صدای معلم

محیط زیست

  • « آیا ریشه این نوع برخوردها به همان « روابط قبیله ای » مرسوم و نهادینه شده در جامعه بی تفاوت ما باز نمی گردد ؟ »
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

مقابله با انحرافات اجتماعی به روش یک رسانه فرهنگی ؟! مطلب ویژه

گروه رسانه/ یکی از کانال های تلگرامی معلمان به نام « اخبار فرهنگیان » تصویری از فردی را منتشر کرده است که در حال آتش زدن تنه یک درخت است .   انتشار تصاویر انحرافاتی از این دست که محیط زیست را نشانه گرفته است شاید مانع و ترمزی باشد برای افرادی که به هیچ قاعده و قانونی پای بند نیستند اما پرسش این است که چرا چهره این افراد خاطی پوشانده…
  • « " طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران" به خاطر مقاومت مدنی مردم از لایحه برنامه ششم در صحن علنی مجلس حذف شد ؛ با این حال هر ساله دولت برای آن ردیف بودجه مطالعاتی و اجرا تعریف می‌کند ! »
  • دکتر خدیجه گلین مقدم

لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تخریب محیط زیست و آب ؟

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ دارای اشکالات فراوانی‌ست. شاید بتوان گفت که بخش آبِ این بودجه یکی از بدترین بخشهاست. در این بخش بیشترین بودجه برای سدسازی‌ها و انتقالات آب بین حوزه‌ای و کارخانجات "پرآب‌بر" کویری در نظر گرفته شده است که بیشترین خسارات را متوجه محیط زیست و آب خواهند کرد. به عنوان مثال فقط برای سه استان شمالی کشور که نیاز به ساخت هیچ سد دیگری نیست برای ۹ سد ردیف…
  • « با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نباید کمبود برق در کشور وجود داشته باشد. چرا که در سالهای گذشته با وجود باز بودن مدارس و دانشگاه‌ها هیچ گاه کمبود برق وجود نداشت »
  • دکتر خدیجه گلین مقدم

کشتار نامحسوس در ایران : مازوت یا بیت‌کوین ؟!

آلودگی هوای امسال تهران همانند سالهای نود و نود و یک است. در آن سالها خورشید به هنگام ظهر دیده نمی‌شد. اما امسال نوع دودآلودگی متفاوت است. در آن سالها آلودگی هوا به خاطر بنزین غیراستاندارد بود که جان هزاران نفر را گرفت. همان سال هایی که شخصی می‌گفت تحریم ها کاغذ پاره‌اند. اما وضعیت امسال طور دیگریست. معلوم نیست چرا در کشوری که بر روی گاز و نفت بنا شده است،…
  • « چرا احزاب و نیروهای سیاسی ما سوالات بالا را در بیانیه‌ها و مواضع‌شان بیشتر نمی‌پرسند و برای پاسخگو کردن نهادهای حکمرانی در این زمینه‌ها و برای پیشگیری از این مرگ تدریجی‌مان فشار بیشتری نمی‌آورند و رایزنی بیشتری نمی‌کنند؟ »
  • محمدرضا جلایی پور/ پژوهشگر جامعه‌شناسی و سیاست‌گذاری عمومی

پرسش هایی درباره آلودگی هوا و خفگی جمعی مان ؟!

گروه رسانه/ محمدرضا جلایی‌پور در یادداشتی تلگرامی نوشت: چرا مواد پرشماری از «قانون هوای پاک» که در سال ۹۶ تصویب و ابلاغ شده است توسط دستگاه‌های ذی‌ربط اجرا نمی‌شود؟ چرا سازمان محیط زیست که طبق این قانون باید ناظر و ضامن اجرای آن باشد، به مسئولیت‌اش عمل نمی‌کند؟ رئیس سازمان محیط زیست گفته است معاون دادستان بخشنامه داده که کسی مانع سوزاندن مازوت در تهران نشود. معاون دادستان به چه حقی چنین…
  • « طرح دولت فرانسه برای غرس ۵۰ میلیون اصله نهال در حالی اعلام می شود که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور در نظر دارد تا طرح تغییر قانون اساسی برای افزودن لزوم مبارزه با تغییرات آب و هوایی به ماده اول این قانون را به همه پرسی بگذارد »

طرح دولت فرانسه برای مقابله با پیامدهای گرمایش زمین با مشارکت " مدارس دولتی "

دولت فرانسه اعلام کرد که در راستای مقابله با گرمایش زمین و افزایش دمای هوا در این کشور برنامه ای ۲۰۰ میلیون یورویی برای درخت کاری را اجرا خواهد کرد. به گفته ژولین دونورماندی، وزیر کشاورزی، مواد غذایی و جنگل های فرانسه ۵۰ میلیون اصله نهال در چهارچوب این طرح کاشته خواهد شد تا این کشور آمادگی بیشتری برای زندگی با آب و هوای گرمتر طی دهه های آینده داشته باشد. این…
  • « فراخوانی چنین هیجان‌هایی بیش از اینکه به ما در باز سازمان‌دهی نسبتمان با محیط‌زیست و حیات‌وحش کمک کند، از ما سلب مسئولیت کرده و نقش ما در همه‌گیری بیماری را کتمان می‌کنند »
  • نویسندگان : مریم حاتمی و جلیل اعتماد

اعوجاج در رابطه با محیط زیست: داغ تیترهای ژورنالیستی برتن محیط زیست در هیاهوی کرونا مطلب ویژه

مریم حاتمی* جلیل اعتماد**  از حدود دسامبر سال  ۲۰۱۹ ویروس Covid 19 برای نخستین بار در شهر ووهان استان هوبئی، کشور چین شناسایی شد. دیری نپایید که سراسر دنیا متأثر شیوع این ویروس شد. تحقیق درباره منشأ ویروس کرونا، نگاه‌ها را به سمت بازارهای محلی خرید فروش حیات‌وحش در این شهر برد. در ادامه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد این ویروس منشائی طبیعی داشته و از حیوان به انسان منتقل شده است و سپس خفاش و پانگولین…
  • « نکته جالب ماجرا اینجاست که اصلا تفاوتی بین با سوادهای و بی سوادها، زنان و مردان، شهری و روستایی و دارا و ندار در مورد دغدغه های زیست محیطی وجود ندارد ! »
  • علی اصغر فیروزجائیان/ جامعه شناس

بی تفاوتی یا بی شعوری زیست محیطی ؟!

چند سالی است که در رابطه با آسیب های زیست محیطی تحقیق می کنم. در این زمینه مسائل متعدد زیست محیطی را مورد بررسی و کنکاش قرار دادم. مهمترین سوالی که دراین زمینه ذهن مرا به خود مشغول کرد میزان پای بندی یا بهتر بگویم عدم پای بندی ما به ذغدغه های موجود زیست محیطی است. اینکه چرا ما نسبت به مسائلی چون کمبود و آلودگی آب ، آلودگی هوا و خاک،…
  • « اگر ما در ایران نتوانسته‌ایم به بنیان‌های استوار در اندیشه‌های جغرافیایی دست یابیم، این واپسماندگی را باید در عدم توجه به اندیشه‌های فلسفی جست , جو کرد. در کشور ما هنوز هم حوزه نظری جغرافیا به شدت در غفلت و بی‌ثمری به سر می‌برد. سطحی بودن پاره‌ای آثار جغرافیایی، حاصل این غفلت و تفکر بی‌سامان است . »

حسین شکویی ؛ معلم و پیشتاز فلسفه جغرافیا

۲۸ شهریور ۱۳۸۴: ۱۵ سال پیش در چنین روزی حسین شکویی در تهران درگذشت. می‌گفت: "ما در علم جغرافیا در آغاز راهی دراز هستیم و حرکتمان بسیار کند است".
  • وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش فرانسه اجرا می کنند ؛

هفته دوچرخه در مدرسه

گروه اخبار/ وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش فرانسه، برنامه یک هفته با دوچرخه در مدرسه را هم زمان با رخداد جهانی تور دو فرانس اجرا می کنند. تور دو فرانس (به فرانسوی: Tour de France) یا تور فرانسه معتبرترین مسابقه دوچرخه‌سواری جاده دنیاست که در سال ۱۹۰۳ تأسیس شده‌ است و اکنون هر ساله به مدت سه هفته در جاده‌های فرانسه و کشورهای پیرامون آن، در فصل تابستان برگزار می‌شود.…
  • " مقدمه ای بر رفتارشناسی گروه ها در جامعه ایرانی : کرونا با آن همه کوچکی اش یک چیز مهم و باارزش را در این سرزمین نشان داد و پرده ها را کنار زد و آن سنجش عیار " صداقت " در جامعه متظاهر ، توجیه گر و تنبل ایرانی بود "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

" کرونا " بهانه ای بیش نیست ؛ " فرار از مدرسه " خود معلول است ! مطلب ویژه

در بسیاری از محافل و منابر دائما می بینم و می شنوم که از کرونا به عنوان " ویروس منحوس " یاد می شود . حدود 7 ماهی است وقتی در خیابان ، کوچه و پارک راه می روم خیلی آثاری از آب دهان ، خلط سینه و... روی زمین مشاهده نمی کنم . برای این امر دو فرضیه و یا سوال پژوهشی می توان طرح کرد : 1- آیا کسانی که…

نظرسنجی

در شرايط كنوني حضور طلاب و روحانيون حوزه‌هاي علميه در مدارس چه مزيت‌هايي دارد؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

 سامانه فیش حقوقی معلمان

سامانه فیش حقوقی معلمان بازنشسته

سامانه مراکز رفاهی

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور