صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سرمقاله رسالت/سیدباقر پیشنمازی

سرمقاله روزنامه رسالت به مناسبت هفته معلم

نگاه اصول گرایان به آموزش و پرورش و معلم

روزنامه «رسالت» در سرمقاله روز پنج شنبه خود نوشت:

در اردیبهشت هرسال به دلیل تقارن با سالروز شهادت روحانی گران قدر استادمطهری و براساس یك سنت ملی و دینی نسبت به برگزاری مراسم گرامی داشت مقام معلم اقدام می شود و از معلمان نمونه كه اكثر آنها براساس احراز شرایط مربوط برگزیده شده اند تجلیل به عمل می آید. تكریم معلم از نشانه های ارج و منزلت علم و فرهنگ در افق فرهنگی یك كشور است اما دولتی یا مردمی برگزار شدن آن تابع میزان كارآمدی معلم است. تحقیقا بخشی از كارآمدی یا ناكارآمدی معلم معلول كیفیت ریل گذاری نظام تعلیم و تربیت، و تحت تأثیر نگرش و بینش مسئولان عالی آن است.

در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، معلم محور است و انسان، انسان را تربیت می كند نه تجهیزات یا كتاب. دانش آموز نیز تربیت را از شخصیت معلم(مربی) می گیرد و بیش از آن كه گفتار معلم بر شخصیت و تربیت دانش آموز اثر بگذارد، منش ، متانت و نجابت او مؤثر است.  كتاب  و مدرسه نیز قدرت نفوذ خود را از اخلاق و شخصیت معلم می گیرند.

ولذا در گام اول بیشترین دقت باید صرف كشف بهترین استعدادها برای كار معلمی شود. هرچه بذر بهتری برای این كشتزار انتخاب شود محصول عالی تری در آموزش و پرورش دانش آموزان به دست می آید. نظام تربیت معلم  بیش ازآن كه بخواهد نسبت به انباشته سازی حافظه معلم با آثار نظریه پردازان غربی اقدام كند باید با شیوه های بومی و اسلامی به «تربیت» و پرورش معلم و روش اعتلای ظرفیت های باطنی و معنوی و ارتقای دانش و فرهیختگی او بیندیشد. این دوراندیشی حوزه اصلی «بزرگداشت مقام معلم» و بسیار مهم است. قطعا تربیت چنین معلمی در افق آرمانهای انقلاب اسلامی، به ‌طور خودجوش و تصادفی نمی تواند اتفاق بیفتد، و مساله ساده ای هم نیست كه برون سپاری شود.

اگر دانشگاه فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش علی رغم فلسفه شكل گیری خود، از مهندسی نظام تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی ناتوان باشد، وزارت علوم و دانشگاه آزاد و...به طریق اولی از تحقق چنین مهمی ناتوان تر خواهند بود. این مهم فرآیند سازمان یافته و مشخصی را طلب می كند.

آن چه كه تاكنون در گزینش معلم معیار بود سنجش توانایی های اكتسابی بود و ظرفیت های ذاتی كه بخش زیر ساختی و اساسی شخصیتی او بود معمولا مورد غفلت واقع می‌شد ! در صورتی كه فقد مسائل اكتسابی از طریق آموزش قابل جبران است اما فقد اقتضائات ذاتی مثل نجابت و متانت و عزت نفس و شرح صدر و...از طریق آموزش های متعارف نوعا قابل جبران نیست.

 به دلیل نقش خطیری كه معلم در معماری آینده نظام جمهوری اسلامی به عهده گرفته، انتخاب معلم باید مبتنی بر كشف باشد نه براساس مراجعه، تا عالی ترین استعدادها برای تعلیم و تربیت آینده سازان كشور اختصاص یابد و هر كسی دنبال شغلی است یا در جای دیگری توفیقی به دست نیاورده، در صف جذب معلم قرار نگیرد. اگر آموزش و پرورش این مدارس را در اختیار نداشت باید منطقه به منطقه به جست و جو می رفت و بهترین استعدادها را برای كار معلمی انتخاب می كرد.

اما اكنون كه مدارس را در اختیار دارد می تواند از دوره نوجوانی و حتی كودكی از بین دانش آموزان بهترین استعدادهای معلمی را كشف، و برای امر خطیر معلمی هدف تربیت ویژه قراردهد. این مسئله امری ممكن اگر چه دیربازده است. اما وزیری كه براساس ملاحظات حزبی و جریانی انتخاب شده باشد،اراده و انگیزه ای برای كارهای دیربازده ندارد هر چند امری بسیار مهم و استراتژیك باشد چون ممكن است وزیر بعدی بهره آن را ببرد!!.

 اگر بسیاری از مدیران عالی  آموزش و پرورش هنوز ضرورت تحول را در ابعاد عمیق اش باور ندارند و یا مسائل دیگری را در اولویت می پندارند!  یا از پذیرش مسئولیت در این دستگاه راهبردی و سرنوشت ساز برای ملت و كشور اهداف دیگری دارند،  ممكن است تحول به بیراهه رود یا درحد یك سلسله اصلاحات سطحی متوقف بماند.

اكنون كه پنج سال اول (بعد از تصویب) سند تحول بدون دستاورد قابل اعتنایی در عرصه اجرا، سپری شده است و سند براساس پیش بینی روزآمدی هر پنج سال یك بار(درفصل هشتم خود)، در آستانه بازنگری قرار گرفته است انتظار می رود شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با اجتناب از خوش بینی مجدد در امیدواری به اجرای سند تحول به دست مدیرانی كه دغدغه نخست آنها مسائل حزبی است، از هدر رفت پنج سال دوم  و عمر ارزشمند یك نسل پیشگیری كنند و راه حل واقع بینانه ای برای اجرایی شدن سند و امیدواری خانواده ها به تحول در آموزش و پرورش فرزندانشان بیابند.

خانواده هایی كه قرار بود براساس تصریح قانون اساسی از تعلیم و تربیت كارآمد و رایگان برای فرزندانشان برخوردار باشند اكنون هم باید به مدرسه هزینه بدهند هم به  كلاس های تقویتی و مؤسسات آموزشی و بعد هم به كلاس های كنكور. و این در شرایطی است كه دولت نیز در ازای هر دانش آموز سالانه 20میلیون ریال از جیب دیگر همین مردم در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می دهد و هزینه ای كه خانواده ها صرف تحصیل هر یك از فرزندان خود می كنند نیز با اضافه شدن لباس و كیف و كتاب و لوازم التحریر و سرویس ایاب و ذهاب و اردوها و...به موارد فوق الذكر بیش از رقم اختصاص یافته از سوی دولت می شود.

با این هزینه و بودجه كلان دستاورد این وزارت و خانواده ها در صورت كسب موفقیت تحصیلی دانش آموزان (و نادیده گرفتن چند هزار تكرار پایه آشكار و پنهان) این است كه تنها چند كتاب درسی از حافظه معلم به انبار ذهن فرزند آنها منتقل شده است یعنی به جای علم به "معلوم"دست یافتند! و بدون احساس توانمندی و خودباوری و خوداتكایی و ازعهده اداره یك زندگی مختصر برآمدن! و بدون فرصت یابی برای رویش استعدادهای خدادادی ، اخلاقی و شخصیتی. با این همه بودجه و اعتبار دولتی و مردمی و انواع و اقسام برون سپاری های صرفه جویانه نه خانوده ها از دستاورد مدرسه راضی اند و نه معلمان از معیشت و چرخش ناموزون چرخ زندگی خود.

راستی اگر مدیری به قامت بلند آموزش و پرورش برای تصدی این وزارت انتخاب شده بود، شاهد هدر رفت میلیاردها نفر ساعت از بهترین سال های عمر فرزندان ملتی كه با همه نجابت و كرامت خود به وعده "تدبیر"، امید  بسته بود، می شدیم؟

 جناب آقای روحانی رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی 

وزارتی كه سند تحول اش پس از 3سال از سپری شدن عمر این دولت ، اجرایی نشده است و هنوز چشم اندازی برای نیمی از مأموریت خود یعنی "پرورش" ترسیم نكرده و برای جبران كاستی های تخصصی نیم دیگرش نیز، خود به هزاران مؤسسه آموزشی و كمك آموزشی مجوز فعالیت داده است! و آنان اكنون یك نظام آموزشی در سایه به وجود آورده و داد و ستدهای خود را در عرصه های مختلف پیش می برند.

پوزارتی كه همچنان در نظام تربیت معلم خود بی برنامه و متحیر است و نمی داند كه چه می‌خواهد بكند؟ وزارتی كه رقم مختصر پاداش و سنوات بازنشستگی معلمان خود را پس از یك سال (و كاهش ارزش آن) نمی تواند بپردازد و.... 

اگر بدون وزیر هم رها شود از این كه هست نه كندتر می شود و نه سرگردان تر.  و چه بسا مردم مثل سایر عرصه های بر زمین مانده، خود به كمك بیایند و برای آن چاره اندیشی اضطراری شبیه عمل "احیاء" به عمل آورند.

جمعه, 10 ارديبهشت 1395 18:19 خوانده شده: 1552 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
معلم مدیر دوست 1395/02/10 - 20:10
وزیر محبوب و از جان عزیزترمان جناب آقای دکتر فانی دام التوفیقاته عرض میشود که در حدود این دو سه هفته ای که با سایت صدای معلم انس گرفته ام بسیار شاهد رنجش معلمان عزیز و دلزدگی آنها از جنابعالی و مجموعه تحت مدیریت جنابعالی بوده ام و به همین دلیل و برای کمک به شما و مدیران ارشد وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش پیشنهادی به همکاران تان در مدارس و مجتمع های آموزشی دارم که اگر بزرگواری پیشه کنند و بپذیرند بسیاری از مشکلات مجموعه و معلمان مرتفع شده و شما نیز با حفظ سمت اداری و حق شرکت در جلسات هیات وزیران از ناسزاها و نفرینهای این جماعت آسوده خواهید شد.
پاسخ + +6 0 --
معلم مدیر دوست 1395/02/10 - 20:11
البته بنده چندین سال پیش این پیشنهاد را برای یک مدیر اجرایی مبسوط الید ارائه کردم که متاسفانه جامعه فرهیخته فرهنگیان آن موقع به این رشد فکری نرسیده بودند و پیشنهاد من در نطفه خفه شد.اکنون بتازگی دیده و شنیده شده است که گویی معلمان از مدیریت وزارتخانه شان راضی نیستند و لاجرم لااقل به پیشنهاد بنده فکر خواهند کرد.در مورد جنابعالی نیز حق پذیرش پیشنهاد و عاقبت بخیری شما و مدیران تحت امرتان و یا ناله و نفرینهای مستمر وجود دارد. پیشنهاد: معلمان ارجمند زحمت بکشند برجی 2000 تومان از حقوق خود را بازای هر مدیر عالیرتبه کنار بگذارند تا حقوق و مزایای وزیر و معونان ایشان بدون معطلی و کم و کاست پرداخت گردد.
پاسخ + +6 0 --
معلم مدیر دوست 1395/02/10 - 20:12
مدارک لازم برای وزیر و معاونان جهت شرکت در این طرح الهی و انسانی یک فیش حقوقی و اعلام درآمدهای غیر رسمی ماهانه. معلمان تعهد میدهند تمام تلاش خود را در جهت کسب رضایت وزیر محترم و معئونان ایشان انجام دهند و از هر جهت وسایل سرگرمی ایشان مثل منچ و مار پله و اگر اهلش بودند تخته نرد و شطرنج را مهیا سازند تنها شرط معلمان آن است که عزیزان شرطبندی در بازی ها انجام ندهند که کارشان از نظر شرعی اشکالی نداشته باشد.همچنینن یک اردوگاه با تمام امکانات در بهترین نقطه ایران به انتخاب آقایان در اختیار ایشان خواهد بود. این پیشنهاد تا آخرین لحظه عمر گرانسنگ عزیزانمان پابرجا خواهد بود و در صورت وصیت تمام این شرایط قابل انتقال به ورثه قانونی ایشان وجود دارد.
پاسخ + +5 0 --
معلم مدیر دوست 1395/02/10 - 20:15
اگر همه چیز را می‌فهمی و برای همهٔ سوالها جواب داری، یک سلامی هم به حماقت کن!
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1395/02/10 - 21:05
احسنت بر این قلم اما کو گوش شنوا در عمل ب مشکلات معلمان در معیشت منزلت و احترام مقام معلم؟؟؟!!!
پاسخ + +4 0 --
بازنشسته اجباری 1395/02/10 - 21:05
روزمعلم
روزتفاوت وتبعیض
روزفقروفرق
روزبیعدالتی وبیتوجهی
روزوعده های دروغین
روززندانیان بیگناه صنفی
روزبی ارزشی فرهنگ



بروزیر آموزش وپرورش مبارک
پاسخ + +3 0 --
بازنشسته اجباری 1395/02/10 - 21:05
روزمعلم
روزتفاوت وتبعیض
روزفقروفرق
روزبیعدالتی وبیتوجهی
روزوعده های دروغین
روززندانیان بیگناه صنفی
روزبی ارزشی فرهنگ



بروزیر آموزش وپرورش مبارک
پاسخ + +7 0 --
معلم مدیر دوست 1395/02/10 - 21:58
سیدباقر پیشنمازی با حرفهایی که زدی ما به این نتیجه رسیدیم که تو بهترین نظریه پرداز تربیت معلم هستی اما متاسفانه کشف نشدی و رفتی شدی روزنامه نگار. اما خیلی هم دیر نشده مرد باش و خدا وکیلی به هرچی که اعتقاد داری قسمت میدم امشب که رفتی خونه و خستگی ات در رفت اگه بچه مدرسه ای داری یه نگاهی به صفحه اول هر کتابش که دوس داشتی بکن و ببین که نوشته حق چاپ و ترجمه و همه چی محفوظ چاپ و نشر کتب درسی است و بعدش توی کیف بچه ات رو بگرد ببین یه کتاب خوشگل گام به گام از توی کیفش پیدا میکنی یا نه. ای بابا اینو که خودت اول سال خریدی.میشه توی اون روزنامه ات که همش داد از انسانیت و خوبی و صداقت و اینطور حرفا میزنی به این موضوع هم بپردازی باباجون؟ میگن یه روزی به ناپلئون میگن تو برای چی جنگ میکنی میگه برای پول و ناپلئون از اونا میپرسه شما برای چی؟ میگن برای شرف و ناموس و ابرو و غیرت میگه درسته افرین هرکی برای هر چیزی که نداره جنگ میکنه.!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور