صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مینو امامی/ دبیر بازنشسته - آذربایجان شرقی

با اختلاس و پولشوئی های موجود در کشور ؛ جوانان ما فرصت اشتغال را از دست می دهند؛ تکلیف چیست؟ از اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان چه خبر؟

اختلاس و پولشویی و صندوق ذخیره فرهنگیان  غرض از اتصال دو مطلب اختلاس و پولشوئی با مفهوم بیکاری ، از بین رفتن سرمایه های ملی برای ایجاد اشتغال و افزایش واحدهای تولیدی است. با اختلاس و پولشوئی های موجود در کشور یعنی تخلفات پولی و مالی ، جوانان ما فرصت اشتغال را از دست می دهند، تکلیف چیست؟

چرا در اجرای قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۴/۶/۲۸ مجلس شورای اسلامی و تأیید ۱۳۶۷/۹/۱۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام ، کوتاهی صورت می گیرد؟!

اختلاس به برداشت غیر قانونی اموال دولتی و یا غیردولتی که به دست کارمندان و کارکنان دولت یا وابسته به دولت صورت می گیرد گفته می شود. اختلاس گونه‌ای از کلاه‌برداری محسوب می‌شود که بیشتر به صورت برنامه‌ریزی شده، منظم و پنهان و بدون رضایت و آگاهی دیگران انجام می‌پذیرد.

مجازات جرم اختلاس بستگي به ارزش مال اختلاس شده دارد، بدين صورت كه اگر ميزان اختلاس تا پنجاه هزار ريال باشد مرتكب به 6 ماه تا سه سال حبس و 6 ماه تا سه سال انفصال موقت و هرگاه بيش از اين مبلغ باشد به دو تا ده سال حبس و انفصال دايم از خدمات دولتي و در هر مورد علاوه بر رد وجه يا مال مورد اختلاس به جزاي نقدي معادل دو برابر آن محكوم خواهد شد.

پولشوئي عبارت است از فرايند تبديل پول نقد يا ساير دارائي ها كه از فعاليت جنايتكارانه ناشي شده است با اين هدف كه وانمود شود كه اين دارائي ها از يك منبع قانوني و مشروع حاصل شده اند. اما دررابطه با منابع عمده اي كه غالبا درمورد در آمدهاي ناشي از جنايات ذكرمي شود ميتوان به موارد زير اشاره نمود:

قاچاق ,،كلاهبرداري ، فروش كالاهاي مسروقه ، حمل و نقل مواد مخدر و جنايت هاي مالي (كلاهبرداري هاي بانكي ، كلاهبرداري از طريق كارت اعتباري ، تقلب در سرمايه گذاري ، تقلب درپيش پرداخت ، كلاهبرداري از طريق اعلام ورشكستگي ، اختلاس و نظاير آنها ) ( از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد)

اختلاس و پولشوئی باعث تضعیف اعتماد عمومی جامعه می گردد. چنین کلاهبرداریها افراد جامعه را به عدم اعتماد اقتصادی هدایت می کند و بدبینی یا واهمه او را از پس انداز و انباشت سرمایه باز می دارد.

مردم انتظار مجازات کلاهبردارنی را دارند که از هوش و ذکاوت خدادادی در مسیر اجحاف به یک ملت استفاده نموده اند. مردم برای اعتماد به دولت و نظام اقتصادی به شفاف سازی قوا نیازمندند. استتار اطلاعات چنین پرونده هائی اهانت به افکار عمومی و نقض صراحت قانون است.

حق ماست که از نتایج تحقیقات و تفحصات انجام شده مطلع گردیم. حق و حقوق یک ملت یا مجموعه ای از شاغلین یک واحد اقتصادی مثلا صندوق ذخیره فرهنگیان ، پایمال و حیف و میل شده است. رذالت مختلسین آنقدر مشمئزکننده و پلید هست که به ذره ذره اندوخته معلمین این مرز و بوم یعنی معلمان و دبیران فرزندان خود نیز رحم نکرده اند.

 چرا در اجرای قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۴/۶/۲۸ مجلس شورای اسلامی و تأیید ۱۳۶۷/۹/۱۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام ، کوتاهی صورت می گیرد؟!  اختلاس و رشوه از نتایج اقتصاد ناسالم هست که در آن عده ای قلیل با توانایی برخورداری از هوش و مهارت دزدی و مدیریت این دو ، می توانند حق و حقوق اکثریت برخوردار از هوش معتقد به روزی حلال را حق قانونی خویش بدانند و چون هر دزدی مثل ماه زیر ابر پنهان نمی ماند، این نیز روزی افشا شد و همگان فهمیدند که بلی دست عده ای درد نکند که سرمایه اندوخته شده ی روز مبادای بازنشستگان فرهنگی در صندوق ذخیره بازنشستگی ، نصیب عده ای شده که هنوز معرفی هم نگردیده اند.
به نظر شما وقتی برای دزدی به این بزرگی و اختلاس های بانکی یا پولشوئی های عظیم کشور، مسیر باز است ، باید به طی کردن کدام اصول دل ببندیم تا در کشور ما همه افراد در سن فعالیت اقتصادی صاحب شغل باشند، یا همه شاغلین از حق و حقوق در خور شغل و سختی های آن برخوردار باشند؟

جوانان ما امروز بیکار آشکارند و یا به ناچاری تسلیم بیکاری پنهان شده اند. در آمدهای ناکافی ، افراد را به مشاغل دوم هدایت نموده است. رنجوری و دلمردگی در چهره شاغلان کم درآمد یا زیر خط فقری مشهود است. تحمل این همه فشار زندگی با ناکافی بودن درآمد ها به متلاشی شدن خانواده ها و افزایش نرخ طلاق منجر شده است. دومینوی بدبختی زندگی کم درآمدها یکی بعد از دیگری بدبختی ها را با خود به حرکت در می آورد. سهام عدالت را هم که به باورخود به دلیل نبود عدالت اقتصادی به افراد کم درآمد جامعه دادید بهبودی در وضعیت معیشت خانواده ها از لحاظ کیفی بوجود نیاورد. یا سیاست پرداخت نقدی یارانه ها ، که راه حل مناسبی برای بهبود وضعیت زندگی کم درآمدها نبود. کدام دلسوزی در دولت دوازدهم ، دست یاری به سوی اینان دراز خواهد کرد؟

نیت همه افراد جامعه انجام فعالیت مشروع برای تأمین زندگی خود و خانواده هست. آخر اگر ثبات مدیریت بود و ثبات اقتصادی حاکمیت داشت که کارگر و معلم روز مزد جذب نمی کردید؟ از همان روز اول فعالیت اقتصادی آنان را ابتدا آزمایشی برای 5-6 ماه و سپس رسمی استخدام می کردید.

افزایش های نامتعارف حقوق شاغلین به جز ایجاد اعتیاد آنان برای انتظار افزایش و میل به مصرف گرائی به دلیل محرومیت از امکانات ، نیز چاره ساز نشد. اگر به مدت طولانی افراد از امکان تهیه و خرید نیازهای خود محروم بمانند به هنگام دسترسی به پول به حالت انفجار خرید کالاهای مورد نیاز یا غیر نیاز می پردازند.

هنوز دولت شاغلین زیر خط فقر را بالای خط نیاورده است. اما سفره میل بیت المال یا اموال عمومی یا خصوصی افراد برای لاشخوران اقتصادی باز است. اگر کشور از ثبات اقتصادی برخوردار بود و بین عرضه و تقاضای کالا و خدمات تعادل برقرار بود که بیکاری نبود یا درآمدها زیر خط فقر نبود. همه فسادها با فساد مالی عجین هستند و امروز اگر مدیریت علم اقتصاد ما متحول نشود تعداد افراد بیشتری گستاخانه بر سر سفره حیف و میل ثروت ملی خواهند نشست.

اختلاس و پولشویی و صندوق ذخیره فرهنگیان

ما معلمین به دانش آموزان خود نگفته بودیم که می شود یک شبه ثروتمند شد ، یا می شود ثروت دیگران را ناخنک زد یا نه چنگ زد، یا می شود مسیر 50 ساله را با طراحی زیرکانه دستبرد به اندوخته دیگران ، در یک شب طی نمود. آخر وقتی قانون جلودار خلاف من نیست چرا نباید آنرا دور بزنم؟!

آری ! می شود قانون را دور زد، همه اینها را ما معلمین به دانش آموزان دیروز و نخبگان اختلاس امروز فرا نداده ایم. آنان اینها را از "برنامه پنهان" مدارس و جامعه استنباط و استخراج کرده اند.

ثروت عظیم کشور را برای همگان هزینه نمایید تا دست دزدان و رشوه بگیران و اختلاس کنندگان ، کوتاه بماند. آنان را معرفی و مجازات سنگین بنمایید تا عبرتی باشد برای سایر کجان روزگار. راستی سرنوشت بابک زنجانی و کرباسچی و اختلاس کنندگان صندوق ذخیره فرهنگیان و...... چه شد؟ سرمایه های اختلاس شده چه شد؟ و....

اختلاس و پولشویی و صندوق ذخیره فرهنگیان

ما خواستار اعمال قانون در خصوص همه خلافکاران پولی کشور توسط هر سه قواهستیم.

ما خواستار مجازات اختلاس کنندگان اندوخته مبادای بازنشستگان فرهنگی هستیم که امروز آنان نقشه های دوران جوانی خود را با این اندوخته ناقابل نتوانسته اند عملی سازند.

در باور شما فرهنگیان جوان امروز ، به این صندوق برای ذخیره اندک اندک حقوق خویش اعتماد خواهند کرد؟ امنیت پس انداز حق ملی و قانونی و شهروندی افراد یک جامعه نیست؟
یاد راهزنان جاده های روزگاران به خیر!

راهزنی نیز چهره خود را همزمان با رشد تکنولوژی تغییر داده است.
ما فرهنگیان سنگربانان خرد و دانش کشور خواستار اعاده حق و حقوق خودمان هستیم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 07 آبان 1396 00:36 خوانده شده: 1483 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +7 0 --
مینو امامی 1396/08/07 - 09:12
دادگاه انقلاب تهران دو همدست بابک زنجانی را مفسد‌فی‌الارض نشناخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح‌هروی دو تن از متهمان پرونده نفتی که پیشتر به اعدام محکوم اما حکم آنها در دیوانعالی کشور نقض شده بود، از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به حبس محکوم شدند.

شمس‌زاده و فلاح‌هروی که در محاکمه قبلی در شعبه 15 دادگاه انقلاب مفسد فی‌الارض شناخته شده بودند از سوی شعبه 28 به عنوان شعبه هم‌عرض، مفسد‌فی‌الارض شناخته نشدند و برخلاف بابک زنجانی از مجازات اعدام رهایی یافتند؛ البته این حکم مانند احکام دیگر قابل تجدیدنظرخواهی در مرجع صالح تجدیدنظر است.

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران هفته گذشته از صدور حکم این دو متهم خبر داده بود.

علیرضا زیباحالت‌منفرد از دیگر متهمان اصلی این پرونده است که دادستان تهران از او به عنوان جعبه‌سیاه یاد کرده و بنابر اعلام رئیس دادگستری استان تهران، این پرونده همچنان در مرحله تحقیقات است.
پاسخ + 0 0 --
دبیرم 1396/08/07 - 15:54
مقاله خوبی بود باشد که گوش شنوا و چشم بینا داشته باشیم
پاسخ + +7 0 --
مینو امامی 1396/08/07 - 09:13
دادستان کل کشور گفت: حکم اعدام بابک زنجانی در در دیوان عالی کشور نهایی و قطعی شده و بعید است که این حکم تخفیف یابد.

حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت حکم "بابک زنجانی" گفت: حکم اعدام بابک زنجانی قطعی شده اما مهم است وضعیت بدهی های او هم مشخص شود. بدین ترتیب مهم تر از اعدام زنجانی مشخص شدن وضعیت بدهی های اوست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی افزود: بدهی نامبرده رقم هنگفتی است، همه مردم در آن سهم دارند لذا احقاق حقوق همه مردم با تسویه دیون وی لازم است.

دادستان کل کشور همچنین به این سوال که آیا ممکن است "بابک زنجانی" با تسویه دیونش از مجازات اعدام رهایی یابد، اظهار داشت: این حکم در دیوان عالی کشور نهایی و قطعی شده و بعید است تخفیف یابد.
پاسخ + +8 0 --
Mortza 1396/08/07 - 10:15
در شهر گر مست گیرند ......
پاسخ + +14 0 --
خانم فرهنگ 1396/08/07 - 14:31
اعدام بشم یا نه هیچ خیری برای مردم نیست. البته از شما ممنونم که احساس مسولیت کردید واین مطلب را نوشتین. کمتر همکاری به این مسائل فکر میکنند واکثرا محافظه کار هستند. به امید بیداری معلمان کشورم
پاسخ + +4 0 --
مینو امامی 1396/08/07 - 19:34
# تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر : 32473
کدبازان
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خبر داد:

۵۸۰صفحه گزارش و ۳۸۰۶برگ سند از تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان جمع‌آوری شده است

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش گفت: دریافتی ۸ میلیاردی یک مدیر در ۲۱ ماه و تصرف در زمین ۷۴ میلیاردی از جمله ابهامات مُصَرح در۵۸۰ صفحه گزارش و ۳۸۰۶ برگ سند تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است.
پاسخ + +4 0 --
مینو امامی 1396/08/07 - 19:37
جعفر کوچکی‌نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگیان، با اشاره به دعوت دیروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وزرای اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: در این جلسه تنها فرشیدی حضور یافت و باقی وزرا با وجود دعوت قبلی حضور پیدا نکردند، البته مورد مربوط به آقای فرشیدی اشتباهی بود.

وی افزود: آقای نجفی هم با وجود دعوت قبلی در این جلسه حضور پیدا نکرد، در حالی که بسیاری از تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و تبدیل کردن آن به عنوان یک مؤسسه خصوصی که حیات خلوت وزرا شده بود، از زمان ایشان آغاز شده است.
پاسخ + +4 0 --
مینو امامی 1396/08/07 - 19:40
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگیان، با اشاره به دستور کار روز سه‌شنبه این کمیسیون گفت: در این نشست مسئولان ذیربط صندوق ذخیره فرهنگیان بار دیگر در کمیسیون حضور خواهند یافت تا ابهامات عملکرد خود را در دوران مسئولیت برای اعضای کمیسیون روشن کنند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه چند تن از وزرای سابق علوم، تحقیقات و فناوری هم در فهرست دعوت برای حضور در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون قرار دارند بیان داشت: هیأت تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان زمان کافی برای بررسی‌ها نداشته است چرا که روشن شدن همه ابعاد تخلفات این صندوق دست کم ۳ الی ۴ سال زمان می‌برد.
پاسخ + +1 0 --
مینو امامی 1396/08/10 - 14:18
«بانک سرمایه»، بانکی است که بخش عمده‌ای از سهام آن متعلق به آموزش و پرورش بود و این تعلق، به دلیل سهامداری صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه است. صندوق ذخیره فرهنگیان مالک 45 درصد از سهام بانک سرمایه بود. عموم تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان به اتفاقات رخ داده در بانک سرمایه ارتباط دارد. بسیاری از فرهنگیان از سراسر کشور، سهامدار و سپرده‌گذار صندوق ذخیره فرهنگیان هستند و این صندوق با سرمایه‌گذاری و تاسیس بانک سرمایه، کوشیده بود سپرده فرهنگیان را سودآور کند، ولی این بانک در نیمه اول سال 94 معادل بیش از نیمی از سرمایه اسمی‌اش را زیان کرد و در نهایت با افشای جوانب مختلف این فساد، هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان تلاش کرد با ایجاد تغییرات در اعضای هیات مدیره و مدیرعامل صندوق از بازتاب مشکلات بکاهد.
پاسخ + +1 0 --
مینو امامی 1396/08/10 - 14:19
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه نیز 19 دی سال 95 در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: از آنجایی که این صندوق با بانک سرمایه ارتباط دارد باید بگویم که حدود 7 الی 8 نفر بازداشت شده‌اند و چند نفر هم با قرار آزادند و پرونده در مرحله تحقیقات است. سه نفر از کسانی که اتهام سنگینی متوجه‌شان بوده و ارتباطی با دخل و خرج در این رابطه داشته‌اند بازداشت شده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. هنوز این پرونده در مرحله دادسرا و در حال تحقیق است و مراحل کارشناسی و حسابرسی در حال بررسی است و هنوز منجر به صدور کیفرخواست و قرار مجرمیت نشده است.
پاسخ + +1 0 --
مینو امامی 1396/08/10 - 14:21
محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: چند هزار میلیارد تومان در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار گرفته بدون اینکه تضمینی برای وصول داده باشند، که همه برخلاف قانون و مقررات است. آنها در رابطه با تسهیلات بانکی و تجاری هم وجوه گرفته‌اند و هم مصرف کرده اند. همچنین تعیین مدیرعامل بر اساس مقررات نبوده بلکه بر اساس حمایت ها و نفوذها بوده است و در مدت 10 سال، 13 بار سرپرست و مدیرعامل عوض شده است.
پاسخ + +1 0 --
مینو امامی 1396/08/10 - 14:22
به یک فرد کارتن خواب در تهران چند صد میلیارد تومان وام اعطا شده است

پرونده موسوم به صندوق ذخیره فرهنگیان به دلیل حجم گسترده در سال 95 به نتیجه نرسید و ادامه رسیدگی به آن به سال 96 موکول شد. محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس 25 شهریور سال 96 در نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: ۱۳ هزار میلیارد تومان وام در بانک سرمایه داده شده در حالی که این بانک این ظرفیت را نداشته و بیش از ۷۰ درصد تسهیلات معادل ۹۰۰۰ میلیارد تومان وام مشکوک الوصول بوده و تضمین‌های لازم برای بازپرداخت آن گرفته نشده و به عنوان مثال با تبانی صورت گرفته، به یک فرد کارتن خواب در تهران چند صد میلیارد تومان وام اعطا شده است.
پاسخ + +1 0 --
مینو امامی 1396/08/10 - 14:22
ابطحی در پاسخ به این سؤال که سرانجام مشخص شده که از صندوق ذخیره فرهنگیان اختلاس شده یا خیر؟ گفت: اگر صندوق شرکت خصوصی قلمداد شود بحث اختلاس منتفی است، اما اگر شرکت را دولتی تصور کنیم از منظر حقوقی اختلاس معنا پیدا می‌کند. هنوز بحث میان نمایندگان و دولتی‌ها زیاد است که صندوق ذخیره فرهنگیان دولتی است یا خصوصی. دولت معتقد است صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به بخش خصوصی است و از طرف دیگر هم این مطلب مطرح است که اگر خصوصی است پس چرا هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان را دولت تعیین می‌کند؟
پاسخ + +1 0 --
مینو امامی 1396/08/10 - 14:23
*فرار یکی از متهمان اصلی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان

ساعات پایانی 8 آبان ماه خبری کوتاه منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از متهمان اصلی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با مبلغ 500 میلیارد تومان از کشور فرار کرده است.

آقای "م" یکی از متهمان اصلی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان با مبلغ 500 میلیارد تومان بدهی از کشور خارج شده و ظاهرا از طریق وکیلش با وی ارتباط گرفته شده و تلاش‌ها برای بازگرداندن وی ادامه دارد.
پاسخ + +1 0 --
مینو امامی 1396/08/10 - 14:26
به گزارش تسنیم، خرداد امسال جبار کوچکی‌نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مورد وضعیت بدهکاران صندوق گفته بود: باید مراقبت شود افرادی که در جریان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت شدند و تا تعیین تکلیف دادگاه خود آزاد هستند، فرار نکنند. تاکنون چند نفر متهم مرتبط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را هنگام خروج از کشور و در فرودگاه از هواپیما پایین آورده و برگردانده‌اند. وقتی که فردی را به‌اتهامی بازداشت می‌کنند، حتی در زمان آزادی با قرار وثیقه نیز باید از او مراقبت به عمل آید و به ارگان‌های مختلف کشور اعلام کنند که این‌ افراد ممنوع‌الخروج هستند. این افراد تا زمان روشن شدن اتهام و تکلیف‌شان نباید از کشور خارج شوند و اگر محرز شد جرمی مرتکب نشدند، آزاد هستند به خارج از کشور و هرجایی که می‌خواهند بروند.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور