صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" نیازی به انجام مانور ، کارهای نمایشی ، برگزاری جلسات و... نیست ! سامانه ی سناد را درست کنید ! مسئولان وزارت آموزش و پرورش در حالی سخن از تدوین " قانون خاص " برای آموزش و پرورش می رانند که افکار عمومی از وضعیت اجرای واقعی و شفاف " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " مطلع نیست و تنها عکس این نشست ها به اطلاع عموم می رسد "

پروژه ی مهر ؛ پرهیاهو اما با دستان خالی مدارس و قانونی که روی زمین مانده است !

صدای معلم گزارش می دهد ؛

گروه گزارش/

انتقاد صدای معلم از پروژه مهر و اصلاح سامانه سناد و گزارش اجرای قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش

این روزها به پرتال ادارات کل و مناطق که سر می زنید اکثرا اخبار و گزارش ها به " پروژه مهر " اختصاص پیدا کرده است .

حتی شوراهای آموزش و پرورش که اکثرا از چگونگی اجرای مفاد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش گزارشی شفاف به جامعه ارائه نمی کنند دستور جلسات آن ها نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرده است .

مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه مهم ترین رسالت پروژه مهر آماده سازی مدارس برای بازگشایی است می گوید : تجلی فعالیت های انجام شده، آغاز با نشاط و به موقع مدارس در اول مهر خواهد بود .

مطابق نظر این مدیر هدف پروژه ی مهر اگر صرفا آماده سازی مدارس برای بازگشایی باشد نخستین پرسش این است که :

تجهیز و تعمیر مدرسه با کدامین منبع مالی؟

انتقاد صدای معلم از پروژه مهر و اصلاح سامانه سناد و گزارش اجرای قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش

به قول یک مدیر مدرسه ؛ پروژه مهر روی کاغذ بسیار شکیل و دلنشین می باشد، ولی در صحنه عمل آسیب های جدی بر آن مترتب است .

متأسفانه پروژه مهر به جای آماده سازی واقعی مدارس بیشتر به سمت مستندسازی و فعالیت های ویترینی سوق یافته و به دلایل متعدد از پرداختن به لایه های چرکین و مغفول آموزش و پرورش طفره می رود.

وزارت آموزش و پرورش تاکید می کند که دریافت  هر گونه وجه و کمک های مردمی در تابستان ممنوع است اما مدیران مدارس سوال می کنند که بخشنامه پروژه مهر را باید با کدام اعتبارات و پول اجرا کنند ؟

به عنوان مثال ؛ با کدام پول باید امور تعمیرات مدرسه (میز و صندلی ، ایزوگام پشت بام ، تعمیر لوله کشی ساختمان و شوفاژ و تعمیر سیستم برقی و نقاشی و.....) را باید انجام داد ؟

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور گام را فراتر نهاده و در مورد اجرای پروژه مهر می گوید :

" دو نوع آمادگی برای پروژه مهر قابل ‌تعریف است اما به نظر می‌رسد فعالیت‌ها در سال‌های گذشته تنها آماده ‌سازی مدرسه برای آموزش بوده است.

اما اگر مدرسه مکانی برای تربیت و یادگیری مؤثر باشد، نباید تنها به حضور معلم در کلاس درس بسنده کنیم.

در پروژه مهر باید بررسی کرد که چقدر فضای عاطفی و روانی مدرسه پذیرای معلمان و دانش آموزان است چرا که تعلیم و تربیت تمام ساحتی یک نگاه کل‌ نگر به تمام عوامل تربیتی نیاز دارد.

برای سال‌های آینده باید پروژه مهر را در آماده‌سازی مدارس با دو رویکرد آموزشی و پرورشی در نظر بگیریم. "

علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش در اردیبهشت 1395 گفت در مورد اختصاص 5 درصد از سهم عوارض شهرداری‌ها به آموز‌ش ‌و پرورش اظهار داشت : ( این جا )

برخی از شهرداری ها در استان برای پرداخت عوارض 5 درصدی خود مقاومت می‌کنند.

در رابطه با اینکه برخی از شهرداری استان ها عوارض 5 درصدی خود را به آموزش و پرورش نمی دهند با دیوان محاسبات جلسه ای داشتیم  و درخواست کردیم تا به آموزش و پرورش برای حل این مشکل  کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت پرداخت شهرداری نسبت به قبل خیلی بهتر شده، است، گفت: به دنبال این هستیم که تمامی حق و حقوق آموزش و پرورش را بگیریم و در این دو ساله چیزهایی را گرفتیم که قبلا نمی گرفتند."

همان گونه که گفته شد نخستین وظیفه و کارکرد شورای آموزش و پرورش در هر شهرستان و استانی می تواند و باید این باشد که گزارشی جامع و شفاف از ظرفیت های اجرا نشده قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش را به اطلاع عموم برساند .

نزدیک به یک دهه است که سرانه  مدارس پرداخت نمی شود و یا روال مشخصی ندارد .

اگرچه این مبلغ اندکی است اما شورای آموزش و پرورش باید آن را پی گیری کرده و به عنوان یک " حق و مطالبه " آن را از مسئولان بخواهد .

انتقاد صدای معلم از پروژه مهر و اصلاح سامانه سناد و گزارش اجرای قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش

و اما نکته مهم دیگر با وجود  بدیهی بودن کم تر به آن پرداخته می شود بهسازی و ارتقای سامانه " سناد " وزارت آموزش و پرورش است .

« سامانه دانش آموزی سناد » از اردیبهشت ماه 1391 اقدام به ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی  نموده و توانسته است منبع اطلاعاتی سیستم های ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش باشد. این سیستم برای سال های 92 و 93 نیز با تحت پوشش قراردادن بسیاری موارد توسعه ای در حوزه فرآیندهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می دهد.

سیستم های متعددی به عنوان زیر سیستم های سامانه سناد از جمله سامانه ثبت نام المپیادهای علمی کشور و جشنواره جوان خوارزمی تهیه و تولید شده اند.

همچنین سیستم هایی مانند سامانه جامع امور شاهد و ایثارگران، سامانه فروش و توزیع کتاب های درسی، پرتال همگام، سامانه دانش آموزی، سیستم های دانش آموزی و سیستم های ساماندهی نیروی انسانی (بکفا) از سناد تغذیه اطلاعاتی می شوند."

انتقاد صدای معلم از پروژه مهر و اصلاح سامانه سناد و گزارش اجرای قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش

با حجم انبوهی از وظایف که برای این سامانه تعریف شده است گاهی اوقات بسیاری از مدارس برای اجرای کارهای معمولی حتی گرفتن یک پرینت از لیست نمرات معلم باید ساعت ها منتظر بمانند چون منابع سرور پاسخ گوی این همه مراجعات نیست و با ترافیک شدید رو به روست .

به نظر می رسد مسئولان وزارت آموزش و پرورش به جای این همه کارهای نمایشی و مانور بازگشایی مدارس و برگزاری جلسات بیهوده که معمولا نتیجه ای ندارد همین سامانه سناد را درست کنند !

از سوی دیگر ؛ مسئولان وزارت آموزش و پرورش به جای سخن راندن از تدوین " قانون خاص " برای آموزش و پرورش افکار عمومی و رسانه ها را در به صورت دقیق و شفا در جریان وضعیت اجرای " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " قرار دهند .

پایان گزارش/


انتقاد صدای معلم از پروژه مهر و اصلاح سامانه سناد و گزارش اجرای قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش

چهارشنبه, 27 شهریور 1398 09:14 خوانده شده: 737 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
معلم خسته 1398/06/27 - 14:05
مسولین محترم هنوز در الفبای افتتاح مدارس و مهر که تامین نیروی انسانی هست ماندیم و دم از شروع باشکوه میزنیم ؟؟ بگذریم از منابع مالی و ....که خود مثنوی هزار من هست
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1398/06/28 - 12:01
معلم با لاس دو سال قبلش به استقبال مهر می رود!!! پارچه کت و شلواری با هزینه خیاط شده = نهصد هزارتومان.
پاسخ + 0 0 --
زنبور آخرالزمان 1398/06/29 - 22:24
روستا خدمت کن ، شلوار ورزشی بپوش
پاسخ + +1 0 --
دبیر مهربان 1398/06/28 - 14:04
جیب خالی پز عالی
از ماست که بر ماست
اگه دارند اول مطالبات و بدهیها رو بدهند و...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور