صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" اجبار به تهیه و پوشش لباس فرم برای دانش آموزان کاملا غیرقانونی است "

لباس فرم مدارس از منظر حقوقی

کمال مصطفی پور

لباس فرم مدارس از منظر حقوقی و حقوق شهروندی

هر سال با شروع سال تحصیلی، لباس فرم دانش آموزان در میان والدین و اولیای مدرسه به بحثی داغ تبدیل می‌شود . پس از انتشار سخنان معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش آموزی، چند مطلب را در رابطه با این موضوع به نظر هموطنان عزیز می رسانم ؛ لازم به ذکر است که در این مطلب به هیچ عنوان قضاوت در مورد مزایا و معایب لباس فرم مطرح نیست بلکه صرفا موضوع از نقطه حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جهت آشنایی هموطنان عزیز ذکر این نکته ضروری است که اجرای قوانین و مقررات کشور بر همه‌ی شهروندان ضروری است اما در این بین، تمکین بخش‌های مختلف حکومت به قوانین و خودداری از قانون گریزی و دورزدن قانون اهمیتی دوصدچندان دارد خصوصا که بحث افزایش تکلیف یا در خطر قرار گرفتن حقوق شهروندان در میان باشد.

در رابطه با پوشش دانش آموزان، جست و جوی قوانین لازم الاجراتوسط نگارنده (شامل قوانین مصوب مجلس شورا و نیز مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش) هیچ مصوبه‌ای دال بر اجباری بودن لباس فرم یافت نشد لذا به همین دلیل ساده که قوانین لازم الاجرای کشور، لباس فرم را بر دانش آموزان تحمیل نمی‌کنند، پس اجبار به تهیه و پوشش لباس فرم برای دانش آموزان کاملا غیرقانونی است، البته در مواد 64 تا 67 از فصل پنجم آیین نامه اجرایی مدارس که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است (با فرض اینکه مصوبات مرجع مذکور در شان قانون هستند) تنها استانداردهایی در رابطه با پوشش دانش آموزان ذکر شده‌اند که من جمله می توان دوخت ساده و آراستگی اشاره کرد و به هیچ عنوان اجبار به یک رنگ نمودن پوشش دانش‌آموزان برداشت نمی‌شود.

لباس فرم مدارس از منظر حقوقی و حقوق شهروندی

البته در سخنان اخیر معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش آموزی اشاره شده که شورای مدرسه لباس فرم را به دانش آموزان اجبار می کنند و این در حالی است که تجربیات بنده و نیز تحقیقات میدانی محدود حاکی از این است که لااقل در مدارس بررسی شده، به هیچ عنوان شورای مدرسه این اجبار را تصویب نکرده و ذکر این موضوع جای تعجب دارد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که نگارنده از آذرماه سال 97 با طرح موضوع در سازمان بازرسی کل کشور، پیگیر این اجبارغیرقانونی بوده است اما متاسفانه با وجود ارجاع موضوع، از سازمان بازرسی به وزارت آموزش و پرورش، هیچ جوابی به بنده داده نشده است حال آنکه به نظر می‌رسد پاسخگویی به شکایات شهروندان یکی از حقوق بدیهی هر شهروندی است خصوصا که کلیه شهروندان در آموزش و پرورش آموزش می بینند و برای آینده ی کشور آماده می شوند که البته در درازمدت موثرترین بخش حکومت نیز هست.

امید است مسئولان توجه به قوانین و به ویژه قانون اساسی را سرلوحه اقدامات خویش قرار دهند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

لباس فرم مدارس از منظر حقوقی و حقوق شهروندی

سه شنبه, 26 شهریور 1398 15:02 خوانده شده: 4301 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور