش آموزان ، تنبیه بدنی دانش آموزان ، تجاوز جنسی به دانش آموزان و  رفتارهای نژادپرستانه نسبت به دانش آموزان افغانستانی، مساله اصلی  مدیریت آموزش و پرورش و رسانه های وزارتخانه پرده پوشی و کتمان ناهنجاری های تربیتی و یا عادی نشان دادن آنها  است.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
سه شنبه, 08 ارديبهشت 1394 10:27

روش های تماس با سایت صدای معلم

برای تماس با صدای معلم می توانید یکی از دو روش زیر را انتخاب نمایید :

1- از آن جا که صدای معلم یک رسانه تخصصی و حرفه ای در حوزه آموزش و پرورش و یا تعلیم و تربیت است مطالب با نگاه " کارشناسی " و نیز " ارائه راهکار " تنظیم و ارسال گردند .

  1- استفاده از گزینه ارسال نامه که در منوی بالای سایت قرار دارد. ( قابل ذکر است که نامه های ارسالی شما از این قسمت قابلیت انتشار در سایت را دارا می باشند و در صورت تایید مدیرمسئول، منتشر شده و کاربران قابلیت نظر دادن و بحث و گفت و گو درباره متن منتشره را دارند.)


  2-  ارسال ایمیل به آدرس : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

*  از ارسال متن به صورت pdf خودداری شود . متن های pdf منتشر نمی شوند .

* از ارسال متن با لحن محاوره ای خودداری شود . متن هایی که اصول نگارشی در آن رعایت نشوند منتشر نمی شوند .

* در صورت امکان و برای نهادینه ساختن فرهنگ شفافیت ، عکس ارسال شود . ترجیحا تصاویر با کیفیت ارسال گردد .

* نامه های جمعی و یا گروهی حتما با امضا و تلفن ارسال شود . این مشخصات به رسم امانت نزد صدای معلم  می ماند و در اختیار هیچ کس قرار داده نمی شود . نامه هایی که فاقد امضا و یا مشخصات باشند منتشر نمی شوند .

*همکارانی که قصد دارند مطلب شان در " ستون عناوین ویژه " منتشر شود باید « اختصاصی » بوده و ویژگی های لازم یک یادداشت و یا مقاله را مطابق استانداردها داشته باشد . ( از ارسال هم زمان یک مطلب برای چند رسانه اجتناب فرمایید . )

* دوستان ، همکاران و همه عزیزانی که اقدام به ارسال مطلب و یا حتی نظر می کنند قبل از ارسال حتما و حداقل یک بار آن را با دقت بخوانند .

* از شرایط لازم برای انتشار مطلب در ستون " عناوین ویژه " استناد به پژوهش ها ، آمارهای درست و سخنان مسئولان است . مطالب نباید فقط حالت شخصی داشته و آسیب و یا مشکلی را بیان کنند . ضمنا حالت کلی گویی هم نداشته و راهبرد و راهکار ارائه گردد .

* با توجه به مشی صدای معلم مبنی بر ایجاد و تثبیت " فرهنگ گفت و گو " ،  " تفکر نقادی " و " احترام به مخاطب "  ؛ از نویسندگان مطالب دعوت می شود تا پاسخ گوی پرسش ها و نظرات همکاران در مورد مطلب خود باشند .

* کانال گروه صدای معلم در تلگرام ( تلگرام باید آپدیت باشد ) : ( این جا )

منتشرشده در بدون طبقه
شنبه, 29 فروردين 1394 19:48

معلمان و رسانه

علی پورسلیمان

یکی از مسائلی که دائما توسط معلمان در قالب اعتراض و یا گلایه مطرح می شود " رسانه ای شدن پرداخت مطالبات و یا معوقات " است .

معلمان عنوان می کنند که چرا در دستگاه ها و نهادهای دیگر ، اخبار افزایش ها و یا پرداخت ها به رسانه راه پیدا نمی کنند اما در جامعه آموزش و پرورش هر گونه تغییر حتی  در مقیاس کوچک ، بزرگ نمایی می شود ؟

سال قبل و  هم زمان با بحث افزایش 20 درصدی حقوق معلمان ابتدایی دستور العمل وزارتی بر منع مسئولان وزارت آموزش و پرورش از رسانه ای کردن پرداخت ها تاکید داشت .

اما مدیر کل دفتر وزارتی در هفدهم دی ماه سال 93 در مصاحبه با خبرگزاری فارس این دستور العمل را زیر پا گذاشت .

فاضل متولی ضمن  بیان افزایش حقوق مربوط به آموزگاران مقطع ابتدایی در پایان چنین گفته بود : «  سیاست وزارت آموزش و پرورش این نیست که این گونه مسائل را خبری کند و به همین دلیل به دنبال اعلام این مطالب نیست؛ اما فرهنگیان بدانند آموزش و پرورش در تمام موارد به دنبال استیفای حقوق معلمان است.»

این که چرا مسئولان و حتی سایر رسانه ها ، پرداخت های آموزش و پرورش را رسانه ای می کنند خود نیازمند بحث جداگانه ای است اما به نظر می رسد که مسئولان وزارت آموزش و پرورش از اهمیت و تاثیر رسانه بر مدیریت افکار عمومی جامعه آگاه هستند و به خوبی و در جای خویش از آن بهره گیرند .

از این منظر نمی توان اشکالی بر این گونه مدیریت مطالبات وارد نمود .

اما نکته مهم و قابل ذکر آن است  که به همان میزان که مسئولان و حتی افراد خارج از حوزه آموزش و پرورش به اهمیت و نقش رسانه آگاه هستند متاسفانه اکثریت جامعه فرهنگیان و معلمان به این مهم آگاه نبوده و یا اهمیتی برای آن قائل نیستند .

شاید مهم ترین دلیل برای چنین مساله ای ؛ غلبه فرهنگ شفاهی بر نوشتاری در فرهنگ رایج در سازمان آموزش و پرورش است و این که بسیاری از معلمان تصور می کنند همین که هر روزه با دانش آموزان و یا اولیای آن ها در تماس هستند برای فرآیند آگاه سازی جامعه نسبت به نیازهای این دستگاه بزرگ و مولد کفایت می کند .

باید دانست که اکنون عصر رسانه است و مدیریت کارآمد و اثر بخش این ابزار می تواند در هدف گذاری و مدیریت بر مبنای هدف ، نقش به سزایی را ایفا نماید .

در حال حاضر و با وجود آن که جمعیت فرهنگیان و معلمان کشور بیش از یک میلیون نفر است اما ارتباط این جمعیت با رسانه در حد بسیار ناچیز ونزدیک به صفر است .

تعداد معلمانی که در این حوزه قلم می زنند خود گویای تراژدی عقب بودن جامعه معلمان از تاثیر  آن ها بر کارکرد رسانه است .

نفی کارکرد این ابزار و متهم نمودن دیگران به سوء استفاده از کارکرد رسانه ، نوعی فرافکنی ، فرار از واقعیات و نیز " درجا زدن " است .

اینکه  فرضا چرا اکثریت جامعه با مطالبات معلمان همراهی نمی کند نیاز به تامل  و آسیب شناسی دارد و شاید کلید حل این مساله گفت و گو ی سازنده و موثر با جامعه و مسئولان از طریق «رسانه» و استفاده از پتانسیل این ابزار جادویی برای مدیریت افکار عمومی و ارائه " اندیشه برتر " است .

 باید جامعه و مسئولان نسبت به مطالبات معلمان و آموزش و پرورش در سه سطح «معیشت، منزلت و معرفت» آگاه شوند.

تنها از این طریق است که می توان در عرصه پی گیری حقوق و مطالبات حرفی برای گفتن داشت .

روزنامه آرمان

 

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

نظر شما درباره حذف زبان انگلیسی از برنامه درسی مدارس و تفویض آن به موسسات خصوصی با مسئولیت خود والدین چیست ؟

دیدگــاه

سرویس مدارس

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور